Reklama

Mnichów: są akty oskarżenia ws. awantury na plebanii

2019-02-06 12:03

dziar / Mnichów (KAI)

BOŻENA SZTAJNER

Dwa akty oskarżenia w sprawie awantury na plebanii w Mnichowie skierowała do sądu prokuratura. Były proboszcz, wikary i gospodyni będą odpowiadać za udział w bójce. Wikary dodatkowo odpowie za kierowanie gróźb karalnych wobec proboszcza.

Jak poinformował Daniel Prokopowicz, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Kielcach, akty oskarżenia w obu sprawach zostały skierowane do Sądu Rejonowego w Jędrzejowie. W jednej z nich oskarżeni zostali były proboszcz parafii św. Szczepana w Mnichowie ks. Grzegorz K., były wikary z tej parafii ks. Dariusz N. i gospodyni Daria P.

Prokuratura wcześniej postawiła im zarzuty udziału w bójce, za co grożą nawet 3 lata więzienia. Obecnie prokuratura oczekuje na wyznaczenie terminów rozpraw.

Do odrębnego postępowania wyłączono śledztwo w sprawie gróźb kierowanych przez ks. Dariusza N. wobec proboszcza. Oznacza to, że wikary będzie miał dwie sprawy w sądzie.

Reklama

- Ze strony kurii były podejmowane próby rozwiązania polubownego tej trudnej sytuacji. Byłoby najlepiej zakończyć ten konflikt na zasadzie ugody – mówi KAI ks. Mirosław Cisowski, rzecznik kurii diecezjalnej w Kielcach.

24 czerwca 2018 r. proboszcz parafii w Mnichowie pod naciskiem parafian wyprowadził się z plebanii, po tym, jak u obu księży parafianie zauważyli ślady odbytej bójki. Usunięcia proboszcza domagała się grupa osób, która uważała, że pobił wikariusza i że nie był to przypadek jednorazowy.

Proboszcz przedstawiał swoją wersję wydarzeń. Podkreślał, że nie podniósł ręki na wikariusza i to jemu zarzucił pobicie oraz oszczerstwo. Wynajął adwokata i zgłosił sprawę prokuraturze.

Sprawa zbulwersowała i podzieliła parafian. Proboszcz ostatecznie opuścił parafię. Decyzją bp. Jana Piotrowskiego wikary został przeniesiony do innej parafii, a proboszcz jest urlopowany. W Mnichowie został mianowany nowy proboszcz, sytuacja w parafii jest spokojna.

Tagi:
Kielce

Reklama

Bp Piotrowski do młodzieży: wolność jest sterem każdego ludzkiego życia

2019-04-14 10:15

dziar / Kielce (KAI)

Wolność, jaką Bóg obdarzył człowieka, ponieważ nie stworzył go dla siebie niewolnikiem, stała się sterem każdego ludzkiego życia. Niestety, wybór dokonany przez pierwszych rodziców nie był szczęśliwy i zerwał więzy miłości między Bogiem, a człowiekiem i od tej pory życie stało się walką między dobrem, a złem – mówił dzisiaj do młodzieży bp Jan Piotrowski, podczas obchodów Diecezjalnego Dnia Młodzieży w wigilię Niedzieli Palmowej. Odbyły się one pod hasłem „Żyję nie na próbę” w kościele św. Maksymiliana Kolbego w Kielcach.

Władysław Burzawa
Matka Boża bierze nas za rękę, czasem może niepokornych i nieposłusznych, ale Ona nie rezygnuje – mówi bp Jan Piotrowski

Spotkanie rozpoczęła wieczorna Eucharystia, której przewodniczył biskup kielecki Jan Piotrowski. Hierarcha podziękował młodzieży za obecność i przypomniał tradycję spotkań diecezjalnych młodzieży.

– Naszemu spotkaniu w tym roku towarzyszy zawołanie "Żyję nie na próbę". Wszystko to, co dotyczy ludzkiego życia, nie dokonuje się kosztem jakiejś próby. Pan Bóg stwarzając świat nie uczynił go na próbę z pytaniem: Zobaczymy co z tego będzie? Bóg widział określony cel swojego działania i wszystko co stworzył, łącznie z człowiekiem - "było dobre", jak czytamy w Księdze Rodzaju – mówił w homilii bp Jan Piotrowski.

- Kto wybiera Jezusa Chrystusa, ten nie skazuje się na drogę wyznaczoną jakimiś przypadkami prób i błędów. Jest ona wyznaczona miłością Boga, który ponad wszystko ukochał człowieka w Jezusie Chrystusie swoim jedynym Synu – podkreślał biskup kielecki.

Nawiązując do wydarzeń paschalnych przeżywanych w Niedzielę Palmową zauważył, że „Męka Pańska to nie opis z przeszłości czy reportaż z wydarzenia, ale jest to teraźniejszość, bo taka jest natura miłości Boga; On nie przyszedł, ale nieustanie przychodzi”.

Obecność młodzieży bp Piotrowski nazwał „niezniszczalnym kapitałem pięknej i szczęśliwej przyszłości”.

W Diecezjalnych Dniach Młodzieży wzięli udział uczniowie z klasy 7 i 8 szkoły podstawowej, gimnazjaliści, młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych oraz studenci, łącznie ok. 150 osób, m.in. młodzi z Kielc, Buska – Zdroju, Chęcin, a nawet podkrakowskiej Skały.

Po zakończeniu Mszy św. młodzież mogła wysłuchać świadectwa wiary Wojciecha Niemczyka - aktora Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Ks. Marcin Boryń – diecezjalny duszpasterz młodzieży zaprezentował także spoty promujące kolejne wydarzenia młodzieżowe – zlot diecezjalny w Wiślicy i uwielbienie na kieleckim Rynku.

Uczestnicy wydarzenia wysłuchali koncertu zespołu JAK NAJBARDZIEJ, którego członkowie głoszą Słowo Boże muzyką, głównie o brzmieniu rockowym. Zespół powstał w 2013 r. w Radomiu w środowisku Wyższego Seminarium Duchownego. Tworzą go księża, alumni, neoprezbiterzy.

Diecezjalne Dni Młodzieży w wigilię Niedzieli Palmowej, odbywają się od ok. 2005 r., przeważnie w Kielcach, w formule jedno lub dwudniowej. W niektórych latach praktykowano spotkania w kilku kościołach, przejście pielgrzymkowe i zakończenie w którejś z wybranych świątyń. W ramach dnia są zazwyczaj konferencje, praca w grupach, dzielenie się świadectwami, koncerty ewangelizacyjne.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Co z postem w Wielką Sobotę?

Ks. Paweł Staniszewski
Edycja łowicka 15/2004

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Bożena Sztajner/Niedziela

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”

Dwa rodzaje postu

Przyglądając się obu obrazom widzimy, iż św. Marek i św. Łukasz przekazują nam naukę Pana o poście w podwójnym aspekcie. Omawiają ten sam znak, okoliczności wydarzeń ukazują jednak zasadniczą różnicę motywów skłaniających do postu. Patrząc bowiem od strony motywów, dostrzegamy w Kościele dwa rodzaje postu.
O jednym pisze św. Marek, można by go nazwać postem ascetycznym. Obowiązuje nas w środę popielcową i wszystkie piątki. Powstrzymujemy się od pewnych pokarmów oraz innych dóbr, przyjemności, i to wzmacnia naszą wolę w walce o dobro. Tą formą prosimy Boga o moc nadprzyrodzoną w walce z szatanem.
Święty Łukasz w cytowanym urywku Ewangelii mówi o drugim rodzaju postu. Obowiązuje on w Wielki Piątek. Zalecany jest też bardzo przez Kościół w Wielką Sobotę. Można nazwać go postem ontologicznym. Jego sens można wyrazić parafrazując słowa Jezusa: „Gdy zabiorą nam młodego pana; nie chcę już ani jeść, ani pić, bo nie ma pana młodego - i dlatego jestem smutny”. Bywa przecież często tak, iż człowiek zmartwiony odmawia jedzenia. „Gdy Pan wróci, z chęcią siądę do posiłku!”

Post aż do Rezurekcji

W związku z rozumieniem postu w Wielkim Tygodniu ostatnio zostałem zapytany, czy rzeczywiście obowiązuje on i przez całą Wielką Sobotę, bowiem w przekonaniu wielu katolików przestrzegany jest tylko do momentu powrotu do domu ze święconką, co najczęściej ma miejsce w godzinach przedpołudniowych.
Otóż najpierw musimy sobie uświadomić, iż w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Jezusa w relacji św. Łukasza, Rezurekcja jest dla Kościoła powszechnego znakiem, że Pan zmartwychwstał (czyli wrócił). Stąd logika znaku domaga się, aby post w Wielką Sobotę obowiązywał do tej Wigilii Paschalnej - Rezurekcji przez cały dzień. Można się więc pytać, dlaczego częste przekonanie o poszczeniu w Wielką Sobotę tylko do południa? Ma to po części swoją motywację historyczną, bowiem poprzedni Kodeks Prana Kanonicznego, wydany w 1917 r. przez papieża Benedykta XV ustanawiał post w Wielką Sobotę do godz. 12.00. Dlaczego? Otóż w tamtych czasach Wigilię Paschy, czyli Rezurekcję, odprawiano w sobotę rano. Wigilia zaś to znak Zmartwychwstania. Jeśli Pan już wrócił - zmartwychwstał - traci sens dalszy post. Widzimy więc, że liturgicznie jest to zrozumiałe.
Jednak dzisiaj, tak jak w pierwszych wiekach, odprawiamy Wigilię (czyli Rezurekcję), w nocy, po zachodzie słońca. Stąd logika znaku domaga się postu do czasu Wigilii. Potwierdza to Konstytucja o Świętej Liturgii Soboru Watykańskiego II. Mówi wyraźnie i poucza, że „post paschalny zachowuje się obowiązkowo w Wielki Piątek, a zachęca, zaleca w miarę możliwości w Wielką Sobotę” (n. 110).
Widzimy więc, iż post w Wielką Sobotę aż do Wigilii nie jest obowiązkiem, ale jest bardzo zalecany i zgodny z wymową liturgii Triduum Paschalnego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Sri Lanka: co najmniej 207 zabitych w zamachach na kościoły i hotele

2019-04-21 16:42

ts, pb (KAI) / Kolombo

Co najmniej 207 osób zabitych i ponad 450 osób rannych, w tym wiele w stanie krytycznym - to aktualny bilans serii eksplozji w Niedzielę Wielkanocną w Sri Lance. Wiadomo, że do wybuchów doszło podczas Mszy św. w trzech kościołach oraz w kilku hotelach, w sumie w ośmiu miejscach w kraju. Najwięcej ofiar było w kościele św. Antoniego w stołecznym Kolombo.

AP Photo

Prawdopodobnie były to samobójcze zamachy dokonane przez islamskich fundamentalistów religijnych. Według doniesień medialnych 10 dni wcześniej lankijska policja ostrzegana była o możliwości tego typu ataków na kościoły.

Katolicy stanowią około sześciu procent w liczącej około 20 milionów mieszkańców Sri Lance. Mająca 1,2 mln wyznawców wspólnota katolicka skupia się głównie wokół stołecznej archidiecezji Kolombo oraz w 11 dalszych diecezjach na terenie tego wyspiarskiego kraju. Mniej więcej połowa z nich żyje pośród większości syngaleskiej, a druga - wśród Tamilów stanowiących mniejszość społeczeństwa. Katolicy stanowią tylko 4 procent wśród 15 mln Syngalezów i ponad 15 procent wśród niemal 4 mln Tamilów.

Kościół katolicki jest jedną z nielicznych instytucji mających trwałe miejsce w obu grupach ludności, a tym samym może się przyczyniać do pojednania po krwawej wojnie domowej lat 1982-2009. Widocznym tego znakiem jest odbywana w sierpniu każdego roku pielgrzymka do Madhu, gdzie czczona jest licząca 400 lat figura Matki Bożej. W tych pielgrzymkach uczestniczy zazwyczaj kilkaset tysięcy osób, nie tylko katolicy i inni chrześcijanie, lecz także buddyści i hinduiści.

Podczas wizyty w Madhu w styczniu 2015 r. papież Franciszek kanonizował pierwszego świętego Sri Lanki, „apostoła Cejlonu”, o. Józefa Vaza (1651-1711). Ten pochodzący z Indii misjonarz głosił Ewangelię i pełnił posługę kapłańską na ówczesnym Cejlonie od 1686 r. aż do swej śmierci.

Pierwsi misjonarze chrześcijańscy przybyli na wyspy już w V wieku z Persji. Jednak systematyczne misje rozpoczęły się dopiero wraz z przybyciem Portugalczyków w XVI wieku i były prowadzone przez franciszkanów, jezuitów, dominikanów oraz augustianów. W czasach kolonizacji holenderskiej od XVII wieku religia katolicka została zabroniona, natomiast przywileje otrzymali kaznodzieje protestanccy.

W 1796 r. Brytyjczycy przywrócili wolność religijną i umożliwili misjonarzom zakonnym z różnych krajów europejskich dostęp na ówczesny Cejlon. W 1834 r. została utworzona pierwsza diecezja katolicka. Kościół szybko spotkał się z uznaniem w społeczeństwie, a to za sprawą szkół, szpitali i obiektów socjalnych, które są dostępne nie tylko dla katolików. Wrogo natomiast nastawieni są ekstremiści buddyjscy, którzy uważają, że Sri Lanka musi być krajem w pełni buddyjskim. Chrześcijanie od lat cierpią z powodu panującego wyobrażenia, że są religią zaszczepioną przez władców kolonialnych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem