Reklama

Zarys historii parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Platerowie

Niedziela podlaska 20/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwotna nazwa miejscowości Platerów brzmiała: Pasieka, a później Platerowo-Pasieka. Pojawiła się ona w księgach metrykalnych parafii Górki w 1772 r. jako folwark należący do dóbr ziemskich Ostromęczyn. W 1827 r. jego właścicielem został dziedzic Patrykoz i Hruszniewa (1815) - major Teodor Szydłowski h. Lubicz (1793-1863), były adiutant księcia Józefa Poniatowskiego (1813) i przyszły generał brygady w powstaniu listopadowym (1863). Po jego śmierci folwark nabyła w 1866 r. żona hr. Stanisława Broel Platera (1822--1890) - Katarzyna (ur. 1828), córka hr. Macieja Mielżyńskiego z Chobienic (1790-1870).
Ważnym wydarzeniem w życiu religijnym tej osady był carski edykt tolerancyjny z 30 kwietnia 1905 r. Dzięki jego postanowieniom 160 mieszkańców ówczesnej Pasieki - unitów przyjęło w parafii Górki obrządek łaciński. Rok później otwarto kolej żelazną, która biegła przez folwark Pasieka. Dzięki staraniom wdowy po Bernardzie hr. Broel Platerze (1861-1898) - hrabiny Kazimiery Florentyny z hr. Dunin-Borkowskich h. Łabędź (1869-1949), córki Mieczysława Ignacego (1833-1906), powstała tutaj stacja kolejowa, którą nazwano najpierw Platerowo, a później Platerów. Szybki rozwój osady związany z koleją i parcelacją w 1922 r. folwarku Platerów spowodował, że zaczęto myśleć o budowie kaplicy.
W 1928 r. Henryk Przeździecki (1875-1939), biskup siedlecki, czyli podlaski (1918-68), w czasie spotkania z mieszkańcami Platerowa (wizytacja kanoniczna parafii Górki), zachęcił ich do budowy kaplicy i obiecał przysłać duszpasterza. Zgodnie z obietnicą powołał 26 kwietnia 1928 r. Komitet Budowy Kaplicy w Platerowie, na czele którego postawił ks. Wacława Gąskę (1888-1971), ówczesnego proboszcza parafii Górki. W grudniu 1933 r. zaczął on odprawiać Mszę św. w poczekalni stacji kolejowej.
Proboszcz górecki 29 kwietnia 1934 r. poświęcił kamień węgielny pod budowę drewnianej świątyni, którą zaczęto budować na ofiarowanym przez niego placu. Projekt wykonał inż. Michał Sławiński z Siedlec. Nad całością prac czuwał cieśla Jan Chwedorczuk z Lipna. Drewno ofiarowali pobliscy ziemianie: Helena Maria hr. Potulicka (1896-1973) z Hruszniewa (córka Kazimiery F. i Bernarda Broel Platerów), Ignacy Humnicki (1861-1951) z Ruskowa, Zachariasz Lutkiewicz z Płoskowa i mieszkaniec Platerowa Andrzej Juszczuk. 10 maja 1935 r. ks. Wacław Gąska poświęcił kaplicę, natomiast ks. Czesław Sokołowski (1877-1951), sufragan diecezji siedleckiej, czyli podlaskiej (1919-1951), 15 czerwca 1935 r. nadał jej rangę kaplicy publicznej (oratorium publicum). Ordynariusz diecezji zaś, zgodnie z obietnicą sprzed prawie laty, z dniem 1 maja 1936 r. ustanowił filię duszpasterską. Pierwszym rektorem został mianowany ks. Stanisław Wilczopolski (1904-1977). Po ustaniu dyskusji na temat granic Ignacy Świrski (1885-1968), biskup siedlecki, czyli podlaski (1946-1968), z dniem 1 listopada 1947 r. erygował w Platerowie samodzielną parafię pw. Podwyższenia Krzyża Świętego.
Z racji na niedogodne warunki lokalowe, wiosną 1949 r. kościół został rozebrany i przeniesiony na plac nabyty 19 kwietnia 1947 r. od Daniela Łopatniuka z Platerowa W latach 1969-73 wnętrze kościoła zostało gruntownie przebudowane przez ks. Piotra Jelinka (1921-1977). Z jego inicjatywy w 1970 r. postawiono na placu przykościelnym murowaną dzwonnicę.
Obok kościoła stoi murowana plebania zbudowana w 1947 r. z cegieł odzyskanych z ruin stacji kolejowej, staraniem ks. Witolda Makarewicza (1903--72), proboszcza platerowskiego (1947-50; 1951-53). W 1948 r. poświęcił ją bp Ignacy Świrski. W pobliżu kościoła znajduje się również organistówka zbudowana w 1975 r. przez ks. Sylwestra Waleriana Grondzika (proboszcz w latach1973-90).

Reklama

Bibliografia:
Archiwum Diecezjalne w Drohiczynie. III /Q/. Akta parafii Platerów 1951-1957. 1981-1990;
M. Głowacki, Katalog duchowieństwa i parafii Diecezji Siedleckiej czyli Podlaskiej, Siedlce 1985;
D. Kazun, Z dziejów parafii i kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Platerowie, Siedlce 1998; tenże, Złoty jubileusz istnienia parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Platerowie, Niedziela Podlaska nr 40 (1997) 43/148, s. III; I. Galicka, H. Sygietyńska, Województwo Warszawskie. Powiat Łosicki (Katalog Zabytków Sztuki w Polsce t. X z. 6), Warszawa 1964; S. Ulaczyk (oprac.), Rocznik Diecezji Drohiczyńskiej. Spis parafii i duchowieństwa 1999, Drohiczyn 1999.

Porządek Mszy św.:
- w niedziele i święta - kościół parafialny: 9.00,11.30
- w święta niebędące dniami wolnymi od pracy - kościół parafialny: 9.00, 16.30

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Odpusty w parafii: uroczystość Matki Bożej Królowej Polski, święto Podwyższenia Krzyża świętego

Nabożeństwo adoracyjne: 1-3 maja

Księgi metrykalne:
Księgi Chrztów: od 1936 r.
Księgi Małżeństw: od 1936 r.
Księgi Zmarłych: od 1936 r.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ilu jest katolików w Polsce? – analiza danych ze spisu powszechnego

2024-04-17 18:24

[ TEMATY ]

Katolik

Narodowy Spis Powszechny

Bożena Sztajner/Niedziela

Ilu katolików jest w Polsce? Kim są osoby, które w ramach Narodowego Spisu Powszechnego w 2021 r. odmówiły odpowiedzi na pytanie o przynależność wyznaniową? - tym m.in. tematom poświęcone było spotkanie, które odbyło się dziś w siedzibie Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego w Warszawie. Prof. Krzysztof Koseła i prof. Mirosława Grabowska zaprezentowali analizy danych dotyczących przynależności wyznaniowej Narodowego Spisu Powszechnego z 2021. W najbliższym czasie opublikowany zostanie raport na ten temat.

Prof. Koseła i prof. Grabowska przypomnieli, że wyniki spisu z 2021 r. opublikowane zostały w 2023 r. Przynależność do wyznania rzymskokatolickiego zadeklarowało 27121331 osób z ogółu 38 mln. Polaków. Bezwyznaniowość zadeklarowało 2 611506 osób, natomiast aż 7807553 osoby odmówiły odpowiedzi na pytanie o wyznanie.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś przy grobie Jana Pawła II: Dobrą Nowiną jest Osoba!

2024-04-18 08:15

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

@VaticanNewsPL / ks. Paweł Rytel-Andrianik

- Dobrą Nowiną nie jest jakaś historia, nie jest jakaś teoria. Dobrą Nowiną jest Osoba! Chrześcijaństwo rozpoczyna się wtedy, kiedy człowiek spotyka się z Osobą Jezusa Chrystusa. My ludziom opowiadamy bardzo wiele rzeczy, tylko wcale nie prowadzimy ich do spotkania z żywą Osobą – z Jezusem Chrystusem, a to Jezus jest Dobrą Nowiną - mówił kard. Grzegorz Ryś.

O tym, na czym polega ewangelizacja i w jaki sposób przekazuje się wiarę na podstawie Dziejów Apostolskich mówił kard. Grzegorz Ryś w homilii przy grobie św. Jana Pawła II w Watykanie. Duchowny zwrócił uwagę na to, że w ewangelizacji chodzi o to, by nie czekać na to, aż ludzie przyjdą do Kościoła, ale to - my musimy wyjść do nich. My musimy być wcześniej zanim wszyscy inni nadejdą. My musimy wyjść z miłością do wszystkich, których jeszcze nie ma! – podkreślił kaznodzieja.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję