Reklama

Świat

USA: George Weigel zachęca biskupów do obrony nauczania „Humanae vitae”

Do przypomnienia i obrony nauczania encykliki Pawła VI „Humanae vitae” oraz popuaryzacji „Teologii ciała” Jana Pawła II wezwał biskupów na całym świecie znany amerykański publicysta katolicki George Weigel. Na stronie magazynu „The First Things” opublikował on tekst zatytułowany „Affirming and celebrating Humanae vitae” (Potwierdzenie i świętowanie „Humanae vitae”).

[ TEMATY ]

USA

encyklika Humanae vitae

MARCIN ŻEGLIŃSKI

Prof. George Weigel

Prof. George Weigel

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

25 lipca przypada pięćdziesiąta rocznica encykliki błogosławionego Pawła VI „Humanae vitae”, na temat integralności miłości i odpowiednich środków planowania rodziny. Wydana podczas kryzysu kulturowego w latach sześćdziesiątych, a także w roku, w którym irracjonalizm prześladował cały świat zachodni, „Humanae vitae” stała się natychmiast najbardziej szkalowanym aktem nauczania papieskiego w dziejach. I co powinno być ich wstydem, całe episkopaty poszczególnych krajów zdystansowały się od nauczania papieża Pawła za pomocą różnych forteli, z których wiele wykazywało pewien stopień teologicznego zamętu, a niektóre z nich były wręcz tchórzliwe.

Paweł VI doszedł do osądu sformułowanego w Humanae vitae z dwóch powodów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po pierwsze dlatego, że był przekonany, iż wykorzystanie naturalnego rytmu płodności do regulowania poczęcia było najbardziej humanitarnym sposobem planowania rodziny oraz metodą najbardziej odpowiadającą godności osoby ludzkiej - a zwłaszcza z wyjątkową godnością kobiet.

Po drugie, ponieważ zrozumiał, że wielu z tych, którzy opowiadali się za zmianą nauczania katolickiego na temat moralnie akceptowalnych metod planowania rodziny promowało w istocie fundamentalną zmianę w sposobie myślenia moralnego Kościoła: zaprzeczali oni, że niektóre czyny są po prostu złe ze względu na swą naturę i argumentowali, że osąd moralny jest tak naprawdę rachunkiem intencji, czynów i konsekwencji. Gdyby ten "proporcjonalizm", jak jest określany technicznie, został ugruntowany jako oficjalna katolicka metoda dokonywania osądów moralnych, katolicyzm wkrótce znalazłby się w smutnym stanie liberalnego protestantyzmu - innej wspólnoty chrześcijańskiej z całkowicie nieszczelnymi granicami moralnymi.

Opuszczenie przez wiele episkopatów głęboko zraniło Pawła VI, wrażliwą duszę, która poparła stwierdzenie II Soboru Watykańskiego, że biskupi są kimś więcej niż lokalnymi kierownikami oddziału Kościoła katolickiego jako jakieś firmy, i który zapewne myślał, że należało się jemu w zamian nieco lojalności. W chwili, kiedy Kościół i świat obchodzą złoty jubileusz „Humanae vitae”, a katolicy na całym świecie przygotowują się do uroczystości kanonizacji Pawła VI w październiku, być może ci biskupi, którzy rozumieją, że w 1968 roku miał miejsce poważny wyłom w kolegialności biskupiej, gdy wielu ich poprzedników nie broniło Biskupa Rzymu przed często agresywnymi krytykami, może rozważą ogłoszenie następujących oświadczeń na temat encykliki, w takiej czy innej formie:

Reklama

1. Jestem głęboko wdzięczny papieżowi Pawłowi VI za jego odważne świadectwo prawdy o miłości w encyklice „Humanae vitae”. Wraz z papieżem Franciszkiem wierzę, że Paweł VI „miał odwagę przeciwstawić się większości, bronić dyscypliny moralnej, pociągnąć za hamulec kulturowy, przeciwstawić się neomaltuzjanizmowi dzisiejszemu i przyszłemu”, który traktuje dar dzieci jako obciążenie społeczne i ekonomiczne.

2. Wierzę, że prawdy nauczane przez „Humanae vitae” na temat odpowiednich środków planowania rodziny są ważne dla dzisiejszego szczęścia człowieka; że świadome użycie sztucznych środków regulujących płodność zniekształca prawdę o ludzkiej miłości, wpisaną w stworzenie przez Stwórcę; i że sumienie musi szanować te wewnętrzne prawdy w planowaniu rodziny.

3. Wierzę, że prawdy nauczane przez „Humanae vitae” na temat naturalnego planowania rodziny sprawdziły się w duszpasterskich sytuacjach na całym świecie; że te prawdy wniosły znaczący wkład w duszpasterstwo rodzin i przygotowanie do małżeństwa w różnych kulturach; a ci, którzy zaprzeczają ludzkiej zdolności, by zrozumieć i żyć dyscypliną naturalnego planowania rodziny, często angażują się w rasizm, nowe formy kolonializmu lub jedno i drugie.

Reklama

4. Sądzę, że "kultura antykoncepcji", przed którą proroczo przestrzegał Paweł VI w „Humanae vitae” oraz związana z nią aborcja, są głównymi czynnikami wykorzystywania seksualnego kobiet, które zostały zauważone przez ruch #MeToo; i zachęcam feministki do ponownego przemyślenia fetowania sztucznej antykoncepcji i aborcji w związku z obecną pięćdziesiątą rocznicą.

5. Sądzę, że „Teologia ciała” św. Jana Pawła II dała Kościołowi katolickiemu przekonujące narzędzie do wyjaśniania prawd nauczanych w „Humanae vitae” i nieszczęścia spowodowanego przez rewolucją seksualną.

6. Przyrzekam, że ten rok jubileuszowy będzie okazją do uczczenia daru „Humanae vitae” i wykorzystania mojej posługi duszpasterskiej, by pogłębić zrozumienie katolickiej etyki seksualnej jako świętowania ludzkiej godności i daru życia.

2018-07-25 18:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Hagia Sophia: biskupi USA protestują

[ TEMATY ]

USA

Hagia Sophia

Janusz Rosikoń/RosikonPress

Amerykańscy biskupi przyłączają się do głosów chrześcijan ubolewających z powodu rozporządzenia tureckich władz o przekształceniu bazyliki Hagia Sophia w meczet. Apelują też do prezydenta Recepa Tayyipa Erdoğana, aby wycofał się z tej decyzji.

W wydanym wczoraj oświadczeniu amerykański episkopat przypomina, że od samego początku, czyli od roku 537, kiedy ta chrześcijańska katedra została konsekrowana, Hagia Sophia jest jednym z największych artystycznych i duchowych klejnotów świata. Przez wiele lat to piękne i cenione miejsce miało charakter muzeum, gdzie ludzie wszystkich religii mogli doświadczyć subtelnej obecności Boga. Było to też wyrazem dobrej woli i pokojowego współistnienia między chrześcijanami i muzułmanami, a także wyrazem obecnego w ludzkości pragnienia jedności i miłości – przypominają amerykańscy biskupi.

CZYTAJ DALEJ

Wielki Piątek. Dzień postu ścisłego

[ TEMATY ]

post

Wielki Piątek

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Piątek jest dniem sądu, męki i śmierci Chrystusa. To jedyny dzień w roku, kiedy nie jest sprawowana Msza św., a w kościołach odprawiana jest Liturgia Męki Pańskiej. Na ulicach wielu miast sprawowana jest publicznie Droga Krzyżowa. Tego dnia obowiązuje post ścisły i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Są jednak osoby, które pościć nie muszą.

– Jeśli Wielki Piątek jest dniem pełnym smutku, to jednocześnie jest najwłaściwszym dniem dla obudzenia na nowo naszej wiary, dla umocnienia naszej nadziei i odwagi niesienia przez każdego swego krzyża z pokorą, ufnością i zdaniem się na Boga, mając przy tym pewność wsparcia przez Niego i Jego zwycięstwa. Liturgia w tym dniu śpiewa: „O Crux, ave, spes unica – Witaj, Krzyżu, nadziejo jedyna!” – tak sens liturgii wielkopiątkowej wyjaśniał w jednej z katechez w minionych latach papież Benedykt XVI.

CZYTAJ DALEJ

Słodko - gorzka wspólnota

2024-03-29 15:18

Dziar

Tę nazwę dla duszpasterstwa osób rozwiedzionych i żyjących w związkach niesakramentalnych zaproponował ks. Marian Fatyga, opiekujący się środowiskiem od 2023 roku.

- Chodzi o dużo gorzkich doświadczeń osłodzonych myślą, że i dla nas, mimo sytuacji, w jakiej się znajdujemy jest nadzieja, że nie jesteśmy straceni w oczach Boga – mówi Niedzieli Anna Wira, która wraz z mężem Piotrem jest we wspólnocie od 2002 roku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję