Reklama

Co Bóg złączył...

Niedziela sosnowiecka 50/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zawarcie małżeństwa można porównać do dziecięcych puzzli. Obrazek takiej układanki składa się z wielu drobnych elementów. Jak długo nie mamy dopasowanych wszystkich elementów, tak długo nie mamy również obrazka. Mamy jego część, ale nie całość. Podobnie jest z małżeństwem. Na każde prawdziwe małżeństwo składa się szereg elementów, bez których zaistnienie tej instytucji jest niemożliwe. W życiu codziennym zdarzają się sytuacje, że przy zawieraniu małżeństwa, z przyczyn obiektywnych bądź subiektywnych, brakuje jakiegoś elementu tej układanki, którą nazywamy małżeństwem. W takim wypadku małżeństwo nie zostało zawarte, albo - inaczej mówiąc - zostało zawarte nieważnie. W przypadku zawarcia nieważnego małżeństwa istnieje możliwość przeprowadzenia kościelnego procesu o stwierdzenie nieważności zawartego małżeństwa. Konsekwencją stwierdzenia nieważności małżeństwa jest fakt, że strony są wolne i mogą zawrzeć ślub kościelny z inną osobą.

By zrozumieć istotę sądu kościelnego, który orzeka nieważność małżeństwa, trzeba najpierw uświadomić sobie, że jeśli małżeństwo zaistniało, tzn. dokonał się sakrament małżeństwa, to nikt z ludzi ani żadna instytucja kościelna, ani nawet papież nie ma takiej władzy ani takiej możliwości, aby małżeństwo ważnie zawarte unieważnić. Sakrament małżeństwa bowiem to związek, zjednoczenie dwojga osób ochrzczonych z Bogiem. Dlatego to, co dokonało się między małżonkami a Bogiem, nie może być przerwane i w żadnym wypadku nie jest przerwane, nawet jeśli małżonkowie nie są już razem, czy też żyją w ponownym związku z inną osobą. Sakrament małżeństwa, symbolizując związek Chrystusa z Kościołem, odznacza się jednością i nierozerwalnością. Sakrament łączy jednego mężczyznę z jedną kobietą na całe życie. Ważny związek sakramentalny kończy się tylko wraz ze śmiercią jednego ze współmałżonków.

"Z ważnego małżeństwa powstaje między małżonkami węzeł z natury swej wieczysty i wyłączny. Zgoda, przez którą małżonkowie oddają się sobie i przyjmują wzajemnie, zostaje przypieczętowana przez samego Boga. Z ich przymierza powstaje z woli Bożej instytucja trwała także wobec społeczeństwa. Przymierze małżonków zostaje włączone w przymierze Boga z ludźmi. Prawdziwa miłość małżeńska włącza się w miłość Bożą. Węzeł małżeński został więc ustanowiony przez samego Boga tak, że zawarte i dopełnione małżeństwo osób ochrzczonych nie może być nigdy rozwiązane. Węzeł wynikający z wolnego, ludzkiego aktu małżonków i z dopełnienia małżeństwa jest odtąd rzeczywistością nieodwołalną i daje początek przymierzu zagwarantowanemu wiernością Boga" - czytamy w Katechizmie Kościoła Katolickiego (1638, 1639, 1640).

Umowa małżeńska tworzy pewien stan życia, w którym odtąd małżonkowie nie mają już władzy, jest ona wyższa niż przypływ i odpływ ludzkich uczuć, nawet bardzo szlachetnych, które jednak ze swej istoty podlegają nastrojom i osłabieniu, a nawet mogą zupełnie zanikać. Rzeczywistość prawna, jaką jest powstałe z wzajemnej zgody małżeństwo, istnieje niezależnie od miłości i trwa nadal, choćby uczucie miłości całkowicie wygasło. Tak więc po wygaśnięciu pierwotnych porywów pożądliwości związek małżeński nie przestaje istnieć, ponieważ został zawarty dobrowolnie i z miłości.

Do tego jednak, aby zawrzeć prawdziwe małżeństwo, muszą zostać spełnione pewne warunki. Bez nich można dopełnić wszystkich zewnętrznych ceremonii tj. uroczysty ślub z udziałem biskupa i wielu kapłanów, wspaniała oprawa ślubnej Eucharystii czy huczne wesele, ale i tak naprawdę przed Bogiem małżeństwa nie ma, ponieważ czegoś zabrakło i nie dokonał się sakrament.

Najczęściej spotykanymi sprawami w Sądzie Biskupim Diecezji Sosnowieckiej (ponad 50 %) są sprawy z tytułu niezdolności do podjęcia i wypełnienia obowiązków małżeńskich z przyczyn natury psychicznej ( kan. 1095, nr 3). Rocznie w naszej diecezji przyjmowanych jest około 30 spraw, z których dwie trzecie uzyskują wyrok pozytywny. Proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa kościelnego toczy się zwykle około 12 miesięcy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Triduum Paschalne - trzy najważniejsze dni w roku

Niedziela legnicka 16/2006

Karol Porwich/Niedziela

Monika Łukaszów: - Wielkanoc to największe święto w Kościele, wszyscy o tym wiemy, a jednak wielu większą wagę przywiązuje do świąt Narodzenia Pańskiego. Z czego to wynika?

CZYTAJ DALEJ

Tajemnica Wielkiego Czwartku wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Święte Triduum – dni, których nie można przegapić. Dni, które trzeba nasączyć modlitwą i trwaniem przy Jezusie.

Święte Triduum to dni wielkiej Obecności i... Nieobecności Jezusa. Tajemnica Wielkiego Czwartku – z ustanowieniem Eucharystii i kapłaństwa – wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego: szatan połknął haczyk

2024-03-28 23:26

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Jak wygląda walka dobra ze złem na zupełnie innym, nieuchwytnym poziomie? Jak to możliwe, że szatan, będący ucieleśnieniem zła, może zostać oszukany i pokonany przez dobro?

Zagłębimy się w niezwykłą historię i symbolikę Hortus deliciarum (grodu rozkoszy) Herrady z Landsbergu (ok. 1180). Ten odcinek to nie tylko opowieść o starciu duchowych sił, ale także głębokie przemyślenia na temat tego, jak każdy z nas może stawić czoła pokusom i trudnościom, wykorzystując mądrość przekazywaną przez wieki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję