Reklama

60 minut z Mamą

2018-12-07 14:28

Agnieszka Bugała

pixabay

8 grudnia, sobota od godz. 12.00 do 13.00 - Godzina Łaski dla świata z Maryją!

Kto to wymyślił? Maryja. Mama, która tęskni za swoimi dziećmi i chce się z nimi spotkać, aby obdarować je łaskami.

W czasie objawienia w Montichiari w 1946 r., Matka Boża wyznała pielęgniarce Pierinie:

Reklama

„Życzę sobie, aby każdego roku w dniu 8 grudnia w południe obchodzono Godzinę Łaski dla całego świata. Dzięki modlitwie w tej godzinie ześlę wiele łask dla duszy i ciała. Będą masowe nawrócenia. Dusze zatwardziałe i zimne jak marmur poruszone będą łaską Bożą i znów staną się wierne i miłujące Boga. Pan, mój Boski Syn Jezus, okaże wielkie miłosierdzie, jeżeli dobrzy ludzie będą się modlić za bliźnich. Jest moim życzeniem, aby ta Godzina była rozpowszechniona. Wkrótce ludzie poznają wielkość tej Godziny Łaski. Jeśli ktoś nie może w tym czasie przyjść do kościoła, niech modli się w domu”.

Wspólnoty parafialne z Wrocławia i innych miejsc archidiecezji wrocławskiej włączają się w nurt modlitwy i odpowiadają na prośbę Maryi. Warto sprawdzić, w którym kościele o godz. 12.00 będzie możliwość spotkania się na modlitwie.

My przygotowaliśmy pomocne zestawienie:

- Katedra p.w. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu

Godzina Łaski z Adoracją Najświętszego Sakramentu (od godz. 12.00 do 13.00). O 13.00 rozpocznie się Msza św.

- Parafia p.w. św. Mikołaja, Sanktuarium Jasnogórskiej Matki Kościoła, Wrocław, ul. św. Antoniego

Godzina Łaski w ciszy w bliskości Jasnogórskiej Matki Kościoła z Jezusem wystawionym Najświętszym Sakramencie. O godz. 13.00 Eucharystia z możliwością włączenia się w duchowa adopcję dziecka poczętego.

- Parafia p.w. św. Michała Archanioła, Wrocław, ul. Bolesława Prusa

Nabożeństwo przed wystawionym Najświętszym Sakramentem o godz. 12.00.

- Parafia p.w. św. Karola Boromeusza, Wrocław, ul. Krucza

Podczas Mszy św. o godz. 12.00 będzie możliwość włączenia się w szeregi Rycerstwa Niepokalanej. Na stolikach przy wyjściach z kościoła są wyłożone deklaracje przynależności, które osoby zainteresowane mogą pobrać i przynieść wypełnione 8 grudnia.

- Parafia p.w. św. Augustyna, Wrocław-Krzyki, ul. Sudecka

O godz. 12.00 Msza św. Żywego Różańca

- Parafia p.w. św. Ignacego Loyoli Wrocław ul. Stysia

Adoracja w ramach Godziny Łaski rozpocznie się o godz. 12.00 i poprowadzi ją Apostolstwo Modlitwy

- Parafia p.w. Najświętszej Maryi Panny Wspomożycielki Wiernych, Wrocław - Księże Małe, ul. Świątnicka

Msza św. o godz. 12.00, w Godzinie Łaski dla całego świata

- Parafia p.w. Najświętszej Maryi Panny Nieustającej Pomocy, Wrocław - Muchobór Mały, ul. Szkocka

Od godz. 12.00 do 13.00 wspólna modlitwa w świątyni.

- Parafia p.w. Najświętszej Maryi Panny Matki Miłosierdzia, Wrocław-Kowale, al. A. Brücknera

Od godziny 12.00 do 13.00 modlitwa przed Najświętszym Sakramentem

- Parafia p.w. Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, Wrocław-Klecina, ul. Karmelkowa

Od godz. 12.00 do 13.00 wspólna modlitwa w kościele.

- Parafia p.w. Miłosierdzia Bożego, Wrocław-Gądów Wlk., ul. Bajana

O godz. 12.00 rozpocznie się Adoracja Najświętszego Sakramentu. Adorację zakończy błogosławieństwo o godz. 13.00.

- Parafia p.w. Macierzyństwa Najświętszej Maryi Panny, Wrocław- Pilczyce, ul. Pilczycka

Od godz. 12.00 do 13.00 Adoracja Najświętszego Sakramentu. Na zakończenie Adoracji zostanie odprawiona Msza św., w czasie której nowo powstała Róża Różańcowa Rodziców modlących się za swoje dzieci dokona zawierzenia Matce Bożej.

- Parafia p.w. św. Franciszka z Asyżu i św. Piotra z Alkantary, Namysłów

O godz. 12.00 duszpasterze zapraszają na modlitwę do kościoła, aby podczas Godziny Łaski zawierzyć Panu Bogu cały świat, Ojczyznę i parafię.

- Parafia p.w. św. Bartłomieja Apostoła i św. Jadwigi, Trzebnica

Msza św. o godz. 12.00. W Bazylice trwa „Modlitewne Jerycho” – nieustanna adoracja Najświętszego Sakramentu, która rozpoczęła się 1 grudnia a zakończy w sobotę, 8 grudnia.

- Parafia p.w. Najświętszej Maryi Panny Fatimskiej, Oleśnica

O godz. 12.00 Msza św., a następnie modlitwa różańcowa przed Najświętszym Sakramentem.

- Parafia p.w. św. Stanisława Biskupa i Męczennika, Jelcz-Laskowice

Od 12.00 do 13.00 adorację Najświętszego Sakramentu poprowadzą Róże Żywego Różańca.

- Parafia św. Judy Tadeusza i św. Antoniego Padewskiego, Oborniki Śląskie

Od godz. 12.00 w Godzinie Łaski godzinna Adoracja Najświętszego Sakramentu.

Reklama

Dlaczego data Wielkanocy jest zmienna

Ks. Józef Dębiński
Edycja włocławska 16/2003

Sashkin/pl.fotolia.com

Wielkanoc jest świętem ruchomym, którego data wielokrotnie była przedmiotem sporu. Obecnie przyjmuje się, że to święto przypada w niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca, tj. po 21 marca.
Niejakim problemem przy ustaleniu daty Wielkanocy jest różnica w dacie ukrzyżowania Chrystusa podana w Ewangeliach synoptycznych (św. Marka, św. Mateusza i św. Łukasza) i w Ewangelii św. Jana. Różnica ta spowodowana jest żydowskim systemem liczenia dnia, czyli od zachodu do zachodu słońca. Stąd pytanie, jak powinien być zaliczony wieczór 14. nizan. Obydwa ujęcia miały swoich zwolenników. Kościoły wschodnie opowiadały się za dniem 14., a zachodnie - za 15. Kwestia ta została w końcu rozstrzygnięta na pierwszym soborze ekumenicznym w Nicei (Turcja) w 325 r., gdzie przyjęto oficjalnie datę 15.
Zgodnie z kalendarzem żydowskim i przekazami Ewangelii, Chrystus został ukrzyżowany 14. nizan, a zmartwychwstał w niedzielę po 14. nizan. Tę praktykę za św. Janem Apostołem przyjął Kościół w Małej Azji i obchodził uroczystości wielkanocne w dwa dni po 14. nizan. Zwolenników takiego terminu Świąt Wielkanocnych nazywano kwartodecymanami.
Praktyka Kościoła na Zachodzie była inna. Uroczystości wielkanocne obchodzono w niedzielę po 14. nizan, natomiast pamiątkę śmierci Chrystusa czczono w piątek przed niedzielą. Należy zauważyć, iż Kościoły małoazjatyckie, podkreślając dogmatyczny punkt widzenia, obchodziły dzień śmierci Chrystusa jako dzień radości - odkupienia. Zachód zaś akcentował mocniej punkt widzenia historyczny i obchodził dzień śmierci Chrystusa jako dzień żałoby, smutku, postu.
Nie można nie wspomnieć o trzeciej grupie chrześcijan, o tzw. protopaschistach, którzy po zburzeniu Jerozolimy nie trzymali się ściśle kalendarza żydowskiego i często obchodzili uroczystości wielkanocne przed 14. nizan.
Biskup Smyrny Polikarp w 155 r. udał się do Rzymu, do papieża Aniceta, w celu ustalenia jednego terminu Świąt Wielkanocnych dla całego Kościoła. Do porozumienia jednakże nie doszło. Sprawa odżyła w 180 r., za papieża Wiktora, kiedy opowiedziano się za niedzielnym terminem Wielkanocy. Papież polecił - pod karą ekskomuniki - przestrzegać nowo ustalonego terminu święcenia Wielkanocy. Mimo tego polecenia, metropolia efezka z biskupem Polikarpem na czele trzymała się nadal praktyki 14. nizan. Zanosiło się nawet na schizmę, ale nie doszło do niej dzięki zabiegom św. Ireneusza, biskupa Lyonu.
Dopiero na I soborze powszechnym w Nicei (325 r.) przyjęto dla całego Kościoła praktykę rzymską. Uchwały Soboru nie zlikwidowały jednak różnic pomiędzy Kościołami wschodnimi i zachodnimi. Należy pamiętać, że Rzym i Aleksandria używały odmiennych metod obliczania daty. Metoda aprobowana przez Rzym zakładała zbyt wczesną datę równonocy - 18 marca, gdy tymczasem Aleksandryjczycy ustalili ją poprawnie.
By położyć kres tej dwoistości, Synod Sardycki (343 r.) podniósł na nowo kwestię dnia wielkanocnego, ustalając wspólną datę na 50 lat. Inicjatywa przetrwała jednak zaledwie kilka lat. Po raz kolejny spór próbował zażegnać cesarz Teodozjusz (346--395). Prosił biskupa aleksandryjskiego Teofilosa o wyjaśnienie różnic. W odpowiedzi biskup, opierając się na metodzie aleksandryjskiej, sporządził tabelę chronologiczną świąt Wielkanocy. Jego zaś kuzyn, św. Cyryl, kontynuując dzieło wuja, wskazał przy okazji, na czym polegał błąd metody rzymskiej. Metoda aleksandryjska uzyskała pierwszeństwo i została zaakceptowana dopiero w połowie V w.
Z polecenia archidiakona Hilarego, Wiktor z Akwitanii w 457 r. rozpoczął pracę nad pogodzeniem metody rzymskiej i aleksandryjskiej. Hilary, już jako papież, zatwierdził obliczenia Wiktora z Akwitanii i uznał je za obowiązujące w Kościele. Od tego czasu obydwa Kościoły obchodziły Wielkanoc w tym samym czasie.
Największego przełomu w zakresie ustalenia daty Wielkanocy dokonał żyjący w VI w. scytyjski mnich, Dionysius Exiguus (Mały). Stworzył on chrześcijański kalendarz, rozpoczynając rachubę lat od narodzenia Chrystusa. To nowe ujecie chronologii zapanowało w Europie na dobre w XI w., a w świecie greckim dopiero w XV w. Chcąc uzyskać datę Wielkanocy, średniowieczny chronolog znalazł tzw. złotą liczbę danego roku (tj. kolejny numer roku w 19-letnim cyklu lunarnym), a potem sprawdzał w tabelach datę pełni księżyca. Znalazłszy ją, szukał pierwszej pełni po równonocy, czyli po 21 marca. Potem sprawdzał tabelę tzw. liter niedziel, która podawała datę Niedzieli Wielkanocnej.
Również Mikołaj Kopernik, na zamku w Olsztynie, gdzie przebywał przez pięć lat, własnoręcznie wykonał tablicę astronomiczną, na której wykreślił równonoc wiosenną. Było to ważne m.in. przy ustalaniu Wielkanocy.
Po XVI-wiecznej reformie kalendarza i wprowadzeniu w 1582 r. kalendarza gregoriańskiego po raz kolejny rozeszły się drogi Wschodu i Zachodu. Niedokładność kalendarza juliańskiego spowodowała przesunięcie względem rzeczywistej daty wiosennej równonocy, dziś wynoszące 13 dni.
Pod koniec XX i na początku XXI w. można zauważyć tendencje do wprowadzenia stałej daty Wielkanocy. Takie propozycje przedstawiano już na forum Ligi Narodów i Organizacji Narodów Zjednoczonych. Dał temu też wyraz w Konstytucji o liturgii II Sobór Watykański oraz patriarcha Konstantynopola Atenagora I w wielkanocnym orędziu z 1969 r., wzywając do usuwania różnic pomiędzy Kościołami i ustalenia wspólnej daty Wielkanocy.
Spośród proponowanych stałych dat sugerowana jest najczęściej druga niedziela Wielkanocy, co pokrywałoby się z ogólnym trendem ustaleń daty śmierci Chrystusa na dzień 3 kwietnia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Abp Jędraszewski: zmartwychwstanie Jezusa ukazuje program życia dla chrześcijan

2019-04-21 07:42

led / Kraków (KAI)

Kościół żyje chlubą swoich męczenników i świadków, na przekór światu i jego prawom - mówił abp Marek Jędraszewski w Wielką Sobotę podczas Wigilii Paschalnej, której przewodniczył w katedrze na Wawelu. Metropolita krakowski podkreślił, że śmierć i zmartwychwstanie Jezusa ukazuje określony program życia dla chrześcijan.

Joanna Adamik/archidiecezja krakowska

W homilii abp Marek Jędraszewski powiedział, że śmierć i zmartwychwstanie Jezusa ukazuje bardzo określony program życia dla chrześcijan: „umarliście dla grzechu, żyjecie zaś dla Boga w Chrystusie Jezusie, a z tym wiąże się chrześcijańska nadzieja”.

Metropolita krakowski wyjaśniał, że dzieje Kościoła to dzieje ludzi, którzy złączyli się z Chrystusem, z Jego śmiercią i z Jego zmartwychwstaniem i „odtąd żyli już nowym życiem i odtąd stawali się znakiem sprzeciwu dla świata”.

Hierarcha zwracał uwagę na to, że na przestrzeni wieków chrześcijaństwo jawiło się jako coś z czym trzeba walczyć, konsekwencją tego były prześladowania tych, którzy uważali, że jedyną prawdę głosi chrześcijaństwo. Jak dodał, wielu ludzi przypieczętowało taką postawę męczeństwem.

Jego zdaniem, tego rodzaju zarzuty pojawiają się i dzisiaj, a chrześcijanie często oskarżani są o homofobię i o nienawiść do człowieka.

- Historia Rzymu pierwszych dziesięcioleci chrześcijaństwa to historia, która wielokrotnie powtarzała się i powtarza po dzień dzisiejszy. Historia Kościoła, który żyje chlubą swoich męczenników i świadków, na przekór światu i jego prawom. Na przekór temu, że wiele państw szczyci się tym, że są państwami prawa – powiedział arcybiskup.

- Zdajemy sobie sprawę, że otwierając się na dary Ducha Świętego i odnawiając w sobie te przyrzeczenia, które określiły w dniu chrztu świętego naszą chrześcijańską tożsamość, wyrażamy gotowość by świadczyć (…) własnym cierpieniem i życiem – wyjaśniał metropolita krakowski, dodając, że w tajemnicę chrztu, który włącza chrześcijan w śmierć i zmartwychwstanie Jezusa, wpisana jest także ich gotowość na męczeństwo.

Uroczystość zakończyła procesja rezurekcyjna, która przeszła wokół katedry wawelskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem