Reklama

Rozpoczęła się ogólnopolska zbiórka pamiątek po bł. ks. Popiełuszce

2018-09-13 16:30

dg / Warszawa (KAI)

Ośrodek Dokumentacji Życia i Kultu oraz Sanktuarium Błogosławionego Ks. Jerzego Popiełuszki w Warsza

Pod hasłem „Popiełuszko-Pamiętam” Muzeum i Ośrodek Dokumentacji Bł. ks. Jerzego Popiełuszki działające przy parafii św. Stanisława Kostki w Warszawie rozpoczęło ogólnopolską zbiórkę pamiątek po bł. Popiełuszce. – To dzisiejsze spotkanie wpisuje się w cały wysiłek Kościoła warszawskiego, żeby postać ks. Jerzego była nieustannie żywa - mówił dzisiaj podczas konferencji prasowej bp Rafał Markowski.

„Jest to postać niezwykle ważna dla nas kapłanów, dlatego że choć przeżył w kapłaństwie tylko 12 lat, to przez ten czas potrafił to robić zgodnie z tym, na czym polega istota kapłaństwa, którą jest oddanie się misji Chrystusa i Jego Ewangelii w sposób bezgraniczny, łącznie z oddaniem życia. To jest nauka, która jest niezwykle ważna dla każdego kapłana” - podkreślił bp Markowski.

Ośrodek Dokumentacji Życia i Kultu oraz Sanktuarium Błogosławionego Ks. Jerzego Popiełuszki w Warsza

Wskazał na wpisanie kapłaństwa ks. Popiełuszki w naukę papieża Franciszka, „który nieustannie mówi o obliczu Kościoła miłosiernego. Bł. ks. Jerzy, który swoje kapłaństwo oddał ludziom najsłabszym, ludziom pozbawionym praw, ludziom, którzy byli nieustannie spychani na margines społeczeństwa, to przykład kapłaństwa przepełnionego miłosierdziem, kapłaństwa, które rzeczywiście było kapłaństwem służebnym”.

– Postać bł. ks. Jerzego jest przypomnieniem, w tych trudnych czasach, w których żyjemy, wśród tych trudnych dyskusji, które się toczą wokół Kościoła, że nigdy nie brakowało księży, dobrych księży, świetnych księży, których absolutnym powołaniem była tylko i wyłącznie służba Ewangelii i ludziom – dodał hierarcha.

Reklama

Partnerem strategicznym projektu jest Poczta Polska, za której pośrednictwem będzie można przekazywać wszelkie pamiątki. Pod kątem projektu przeszukane zostaną archiwa Poczty Polskiej.

– Włączamy się w inicjatywę nie tylko dlatego, że my jako firma chcemy pełnić funkcję społeczną, ale także pamiętamy o tym, że ks. Jerzy był kapelanem ludzi pracy. Dziś Poczta Polska jest największym pracodawcą w Polsce. Myślę, że dla każdego z naszych pracowników postać ks. Jerzego jest bardzo istotna – zapewniał Przemysław Sypniewski, prezes Zarządu Poczty Polskiej.

Partnerem strategicznym jest również NSZZ Solidarność. Związkowcy zostaną poproszeni o aktywny udział w inicjatywie.

Ks. Marcin Brzeziński, proboszcz parafii św. Stanisława Kostki w Warszawie i kustosz sanktuarium, powiedział: „Wierzymy, że dzięki tej akcji, będzie możliwe jeszcze bliższe poznanie ks. Jerzego Popiełuszki. W domowych archiwach mogą znajdować się nieznane dotąd listy, zdjęcia, dokumenty i inne pamiątki. Poznanie tych dokumentów pozwoli uzupełnić naszą wiedzę na temat życia Błogosławionego. W przyszłym roku minie 35 lat od męczeńskiej śmierci ks. Jerzego. Zbliża się, jak wierzymy, dzień kanonizacji, dlatego jest to dodatkowa motywacja, aby taką akcję przeprowadzić właśnie teraz”.

Listy, zdjęcia i wszelkie pamiątki, jeśli nie będą mogły być przekazane Ośrodkowi Dokumentacji, będą na potrzeby tej instytucji digitalizowane i kopiowane, żeby każdy miał do nich dostęp.

– Mam nadzieję, że dotrzemy do tego, jak ks. Jerzy Popiełuszko formułował swoje myśli, czyli do listów, gdzie wypowiada się on o sprawach aktualnych, bieżących, gdzie mówi o swoich emocjach, gdzie jest człowiekiem – powiedział dla KAI Paweł Kęska, dyrektor Muzeum.

Honorowy patronat nad akcją objął kard. Kazimierz Nycz, który w liście do darczyńców napisał: „Zachęcam do przekazania lub udostępniania pamiątek, jakie znajdują się w zbiorach instytucji i osób prywatnych. Jest to pierwsze działanie na tak dużą skalę. Dzięki niemu, będziemy mogli poznać jeszcze lepiej, tak ważną w historii Polski osobę błogosławionego księdza Jerzego Popiełuszki” - napisał.

Niedawno oddano do konserwacji sutannę i ubrania, które ks. Popiełuszko miał na sobie w chwili śmierci. Projekt ten współfinansowany jest ze środków Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, a przeprowadza go konserwator sztuki Joanna Sielska.

W obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości wpisuje się projekt edukacyjny „Fakultety z wolności”. Rozpoczynająca się w październiku inicjatywa przeznaczona dla osób w wieku 17-30 lat ma na celu upowszechnienie i pogłębienie wiedzy o ks. Popiełuszce, historii Polski i PRL, i refleksja o wolności. Spotkania prowadzić będą specjaliści np. prof. Jan Żaryn (historyk) i Ewa Czaczkowska (biograf ks. Popiełuszki) oraz świadkowie życia błogosławionego. Aby wziąć udział w projekcie należy wypełnić formularz znajdujący się na stronie: http://www.muzeumkspopieluszki.pl/fakultety.

Do grobu ks. Jerzego Popiełuszki, według szacunków muzeum, przybyło do tej pory ok. 22 milionów osób, a samo muzeum odwiedziło ponad 1,3 mln - w tym prezydenci wielu krajów, premierzy, politycy, ludzie kultury, blisko 200 biskupów i kardynałów.

Patronat medialny nad inicjatywą "Popiełuszko-Pamiętam" objęła Katolicka Agencja Informacyjna.

Tagi:
bł. Jerzy Popiełuszko

Zyskali orędownika

2019-03-06 10:19

Ks. Adam Stachowicz
Edycja sandomierska 10/2019, str. II

Wspólnota parafialna parafii Nawrócenia św. Pawła Apostoła w Sandomierzu otrzymała relikwie bł. ks. Jerzego Popiełuszki. Przekazania cennego daru dokonał o. Gabriel Bartoszewski OFMCap, promotor sprawiedliwości w procesie beatyfikacyjnym męczennika

Ks. Adam Stachowicz
Na zakończenie liturgii wierni mogli uczcić bł. ks. Jerzego Popiełuszki poprzez ucałowanie relikwii

Prawie dwa lata temu w Sandomierzu powstała grupa Misjonarzy bł. ks. Jerzego Popiełuszki. Wraz z miejscowym proboszczem, ks. Krzysztofem Rusieckim, starali się o pozyskanie relikwii błogosławionego patrona robotników. – Główną ideą powołania Misjonarzy bł. ks. Jerzego Popiełuszki jest modlitwa o kanonizację bł. ks. Jerzego Popiełuszki. Zabiegaliśmy również o sprowadzenie relikwii męczennika do Sandomierza, do parafii Nawrócenia św. Pawła Apostoła, oraz czynimy starania o nazwanie ulicy w naszym mieście jego imieniem. Dziś mamy relikwie i jesteśmy dumni, że mamy fizyczną obecność błogosławionego w sandomierskiej parafii – powiedział koordynator wspólnoty brat Andrzej Gach.

Wprowadzenie relikwii przekazanych przez kard. Kazimierza Nycza, metropolitę warszawskiego, odbyło się 24 lutego. Relikwie do świątyni wniósł ksiądz proboszcz. Eucharystii przewodniczył o. Gabriel Bartoszewski OFMCap, a koncelebrował ks. Grzegorz Jaszczyk, proboszcz z Milanówka, a prywatnie siostrzeniec o. Bartoszewskiego, oraz ks. Krzysztof Rusiecki. W liturgii uczestniczyli Misjonarze bł. ks. Jerzego Popiełuszki, Rycerze Kolumba oraz wierni z Sandomierza. Ksiądz proboszcz na wstępie zauważył, iż wieloletnim proboszczem świętopawelskiej parafii był ks. Stanisław Bartoszewski, starszy brat głównego celebransa. W homilii o. Bartoszewski często przywoływał postać błogosławionego męczennika. Na zakończenie liturgii wierni mogli uczcić bł. ks. Jerzego poprzez ucałowanie relikwii. Po Mszy św. odbyło się spotkanie zaproszonego gościa ze wspólnotą misjonarzy oraz liczną grupą osób, które pozostały w świątyni.

Sandomierską grupę misjonarzy prawie dwa lata temu zainicjowało dwudziestu ośmiu mężczyzn z różnych środowisk robotniczych miasta. Na dzień dzisiejszy wspólnota liczy 36 mężczyzn i 13 kobiet. Głównym celem działania misjonarzy jest szerzenie kultu ks. Jerzego w Polsce i na świecie. – Przy parafii mamy comiesięczne spotkania formacyjne, podczas których zagłębiamy się w lekturę dzieł ks. Jerzego Popiełuszki. Szerzymy jego kult przez modlitwę oraz dzieła apostolskie wśród ludzi pracy i służby zdrowia. Chcemy, aby osoba ks. Jerzego była znakiem dla Sandomierza i Polski. W zeszłym roku odbyliśmy pielgrzymkę do miejsca urodzenia i chrztu ks. Jerzego oraz nawiedziliśmy grób męczennika – zaznacza duchowy opiekun misjonarzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Dlaczego data Wielkanocy jest zmienna

Ks. Józef Dębiński
Edycja włocławska 16/2003

Sashkin/pl.fotolia.com

Wielkanoc jest świętem ruchomym, którego data wielokrotnie była przedmiotem sporu. Obecnie przyjmuje się, że to święto przypada w niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca, tj. po 21 marca.
Niejakim problemem przy ustaleniu daty Wielkanocy jest różnica w dacie ukrzyżowania Chrystusa podana w Ewangeliach synoptycznych (św. Marka, św. Mateusza i św. Łukasza) i w Ewangelii św. Jana. Różnica ta spowodowana jest żydowskim systemem liczenia dnia, czyli od zachodu do zachodu słońca. Stąd pytanie, jak powinien być zaliczony wieczór 14. nizan. Obydwa ujęcia miały swoich zwolenników. Kościoły wschodnie opowiadały się za dniem 14., a zachodnie - za 15. Kwestia ta została w końcu rozstrzygnięta na pierwszym soborze ekumenicznym w Nicei (Turcja) w 325 r., gdzie przyjęto oficjalnie datę 15.
Zgodnie z kalendarzem żydowskim i przekazami Ewangelii, Chrystus został ukrzyżowany 14. nizan, a zmartwychwstał w niedzielę po 14. nizan. Tę praktykę za św. Janem Apostołem przyjął Kościół w Małej Azji i obchodził uroczystości wielkanocne w dwa dni po 14. nizan. Zwolenników takiego terminu Świąt Wielkanocnych nazywano kwartodecymanami.
Praktyka Kościoła na Zachodzie była inna. Uroczystości wielkanocne obchodzono w niedzielę po 14. nizan, natomiast pamiątkę śmierci Chrystusa czczono w piątek przed niedzielą. Należy zauważyć, iż Kościoły małoazjatyckie, podkreślając dogmatyczny punkt widzenia, obchodziły dzień śmierci Chrystusa jako dzień radości - odkupienia. Zachód zaś akcentował mocniej punkt widzenia historyczny i obchodził dzień śmierci Chrystusa jako dzień żałoby, smutku, postu.
Nie można nie wspomnieć o trzeciej grupie chrześcijan, o tzw. protopaschistach, którzy po zburzeniu Jerozolimy nie trzymali się ściśle kalendarza żydowskiego i często obchodzili uroczystości wielkanocne przed 14. nizan.
Biskup Smyrny Polikarp w 155 r. udał się do Rzymu, do papieża Aniceta, w celu ustalenia jednego terminu Świąt Wielkanocnych dla całego Kościoła. Do porozumienia jednakże nie doszło. Sprawa odżyła w 180 r., za papieża Wiktora, kiedy opowiedziano się za niedzielnym terminem Wielkanocy. Papież polecił - pod karą ekskomuniki - przestrzegać nowo ustalonego terminu święcenia Wielkanocy. Mimo tego polecenia, metropolia efezka z biskupem Polikarpem na czele trzymała się nadal praktyki 14. nizan. Zanosiło się nawet na schizmę, ale nie doszło do niej dzięki zabiegom św. Ireneusza, biskupa Lyonu.
Dopiero na I soborze powszechnym w Nicei (325 r.) przyjęto dla całego Kościoła praktykę rzymską. Uchwały Soboru nie zlikwidowały jednak różnic pomiędzy Kościołami wschodnimi i zachodnimi. Należy pamiętać, że Rzym i Aleksandria używały odmiennych metod obliczania daty. Metoda aprobowana przez Rzym zakładała zbyt wczesną datę równonocy - 18 marca, gdy tymczasem Aleksandryjczycy ustalili ją poprawnie.
By położyć kres tej dwoistości, Synod Sardycki (343 r.) podniósł na nowo kwestię dnia wielkanocnego, ustalając wspólną datę na 50 lat. Inicjatywa przetrwała jednak zaledwie kilka lat. Po raz kolejny spór próbował zażegnać cesarz Teodozjusz (346--395). Prosił biskupa aleksandryjskiego Teofilosa o wyjaśnienie różnic. W odpowiedzi biskup, opierając się na metodzie aleksandryjskiej, sporządził tabelę chronologiczną świąt Wielkanocy. Jego zaś kuzyn, św. Cyryl, kontynuując dzieło wuja, wskazał przy okazji, na czym polegał błąd metody rzymskiej. Metoda aleksandryjska uzyskała pierwszeństwo i została zaakceptowana dopiero w połowie V w.
Z polecenia archidiakona Hilarego, Wiktor z Akwitanii w 457 r. rozpoczął pracę nad pogodzeniem metody rzymskiej i aleksandryjskiej. Hilary, już jako papież, zatwierdził obliczenia Wiktora z Akwitanii i uznał je za obowiązujące w Kościele. Od tego czasu obydwa Kościoły obchodziły Wielkanoc w tym samym czasie.
Największego przełomu w zakresie ustalenia daty Wielkanocy dokonał żyjący w VI w. scytyjski mnich, Dionysius Exiguus (Mały). Stworzył on chrześcijański kalendarz, rozpoczynając rachubę lat od narodzenia Chrystusa. To nowe ujecie chronologii zapanowało w Europie na dobre w XI w., a w świecie greckim dopiero w XV w. Chcąc uzyskać datę Wielkanocy, średniowieczny chronolog znalazł tzw. złotą liczbę danego roku (tj. kolejny numer roku w 19-letnim cyklu lunarnym), a potem sprawdzał w tabelach datę pełni księżyca. Znalazłszy ją, szukał pierwszej pełni po równonocy, czyli po 21 marca. Potem sprawdzał tabelę tzw. liter niedziel, która podawała datę Niedzieli Wielkanocnej.
Również Mikołaj Kopernik, na zamku w Olsztynie, gdzie przebywał przez pięć lat, własnoręcznie wykonał tablicę astronomiczną, na której wykreślił równonoc wiosenną. Było to ważne m.in. przy ustalaniu Wielkanocy.
Po XVI-wiecznej reformie kalendarza i wprowadzeniu w 1582 r. kalendarza gregoriańskiego po raz kolejny rozeszły się drogi Wschodu i Zachodu. Niedokładność kalendarza juliańskiego spowodowała przesunięcie względem rzeczywistej daty wiosennej równonocy, dziś wynoszące 13 dni.
Pod koniec XX i na początku XXI w. można zauważyć tendencje do wprowadzenia stałej daty Wielkanocy. Takie propozycje przedstawiano już na forum Ligi Narodów i Organizacji Narodów Zjednoczonych. Dał temu też wyraz w Konstytucji o liturgii II Sobór Watykański oraz patriarcha Konstantynopola Atenagora I w wielkanocnym orędziu z 1969 r., wzywając do usuwania różnic pomiędzy Kościołami i ustalenia wspólnej daty Wielkanocy.
Spośród proponowanych stałych dat sugerowana jest najczęściej druga niedziela Wielkanocy, co pokrywałoby się z ogólnym trendem ustaleń daty śmierci Chrystusa na dzień 3 kwietnia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Diecezja zielonogórsko-gorzowska: zdjęcia Grobu Pańskiego

2019-04-20 14:23

kjk

Zapraszamy do galerii zdjęć dekoracji Grobu Pańskiego w kościołach naszej diecezji. Fotografie można przesyłać na adres: aspekty@diecezjazg.pl

ks. Adrian Put
Zobacz zdjęcia: Diecezja zielonogórsko-gorzowska: zdjęcia Grobu Pańskiego 2019
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem