Reklama

Dzień Pamięci o Holokauście - konferencja w Gila

„Pamięć dla przyszłości”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Jesteście przyszłością świata. Od Was zależy jutrzejszy dzień. Wy macie przenieść ku przyszłości to całe doświadczenie dziejów, któremu na imię Polska”.
(Jan Paweł II do młodzieży, Kraków 8 czerwca 1979 r.)

Dzisiejsza młodzież jest szczególnym pośrednikiem między tymi, którzy pamiętają jeszcze okrutne dzieje II wojny światowej i tragiczne wydarzenia XX wieku a pokoleniem, które będzie miało wpływ na losy świata w trzecim tysiącleciu. Dlatego tak ważne jest, by młodym ludziom przekazać przesłanie pokoju i wzajemnego szacunku dla wszystkich nacji tej ziemi. Wyjątkowo wytrwale zabiegał o to podczas całego swojego pontyfikatu Ojciec Święty Jan Paweł II.
Dzień Pamięci o Holokauście i przeciwdziałaniu zbrodniom przeciwko ludzkości, przypadający na 19 kwietnia, w sposób szczególny uczciło Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu. W tym roku Szkoła zorganizowała konferencję pt. Pamięć dla przyszłości, mającą na celu przybliżenie kultury i religii żydowskiej. Przygotowania do niej rozpoczęły się dużo wcześniej i trwały ok. cztery miesiące. Pod kierunkiem polonistki, dr Edyty Bugaj-Brauze, zaangażowała się w tę pracę grupa uczniów klas III: Natalia Białkowska, Zofia Grzesiak, Paulina Kosińska, Patrycja Lewkow, Zuzanna Rucka, Marta Siłakowska, Mateusz Stasiński, Agnieszka Szatkowska, Katarzyna Szczerba.
Od końca lutego, przez miesiąc, można było obejrzeć w Szkole wystawę, zatytułowaną Żydzi w dziejach Polski. Swoi czy obcy?, w której ukazano historię narodu żydowskiego w Polsce, jego losy i życie oraz zaprezentowano fragment filmu o zagładzie getta warszawskiego Requiem dla 500 tysięcy. Podczas konferencji 19 kwietnia br. pokazano też wystawę fotograficzną Izrael - kraj o wielu obliczach autorstwa dr Małgorzaty Jefimow oraz wystawę dokumentów Żydzi Pomorza i Kujaw, przygotowaną przez historyka Arkadiusza Kierysa.
Ks. prof. Jerzy Bagrowicz z Wydziału Teologicznego UMK wygłosił wykład na temat Dlaczego dialog chrześcijaństwa z judaizmem?. Prelegent zaznaczył, że jest to obszerny temat, który zwykle zajmuje mu cały semestr zajęć ze studentami, zatem podczas niespełna godzinnego wykładu mógł jedynie zasygnalizować pewne kwestie, pozwalające zrozumieć podstawowe idee tego dialogu. Jest to bardzo ważny problem i jedno z trudniejszych wyzwań stojących przed naszym społeczeństwem. Istotną rolę w jego rozumieniu odegrał dokument Kościoła Nostra aetate (1964 r.), deklaracja wydana podczas obrad Soboru Watykańskiego II, która przybliżyła i zweryfikowała dotychczasową wiedzę chrześcijan o judaizmie.
Rzeszy młodych ludzi, wypełniających po brzegi aulę Szkoły, Ksiądz Profesor wyjaśnił podstawową różnicę między antysemityzmem a antyjudaizmem. Antysemityzm to pojęcie polityczne, odnoszące się do państwa żydowskiego, natomiast antyjudaizm to niechęć do Żydów, rozumiana w sensie religijnym i odnosząca się raczej do ludzi, którzy w czasach Chrystusa ponosili odpowiedzialność za Jego śmierć. Często jednak antyjudaizm prowadzi do antysemityzmu. Prelegent przestrzegał słuchaczy przed myśleniem według stereotypów, które w tym przypadku są bardzo rozpowszechnione. Jest to cecha ludzi, którzy z powodu lenistwa umysłowego lub bezmyślności nie zadają sobie trudu, by zastanowić się nad sensem powtarzanych automatycznie wypowiedzi, typu: „Wszystkiemu winni są Żydzi i masoni”.
Ks. prof. J. Bagrowicz kilkakrotnie powtarzał z naciskiem, że dialog chrześcijaństwa z judaizmem nie jest łatwy, ale w duchu szacunku dla własnej tożsamości religijnej trzeba podejmować wspólne działania i modlitwy na rzecz pojednania, a także przełamywać złe stereotypy. Należy także przeciwstawiać się stereotypom panującym w świecie na temat myślenia o Polakach (np. w odniesieniu do ostatnio funkcjonującego w mediach, wielce dla nas obraźliwego pojęcia „polskich obozów zagłady”). - Nasz Kościół ma tu ogromną rolę do spełnienia - mówił Ksiądz Profesor. - Papież Jan Paweł II podejmował wiele działań na rzecz dialogu między wyznaniami. Nazywając Żydów „starszymi braćmi w wierze”, wyrażał wielki szacunek dla wspólnych korzeni; jako pierwszy Pasterz Kościoła katolickiego przekroczył progi synagogi i modlił się przy Ścianie Płaczu w Jerozolimie.
Dalszy program konferencji wypełniła uczniowska prezentacja na temat historii narodu żydowskiego w Europie i jego losów w Polsce - Izrael widziany oczami młodych. Przedstawiono też krótką inscenizację - satyrę na antysemityzm, według utworu S. Mrożka Podejrzenie. Referat o rozwoju języka hebrajskiego pt. Laszon Hakodesz - święty język wygłosiła Ewa Soroczyńska z Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Gdańsku. Miłym akcentem konferencji była degustacja koszernej kuchni żydowskiej przygotowana przez sponsora. Czas popołudniowy obchodów Dnia Holokaustu w toruńskim Gimnazjum i Liceum Akademickim wypełnił pokaz studyjny filmu Image before my eyes w reż. Josh Waletzky’ego, przygotowany przez członków „Pruthenii”, oraz koncert muzyki klezmerskiej w wykonaniu Miniorkiestry.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Droga nawrócenia św. Augustyna

Benedykt XVI w jednym ze swoich rozważań przytoczył wiernym niezwykłą historię nawrócenia św. Augustyna, którego wspomnienie w Kościele obchodzimy 28 sierpnia.

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję