Reklama

Matka Boża Bolesna Patronką Wałbrzycha

Przed kilkoma laty ks. prał. Bogusław Wermiński wyraził życzenie, aby Rada Miejska Wałbrzycha przyjęła stosowną uchwałę uznającą Matkę Bożą Bolesną patronką Wałbrzycha. Inicjatywę podjęli miejscy Radni Prawa i Sprawiedliwości i złożyli stosowny projekt uchwały w Ratuszu. Matka Boża Bolesna od dawna jest nazywana Panią Wałbrzycha, tak więc będzie to niejako potwierdzenie tego, co już ma miejsce. Przy tej okazji, jak i również święta Matki Bożej Bolesnej przypomnijmy sobie historię „małego kościółka”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pośród licznych sanktuariów diecezji świdnickiej zapomnianym, a niewątpliwie zasługującym na bliższe poznanie jest sanktuarium Matki Bożej Bolesnej, częściej znane mieszkańcom Wałbrzycha i okolic jako kościółek Matki Bożej Bolesnej.
Owo sanktuarium stojące przy placu Kościelnym - zwane niekiedy przez mieszkańców Sercem Wałbrzycha - to świątynia o najstarszym rodowodzie w historii miasta. Stoi sobie, ten niepozorny, malutki kościółek niczym „ostaniec, ginąc pośród wysokiej zabudowy, pomiędzy kościołem Czerwonym (Aniołów Stróżów) a kościołem Białym (ewangelickim)”. Pierwotny - jeszcze drewniany - wymieniony jest po raz pierwszy w 1305 r., już jako miejsce „słynące łaskami”. Jest to już informacja wiarygodna o istnieniu w tym miejscu kościoła - ponieważ podbudowana jest dokumentem „Liber fundationis episcopatus Wratislaviensis” wystawionym za panowania księcia świdnickiego Bolka I Statecznego.
Niektóre XVII-wieczne kroniki cofają czas powstania do roku 1191r., jednakże nie zostało to potwierdzone źródłowo. Odnosić się to mogło do istniejącego w tym miejscu słowiańskiego okopu pierścieniowego, tzw. slavischer Rundwall, który badany był przez archeologów niemieckich. Według opowieści spisanych przez Ignacego Nasona w „Feniksie odrodzonym...” - wydanych w 1667 r. w Świdnicy - ufundować go miał rycerz z wdzięczności za szczęśliwe uratowanie życia. Wtedy to także „zamieszkała pośród lasów, w tym cudownym miejscu Matka Boża Bolesna, uświadamiając mieszkańcom, że jest Ona obecna wśród ludzi szczęśliwych i cierpiących, że jest zawsze pośród nas”. Była to swoista podzięka, a i budowla wotum wzniesiona „na chwałę Matki Bożej”.
Cudowność, wyjątkowość tego miejsca wzmacniał fakt wypływania zza ołtarza źródła o właściwościach, które znane były szeroko w okolicy. Do tego miejsca - rozsławianego cudownymi uleczeniami szczególnie chorób oczu - zmierzały liczne pielgrzymki, nawet z dość odległych miejsc. W 1428 r., gdy zwiększyła się liczba mieszkańców (m.in. w wyniku nadania osadzie praw miejskich), „zbudowano większy kościół z kamienia i drewna”. Od tego też czasu zaczął służyć wyłącznie jako sanktuarium pielgrzymkowe i jako miejsce w którym żegnano odchodzących zmarłych. Funkcja kaplicy pogrzebowej wynikała z faktu istnienia obok cmentarza, od którego świątynia na pewien czas przejęła zwyczajową nazwę „Kaplicy Na Piasku”.
Husyckie rajzy dotkliwie dotknęły Wałbrzych, którego mozolnie budowana struktura legła w przytłaczającym procencie w gruzach, zaś szerzące się pożary kończyły dzieło zniszczenia. W kronikach tamtych czasów odnaleźć możemy zapiski, które świadczą o ogromie nieszczęścia, jakie spadło na miasto: „...zapanował wielki głód. Ludzie jedli najgorsze świństwo. Rodzice zjadali swoje dzieci, a nawet umarłych. Żydzi z jakiejś nieznanej zemsty zatruli wodę, która jeszcze gdzieś była. Wybuchały zarazy i walki bratobójcze. Umarłych nie wolno było chować «Na Piasku» tylko w lesie i ma łące. Modlono się na klęczkach i leżano krzyżem dzień i noc przed statuą Matki Bożej. Składano liczne wota w dowód wdzięczności za ocalenie. Pokutowano szczerze, gdyż wszyscy czuli własne obciążenie”. W nawet w tych, zdawać się mogło ostatecznych chwilach zwiastujących rychły koniec świata ludzie w pokorze zdawali się na łaskę swojej Pani, godząc się na „ciężkie próby Boże”. Statua Matki Bożej Bolesnej stała się powierniczką tak w czasach wojen, jak i ciężkich prób doświadczających miasto. Jak pisze ks. dr Adolf Iwanciów: „Nie opuściła ich również wówczas, gdy w latach 1637- 41 epidemia tyfusu, cholery i dżumy pochłonęła ponad połowę ludności miasta, a bezradny medyk Tobiasz Teofilus stał się jedną z jej wielu ofiar”.
Do swych funkcji kościół powrócił w czasach reformacji - po przejęciu przez protestantów kościoła parafialnego - stając się główną świątynią katolicką w mieście. Taki stan utrzymał się do roku 1654 - do dnia Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny - kiedy to nastąpiły zwroty kościołów przejętych przez luteran. W latach 1714-18 wzniesiono barokowy korpus, już jako murowany ponieważ konstrukcja drewniana kilkukrotnie podpalana przez złoczyńców, mocno nadwyrężona także w swej konstrukcji, groziła zawaleniem. Budowę prowadzono z przerwami na wskutek zubożenia ludności, którą dotkliwie doświadczały kontrybucje wojen śląskich. Mieszkańcy stworzyli własny fundusz na który złożyły się - niekiedy bardzo drobne - datki od ponad czterystu osób. Prace prowadził ks. Jerzy Waeizer - kapłan pochodzący ze Śląska - który pozyskał także fundusze na nowy ołtarz, organy i dzwon. Jeden z głównych donatorów „z wdzięczności za dary otrzymane od Matki Bożej w tym ocalenie życia i nawrócenie się sfinansował pozostała część prac, zastrzegając sobie jednak anonimowość”. Wnętrze przekryto drewnianym, polichromowanym stropem o ciekawej, floralnej dekoracji, nadbudowano emporę organową. Okna prute półkoliście w miąższu muru dziś wypełniają barwne witraże, od zewnątrz ujęte w opaski, które są dopełnieniem elewacji: wypracowanych w tynku ramowych podziałów pionowych lizen i poziomych pasów.
Tamte czasy kronikarze relacjonują jako czas względnej stabilizacji: „Mijały lata i burze, a Matka Boża królowała na wzgórzu, wysłuchiwała modlitwy wznoszone do Boga, uzdrawiała chorych, pocieszała strapionych i wspomagała wiernych”. Czas, gdy Śląsk zajęli Prusacy, zapisał się także wyjątkowym wydarzeniem w historii świątyni. Nastały lata redukcji kościołów, likwidacji klasztorów, seminariów, fundacji kościelnych, kasaty zakonów, konfiskaty dóbr i majątków. Jednak wałbrzyski kościół Matki Bożej Bolesnej pozostawiono wiernym. Burmistrz Wałbrzycha Christoph Reis - na prośbę parafian - napisał do władz: „Kościół w którym od wieków stoi ten symbol Odkupienia - Vesperbild powstał wcześniej niż miasto i zawsze pozostawał w rękach katolików, a nigdy nabożeństwo ewangelickie nie było w nim odprawione... pozostawcie więc go nam”. I... pozostawiono go wiernym. W nowym, barokowym ołtarzu „na powrót ustawiono starożytną statuę Matki Bożej Bolesnej, która jako jedyna Powierniczka mieszkańców często wysłuchiwała smutnych opowieści, radosnych nowin i głosów zwiastujących lepszą przyszłość”. Sama figura przetrwała wiele. Jak głoszą legendy pochodzącą z XII wieku rzeźbę próbowano ukraść, a nawet zniszczyć, lecz złoczyńca upadł przygnieciony nieznaną siłą, zadrżała także ręka rzezimieszka, chcąca zbezcześcić ołtarz. Niewątpliwie dziś już możemy jednoznacznie określić czas powstania i genezę samej Piety. Badacze określający ten typ przedstawienia, ustalili, iż „około 1300 r. słowo stało się rzeźbą” (Kolonia 1298 r.). Znaczy to tyle, iż w tym czasie powstały pierwsze redukcyjne sceny opłakiwania i dalekie przemiany Matki Bożej z Dzieciątkiem w postać Maryi siedzącej z ciałem zmarłego Chrystusa. Ta swoista transformacja stanowi parabolę drogi Chrystusa tu na ziemi, od czasów Jego dzieciństwa do ukrzyżowania. Tak właśnie, ze wczesnych apokryfów Nikodema (melodów syryjskich z IV-V wieku), Typikonu Jerozolimskiego i Żalów Maryjnych (szczególnie „Tractatus de planctu Beate Virginis” przypisywany Bernardowi z Clairvaux) stworzono coś niebywałego - uniwersalne kompendium miłości Matki i Syna Bożego, Jego ofiary i poświęcenia się dla zbawienia ludzkości. Taka jest geneza XV-wiecznej, wałbrzyskiej Piety - opisana już w mistycznej wizji Suzy w Horologium Sapientae - określanej także jako Virginis de Pietate, Vierge de Pitie, Notre Dame de Pitie czy nawet Schlesische Marienklage.
Ta mała świątynia była w ostatnich dziesięcioleciach wielokrotnie remontowana. Jej „słuszny” wiek, szkody górnicze i dziejowe wydarzenia spowodowały w jej strukturze architektonicznej „widoczne rany, które dotknęły to bijące nieprzerwanie Serce Wałbrzycha”. W XIX wieku wyschło także cudowne źródełko bijące za ołtarzem. Sam kościółek, „opierający się wielowiekowym przemianom”, to niewielka (na dzisiejsze czasy) jednonawowa budowla, na rzucie prostokąta, z poligonalnie zamkniętym prezbiterium i pomieszczeniem dawnej zakrystii. Wydaje się mały, ciasny, ale to tu można znaleźć spokój. Przykryty połaciowym dachem, którego kalenicę wieńczy prześwietlona sygnaturka z cebulastym hełmem - nieco zgarbiony niczym morska latarnia błyskająca światłem - kierunkuje rzesze ludzi płynących nieprzerwanie od stuleci w różnych kierunkach.
Jest to też miejsce szczególne pośród sanktuariów maryjnych, do których często pielgrzymujemy, szukając łaski, pocieszenia i rad. Czy temu sanktuarium - najważniejszemu jak pokazuje historia dla miasta Wałbrzycha, a dziś już nieco zapomnianemu - nie należałoby przywrócić właściwej rangi? Czasy pokoju, rozwoju gospodarczego i pewnej stabilizacji powinny skłonić do refleksji nad historią i rolą Matki Bożej Bolesnej, strzegącej nieprzerwanie mieszkańców od prawie 700 lat.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patron Dnia: Święty Benedykt Józef Labre, który „użyczył” twarzy Jezusowi

2024-04-16 08:26

[ TEMATY ]

Święty Benedykt Józef Labre

Domena publiczna

Święty Benedykt Józef Labre

Święty Benedykt Józef Labre

Mówi się, że jego promieniująca świętością twarz fascynowała ludzi. Jednemu z rzymskich malarzy posłużyła nawet do namalowania oblicza Jezusa podczas Ostatniej Wieczerzy - pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 16 kwietnia wspominamy św. Benedykta Józefa Labre. Beatyfikował go Papież Pius IX w 1860 r., a kanonizował w 1881 r. Leon XIII. Relikwie znajdują się w kościele Santa Maria dei Monti w Rzymie. Jest patronem pielgrzymów i podróżników.

Benedykt Józef Labre urodził się 26 marca 1748 r. w Amettes (Francja) w ubogiej, wiejskiej rodzinie. Był najstarszy z piętnaściorga rodzeństwa. Od wczesnego dzieciństwa prowadził głębokie życie modlitewne, dlatego po ukończeniu edukacji, w wieku 16 lat, mimo sprzeciwu rodziny, pragnął wstąpić do klasztoru. Kilkakrotnie prosił o przyjęcie do kartuzów, znanych z surowej reguły - bezskutecznie. Pukał też do trapistów, ale i tu spotkał się z odmową. Kiedy więc przyjęto go cystersów, wydawało się, że marzenia jego wreszcie się spełniły, ale po krótkim czasie musiał opuścić klasztor. Uznano, że jest mało święty i zbyt roztargniony, nie będzie więc dobrym mnichem.

CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący KEP prosi, by najbliższa niedziela była dniem modlitwy w obronie życia poczętego

2024-04-12 12:12

[ TEMATY ]

aborcja

abp Tadeusz Wojda SAC

BP KEP

Abp Tadeusz Wojda SAC

Abp Tadeusz Wojda SAC

Zachęcam gorąco, aby najbliższą niedzielę uczynić dniem szczególnej modlitwy w obronie życia poczętego. Proszę, aby we wszystkich kościołach w Polsce, na każdej Mszy Świętej, modlić się w tej intencji – napisał przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC w Apelu o modlitwę w intencji ochrony życia osób nienarodzonych.

„W nawiązaniu do opublikowanego wczoraj Stanowiska ws. poszanowania życia ludzkiego w fazie prenatalnej i w związku z toczącą się debatą nad polskim ustawodawstwem, ograniczającym prawo do życia dzieciom nienarodzonym”, Przewodniczący Episkopatu zachęcił, „aby najbliższą niedzielę uczynić dniem szczególnej modlitwy w obronie życia poczętego. Proszę, aby we wszystkich kościołach w Polsce, na każdej Mszy Świętej, modlić się w tej intencji”.

CZYTAJ DALEJ

Finał 24. Regionalnej Olimpiady Wiedzy o Wielkich Polakach

2024-04-16 10:50

ks. Andrzej Bienia

Tematyka konkursu obejmowała życie bł. Rodziny Ulmów

Tematyka konkursu obejmowała życie bł. Rodziny Ulmów

Uczestnicy 24. Regionalnej Olimpiady Wiedzy o Wielkich Polakach ponownie spotkali się z bł. Rodziną Ulmów. 12 kwietnia 2024 r. w Markowej odbył się finał konkursu.

Regionalna Olimpiada Wiedzy o Wielkich Polakach to wydarzenie przygotowywane wspólnie od 24 lat przez Wydział Nauki Katolickiej Kurii Metropolitalnej w Przemyślu i Zgromadzenie Księży Michalitów w Miejscu Piastowym.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję