Reklama

BETEL - Zakupy z sercem - Rahel Kebebe Tshay

W poniedziałek kardynałowie będą rozmawiać o konklawe

2013-03-01 13:57

pb / Watykan/KAI

ARTUR STELMASIAK

Pierwsza kongregacja generalna Kolegium Kardynalskiego odbędzie się w poniedziałek 4 marca o godz. 9.30 w sali Synodu Biskupów przy Auli Pawła VI w Watykanie - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej. Wezwanie do kardynałów rozesłał 1 marca, w pierwszym dniu okresu sede vacante, dziekan Kolegium, kard. Angelo Sodano. Druga kongregacja generalna przewidziana jest jeszcze tego samego dnia o godz. 17.00.

Zadaniem kardynałów będzie przygotowanie konklawe, które wybierze następcę Benedykta XVI, który zakończył swój pontyfikat 28 lutego. Jednak - jak poinformował ks. Federico Lombardi, dyrektor Biura Prasowego - nie należy oczekiwać, że już 4 marca zostanie ustalona data rozpoczęcia konklawe.

Reklama

Włoski jezuita dodał, że dostępne są już znaczki pocztowe okresu sede vacante i stempel pocztowy upamiętniający rezygnację Benedykta XVI. Na monety z okresu sede vacante trzeba będzie poczekać jeszcze kilka tygodni - przyznał ks. Lombardi.

Wskazał, że na razie nie wiadomo ilu kardynałów-elektorów jest już obecnych w Rzymie. Radził, by na tego typu statystyki poczekać do pierwszych kongregacji generalnych 4 marca.

Tagi:
kardynał konklawe

Wenezuela: arcybiskup Caracas przechodzi na emeryturę

2018-07-09 14:17

tom (KAI) / Caracas

Arcybiskup Caracas przechodzi na emeryturę. Papież Franciszek przyjął rezygnację kard. Jorge Liberato Urosa Savino, którą zgodnie z prawem kanonicznym złożył po ukończeniu 75 lat. Na jego miejsce administratorem apostolskim stołecznej archidiecezji Ojciec Święty mianował arcybiskupa Méridy, kard. Baltazara Enrique Porras Cardozo.

149342/pixabay.com

Wenezuela od lat znajduje się w poważnym kryzysie politycznym, gospodarczym i społecznym. Watykan stale, ale jak na razie na próżno, zachęca do narodowego dialogu wszystkich najważniejszych sił społeczeństwa. Głos Kościoła ma duże znaczenie w Wenezueli.

Rezygnacja kard. Urosy została ogłoszona podczas zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Wenezueli. Biskupi kraju będą wkrótce rozmawiać z papieżem o sytuacji w ich kraju podczas wizyty ad limina Apostolorum w Rzymie.

Przewodniczący wenezuelskiego episkopatu, abp José Luis Azuaje Ayala w swoim przemówieniu otwierającym zebranie mówił i bardzo trudnym momencie w dziejach Wenezueli. "Często słyszymy: `żyjemy bez nadziei w niesprawiedliwej sytuacji, która nas dusi`, `totalitarny model polityczny` doprowadził do ubóstwa; tymczasem opozycja jest "rozbita" - powiedział abp Azuaje i wezwał do "odbudowy społeczeństwa obywatelskiego".

Kard. Urosa był arcybiskupem Caracas od 2005 roku i od tego czasu wielokrotnie mediował w sporach między opozycją a reżimem prezydenta Hugo Chaveza i jego następcy Nicolasa Maduro. Niedawne wybory 20 maja br., z których wykluczono prawie wszystkich wybitnych polityków opozycji, a w których uczestniczyło tylko 46 proc. uprawnionych do głosowania, kard. Urosa wielokrotnie krytykował jako niesprawiedliwą.

Kard. Urosa Savino urodził się 28 sierpnia 1942 r. w Caracas. Został ordynariuszem, liczącej 3,4 mln wiernych, archidiecezji Caracas, we wrześniu 2005 r. Do tego czasu był od 1990 r. arcybiskupem Valencji. Uczył się w Kanadzie, a studiował m.in. na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie. W 1967 r. przyjął święcenia kapłańskie, a w 1982 r. został biskupem pomocniczym archidiecezji Caracas. Został mianowany kardynałem przez Benedykta XVI w marcu 2006 r.

Kard. Baltazar Enrique Porras Cardozo urodził się 10 października 1944 w Caracas. Ma za sobą studia filozoficzne i teologiczne w stolicy i na Papieskim Uniwersytecie w Salamance. Święcenia kapłańskie przyjął 30 lipca 1967, po czym pracował duszpastersko i jako wykładowca w swej archidiecezji. 30 lipca 1983 Jan Paweł II mianował go biskupem pomocniczym Méridy (sakrę nominat przyjął 17 września tegoż roku). 30 października 1991 papież powołał go na arcybiskupa metropolitę tego miasta. W latach 1998-99 abp Porras był także jednocześnie administratorem apostolskim diecezji San Cristóbal. Pełnił różne urzędy w episkopacie swego kraju, w latach 1999-2006 stał na jej czele a obecnie jest wiceprzewodniczącym. W latach 2007-11 był pierwszym wiceprzewodniczącym CELAM., è tuttora Membro del Consiglio Speciale per l’America del Sinodo dei Vescovi (dal 1997).

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 7/8 2018

Życie między niebem a ziemią

2018-07-17 13:10

Abp Wacław Depo
Niedziela Ogólnopolska 29/2018, str. 33

Bożena Sztajner/Niedziela

Jedną z najważniejszych prawd jest sprawa jedności Boga, człowieka i świata. Trzeba o niej przypominać zwłaszcza obecnie, kiedy rzeczywistość i „mozaika” wakacyjnych spotkań często są oderwane od prawd religijnych i nie ukazują relacji człowieka z Bogiem. Wtedy zupełnie niezrozumiale brzmią słowa Jezusa, który pochłonięty wraz z Apostołami „sprawami Królestwa Bożego” mówi: „Pójdźcie wy sami osobno na pustkowie i wypocznijcie nieco”.

O ile do refleksji nad naszym stanem cielesnym zmuszają nas zmęczenie pracą, pragnienie, głód, ból czy choroba, to są w naszym świecie ludzie, którzy nie chcą czynić refleksji nad swoim stanem duchowym, „uciekają od siebie”, rzucając się w wir wakacyjnych przygód... Dlatego chrześcijanin, słuchając Jezusa i idąc za Nim, powinien być człowiekiem głębokiej i odważnej refleksji nad kierunkiem i celem swojego życia.

Musimy mieć świadomość tego, że w tym wysiłku wiary nie jesteśmy osamotnieni, ponieważ „Jezus nam w wierze przewodzi i ją wydoskonala” (por. Hbr 12, 2). To Jego łaska daje nam dynamikę życia, siłę na codzienne wybory między niebem a ziemią, między dobrem a złem, między świętością a grzechem. Wiara odmienia bowiem świat człowieczy, który jest „głodny” prawdy jak codziennego chleba. Który pragnie sprawiedliwości i pojednania, wartości niezrozumiałych i niepełnych poza Bogiem. Samo życie człowieka rozpięte między niebem a ziemią potwierdza, że wszystkie ogólnoludzkie wartości bez odniesienia do Chrystusa Odkupiciela zawieszone są w jakiejś duchowej próżni. Wtedy zło pomieszane jest z dobrem i „owocuje” niesprawiedliwością i roztrwonieniem dóbr, które zamiast służyć są źródłem podziałów i przyczyną braku odpowiedzialności za ludzi. Warto w tym miejscu przywołać słowa ks. prof. Czesława St. Bartnika, który w swojej „Dogmatyce katolickiej” dobitnie podkreśla, że „zło jest chaosem nierozumnym, negującym dobro, jest «byciem-bez-Boga», odwracającym świat wartości i relacją skierowaną wyłącznie na siebie wbrew porządkowi bytu, jest relacją antytwórczą i antykomunijną”.

W drugim czytaniu św. Paweł wskazuje na tajemnicę Krwi Chrystusa, która jest wylana za wszystkich i która stała się źródłem przywrócenia jedności z Bogiem i z drugim człowiekiem. Ciało Chrystusa rozdarte na krzyżu pozbawiło mocy „stare Prawo”, wyrażone w 613 zarządzeniach, które „kawałkowały” życie człowieka. Od momentu zbawczej śmierci Chrystusa nie ma już rozdźwięku między życiem osobistym i religijnym człowieka. Przez Jego Krew wszyscy stali się bliscy Bogu i braćmi wobec siebie. Jego miłość, objawiona w krzyżu i Eucharystii, aż do skończenia świata jest źródłem mocy wobec wszelkich rozdarć między Bogiem a ludźmi i ludzi między sobą.

Umiejmy być wdzięczni Bogu za łaskę wiary, która pozwala nam dostrzec Jego miłość w tajemnicy codziennych losów człowieka. Potrzeba nam wzrostu wiary, aby zauważyć tę miłość w krajobrazach i kwiatach, w majestacie gór i bezkresie morza, w promieniach słońca i groźnej burzy, a przede wszystkim w drugim człowieku, w wyciągniętych do modlitwy rękach i w życiu sakramentalnym Kościoła.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W Afryce jedność wydaje się niemożliwa

2018-07-21 16:53

vaticannews / Addis Abeba (KAI)

W Etiopii obradują biskupi wschodniej Afryki. Jednym z kluczowym problemów tego kontynentu jest budowanie harmonijnego współistnienia pomimo wielkich różnic kulturowych i etnicznych.

ArTo/pl.fotolia.com

Afryka jest kontynentem tak bardzo zróżnicowanym, że harmonijne współżycie wydaje się tam niemal niemożliwe. Tym ważniejsze jest w takich okolicznościach świadectwo Kościoła, który pokazuje, że można się wznieść ponad różnice etniczne i kulturowe – uważa bp Bernardin Mfumbusa z Tanzanii. Uczestniczy on w spotkaniu Stowarzyszenia Członków Konferencji Biskupów Wschodniej Afryki (AMECEA), które trwa w stolicy Etiopii.

W obradach bierze udział 200 biskupów z 11 krajów. Zakres poruszanych tematów jest bardzo szeroki. Wielu hierarchów zwraca uwagę na problem uchodźców. Wiąże się on przede wszystkim z trwającą od 5 lat wojną domową w Sudanie Południowym.

Głównym tematem obrad jest poszukiwanie zgody i jedności tego kontynentu pomimo obecnych tam wielkich różnic. Jak zauważa bp Mfumbusa, budowanie jedności jest tym trudniejsze, że wszyscy, którym zależy na wyzysku Czarnego Lądu odwołują się do tego, co dzieli Afrykańczyków. Jego zdaniem szczególne znaczenie tego zgromadzenia plenarnego polega właśnie na tym, że podjęło się ono tematu jedności i różnorodności. "Dziś mamy na naszym kontynencie wiele problemów z różnorodnością. Trwają konflikty, które odwołują się do różnic etnicznych. Na tej konferencji szukamy tego, co nas łączy, choć pochodzimy z dziewięciu różnych krajów, w których żyje ponad 200 grup etnicznych. Największym problemem są chyba różnice języków i kultur. Widzimy to na przykład tutaj w Etiopii, której język i kultura tak bardzo różni się od innych krajów. Musimy uznać, że te różnice istnieją i sprawiają, że harmonijna jedność jest po prostu niemożliwa. Jednakże spotkania takie jak nasze to próba zmierzenia się z tym problemem. Pamiętajmy, że polityków interesuje niestety przede wszystkim władza i pieniądze. I w tym celu dzielą ludzi. My natomiast poprzez nasze obrady wysyłamy inne przesłanie, pokazujemy, że jedność jest możliwa. Trzeba tylko chcieć. Dlatego ważne jest, by takich inicjatyw było więcej, byśmy pokazywali, że potrafią ze sobą współpracować katolicy, ale nie tylko, również chrześcijanie różnych wyznań, a także chrześcijanie i muzułmanie. A wtedy dotrze to również do naszych polityków" - powiedział Radiu Watykańskiemu bp Mfumbusa.

Podczas obrad przedstawicieli afrykańskich Kościołów bp Mfumbusa prowadził dyskusję panelową na temat nowych mediów. Zwrócił w niej uwagę na to, że ludzie nie dojrzeli do korzystania z nowych technologii. Wypowiadają się na Facebooku czy Twitterze zanim się zastanowią nad konsekwencjami, tego co piszą. W ten sposób bardzo łatwo wznieca się konflikty i powoduje dodatkowe podziały – przyznał tanzański biskup.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Moje pismo Tęcza - 7/8 2018

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem