Reklama

Sawin

Ziemia Święta w oczach dzieci i młodzieży

2018-12-06 06:01

(kss)

Katarzyna Szczablewska-Siwek
Uczestnicy i organizatorzy konkursu

Ojczyzna to… I tu padają różne odpowiedzi. Wiele ważnych słów padło w związku z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Również o ojczyźnie pomyśleli organizatorzy XI Archidiecezjalnego Konkursu nt. Kościół ubogacający świat, który pod koniec listopada podsumowano w Zespole Szkół w Sawinie. Tematem tegorocznych zmagań konkursowych była ziemska ojczyzna Jezusa - Ziemia Święta piątą Ewangelią. Znajomość kraju, z którego pochodzi ważna dla nas osoba, jest istotna dla zrozumienia jej samej. Panują tam przecież odmienne niż u nas zwyczaje, obowiązuje inny język, czasem inny ustrój państwowy. Aby dobrze poznać życie i nauczanie Jezusa, również trzeba poznać geografię i historię Jego ziemskiej ojczyzny. Szkolone Koło Caritas przy Zespole Szkół w Sawinie, od kilku lat główny organizator konkursu, zaprosiło do pochylenia się nad zaproponowaną tematyką uczniów klas 0-III szkoły podstawowej, uczniów klas IV-VI oraz najstarszych z kl. VII SP i 3 gimnazjum.

Pierwsza kategoria wiekowa, pod czujnym okiem swoich opiekunów, przygotowywała prace plastyczne na wybrany przez siebie temat (Mapa Ziemi Świętej, Tu stąpały stopy Jezusa..., Jerozolima - serce Ziemi Świętej, Cuda Jezusa). Na Konkurs wpłynęło 57 prac, spośród których komisja w składzie: Bożena Rusak - dyrektor ZS w Sawinie, Halina Smyk - wicedyrektor ZS w Sawinie, Teresa Chlebio, Mariola Gałat, Katarzyna Abramik, Janina Misiura, Bożena Sobolewska, Magdalena Mroczek, Katarzyna Szczablewska-Siwek, Hubert Wiciński, Katarzyna Skupień, Aneta Pakuła, Anna Świca i wolontariusze SKC postanowiła przyznać następujące miejsca: I - Wiktor Dudyk SP w Wolce Petryłowskiej, II - Michał Królikowski SP w Sawinie, Aleksandra Dudyk SP w Wolce Petryłowskiej, Nikola Przykorzyńska SP w Wolce Petryłowskiej, III - Marcelina Turkiewicz SP w Sielcu, Maja Zalewa SP w Wojsławicach Kolonii, Aleksander Tomala SP w Wojsławicach Kolonii, Miłosława Weremczuk SP nr 1 w Lubartowie, Iga Karczmarz SP nr 1 w Lubartowie, Szymon Kraszewski SP w Wolce Petryłowskiej, Antoni Szkodziński SP nr 2 w Chełmie. Dyplomy i wyróżnienia otrzymali: Magdalena Różalska SP w Dorohusku, Antoni Wierzbicki SP w Dorohusku, Daria Kozak SP w Dorohusku, Franciszek Koguciuk SP w Dorohusku, Hanna Miduch SP nr 1 w Lubartowie, Iza Tomala SP w Wojsławicach Kolonii, Anna Łoza SP w Wierzbicy, Julia Gwóźdź SP w Wierzbicy, Sandra Korkosz SP nr 5 w Chełmie, Adam Terlecki Przedszkole Samorządowe w Sawinie, Anna Jachimczak SP w Sielcu, Anna Popielnicka SP w Sielcu.

Uczniowie w drugiej kategorii wiekowej pisali prace literackie (wiersz lub modlitwę) na jeden temat wybrany spośród: A my do Betlejem, a my do Betlejem..., Jerozolima znaczy Miasto Pokoju, Golgoto..., Tu Jezus czynił cuda. Nadesłano 14 prac. Komisja w składzie: Wioletta Socha - kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy Społecznej w Sawinie, Anna Greguła, Tomasz Sutryk, Renata Terlecka, Aneta Pakuła, Anna Łobaczuk, Zofia Suchonos, Janina Misiura przyznała następujące nagrody: I miejsce - Maja Bulicz SP w Wólce Petryłowskiej, II miejsce - Oliwia Łukaszczuk SP w Sawinie, III miejsce - Maja Kowalczuk SP w Wojsławicach Kolonii. Wyróżniono prace: Mai Maciosz-Harasim SP w Nowodworze, Alicji Fil SP w Nowodworze, Justyny Jakubowskiej SP w Dorohusku, Jakuba Siwka SP w Sawinie i Macieja Siwka SP w Sawinie.

Reklama

Do zmagań wśród najstarszych uczestników konkursu zgłosiło się 20 osób ze szkół w Wólce Petryłowskiej, Dorohusku, SP nr 7 w Chełmie oraz w Sawinie. Uczniowie zmierzyli się z testem wiedzy, w którym musieli odpowiedzieć na wiele pytań dotyczących Ziemi Świętej, m.in.: Co znaczy z języka hebrajskiego słowo „Izrael”?, Scena zwiastowania miała miejsce w mieście położonym na południowym zboczu góry Dżebel El-Sich. Jakie to miasto?, Miejsce, w którym mieszali Zachariasz i Elżbieta, gdzie na świat przyszedł Jan Chrzciciel, to według tradycji dzisiejsze..., Jezus, mówiąc o znaku Jonasza, odwołuje się do stolicy dawnej Asyrii, której król, Sargon II zdobył Samarię i zburzył północne państwo Izraela w 721 r. przed Chrystusem. Co to za miasto? Po sprawdzeniu prac, komisja w składzie: ks. Ryszard Winiarski - proboszcz parafii pw. św. Jana Nepomucena w Dorohusku, ks. Tomasz Atras, Bożena Stasikowska-Przykorzyńska, Katarzyna Szczablewska-Siwek, zaprosiła pięcioro uczestników do dogrywki. Po wielu zmaganiach wyłoniono zwycięzców: I miejsce zajęli ex aequo Piotr Pytel ze SP w Wólce Petryłowskiej i Martyna Kiszowara z ZS w Sawinie, na II miejscu uplasował się Paweł Sobota ze SP w Wólce Petryłowskiej, III przypadło ex aequo Dominice Biedzińskiej ze SP w Wólce Petryłowskiej oraz Julii Jaglewicz z tej samej szkoły.

Podsumowaniu konkursu towarzyszył poczęstunek przygotowany przez wolontariuszy Szkolnego Koła Caritas. Nad sprawnym przebiegiem konkursu czuwały Renata Terlecka i Katarzyna Szczablewska-Siwek.

Pułapka klerykalizmu

2019-03-06 10:18

Bp Andrzej Przybylski
Niedziela Ogólnopolska 10/2019, str. 30

Bożena Sztajner/Niedziela

Faryzeusze byli specjalistami od zastawiania pułapek. Pod pozorami dobra i obrony prawa knuli intrygi, a tak naprawdę chodziło im o utrzymanie władzy. Tak jak w życiu świeckim, również w życiu duchowym władza to bardzo lepka rzecz i trzeba się pilnować, żeby nawet do duchowej i duszpasterskiej władzy nie dać się przykleić. Taka pułapka kapłańskiej dominacji nazywa się klerykalizmem. Słowniki określają go jako chęć dominacji duchowieństwa nad życiem społecznym, politycznym, kulturowym. Na szczęście my, księża, nie zasiadamy w rządzie ani w parlamencie, nie startujemy w wyborach na prezydentów i wójtów, nie zasiadamy w radach nadzorczych wielkich korporacji.

Klerykalizm o wiele bardziej szkodzi duszpasterstwu. Jest on rzeczywiście pułapką, bo nikt z nas nie ma wątpliwości co do znaczenia i roli księży w parafiach i wspólnotach, nikt z nas nie podważa wartości święceń kapłańskich, które są przecież dziełem samego Pana Boga, nikt też pewnie nie zamierza kontestować hierarchicznej struktury Kościoła.

A jednak zdarzają się duszpasterze, którym zaczęło się wydawać, że oni wiedzą wszystko najlepiej, że nie muszą nikogo słuchać ani pytać o radę, że to oni są jedynymi prorokami, dowódcami, sędziami w swoich wspólnotach. Ubierają to wszystko w szaty posłuszeństwa i stawiają wysokie wymagania innym, od siebie wymagając niewiele, wzywają do służby, podczas gdy sami przywłaszczają sobie możliwie najwięcej przywilejów.

Dla duszpasterstwa najgorsze jest to, że klerykalizm zamyka księdza na drugich (no, może z wyjątkiem tych, którzy go bezkrytycznie chwalą!), nie dopuszcza innych do prawdziwej i twórczej współpracy, do inicjowania nowych zadań i projektów. Każdy z nas potrafi sobie wyobrazić, co zaczyna się dziać z parafią czy wspólnotą dotkniętą chorobą klerykalizmu ich duszpasterzy... Mimo dobrych początków duszpasterze zaczynają być pasterzami bez dusz, zamknięci na swoich spokojnych plebaniach i szukający winy we wszystkim poza swoim klerykalizmem, a parafie i wspólnoty pustoszeją lub zamieniają się w milczące owczarnie.

Bp Andrzej Przybylski
Biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Abp Jędraszewski: Krzyż to nie drzewo hańby - to drzewo życia

2019-03-19 07:22

- Krzyż przedstawiony jako drzewo życia - nie hańby, nie potępienia, nie martwych belek niosących śmierć. Drzewo życia. Bo właśnie umierając na krzyżu, Chrystus dał tym wszystkim, którzy w Niego – Zbawiciela i Odkupiciela – uwierzyli, dał życie - mówił abp Marek Jędraszewski w kościele stacyjnym - Bazylice św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa Męczennika w Krakowie na Skałce.

Joanna Adamik/Archidiecezja Krakowska

Przeor klasztoru na Skałce o. Grzegorz Prus OSPPE wyjaśnił, że tradycja liturgicznego wędrowania papieża po kościołach stacyjnych w Rzymie trwała do początków XIV wieku, a po przerwie przywrócono ją w wieku XX. Wytłumaczył, że duchowość liturgii stacyjnej koncentruje się wokół elementu pokutnego i ukazuje miasto jako przestrzeń świętą, a przybycie biskupa do poszczególnych świątyń umacnia jedność Kościoła.

Przeor przywitał metropolitę krakowskiego i podkreślił duchowe połączenie z Bazyliką św. Klemensa w Rzymie, która w tym czasie jest świątynią stacyjną.

W homilii abp Marek Jędraszewski, odnosząc się do słów Ewangelii, zaznaczył, że mówi ona o miłosierdziu, które jako ludzie mamy sobie okazywać, by móc dostąpić go od Boga. Ewangelia ta zawiera dwa wezwania o charakterze negatywnym: nie sądźcie i nie potępiajcie oraz dwa o charakterze pozytywnym: dawajcie i odpuszczajcie.

– Oto pełna prawda o Bożym miłosierdziu, które domaga się także abyśmy i my byli miłosierni na wzór Ojca. Ta prawda znajduje swoje najbardziej głębokie urzeczywistnienie i swój wyraz w Krzyżu Pana naszego Jezusa Chrystusa.

Metropolita przypomniał, że równoległym kościołem stacyjnym w Rzymie jest Bazylika św. Klemensa papieża. To dom, w którym według tradycji mieszkał św. Klemens – czwarty z papieży. Św. Klemens zginął podczas prześladowań Domicjana pod koniec I wieku. Arcybiskup wyjaśnił, że w tej bazylice w niezwykły sposób przemawia mozaika krzyża umieszczona w apsydzie górnej bazyliki.

– Krzyż przedstawiony jako drzewo życia – nie hańby, nie potępienia, nie martwych belek niosących śmierć. Drzewo życia. Bo właśnie umierając na krzyżu, Chrystus dał tym wszystkim, którzy w Niego – Zbawiciela i Odkupiciela – uwierzyli, dał życie. I stąd te cudowne żywe gałązki, które odchodzą od filaru samego krzyża.

Arcybiskup tłumaczył, że wokół tego krzyża znajduje się 12 gołębi, które symbolizują 12 Apostołów. Widnieją tam także dwie postaci: Matki Najświętszej i św. Jana oraz zwierzęta zbliżające się do wody tryskającej z krzyża, która symbolizuje wody chrztu świętego. Metropolita wyjaśnił, że poniżej znajduje się bazylika dolna, a pod nią miejsce, gdzie mieszkał św. Klemens.

– Znajdujemy tam szczególny architektoniczny zapis wczesnego zmagania dwóch światów. Z jednej strony są tam fragmenty Mitreum – świątyni pogańskiej (…) a obok tego pozostałości domu, który zapewne służył jako schronienie, ale także jako pierwszy kościół dla grupki chrześcijan skupionych wokół św. Klemensa.

Następnie arcybiskup wspomniał wielkie prześladowania pierwszych chrześcijan, spalenie Rzymu przez Nerona czy pokazowe pozbawianie życia chrześcijan w Koloseum.

– Ileż trzeba było mieć wtedy wiary, że krzyż ostatecznie zwycięży, ile trzeba było męczeńskiej krwi chrześcijan, by mogły się rodzić nowe pokolenia, składające się na wielką wspaniałą historię Kościoła, Kościoła, który właśnie dzięki męczeńskiej krwi chrześcijan stawał się ciągle silny, młody na wzór Chrystusa. Wielka historia zwycięskiego krzyża, wielka historia prawdy, która z tego krzyża nieustannie płynie z pokolenia na pokolenie wszędzie tam, gdzie dociera Ewangelia. Prawda o miłosierdziu, o tym że ponad wstyd, upadek i upokorzenie jest gest miłości miłosiernej, dzięki której Bóg Ojciec w swoim Synu, mocą Ducha Świętego przygarnia nas do siebie i czyni nas na nowo swoimi dziećmi.

Na zakończenie homilii metropolita krakowski podkreślił, że dzisiejsze rozważanie krzyża jako drzewa życia, w kościele na Skałce łączy się ze wspomnieniem męczeńskiej śmierci św. Stanisława i wielu innych braci i sióstr, którzy za św. Andrzejem powtarzali: „Witaj krzyżu moja jedyna nadziejo”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem