Reklama

Lubsacro

Ukraina: promoskiewski biskup prawosławny popiera autokefalię Kościoła w swoim kraju

2018-09-05 18:25

kg (KAI/RISU) / Kijów

wikipedia.org

Autokefalia jest logicznym zakończeniem tej drogi, którą przeszedł Kościół ukraiński - powiedział w wywiadzie dla portalu Gazeta.ua metropolita perejasławskochmielnicki i wiszniewski Aleksander (Drabynko) z kanonicznego Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego (UKP). Zwrócił uwagę, że tocząca się od kilku lat wojna na wschodzie jego kraju "stała się ostatnią kroplą", która przyspieszyła działania na rzecz uzyskania niezależności kościelnej, gdyż "nasz ośrodek duchowy nie może się znajdować w kraju-agresorze".

Hierarcha przypomniał, że w 1991 UKP otrzymał szeroką autonomię od Moskwy i od tamtego czasu, gdy istnieje już niepodległa Ukraina, Kościół dojrzał do tego, aby się stać samodzielnym. Pierwszy i długoletni jego zwierzchnik, metropolita Włodzimierz w swym testamencie napisał, że "autokefalia i status Kościoła lokalnego uwieńczą wszystkie nasze wysiłki" - podkreślił metropolita Aleksander.

Zaznaczył, że Kościół ukraiński winien się stać "lokalną i równą siostrą w rodzinie innych Kościołów". Zauważył, że "autokefalii udziela się jakiejś jednostce kościelnej, gdy ma ona swój obszar, szkoły duchowne i wiernych". Według metropolity "bycie Kościołem niezależnym i samorządnym na swoim terytorium państwowym jest historycznym i prawidłowym pragnieniem". Jednocześnie hierarcha podkreślił, że są to jego "osobiste wyrazy sumienia".

Reklama

Zwrócił uwagę, że wychował się "w pełnej wolności myślenia przy metropolicie Włodzimierzu" i w czasie 16 lat posługi przy nim w charakterze jego sekretarza miał dostęp do dokumentacji historycznej. "Wiem, że UKP jest uważany za sferę wpływów, a nie jak zwykłą organizację religijną, dlatego wypowiadam takie słowa" - dodał pasterz eparchii perejasławskochmielnickiej.

Religijno-Informacyjna Służba Ukrainy (RISU) przypomniała, że w kwietniu br. prezydent kraju Petro Poroszenko i Rada Najwyższa Ukrainy poprosiły patriarchę konstantynopolskiego Bartłomieja o udzielenie autokefalii Ukraińskiemu Kościołowi Prawosławnemu i nadanie mu statusu Kościoła lokalnego. Prośbę tę poparli przedstawiciele wszystkich działających w tym kraju Kościołów prawosławnych: 40 z niekanonicznego Patriarchatu Kijowskiego, 12 z również niekanonicznego Kościoła Autokefalicznego i prawie 10 z kanonicznego i największego UKP, podlegającego Moskwie. Otwarcie, z imienia i tytułu, podpisali ten apel dwaj metropolici - Aleksander (Drabynko) i Sofroniusz (Dmytruk).

Tagi:
Ukraina prawosławie

Patriarcha Bartłomiej wystosował orędzie na 85. rocznicę Wielkiego Głodu

2018-11-15 07:00

kg (KAI/RISU) / Kijów

Jak co roku historyczny i współczujący konstantynopolski Kościół-Matka łączy się z wami wszystkimi w brzemieniem na sercu, w modlitwie, wspominając Wielki Głód narodu ukraińskiego – napisał patriarcha Bartłomiej w orędziu na 85. rocznicę tej tragedii. Jednocześnie potwierdził swą decyzje udzielenia autokefalii Kościołowi na Ukrainie.

pl.wikipedia.org

Honorowy zwierzchnik światowego prawosławia zwrócił uwagę, że to „tragiczne i nieludzkie wydarzenie z lat 1932-33, gdy niezliczone rzesze ludzi zginęły wskutek umyślnego i okrutnego głodu (...), mówi samo za siebie”. Tragedia ta – pośród innych ciężkich zbrodni przeciw ludzkości i stworzeniu Bożemu, popełnionych w dwudziestym wieku – jest największą znaną dotychczas tragedią przemocy w historii”, podkreślił autor przesłania. Zwrócił uwagę, że pamiętając o przeszłości, należy wyciągnąć wnioski i kroczyć naprzód w przyszłość ze współczuciem i przebaczeniem.

Bartłomiej przypomniał następnie, że Tron Ekumeniczny odpowiada za jedność i stabilność prawosławia, dlatego nie może pozostawać obojętnym na cierpienia narodu ukraińskiego z powodu nierozwiązanego problemu kościelnego.

„Włączamy się w tę sprawę, gdyż jest to nasz obowiązek, wyłącznie na zasadach wiarygodnych i kościelnych, ogólnoświatowych i kierując się jedynie kryteriami ponadnarodowymi, w imię prawdy i tradycji Kościoła, obrony porządku kanonicznego i tożsamości prawosławia, zawsze w celu rozbudowy Ciała Chrystusowego, a nie dla siebie i nie po to, aby okazywać światową siłę czy władzę” – zapewnił patriarcha. Dodał, że zachowując obojętność, „pozostalibyśmy bez usprawiedliwienia przed Bogiem i historią”.

Ta wielka odpowiedzialność Kościoła – Matki, Świętego i Wielkiego Kościoła Chrystusowego, bezwarunkowo nie ma granic. Dlatego podobnie jak udzieliliśmy autokefalii wszystkim Kościołom lokalnym, Święty Synod [Konstantynopola – KAI] postanowił udzielić autokefalii umęczonemu Kościołowi prawosławnemu na Ukrainie, aby on także dołączył do pełni prawosławia w jedności i pokoju wewnętrznym” – czytamy w przesłaniu. Przypomniano też i podkreślono, że „tylko Pierwszy Tron Prawosławia, Kościół Konstantynopolski niesie tę wielką odpowiedzialność zgodnie ze świętymi kanonami”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 7/8 2018

Jak Izrael ochronił zbrodniarza

2018-02-28 10:37

Artur Stelmasiak
Niedziela Ogólnopolska 9/2018, str. 40

Za jego kadencji w obozie koncentracyjnym w Świętochłowicach-Zgodzie zginęło więcej osób niż podczas niemieckiej okupacji. W latach 90. ubiegłego wieku zbrodniarz wojenny schronił się w Tel Awiwie, a władze Izraela nigdy nie zgodziły się na jego ekstradycję

Instytut Pamięci Narodowej
Salomon Morel

Chodzi o Salomona Morela, polskiego obywatela pochodzenia żydowskiego, który przeżył okres okupacji dzięki Polakowi Józefowi Tkaczykowi. W 1983 r. Tkaczyk został za to nagrodzony medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.

Historia Morela, który w świetle polskiego prawa dopuścił się zbrodni przeciwko ludzkości, nie jest potwierdzeniem tezy, że komuniści Żydzi byli gorsi od nazistów Niemców, ale raczej pokazuje, jak bardzo wybiórczo do prawdy historycznej podchodzą przedstawiciele Izraela. – Nie można się zgodzić z ocenami, według których Salomon Morel był do 1968 r. komunistą, a potem nagle się okazało, że jest jednak Żydem. To jest problem samoidentyfikacji jednostki, ale i odpowiedzialności narodu za jednostki tego narodu – powiedział podczas dyskusji o antysemityzmie prof. Jan Żaryn. – To samo dotyczy Polski. Feliks Dzierżyński jest nasz, choćbyśmy nie wiem jak długo się tłumaczyli, że on został bolszewikiem. Jako naród polski dorobiliśmy się takiego syna i wyeksportowaliśmy go do Rosji. On nie jest Rosjaninem.

Zbrodnia bez kary

Salomon Morel od końca lutego do listopada 1945 r. był komendantem poniemieckiego obozu koncentracyjnego Eintrachthütte. W czasach okupacji obozem kierował najpierw SS-Hauptscharführer Josef Remmele, a później Wilhelm Gerhard Gehring. Obaj niemieccy zbrodniarze zostali skazani na karę śmierci przez amerykański Trybunał Wojskowy w Dachau Morel natomiast do 1968 r. szybko się wspinał po szczeblach komunistycznej kariery i praktycznie do swojej śmierci w 2007 r. dostawał polską emeryturę w wysokości prawie 5 tys. zł.

Może trudno sobie to wyobrazić, ale w komunistycznym obozie pracy „Zgoda” panowały o wiele gorsze warunki niż w czasach niemieckiej okupacji. Również przeciętna śmiertelność w latach 1943-45 była znacznie wyższa, bo wynosiła kilkanaście ofiar tygodniowo. Według IPN, w ciągu niespełna dziewięciu miesięcy władzy komendanta Morela przez obóz przewinęły się 5764 osoby, a co trzecia nie przeżyła pobytu. Tragiczny obraz ukazuje zestawienie dokumentów z likwidacji obozu. Udało się zwolnić 1341 osób, zmarło zaś 1855. Według danych IPN, zabito lub zakatowano ok. 300 osób, a resztę istnień pochłonęły epidemie. – Z tego, jak się zachowywał Morel podczas epidemii, można wywnioskować, że choroby i wysoka śmiertelność pomogły mu w wygodnym, bo „naturalnym”, sposobie eliminacji więźniów – uważa historyk dr Marek Klecel.

W obozie „Zgoda” oprócz Niemców przebywali Górnoślązacy, weterani powstań śląskich oraz członkowie Armii Krajowej. Byli też Polacy z Polski centralnej, dzieci oraz obywatele innych państw.

Zdziwienie Izraela

W latach 90. ubiegłego wieku Morel już od dawna pobierał wysoką emeryturę. Był przekonany, że jego działalność w obozie „Zgoda” pozostanie tajemnicą na zawsze. Zaczęło o nim być głośno, gdy amerykański dziennikarz żydowskiego pochodzenia John Sack opublikował książkę o zbrodniach komunistycznych pt. „Oko za oko”. Salomon Morel nie czekał na proces, wyjechał do Izraela. Gdyby pozostał w Polsce, mógłby odpowiadać za śmierć ponad 1500 więźniów.

Z historii zbrodniarza Salomona Morela płynie ważna lekcja na temat stosunków polsko-izraelskich. Gdy w 1998 r. Komisja Badań Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu zwróciła się do Izraela o ekstradycję zbrodniarza, w odpowiedzi przysłano odmowę, bo zarzucane mu czyny przedawniły się w świetle tamtejszego prawa.

Dzięki wsparciu IPN i przesłuchaniu ponad 100 świadków udało się w 2004 r. postawić Morelowi zarzut, który się nie przedawnia, czyli zbrodni przeciwko ludzkości. Polskie władze wysłały więc kolejny wniosek o ekstradycję zbrodniarza. „Chcielibyśmy przekazać postanowienie Ministra Sprawiedliwości w tej sprawie, mówiące o tym, iż nie ma żadnych podstaw do ekstradycji Morela” – czytamy w odpowiedzi z 2005 r. Co więcej, władze Izraela były zbulwersowane tym, że Polska kolejny raz upomina się o ich obywatela. W piśmie czytamy, że sprawa „wywołuje zdziwienie, iż Polska w ogóle zwróciła się z taką prośbą”. „W świetle faktów uważamy, iż nie ma żadnych podstaw do przedstawienia Morelowi zarzutów popełniania poważnych przestępstw, nie mówiąc już o ludobójstwie czy zbrodniach przeciwko narodowi polskiemu”.

Historia Morela nie jest wcale usprawiedliwieniem dla Polaków, którzy kolaborowali z Niemcami, wydając Żydów. Pokazuje jednak, że na przykładzie pojedynczych osób nie można oskarżać Polaków jako naród o zbrodnię Holokaustu, bo w ten sam sposób naród żydowski byłby winien zbrodni komunizmu. Przede wszystkim jednak obnaża skalę dyplomatycznej hipokryzji państwa Izrael, który jednych zbrodniarzy ściga po całym świecie, a innych ukrywa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jasna Góra: rozpoczęła się Rada Stała Konferencji Episkopatu Polski

2018-11-19 14:09

it / Częstochowa (KAI)

Rada Stała Konferencji Episkopatu Polski rozpoczęła się na Jasnej Górze. Poprzedza ona krótkie 381. Zebranie Plenarne Biskupów, które odbędzie się dziś jeszcze przed inauguracją czterodniowych dorocznych rekolekcji Episkopatu. Wśród tematów znalazły się m.in. ochrona dzieci i młodzieży przed nadużyciami i ogólnopolskie inicjatywy duszpasterskie oraz bieżące kwestie dotyczące Kościoła.

Mazur/episkopat.pl
Jasna Góra

Rzecznik Episkopatu ks. Paweł Rytel-Andrianik przypomina, że biskupi kolejny raz omawiają sprawy ochrony młodych przed nadużyciami seksualnymi, bo to temat bardzo ważny. - To jest temat i sprawa, które leżą księżom biskupom na sercu i dlatego szukają jak najlepszych rozwiązań, aby chronić dzieci i młodzież - powiedział rzecznik. Podkreślił, że biskupi kolejny raz powtarzają: „zero tolerancji dla grzechu i przestępstwa nadużyć wobec dzieci i młodzieży, tak w Kościele, jak i w całym społeczeństwie”.

Abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski podkreśla, że „Kościół chce być pierwszą instytucją, która zjawisku nadużyć, bardzo powszechnemu i dotąd mało podejmowanemu, da przykład jak największej troski o ludzi młodych, bo ktokolwiek, by skrzywdził młodego człowieka, ten bierze na siebie ciężką winę i popełnia ciężki grzech”.

Abp Budzik przyznaje, że nie jest to sytuacja łatwa dla Kościoła, ale z pewnością wyjdzie z niej zwycięsko, jeśli da przykład, jak go rozwiązywać, a przede wszystkim jak zatroszczyć się o ofiary. - To zero tolerancji chcemy raz jeszcze powtórzyć – zaznaczył.

Abp Wiktor Skworc zauważa, że biskupi podejmując kolejny raz temat nadużyć realizują zobowiązania podjęte na poprzednim zebraniu. - Zajmując się przypadkami, które się zdarzyły i powtarzając to zero tolerancji, podkreślamy, że bardzo ważna jest profilaktyka – powiedział arcybiskup. Zauważył, że w jego metropolii, obejmującej kilka diecezji, została stworzona 20-osobowa grupa, która uczestniczy w szkoleniach i która potem będzie w poszczególnych diecezjach realizowała program profilaktyczny.

Wśród omawianych przez biskupów zagadnień mają pojawić się także ogólnopolskie inicjatywy duszpasterskie oraz bieżące kwestie dotyczące Kościoła. Jedną z najbardziej aktualnych spraw jest zakończony niedawno w Rzymie Synod Biskupów o Młodzieży. - Pojawiło się wiele inspiracji z synodu o młodzieży. Duch Święty odmładza Kościół i widać jak z tego spotkania synodalnego powiał wicher Ducha Świętego, który wniósł wiele ożywienia także do naszych lokalnych Kościołów, do grup młodzieżowych – powiedział abp Budzik. Dlatego biskupi i o tym temacie będą rozmawiali.

Zebranie plenarne Konferencji Episkopatu Polski będzie krótkie, bowiem wieczorem rozpoczynają się doroczne rekolekcje pasterzy Kościoła w Polsce.

W tym roku dni skupienia poprowadzi o. Ernest Siekierka, franciszkanin, wykładowca duchowości i kierownictwa duchowego we franciszkańskim Wyższym Seminarium Duchownym w Poznaniu.

Rozważania będą skupione wokół tematu: „Przed ukrzyżowanym Panem ze św. Franciszkiem z Asyżu”.

Rekolekcje rozpoczną się modlitwą przed Najświętszym Sakramentem i pierwszą konferencją wprowadzającą. Codziennie biskupi będą koncelebrować Mszę św. oraz uczestniczyć w Apelu Jasnogórskim w Kaplicy Matki Bożej. Środa, 21 listopada, będzie dniem sakramentu pokuty i pojednania. Lekturę duchową towarzyszącą biskupom będzie w tym roku książka „Kapłan nie należy do siebie” autorstwa Sługi Bożego abp. Fultona J. Sheena, amerykańskiego kaznodziei i ewangelizatora.

Rekolekcje biskupów w tym roku będą oparte na wybranych tekstach z pism św. Franciszka z Asyżu. Jak zapowiedział rekolekcjonista o. Ernest Siekierka OFM, w centrum rozważań będzie krzyż z kościoła w San Damiano i modlitwa, która otworzyła duchową drogę św. Franciszka.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem