Reklama

Rusza 22 Świąteczna Zbiórka Żywności „Podaruj potrzebującym jedzenie na świąteczny stół”

2018-11-27 10:05

Magdalena Bryksa Szymańczak / Warszawa (KAI)

Ks. Adam Stachowicz
Zbiórka żywności

W dniach 30 listopada – 1 grudnia w całej Polsce, w ponad 3 tysiącach sklepów w 600 miejscowościach odbędzie się Świąteczna Zbiórka Żywności, organizowana od ponad 20 lat przez Banki Żywności. Tegoroczną akcję pod hasłem „Podaruj potrzebującym jedzenie na świąteczny stół” wesprze ponad 55 tysięcy wolontariuszy. Organizacja zachęca do udziału i przypomina, że choć świąteczny stół ludzi ubogich nigdy nie ugina się od nadmiaru jedzenia, to dzięki pomocy wielu osób w tych dniach może stać się inny niż zwykle, naprawdę wyjątkowy. Każdy produkt podarowany w trakcie zbiórki ma znaczenie.

Banki Żywności zachęcają, by robiąc zakupy dla siebie w najbliższy weekend, przy okazji dołożyć do zbiórkowych koszy choćby jeden produkt z myślą o innych. Najbardziej pożądane są te z długimi terminami przydatności, jak np. mąka, makaron, kasza, cukier, olej, konserwy, przetwory owocowe i warzywne, bakalie, słodycze. Organizacja przypomina, że nawet jeden produkt ma znaczenie, ponieważ małe gesty setek tysięcy ludzi, zsumowane razem dają realny wymiar pomocy. W zeszłym roku Banki Żywności zebrały 776 ton jedzenia, z których możliwe było przygotowanie ponad 1,5 miliona świątecznych posiłków dla osób potrzebujących.

Oprócz żywności zbiórkowej Banki Żywności, jak co roku, będą uzupełniać paczki świąteczne o inne produkty, m.in. z krótkimi terminami przydatności jak warzywa, owoce czy nabiał, pozyskane w ramach swojej codziennej działalności od producentów i ze sklepów.

- Zbiórka ma charakter ogólnopolski, co nie znaczy, że bezosobowy. Pamiętajmy, że tam po drugiej stronie zawsze jest jakaś konkretna historia i konkretna osoba, której pomagamy. Żywność z koszy zbiórkowych w konkretnym mieście zawsze trafia do osób potrzebujących z lokalnej społeczności, do naszych sąsiadów, osób i dzieci, których nie stać na zakup jedzenia, być może też naszych znajomych, o których nawet nie wiemy, że są w potrzebie. Paradoksalnie to bardzo częsty przypadek. – podkreśla Dorota Jezierska, Wiceprezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności. Świąteczną Zbiórkę Żywności wspierają takie sieci jak Auchan, Biedronka, Carrefour, Intermarche, Kaufland, Lidl, Mila, Netto, Polo Market, Stokrotka, Tesco. Listę konkretnych sklepów, biorących udział w Świątecznej Zbiórce można sprawdzić pod adresem http://bit.ly/ŚZŻ2018

Reklama

Dodatkowo w Centrum Handlowym Tesco Gocław w Warszawie 30 listopada o godzinie 11:00 odbędzie się inauguracja Świątecznej Zbiórki Żywności, w trakcie której przewidziano dodatkowe atrakcje świąteczne i niespodzianki.

Banki Żywności zadbają by wszystkie produkty ze Świątecznej Zbiórki Żywności trafiły do potrzebujących jeszcze przed świętami. Jest to możliwe dzięki zaangażowaniu ponad 55 tysięcy wolontariuszy. W sklepach będzie można łatwo ich rozpoznać po pomarańczowych koszulkach i kamizelkach. To oni będą czekali przy zbiórkowych koszach na dary od klientów, które następnie zostaną zawiezione do magazynów Banków Żywności. Tam zostaną zważone i popakowane, a następnie wyruszą w dalszą drogę do konkretnych organizacji pomocowych. Banki Żywności wspierają pomocą żywnościową na masową skalę 3500 organizacji dobroczynnych w Polsce, m.in. świetlice, ogniska wychowawcze dla dzieci, domy dziecka, domy samotnej matki, jadłodajnie i inne organizacje, które prowadzą zbiorowe żywienie bądź przekazują żywność bezpośrednio osobom potrzebującym. Dzięki temu z pomocy żywnościowej systematycznie korzysta około 1,6 mln osób w potrzebie, będących podopiecznymi tych organizacji.

W tym miejscu warto również zaznaczyć, że choć Banki Żywności otrzymują żywność jako darowiznę od sklepów, producentów, czy też od ludzi w ramach zbiórek, to wciąż wyzwaniem dla nich pozostają ogromne koszty związane z transportem, magazynowaniem i sprzętem chłodniczym.

By móc efektywniej wykorzystać swój potencjał i możliwości ratowania większych ilości jedzenia organizacja rusza wraz z początkiem grudnia z najnowszą kampanią „Stoliczku, nakryj się”, której celem będzie zbiórka pieniędzy na całoroczną działalność Banków.

Partnerem Strategicznym Świątecznej Zbiórki Żywności jest firma McCormick, właściciel marki Kamis. - Już po raz siódmy firma McCormick jest Partnerem Strategicznym Świątecznej Zbiórki Żywności i wspiera nie tylko jej organizację w całej Polsce, ale również aktywnie realizuje od pięciu lat ideę wolontariatu pracowniczego. Dzięki między innymi zaangażowaniu naszych pracowników, którzy pomagają przy sortowaniu produktów w magazynie Banku Żywności SOS Warszawa w Regułach, pomoc żywnościowa ma szansę trafiać do potrzebujących jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia, zgodnie z ideą zbiórki. Świadomość tego, że wspólnie udało nam się w prosty sposób pomóc tym, którzy są w trudnej sytuacji życiowej jest niezwykle budująca– podkreśla Iwona German, Dyrektor Marketingu w firmie McCormick Polska.

Federacja Polskich Banków Żywności jest organizacją pożytku publicznego, której misją od ponad 20 lat istnienia, jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności i niedożywieniu w Polsce. Zrzeszonych w Federacji 31 Banków Żywności specjalizuje się w pozyskiwaniu, transportowaniu i dystrybucji produktów żywnościowych. Organizacje są w stanie przyjąć i rozdysponować każdy rodzaj żywności, nawet z krótkim terminem przydatności do spożycia, w tym produkty świeże i wymagające warunków chłodniczych, spełniając przy tym wszystkie kryteria bezpieczeństwa. Banki Żywności dzięki codziennym działaniom na masową skalę, pozyskują średnio 80 000 ton jedzenia rocznie (dane z ostatnich 5 lat), które dystrybuują do ponad 1 600 000 najbardziej potrzebujących osób, za pośrednictwem 3500 organizacji pomocowych i instytucji społecznych. Żywność pochodzi m.in. od producentów, rolników, sieci handlowych i ze zbiórek żywności. Duża część produktów jest dystrybuowana w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Organizacja aktywnie działa również na rzecz niemarnowania żywności i zdrowego odżywiania poprzez edukację skierowaną do różnych grup społecznych, w tym kampanii społecznych i warsztatów. Banki Żywności w ciągu ostatniego roku przeprowadziły około 5.000 szkoleń i warsztatów.

Tagi:
pomoc zbiórka

Reklama

Nabór do chóru, który nie może śpiewać. Chórzyści /dla Joanny M

2019-02-02 10:13

kieferpix/fotolia.com

Zbiórka pieniędzy, którą prowadzi Kuba Tomaszewski na rzecz: Fundacja Rak'n'Roll Wygraj Życie

Brałem w swoim życiu udział w wielu naborach do chóru. Każdy był początkiem nowej, wspaniałej przygody z muzyką i wspaniałymi ludźmi, zorientowanymi na wspólne działanie i wspólny cel. Właśnie do Was zwracam się o pomoc dla Joanny!

Joanna ma 36 lat i trzyletniego synka Wojtusia. Ma wyjątkową pasję - jest dyrygentem. W sierpniu 2018 r. podczas badania usg usłyszała diagnozę: rak inwazyjny gruczołu piersiowego. Od tamtej pory Joanna walczy z chorobą. Z jeszcze większą determinacją niż prowadząc próby chóru! Drodzy chórzyści, muzycy, artyści!

Proszę Was, pomóżcie Joannie w walce z chorobą, która uniemożliwia jej to, co dla nas wszystkich jest tak bardzo cenne. Liczy się nawet najdrobniejsza suma i nawet jedno udostępnienie zbiórki. Dołączmy do chóru, który wywalczy życie dla Joanny, abyśmy kiedyś mogli jeszcze zaśpiewać pod jej dyrekcją! Dla Joanny, dla chóralistyki, dla muzyki!

Więcej informacji: https://www.raknroll.pl/chce-pomoc/pomoz-podopiecznemu/joanna_m/

Do dzieła!

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Co z postem w Wielką Sobotę?

Ks. Paweł Staniszewski
Edycja łowicka 15/2004

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Bożena Sztajner/Niedziela

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

Dwa rodzaje postu

Przyglądając się obu obrazom widzimy, iż św. Marek i św. Łukasz przekazują nam naukę Pana o poście w podwójnym aspekcie. Omawiają ten sam znak, okoliczności wydarzeń ukazują jednak zasadniczą różnicę motywów skłaniających do postu. Patrząc bowiem od strony motywów, dostrzegamy w Kościele dwa rodzaje postu.
O jednym pisze św. Marek, można by go nazwać postem ascetycznym. Obowiązuje nas w środę popielcową i wszystkie piątki. Powstrzymujemy się od pewnych pokarmów oraz innych dóbr, przyjemności, i to wzmacnia naszą wolę w walce o dobro. Tą formą prosimy Boga o moc nadprzyrodzoną w walce z szatanem.
Święty Łukasz w cytowanym urywku Ewangelii mówi o drugim rodzaju postu. Obowiązuje on w Wielki Piątek. Zalecany jest też bardzo przez Kościół w Wielką Sobotę. Można nazwać go postem ontologicznym. Jego sens można wyrazić parafrazując słowa Jezusa: „Gdy zabiorą nam młodego pana; nie chcę już ani jeść, ani pić, bo nie ma pana młodego - i dlatego jestem smutny”. Bywa przecież często tak, iż człowiek zmartwiony odmawia jedzenia. „Gdy Pan wróci, z chęcią siądę do posiłku!”

Post aż do Rezurekcji

W związku z rozumieniem postu w Wielkim Tygodniu ostatnio zostałem zapytany, czy rzeczywiście obowiązuje on i przez całą Wielką Sobotę, bowiem w przekonaniu wielu katolików przestrzegany jest tylko do momentu powrotu do domu ze święconką, co najczęściej ma miejsce w godzinach przedpołudniowych.
Otóż najpierw musimy sobie uświadomić, iż w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Jezusa w relacji św. Łukasza, Rezurekcja jest dla Kościoła powszechnego znakiem, że Pan zmartwychwstał (czyli wrócił). Stąd logika znaku domaga się, aby post w Wielką Sobotę obowiązywał do tej Wigilii Paschalnej - Rezurekcji przez cały dzień. Można się więc pytać, dlaczego częste przekonanie o poszczeniu w Wielką Sobotę tylko do południa? Ma to po części swoją motywację historyczną, bowiem poprzedni Kodeks Prana Kanonicznego, wydany w 1917 r. przez papieża Benedykta XV ustanawiał post w Wielką Sobotę do godz. 12.00. Dlaczego? Otóż w tamtych czasach Wigilię Paschy, czyli Rezurekcję, odprawiano w sobotę rano. Wigilia zaś to znak Zmartwychwstania. Jeśli Pan już wrócił - zmartwychwstał - traci sens dalszy post. Widzimy więc, że liturgicznie jest to zrozumiałe.
Jednak dzisiaj, tak jak w pierwszych wiekach, odprawiamy Wigilię (czyli Rezurekcję), w nocy, po zachodzie słońca. Stąd logika znaku domaga się postu do czasu Wigilii. Potwierdza to Konstytucja o Świętej Liturgii Soboru Watykańskiego II. Mówi wyraźnie i poucza, że „post paschalny zachowuje się obowiązkowo w Wielki Piątek, a zachęca, zaleca w miarę możliwości w Wielką Sobotę” (n. 110).
Widzimy więc, iż post w Wielką Sobotę aż do Wigilii nie jest obowiązkiem, ale jest bardzo zalecany i zgodny z wymową liturgii Triduum Paschalnego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Polityczne i kulturowe kuszenie współczesnego świata. Wielki Piątek w Kalwarii Zebrzydowskiej

2019-04-19 11:55

Justyna Tyrka/Archidiecezja Krakowska

- Tymczasem nam, rozważającym tutaj, w Kalwarii Zebrzydowskiej, w dzisiejszy Wielki Piątek 2019 roku misterium iniquitatis – tajemnicę zła, jakie przed wiekami przed sądem Piłata dotknęło Pana Jezusa, który nazwał się Prawdą, pozostaje jedno wielkie przeświadczenie: tylko prawda może nas wyzwolić – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski podczas kazania po „Dekrecie Piłata”, w Kalwarii Zebrzydowskiej w czasie procesji pasyjnej Drożkami Męki Pańskiej.

Joanna Adamik/Archidiecezja Krakowska

Na początku swojego słowa, skierowanego do zebranych wiernych arcybiskup przypomniał, że walka arcykapłanów i faryzeuszy z Jezusem trwała od początków jego nauczania. Uczeni w Piśmie nie chcieli przyjąć Jego słów i starali się za wszelką cenę doprowadzić do tego, by wszyscy wyznawcy Go opuścili. Poruszenie, które wywoływał Chrystus miało charakter polityczny

– Niepokoje Wysokiej Rady przeciął w pewnym momencie arcykapłan Kajfasz, stosując również całkowicie polityczne rozumowanie: „Wy nic nie rozumiecie i nie bierzecie tego pod uwagę, że lepiej jest dla was, gdy jeden człowiek umrze za lud, niż miałby zginąć cały naród” – powiedział arcybiskup.

Jezus zdawał sobie z tego sprawę. Podczas sądu Kajfasza wystąpiło przeciw niemu dwóch fałszywych świadków, a arcykapłan prowadzący proces zapytał Go, czy jest synem Bożym. Chrystus dał świadectwo o sobie, mimo że wiedział z jaką reakcją się to spotka. Na słowa Jezusa, Kajfasz teatralnym gestem rozdarł szaty i stwierdził, że skazaniec jest bluźniercą. Wyrok, który zapadł musiał być zatwierdzony przez Poncjusza Piłata. On zorientował się, że Jezus jest niesłusznie oskarżony, mimo to umył ręce.

– Trwające już prawie dwa tysiące lat dzieje Kościoła są pełne podobnych procesów politycznych, które kolejni władcy tego świata wytaczają chrześcijanom. Schemat stosowanego przez nich szantażu pozostaje w swej istocie niezmienny i brzmi zawsze tak samo: jeśli jesteś wyznawcą Chrystusa i Jego Ewangelii, to znaczy, że jesteś wrogiem: cesarza, króla, jakiegoś innego władcy czy też jakiegoś wysokiego urzędnika państwowego – zauważył arcybiskup.

W dwudziestym pierwszym wieku człowiek, który przyznaje się do Jezusa i chce żyć Jego nauczaniem jest oskarżany m.in. o brak poprawności politycznej, tolerancji, bycie fanatykiem, walkę z postępem ludzkości. Współczesne napięcia kulturowe to pierwszy etap kuszenia. Kolejny polega na zachęcie do określenia się kim jesteśmy.

– Kochamy wszystkich ludzi i kochamy wolność, dzięki czemu jesteśmy tolerancyjni, przede wszystkim zaś zależy nam na postępie całej ludzkości – stwierdził metropolita. Trzecie kuszenie skłania wiernych do odrzucenia Ewangelii poprzez postępowanie jakby nie było Chrystusa oraz walkę z Jego obecnością w świecie. Arcybiskup powiedział, że niepokojąca jest reakcja niektórych środowisk na chęć objęcia modlitwą i wsparciem materialnym paryskiej katedry Notre Dame.

Podkreślił, że tylko prawda może wyzwolić, a jedyną prawdą jest Jezus. – I o tę bezwzględną wierność ewangelicznej prawdzie prosimy dziś Pana, który dla nas umarł i zmartwychwstał. Prosimy Go, abyśmy dzięki Niemu nie ulegli kuszeniu ze strony współczesnego świata i abyśmy każdego dnia naszego życia mogli być prawdziwie wolnymi ludźmi – zakończył.

Corocznie w Wielki Piątek w Kalwarii Zebrzydowskiej zbierają się tysiące wiernych, aby uczestniczyć w procesji pasyjnej Dróżkami Męki Pańskiej. Wyrusza ona o świcie spod domu Kajfasza do Ratusza Piłata i pałacu Heroda. Po ponownym przybyciu do Piłata zebrani wysłuchują „Dekretu Piłata”, w którym skazywano Jezusa na śmierć. Sceny męski Zbawiciela są inscenizowane przez duchownych i świeckich, przy kolejnych stacjach są wygłaszane kazania. Formy kalwaryjskiego misterium sięgają XVII wieku.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem