Reklama

Święte Oblicze a obraz Chrystus w Cierniowej Koronie M.A. Palloniego z XVII/XVIII wieku (5)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Michał Anioł Palloni (1637-1719) - malarz pochodzenia włoskiego, wykształcony we Florencji i w Rzymie. W 1674 r. sprowadzony do Polski przez rodzinę Paców, od 1684 r. pracował dla J. D. Krasińskiego. Od 1688 r. był nadwornym malarzem króla Jana III Sobieskiego. Malował też dla Leszczyńskich w Rydzynie.
Zasłynął jako wybitny twórca barokowych polichromii, wzorował się na malarstwie P. da Cortona. Główne cechy jego fresków to dynamizm kompozycyjny, specyficzna gama kolorystyczna (jasny błękit z wiśniowym), ekspresyjna faktura i niezwykłe ujęcie światła z umiarkowanym iluzjonizmem.
Jego prace w Polsce to dekoracja kościoła kamedułów w Pożajściu, dekoracja pałacu Krasińskich w Warszawie, polichromia kościoła Świętych Piotra i Pawła w Wilnie, kaplica dla prymasa Michała Radziejowskiego w Łowiczu, polichromia zakrystii w kościele kamedułów na podwarszawskich Bielanach czy kościół reformatorów w Węgrowcu. Oprócz dużych fresków namalował kilka portretów i obrazów olejnych o tematyce pasyjnej.
Malarz Pallonii nie podpisywał swoich dzieł, dlatego jego prace można klasyfikować na podstawie analizy formalnej lub zachowanych notatek historycznych.
Obraz Chrystus w Cierniowej Koronie znajdujący się w Muzeum Archidiecezjalnym w Częstochowie jest niezwykłym odkryciem. Został rozpoznany w ubiegłym roku na podstawie opracowań o dorobku Palloniego w Polsce przez Magdalenę Górską w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Pochodzi ze zbiorów pierwszego biskupa częstochowskiego Teodora Kubiny (1925-1951). Niestety bp Kubina nie zapisał skąd pochodzi obraz, być może z ziemi wieluńskiej lub samego Wielunia. Obraz musiał być dość zniszczony, ponieważ poddano go konserwacji, o czym świadczą dokonane zmiany. Pierwotnie musiał być większych rozmiarów, na co wskazuje przycięcie taśm inskrypcyjnych i zmiana krosna, czyli ramy trzymającej płótno. Na odwrocie widoczne są plamy po zawilgoceniu płótna na skutek wilgoci w pomieszczeniu (kościele), w którym się znajdował.
Obraz przedstawia popiersie umierającego Chrystusa na ciemnogranatowym, wpadającym w czerń tle. Widać fragmenty belki krzyża i taśmy inskrypcyjne, część dolnej tablicy z napisem INRI u góry obrazu i taśmę biegnącą ukośnie, przykrywającą częściowo klatkę piersiową Chrystusa z napisem łacińskim Pater ignosce illis quia nesciunt quid faciunt - Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią (Łk 23, 34).
Malowidło przypomina zachowane w Polsce pozostałe wizerunki Ukrzyżowanego Chrystusa. Podobnie malowana korona cierniowa, nasunięta na wąskie czoło, długie kasztanowe włosy i lekki zarost, okalający twarz Zbawiciela. Głęboki światłocień, szczególnie wokół oczu, upodabnia głowę do nagiej czaszki. Na naszym obrazie światło pada z górnego, lewego rogu kompozycji i wzmacnia siłę wyrazu. Wymowę męki Zbawiciela podkreślają przekrwione oczy, krwawe łzy, cienie czerwone u nasady nosa, strużki krwi wypływające spod cierniowej korony. Dramatyzm chwili umierania podkreślają też otwarte usta Chrystusa, ściągnięte bólem brwi i oczy wzniesione w górę. Typowy jest dla włoskiego artysty sposób malowania karnacji ciała. Ostro oddzielone partie światła i cienia oraz staranność w oddaniu krągłości muskularnych ramion prezentują podobnie obrazy na freskach fary w Węgrowie (mazowieckie) i kaplicy pomisjonarskiej w Łowiczu. Podobne cechy można odnaleźć na obrazach Chrystusa Umęczonego w kościele Najświętszej Maryi Panny w Toruniu i Piekoszowie.
Obraz częstochowski ma wymiary 60x50 cm, co znaczy, że namalowane na nim popiersie umęczonego Chrystusa na krzyżu ma naturalne wymiary. Umożliwia to oglądanie obrazu z bliska i ułatwia kontemplację tego dramatycznego, lecz mistrzowsko namalowanego Wizerunku Chrystusa. Zachęcamy do zobaczenia tego niezwykłego obrazu Michelangelo Palloniego w naszym Muzeum.

Muzeum Archidiecezji Częstochowskiej czynne jest od wtorku do soboty w godz. 9.00-13.00.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Zmarł wieloletni Redaktor Naczelny Niedzieli Łódzkiej śp. ks. dr Waldemar Kulbat

2025-08-06 13:41

[ TEMATY ]

archdiecezja łódzka

Marek Kamiński

ks. dr Waldemar Kulbat, redaktor łódzkiej edycji Tygodnika Katolickiego Niedziela

ks. dr Waldemar Kulbat, redaktor łódzkiej edycji Tygodnika Katolickiego Niedziela

W święto Przemienienia Pańskiego zmarł wieloletni Redaktor Naczelny naszej łódzkiej „Niedzieli” śp. ks. dr Waldemar Kulbat.

Ks. Waldemar Kulbat urodził się 7 stycznia 1944 r. w Piotrkowie Trybunalskim. Święcenia kapłańskie przyjął 16 czerwca 1968 r, a mgr filozofii chrześcijańskiej został 2 czerwca 1973 r. na KUL. W 1990 roku uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie filozofii i socjologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Śp. ks. dr Waldemar Kulbat był prałatem Jego Świątobliwości, kanonikem honorowym Archikatedralnej Kapituły Łódzkiej, duszpasterzem dziennikarzy archidiecezji łódzkiej, prezesem Łódzkiego Oddziału Towarzystwa Przyjaciół KUL. Odznaczony rokietą i mantoletem w 1996 r., kanonik honorowy Archidiecezjalnej Kapituły Łódzkiej od 15 czerwca 2000 r. Wykładał katolicką naukę społeczną, socjologię i socjologię religii w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi i łódzkiej filii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Był wizytatorem ds. duszpasterstwa, referentem ds. duszpasterstwa dziennikarzy i referentem ds. Dni Kultury Chrześcijańskiej. Był autorem wielu książek i artykułów.
CZYTAJ DALEJ

Casa Polonia – strzał w dziesiątkę podczas Jubileuszu Młodych

Tysiące młodych Polaków, przestrzeń modlitwy, adoracji i wspólnoty, a także codzienna obecność słowa i muzyki. Tym w trakcie Jubileuszu Młodych w Rzymie stała się Casa Polonia. „To był dobrze wypełniony i zrealizowany program” – ocenił w rozmowie z Radiem Watykańskim-Vatican News bp Grzegorz Suchodolski, przewodniczący Rady KEP ds. Duszpasterstwa Młodzieży w Polsce.

Casa Polonia, czyli „Dom Polski” na czas Jubileuszu Młodych, zorganizowano w Instytucie Salezjańskim Teresa Gerini w Rzymie. Program wypełniały Msze święte, adoracja Najświętszego Sakramentu, katechezy jubileuszowe, a także koncerty i wieczorne wydarzenia artystyczne.
CZYTAJ DALEJ

Wyruszyła jedna z największych pieszych pielgrzymek na Jasną Górę

2025-08-06 12:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymka

Radom

jedna z największych

FB Jasna Góra

Po raz 47. wyruszyła Piesza Pielgrzymka Diecezji Radomskiej na Jasną Górę. W tym roku pątnikom towarzyszy hasło "Pielgrzymi nadziei".

Pątnicy pielgrzymują w pięciu kolumnach - dwóch radomskich, opoczyńskiej, skarżyskiej i starachowickiej. W sumie idzie 37 grup. Msza święta na rozpoczęcie pielgrzymki była celebrowana na placu przy Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu. Liturgii przewodniczył bp Marek Solarczyk. Witając zgromadzonych powiedział, że pielgrzymka niesie w sobie wiele tajemnic i darów. - Tyle mamy doświadczeń, tyle mamy marzeń, wyzwań, tyle różnych sytuacji, w których chcemy trwać i chcemy przeżyć z nadzieją. Niech czas pielgrzymki będzie umocnieniem bliskości z Bogiem, która pomoże nam z nadzieją iść dalej przez życie - mówił ordynariusz radomski, który po raz 20. wybrał się z pielgrzymami do Częstochowy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję