Reklama

Poznań: rocznica poświęcenia najstarszej polskiej katedry

2018-10-12 17:22

ms / Poznań (KAI)

Adrian Grycuk/pl.wikipedia.org

Pamiętajmy o odpowiedzialności za przyszły kształt naszej Ojczyzny, która zbudowana została na wartościach ewangelicznych i przetrwała wiele historycznych burz dzięki wierności Bogu, krzyżowi i ewangelii – mówił w rocznicę poświęcenia katedry poznańskiej bp Grzegorz Balcerek.

W roku jubileuszowym 1050-lecia ustanowienia biskupstwa w Poznaniu biskup pomocniczy archidiecezji przewodniczył uroczystościom z udziałem seniorów w bazylice archikatedralnej pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła, sesji Kapituły Metropolitalnej oraz uroczystym nieszporom.

„Wszyscy włączamy się w wielkie dziękczynienie zanoszone do Boga za to, że przed 1050 laty została tutaj poświęcona pierwsza na ziemiach polskich katedra. Katedra jest matką wszystkich kościołów diecezji, katedra stanowi symbol jedności ewangelicznego nauczania” – mówił podczas mszy św. bp Balcerek.

Reklama

Poznański biskup pomocniczy zauważył, że podczas nieustającego medialnego szumu znamionującego nasze czasy powinniśmy umieć zatrzymać się w tym wyjątkowym miejscu, bo wielokrotnie niszczona i odbudowywana świątynia jest symbolem jedności wiary z nauczaniem św. Piotra.

Podczas sesji kapitulnej kanonicy katedralni zapoznali się m.in. z głównymi postulatami biskupów Europy, którzy we wrześniu br. obradowali w Poznaniu podczas sesji plenarnej Rady Konferencji Episkopatów Europy.

Tagi:
katedra Poznań

Inauguracja obchodów setnej rocznicy utworzenia Biskupstwa Polowego w Polsce

2018-12-02 20:22

kos / Warszawa (KAI)

Biskup polowy Józef Guzdek przewodniczył Mszy św. w katedrze polowej Wojska Polskiego, podczas której odbyła się inauguracja jubileuszu setnej rocznicy utworzenia Biskupstwa Polowego w Polsce. Podczas Eucharystii poświęcony został medalion pamiątkowy, który zostanie wmurowany w ściany katedry 5 lutego, podczas centralnej uroczystości obchodów jubileuszowych. 5 lutego 1919 r. papież Benedykt XV powołał do istnienia Biskupstwo Polowe w Polsce – instytucję duszpasterstwa wojskowego dla żołnierzy Wojska Polskiego.

Cezary Piwowarski/ pl.wikipedia.org

Na początku Mszy św. bp Guzdek podkreślił, że tegoroczny Adwent jest szczególnym dla wiernych diecezji wojskowej z uwagi na stulecie powołania Biskupstwa Polowego.

W czasie dzisiejszej liturgii bp Guzdek poświęcił medalion, który zostanie wmurowany w ściany katedry. Wyjaśnił, że w ciągu najbliższego roku w kościołach garnizonowych będą umieszczane medaliony pamiątkowe, przypominające o stu latach posługi biskupów polowych oraz kapelanów wojskowych wśród żołnierzy.

Medalion, wykonany z brązu, przedstawia pastorał pierwszego biskupa polowego – Stanisława Galla w otoczeniu pięciu herbów kolejnych ordynariuszy wojskowych. W otoku umieszczony jest napis: „1919 * SETNA ROCZNICA POWOŁANIA BISKUPSTWA POLOWEGO W POLSCE 2019 * W SŁUŻBIE BOGU I OJCZYŹNIE”.

W homilii biskup polowy podkreślił, że jedną z trosk Naczelnego Wodza Józefa Piłsudskiego oraz dowódców odradzającej się po okresie zaborów armii polskiej było zorganizowanie służby duszpasterskiej, której kapelani towarzyszyliby i kształtowali żołnierskie sumienia do ofiarnej służby sprawie bezpieczeństwa Ojczyzny. – Służba duszpasterska została stworzona po to, aby dbać o wartości duchowe żołnierzy, aby te wartości rozwijać. Ówcześni dowódcy rozumieli, że choć potrzebna jest siła miecza, to jeszcze ważniejsza jest siła ducha. Bo jeśli nie ma ducha patriotyzmu, nie ma tego ducha, który każe człowiekowi złożyć najwyższą ofiarę na ołtarzu Ojczyzny, nie ma nadziei na bezpieczne jutro – mówił bp Guzdek.

Ordynariusz wojskowy przypomniał postać bp. Stanisława Galla, który 5 lutego 1919 r. został mianowany przez papieża Benedykta XV biskupem Wojsk Polskich. – Pierwszy biskup polowy zapisał się jako wytrawny duszpasterz i organizator. W pierwszych miesiącach swojej posługi spotkał się ze wszystkimi kapelanami stawiając jasno wymagania tym, którzy mają towarzyszyć polskiemu żołnierzowi. Wielokrotnie udawał się także na spotkania z żołnierzami, którzy strzegli granic odrodzonego państwa polskiego. Ponadto erygował ponad 70 parafii wojskowych oraz zabiegał o budowę kościołów i kaplic garnizonowych – powiedział bp Guzdek.

Ordynariusz wojskowy podkreślił, że rozpoczynający się w Ordynariacie Polowym rok jubileuszowy jest okazją do wyrażenia wdzięczności poprzednim biskupom polowym oraz kapelanom, którzy w okresie ostatnich stu lat towarzyszyli żołnierzom z posługą duchową. Przypomniał postacie kapelanów, ogłoszonych przez Kościół błogosławionymi: bł. ks. kmdr. ppor. Władysława Miegonia, męczennika Dachau, który wraz ze swoimi żołnierzami poszedł do niewoli niemieckiej oraz o. Michała Czartoryskiego, dominikanina, rozstrzelanego razem z rannymi powstańcami warszawskimi. Dodał, że także i dziś kapelani towarzyszą żołnierzom w ich służbie nie tylko w kraju, ale i na misjach pokojowych.

Nawiązując do rozpoczynającego się dziś Adwentu przypomniał, że jest on okresem oczekiwania na przyjście Jezusa Chrystusa. – Czuwajcie, abyście nie stracili tego, co zyskujecie w wymiarze duchowym. Czuwajcie, abyście nie stracili tego, co najcenniejsze – wolność i niepodległość. Potrzebni są żołnierze – stróże naszego domu ojczystego a także księża kapelani, którzy strzegą i pielęgnują ducha patriotyzmu i postawę wierności złożonej przysiędze wojskowej. Zachęcam wszystkich do modlitwy za naszą Ojczyznę. Służmy jej pracą w czasie pokoju, ale bądźmy też czujni na wszelkie zagrożenia i gotowi stanąć do walki w obronie naszej wolności – powiedział.

Mszę św. koncelebrowali ks. płk January Wątroba, wikariusz generalny biskupa polowego, ks. płk Mariusz Tołwiński, proboszcz katedry polowej, ks. płk SG Zbigniew Kępa, notariusz kurii Ordynariatu Polowego i ks. kpt. Marcin Janocha, sekretarz biskupa polowego.

We Mszy św. uczestniczyli wierni diecezji wojskowej oraz liczna grupa harcerzy.

Centralne uroczystości związane z obchodami setnej rocznicy powołania Biskupstwa Polowego w Polsce odbędą się w lutym przyszłego roku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kiedy obowiązuje post?

Ks. Ryszard Kamiński
Edycja płocka 9/2003

Bożena Sztajner

Moi rodzice opowiadali mi, że kiedyś w okresie Wielkiego Postu wypalano nawet garnki, żeby nie została w nich ani odrobina tłuszczu. Dziś praktyka postu w Kościele jakby złagodniała. Przykazanie kościelne mówi o czasach pokuty, ale pozostaje problem, jak rozumieć te "czasy pokuty". Czy 19 marca, w czasie Wielkiego Postu, można zawrzeć sakrament małżeństwa z weselem? Czy w piątek można iść na dyskotekę? Czy w Adwencie można się bawić? Czy post nadal obowiązuje w Kościele?

Czwarte przykazanie kościelne, które dotyczy tych spraw, brzmi: "Zachowywać nakazane posty i wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, a w okresach pokuty powstrzymywać się od udziału w zabawach". Wydaje się, że najważniejszym wyrażeniem w tak sformułowanym przykazaniu jest słowo "pokuta". Katechizm Kościoła Katolickiego precyzuje, że chodzi tutaj o pokutę wewnętrzną, która polega na nawróceniu serca, przemianie postaw, radykalnej zmianie całego życia na lepsze. To jest podstawowa, prawdziwa wartość pokuty, jej sedno. Takiej pokuty oczekuje od chrześcijanina Pan Bóg i Kościół. Chrześcijanie są zobowiązani do jej praktykowania cały czas. Ponieważ jednak różnie z tym bywa w ciągu kolejnych dni i miesięcy, Kościół ustanowił dni i okresy pokuty, gdy koniecznie należy praktykować czyny pokutne, które wspomagają nawrócenie serca.
Jakie są te czyny pokutne? Wykładnia do omawianego przykazania podana przez Sekretarza Generalnego Episkopatu Polski wylicza: "modlitwa, uczynki pobożności i miłości, umartwienie przez wierniejsze pełnienie obowiązków, wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych i post". Czas zaś pokuty, określony przez czwarte przykazanie, to poszczególne piątki całego roku i Wielki Post. We wszystkie piątki całego roku oraz w Środę Popielcową i Wigilię Bożego Narodzenia (o ile nie przypada wtedy IV niedziela Adwentu), obowiązuje chrześcijanina powstrzymanie się od spożywania pokarmów mięsnych, gdy ukończył on 14 rok życia. Zaleca się jednak, aby także młodsze osoby wprowadzać do tej praktyki, nie czekając aż osiągną one 14 lat. Warto jeszcze dodać, że według Konstytucji Apostolskiej Paenitemini zakaz spożywania pokarmów mięsnych nie oznacza zakazu spożywania nabiału i jaj oraz przyprawiania potraw tłuszczami zwierzęcymi.
Prymas Polski (to także ważne) udzielił dyspensy od obowiązku powstrzymania się od potraw mięsnych w piątki wszystkim, którzy stołują się w zakładach zbiorowego żywienia, gdzie nie są przestrzegane przepisy postne, a także takim osobom, które nie mają możności wyboru potraw, a muszą spożywać to, co jest dostępne do spożycia. Dyspensa ta nie dotyczy jednak Wielkiego Piątku, Środy Popielcowej i Wigilii Bożego Narodzenia. Zatem w te trzy dni obowiązuje w każdych okolicznościach powstrzymanie się od spożywania potraw przyrządzonych z mięsa.
Po wyjaśnieniu wymagań IV przykazania kościelnego w odniesieniu do wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych, zwróćmy uwagę na "nakazane posty" w tym przykazaniu. Post może być jakościowy i ilościowy. Ten pierwszy dotyczy niespożywania określonych pokarmów, np. mięsa. Ilościowy zaś polega, według wyżej wspomnianej Konstytucji Apostolskiej, na spożyciu jednego posiłku dziennie do syta i dopuszcza możliwość przyjęcia "trochę pokarmu rano i wieczorem". Taki post obowiązuje wszystkich wiernych między 18 a 60 rokiem życia w Środę Popielcową i w Wielki Piątek. Należy tutaj powtórzyć wcześniej napisane słowa, że ci, którzy nie mają 18 lat, właściwie od dzieciństwa powinni być wychowywani do spełniania tej praktyki. Błędem byłoby stawianie tego wymagania dopiero od wieku pełnoletności. Racje wydają się oczywiste i nie ma potrzeby ich przywoływania w tym miejscu.
Gdy chrześcijanin podlega uzasadnionej niemożności zachowania wstrzemięźliwości w piątek, powinien podjąć inne formy pokuty (niektóre z nich zostały przytoczone wcześniej). Natomiast post ilościowy i jakościowy w dwa dni w roku: Wielki Piątek i Środę Popielcową, powinien być koniecznie zachowywany. Winien rozumieć to każdy chrześcijanin, nawet ten, który słabo praktykuje wiarę. Dyspensa Księdza Prymasa, o której wspomniałem wcześniej, nie dotyczy zachowania postu w te dwa dni roku. Ci zaś, którzy z niej korzystają, powinni pomodlić się w intencji Ojca Świętego, złożyć ofiarę do skarbonki z napisem "jałmużna postna", lub częściej spełniać uczynki miłosierdzia.
Jeszcze kilka słów o zabawach. Powstrzymywanie się od udziału w nich obowiązuje we wszystkie piątki roku i przez cały Wielki Post, łącznie z dniem św. Józefa (19 marca) - jeśli wtedy trwa jeszcze Wielki Post. Adwent nie został zaliczony do czasów pokuty, dobrze jednak byłoby w tym czasie powstrzymać się od udziału w zabawach, zachowując starą i dobrą polską tradycję - Adwent trwa bardzo krótko, a karnawał jest tak blisko. W Adwencie zaś - co staje się coraz powszechniejszą praktyką - jest wiele spotkań opłatkowych, które mają inny charakter. Warto je upowszechniać i pozostawać w radosnym, pełnym nadziei oczekiwaniu na przyjście Zbawiciela w tajemnicy Bożego Narodzenia.

Od marca 2014 r. obowiązuje nowa wersja IV przykazania kościelnego

Przeczytaj także: Nowa wersja IV przykazania kościelnego - powstrzymanie się od zabaw tylko w Wielkim Poście
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 7/8 2018

Epifaniusz nowym zwierzchnikiem Kościoła Prawosławnego Ukrainy

2018-12-15 20:04

kg (KAI/RISU) / Kijów

Dotychczasowy metroolita perejasławski i białocerkiewski z Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Kijowskiego (UKP PK) Epifaniusz (Dumenko) został zwierzchnikiem przyszłego Kościoła Prawosławnego Ukrainy i to on odbierze 6 stycznia 2019 z rąk patriarchy Konstantynopola Bartłomieja tomos (dekret) o autokefalii. Wyboru dokonało 192 delegatów na sobór zjednoczeniowy, który 15 grudnia obraduje w Kijowie. Nowy zwierzchnik będzie nosił tytuł metropolity kijowskiego i całej Ukrainy.

wikipedia.pl
Epifaniusz

Sobór zjednoczeniowy ukraińskiego prawosławia obraduje w historycznej Sofii Kijowskiej, czyli dawnej świątyni Mądrości Bożej w Kijowie, pod przewodnictwem osobistego przedstawiciela patriarchy Bartłomieja - metropolity Galii (Francji) Emanuela. Do udziału w nim patriarcha zaprosił wszystkich ukraińskich biskupów prawosławnych oraz przedstawicieli mnichów i mniszek i osób świeckich. Na zaproszenie to odpowiedzieli przede wszystkim hierarchowie dwóch dotychczas niekanonicznych Kościołów ukraińskich: Patriarchatu Kijowskiego i Autokefalicznego, podczas gdy kierownictwo Kościoła promoskiewskiego, zdecydowanego przeciwnika autokefalii ukraińskiej, zabroniło surowo swym biskupom udziału w soborze.

Abp Epifaniusz (Dumenko) urodził się 3 lutego 1979 w wiosce Wowkowie w rejonie iwanowskim w obwodzie odeskim, ale wyrósł we wsi Stara Żadowa w obwodzie czerniowieckim. Po ukończeniu w 1996 miejscowej szkoły średniej wstąpił do seminarium duchownego w Kijowie, które ukończył 3 lata później, po czym kształcił się do 2003 w Kijowskiej Akademii Duchownej. Jest kandydatem nauk teologicznych. W okresie od 1 lipca 2003 do 31 grudnia 2005 był sekretarzem-referentem prawosławnej kurii biskupiej w Równem. W latach 2006-07 uzupełniał studia w zakresie filozofii na Narodowym Uniwersytecie Ateńskim, a po powrocie do kraju kierował wydziałem filozofii na swej dawnej akademii duchownej.

21 grudnia 2007 przyjął postrzyżyny mnisze i imię zakonne Epifaniusz. W następnym roku rozpoczęła się jego błyskawiczna kariera kościelna. 6 stycznia otrzymał święcenia diakonatu (w zakonie: hierodiakona), a w 2 tуgodnie później - święcenia kapłańskie (hieromnicha). 25 tegoż miesiąca został sekretarzem głowy UKP PK, patriarchy Filareta. Od 16 marca był archimandrytą (najwyższa godność w życiu zakonnym), a w 4 dni później został przełożonym klasztoru męskiego św. Michała w Kijowie. 30 maja objął zarządzanie bieżącymi sprawami Patriarchatu Kijowskiego.

21 października 2009 Synod UKP PK mianował go biskupem wyszhorodzkim i pomocniczym eparchii (diecezji) kijowskiej a 27 lipca 2010 rektorem Kijowskiej Prawosławnej Akademii Teologicznej, a zarazem pełniącym obowiązki biskupa perejasławskochmielnickiego. 23 stycznia 2012 patriarcha Filaret wyniósł go do godności arcybiskupa. 28 czerwca 2013 otrzymał tytuł metropolity perejasławskochmielnickiego i białocerkiewskiego z prawami biskupa diecezjalnego. Obecny tytuł metropolity perejasławskiego i białocerkiewskiego nosi od 13 grudnia 2017 roku. Jest stałym członkiem Świętego Synodu UKP PK.

15 grudnia br. został wybrany na zwierzchnika nowego Kościoła Prawosławnego Ukrainy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem