Ks. Robert Gołębiowski: - Radio VOX jest spadkobiercą popularnego Radia AS i Radia Plus. Jak więc wygląda obecna struktura rozgłośni zrzeszonych w sieci VOX?
Ks. Dr Piotr Donarski: - Oficjalne przekształcenie dotychczasowego Radia Plus w nową rozgłośnię Radia VOX nastąpiło 31 X 2005 r. Wtedy to zawiązało się nowe porozumienie sieci katolickich rozgłośni, zrzeszające odtąd 11 stacji prowadzących swą działalność w 6 diecezjach Polski. Z przyjemnością trzeba stwierdzić, że najwięcej, bo 3 funkcjonują w naszej archidiecezji. Są to oprócz Szczecina (88, 9 FM) także Lipiany (104, 3 FM) oraz Gryfice (90, 7 FM). Poza nimi w naszej spółce radiowej nadają także rozgłośnie Radia VOX w: Koszalinie, Łodzi, Krakowie, Zakopanem, Warszawie, Białymstoku. Niedługo rozpoczną swą działalność także rozgłośnie Radia VOX Bieszczady i Toruń. We wszystkich tych miejscach korzystamy z częstotliwości przyznanych przez KRRiTV dla poszczególnych diecezji.
- Jaki jest główny profil Radia VOX? Do kogo w głównej mierze skierowany jest radiowy przekaz?
Pomóż w rozwoju naszego portalu
- Radio VOX jest przede wszystkim rozgłośnią opiniotwórczą, propagującą wartości chrześcijańskie i rodzinne. Ma charakter informacyjno-muzyczny, czyli w naszym programie stawiamy nacisk na dobrą, aktualną informację o bieżących wydarzeniach. W serwisach obok newsów podawanych w innych rozgłośniach chcemy główny nacisk położyć na wiadomości z życia Kościoła powszechnego i diecezjalnego, a każde wiadomości są podawane w duchu szacunku dla człowieka, w atmosferze wartości chrześcijańskich. Drugim elementem jest odpowiednia muzyka. Radio zostało odpowiednio sformatowane i w ten sposób naszą grupą docelową są słuchacze w wieku od 30 do 49 lat (to 38% odbiorców), dlatego bazujemy na spokojnej muzyce lat 60, 70 i 80. To słuchacze mający rodziny, gdyż naszym celem jest promocja zdrowej, katolickiej rodziny, osadzonej w tradycji i polskich zwyczajach, podbudowanej godną sferą kultury i sztuki, a także podejmowanie otwartego dialogu ze wszystkimi osobami poszukującymi Pana Boga w swoim życiu. Tworząc sieć Radia VOX, mieliśmy w świadomości główny cel wypływający z nauki Kościoła, aby radio było nośnikiem pozytywnych wartości. Myślę, że w tym miejscu trzeba dodać ważne rozróżnienie. Radio nigdy ze swej natury nie jest w stanie zastąpić ani ołtarza, ani salki katechetycznej. Nie może zastępować księdza, który odprawia Mszę św. albo katechizuje. Radio ma edukować, informować i bawić. Dobre radio katolickie musi więc realizować właśnie te trzy fundamentalne cele, jakim ma służyć.
- Powiedzmy w takim razie o słuchaczach radia. Kim są i jaka jest ich akceptacja tak właśnie zarysowanej linii programowej?
- Nasz słuchacz jest już dojrzałym, ustabilizowanym, żyjącym konkretnymi wartościami odbiorcą, bo jak stwierdziłem, pragniemy dotrzeć do osób po 30. roku życia. Powiem tak: chcemy dotrzeć do osób chodzących do kościoła, a także do takich, którzy oczekują czegoś innego. Oni czekają na więcej informacji, wiadomości, na dużą dawkę publicystyki społeczno-religijnej, kulturalnej, a także politycznej. Studiując aktualne badania słuchalności, cieszy mnie to, że mamy także dużą grupę odbiorców wśród młodzieży. Otóż w grupie wiekowej 15-29 lat słucha nas 29% odbiorców. Ogólnie zaś mamy słuchalność na poziomie 2,5% (w województwie zachodniopomorskim) i ok. 5% w samym Szczecinie; To jest bardzo pozytywny wynik i cieszy nas, że słuchalność radia w tak krótkim czasie systematycznie wzrasta.
Reklama
- Jak wygląda misja ewangelizacyjna radia? Przedstawmy najbardziej charakterystyczne religijne audycje.
- Koncentrujemy się na przekazie najważniejszych informacji z życia Kościoła powszechnego, jak i diecezjalnego. Nasze serwisy informacyjne, a jest ich 17 w ciągu dnia, są tak redagowane, by w każdym z nich znalazła się co najmniej jedna wiadomość o tym, co istotnego dzieje się w życiu religijnym. Naszą ambicją jest to, by podać słuchaczowi informację pełną i rzetelną w duchu chrześcijańskim. Nie szukamy przez to taniej sensacji, której jest tak wiele w innych mediach. Jeśli chodzi o programy religijne, to są to codzienne audycje: „VOX Dei” (fragment Ewangelii z komentarzem) o godz. 7.25, „Cudowne lata” (wspomnienia o świętym patronie dnia) o godz. 8.25, wreszcie codziennie w godzinach od 20 do 22 jest czas na publicystykę społeczno-religijną. Są to audycje autorskie prowadzone przez czołowych dziennikarzy, m.in.: Iwonę Schymallę, Jerzego Kisielewskiego, Patrycję Michońską, Artura Moczarskiego i Bogdana Sadowskiego, podczas których porusza się wiele ważnych kwestii religijnych, moralnych i społecznych wraz z zaproszonymi gośćmi i aktywnym udziałem radiosłuchaczy. Natomiast w niedzielę rano od godz. 8 możemy usłyszeć „Wiadomości mało-słyszalne” o szeroko rozumianych tematach dotyczących duchowości i liturgii. Po godz. 10 nadawany jest „Vox populi”, który daje szansę słuchaczom do wypowiedzenia się nad różnymi aspektami swojego przeżywania chrześcijaństwa. Staramy się szczególnie żyć rytmem diecezji i to słychać na naszej antenie. Odzwierciedleniem tego jest coniedzielna transmisja Mszy św. z kościoła seminaryjnego lub bazyliki katedralnej, która poprzedzona jest fragmentem dzienniczka św. Faustyny oraz Koronką do Miłosierdzia Bożego. W czasie ważnych świąt i uroczystości kościelnych nasi słuchacze mają okazję uczestniczyć w sposób duchowy w liturgii sprawowanej przez pasterza archidiecezji abp. Zygmunta Kamińskiego. Poza tym, każdego dnia okazją do spotkania z kościołem diecezjalnym jest „Raport Dnia” nadawany pomiędzy 16 a 18, gdzie w wersji rozszerzonej przedstawiane są wydarzenia dnia z uwzględnieniem wydarzeń i treści religijnych. Częstymi gośćmi w studio są przedstawiciele Kurii Metropolitalnej, Wydziału Duszpasterskiego, Katechetycznego, Caritas, księża z ciekawymi inicjatywami, przedstawiciele ruchów i stowarzyszeń religijnych.
- Na jakie jeszcze inne audycje Radia VOX warto zaprosić słuchaczy?
- Niewątpliwie najbardziej znaną, gdyż emitowaną od początków Radia AS, jest audycja „Jestem alkoholikiem”. Wrosła ona mocno w rzeczywistość radiową, przynosząc olbrzymie owoce pracy terapeutycznej Anonimowych Alkoholików, których na antenie reprezentuje już od 11 lat p. Jerzy Zym, wprowadzający niezwykły klimat cotygodniowych trudnych rozmów z uzależnionymi, pragnącymi wyjść z nałogu alkoholowego. Inną cenną audycją nadawaną raz w miesiącu jest „Stella Maris” - program Duszpasterstwa Ludzi Morza, który przygotowuje ich kapelan ks. Eugeniusz Krzyżanowski SAC. Częstym gościem na antenie jest również ks. Jacek Woroniecki SAC odpowiedzialny za funkcjonowanie szczecińskiego Hospicjum św. Jana Ewangelisty, który uwrażliwia słuchaczy na problematykę pomocy paliatywnej.