Zwyczaje i obyczaje Wielkiego Tygodnia

Drukuj

K. W.

„Podczas Wielkiego Tygodnia kościół staje się domem żałoby, w którym panują cisza i ciemności: w Wielką Środę gasi się świece na ołtarzu, a w Wielki Czwartek klekotanie kołatek zastępuje głos dzwonów. Nadchodzi dzień Męki Pańskiej” - pisze w Zwyczajach i obrzędach roku polskiego Renata Hryń-Kuśmierek.
Nim jednak nadejdzie Wielki Tydzień, przychodzi radosna Niedziela Palmowa. O. Jan Urbański twierdzi, że „Niedziela Palmowa wprowadza w Wielki Tydzień, ale jednocześnie przybliża i uzmysławia jak daleko może sięgać obłuda i hipokryzja ludzka. Oto zbiegają się w krótkim czasie radość i zdrada, chwała i poniżenie. Z jednej strony jest radosne i głośne przywitanie: «Hosanna synowi Dawida! Błogosławiony Ten, który przychodzi w imię Pańskie. Hosanna na wysokościach» (Mt 21, 9), a z drugiej, równie głośne, ale pełne nienawiści: «Precz! Precz! Ukrzyżuj go!» (J 19, 15)”.
Ten dzień nabiera szczególnego kolorytu dzięki świętu młodzieży, która modli się wtedy w łączności z Ojcem Świętym i tradycji święcenia palm. Palmy zwane były w danej Polsce „kwietnymi” lub „wierzbnymi” i przypominały nie tylko wjazd Jezusa do Jerozolimy, ale także symbolizowały odradzające się życie. Pleciono je z tego, co było pod ręką, czasem nawet z witek malin czy porzeczek, ozdabiano kolorowo i pstrokato. W wielu regionach Polski, w tym w okolicach Częstochowy, Wielunia czy Radomska tradycją było wybieranie najładniejszej palmy we wsi czy miasteczku.
Ks. Jędrzej Kitowicz w Opisie obyczajów za panowania Augusta III notował wiele, czasem dla nas zupełnie dziwacznych, obyczajów. Niektóre z nich przetrwały do dnia dzisiejszego. I tak w dawnych czasach, jak i obecnie, Wielki Tydzień rozpoczynano od wielkiego sprzątania domów i obejść. Nie powinny one jednak trwać dłużej niż do Wielkiego Wtorku. Od następnego dnia więcej czasu powinno się spędzać w kościele niż na porządkach. Kobiety musiały więc dzielić czas na modlitwę i gotowanie świątecznych specjazłów. A od jadła, co prawda w zależności od zamożności domu, stoły winny się uginać. Przodowały jajka, barwione, malowane, woskowane i drapane na setki sposobów.

Edycja częstochowska 12/2005

E-mail:
Adres: ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa
Tel.: (34) 369-43-00

Najczęściej czytane

30 VIII Sobota. Dzień powszedni.
1 Kor 1, 26-31; Ps 33 (32), 12-13. 18-19. 20-21 (R.: por. 12b); Por. Ef 1, 17-18; Mt 25, 14-30;

Liturgia godzin

Teksty w psałterzu na sobotę I tygodnia – s. 617 [s. 816]. W Godzinie czytań – I czytanie z soboty 21. tygodnia zwykłego – s. 133.
Albo: wspomnienie NMP w sobotę. Teksty własne – s. 1444 [s. 1618].
1. Nieszpory z 22. niedzieli zwykłej – s. 628 [s. 829]. Antyfona do pieśni Maryi z roku A – s. 138 [s. 628].

Video-komentarz do Ewangelii

Reklama

Polecamy
Szpiatal dla Gazy - Caritas


Dwumiesięcznik dla najmłodszych

Tagi

Partnerzy

Tygodnik
Prenumerata
O nas
W diecezjach
Wywiady
Sylwetki
Reklama
Felietony
Zaproszenia


Kontakt

www.facebook.com/tkniedziela
Tel.: +48 (34) 365 19 17, fax: +48 (34) 366 48 93
Adres redakcji: ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa
Wydawca: Kuria Metropolitalna w Częstochowie
Redaktor naczelny: Lidia Dudkiewicz
Honorowy Red. naczelny: ks. inf. dr Ireneusz Skubiś

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.
Zamknij