Temat „Wiara i Kościół w mediach” podjął podczas sympozjum organizowanego przez Koło Naukowe Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku publicysta Grzegorz Górny. Nawiązując do słów Jana Pawła II z książki „Przekroczyć próg nadziei”, że toczy się dzisiaj bój o duszę świata, stwierdził on, iż najbardziej gorący, zapiekły bój toczy się w miejscach, które Papież nazwał „nowymi areopagami”. Według Jana Pawła II, „nowymi areopagami” są dzisiaj elity opiniotwórcze, świat mediów, kultury i nauki, jednak szczególnie na miano „nowych areopagów” zasługują środki masowego przekazu.
Porównując mass media do Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, red. Górny pokazał, iż media również podają pewne „prawdy” do wierzenia. Nie sprawdzamy każdej informacji, którą znajdujemy w środkach przekazu, kierując się ich wiarygodnością, za którą stoi autorytet. Media tymczasem nie tyle ukazują rzeczywistość, co kształtują ją, pokazując nieprawdziwy, leczy wypaczony obraz świata. Jego zdaniem, „większość dzisiejszych mediów jest komercyjna i tak naprawdę ich istotą jest zarabianie pieniędzy, a nie głoszenie prawdy”.
W takim świecie wyzwaniem dla współczesnego Kościoła jest ewangelizacja mediów, które działając w warunkach „globalnej wioski”, w jakiej żyjemy, będą tworzyć zdrowe środowisko prawdy. Mówiąc o misji Kościoła, red. Górny postawił pytanie, czy w świecie, zmienionym przez media w „globalną wioskę”, w której wszyscy chodzą w jednakowych dżinsach, słuchają tej samej muzyki i wieszają na ścianach plakaty tych samych gwiazd filmowych, inkulturacja orędzia ewangelicznego nie powinna zmierzać w kierunku uczenia się przez ewangelizatorów popkultury, tak jak niegdyś misjonarze uczyli się kultur ludzi, do których szli z Ewangelią, aby w ich języku głosić dzieła Boże.
Pomóż w rozwoju naszego portalu