Tegorocznemu styczniowemu Tygodniowi Modlitw o Jedność Chrześcijan będzie przyświecać hasło „Nieustannie się módlcie!” (1 Tes 5, 17).
Zdaniem bp. Tadeusza Pikusa, przewodniczącego Rady ds. Ekumenizmu, dobrze się złożyło, że jubileuszowym obchodom przyświeca właśnie to hasło, bowiem Sobór Watykański II uczy, że osiągnięcie jedności chrześcijan przerasta ludzkie siły i zdolności. Dlatego dziełu ekumenicznemu bardzo potrzebna jest modlitwa.
Tradycja wspólnych modlitw sięga początków XX wieku. Trudno wskazać dokładną datę narodzin tej inicjatywy. Trzeba pamiętać o szeregu tych wcześniejszych, nawet z pierwszych lat XIX wieku, które próbowały zwrócić uwagę chrześcijan na tragedię podziałów.
Styczniową datę Tygodnia Modlitw przed stu laty wybrał anglikański duchowny Paul Wattson.
Dla nas, katolików, przełom w podejściu do ekumenizmu nastąpił o wiele później. Stało się to po uchwaleniu przez Sobór Watykański II w 1964 r. dekretu o ekumenizmie. W 1968 r. w kościołach całego kraju odczytano pierwszy w historii List Episkopatu Polski na temat ekumenizmu. Biskupi pisali w nim m.in.: „Wprawdzie w porównaniu z katolikami liczba chrześcijan prawosławnych, ewangelików i innych wspólnot chrześcijańskich jest w ojczyźnie procentowo niewielka, ale Bóg nie mierzy serc ludzkich liczbami, lecz miarą wiary, nadziei i miłości”.
Dziś chrześcijanie różnych wyznań na całym świecie przyzwyczaili się do styczniowego „ekumenicznego karnawału”. Sceptycy z przekąsem mówią, że wspólne nabożeństwa nie mają większego sensu, bo nic z nich nie wynika. Tak jakby w ogóle kwestionowali sens modlitwy.
Natomiast brak jedności chrześcijan - uważa bp Pikus - jawnie sprzeciwia się woli Chrystusa, jest zgorszeniem dla świata i szkodzi głoszeniu Ewangelii. Dlatego też dobrze pojmowany ekumenizm jest „drogą Kościoła” i chrześcijańską powinnością, a o odnowienie jedności chrześcijan ma się troszczyć cały Kościół, duchowni i świeccy, każdy wedle własnych sił.
Reklama
Na jubileusz 100-lecia Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan specjalny list wydała Rada ds. Ekumenizmu. Dokument wskazuje, że największym osiągnięciem jest Deklaracja Kościołów chrześcijańskich w Polsce o wspólnym uznaniu sakramentu chrztu, podpisana 23 stycznia 2000 r. Na uznanie zasługuje też ekumeniczny charakter działalności charytatywnej, gdzie ściśle ze sobą współpracują rzymskokatolicka Caritas, ewangelicka Diakonia i prawosławny Eleos. List też zwraca uwagę, że przed ekumenizmem w Polsce jest jeszcze wiele wyzwań.
as
„Bez przestanku się módlcie”
1 Tes 5, 13b-18
Tydzień Modlitwy o Jedność Chrześcijan 2008
Wszystkie nabożeństwa ekumeniczne w warszawskich kościołach odbędą się w dniach 18-26 stycznia 2008 r. o godz. 18.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
18 stycznia, piątek
Kościół Starokatolicki Mariawitów pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy, ul. Wolska 186
19 stycznia, sobota
Kościół Polskokatolicki pw. Świętego Ducha, ul. Szwoleżerów 2
20 stycznia, niedziela
Nabożeństwo Centralne Kościół Ewangelicko-Augsburski Świetej Trójcy, pl. Małachowskiego 1
21 stycznia, poniedziałek
Kościół Ewangelicko-Reformowany, Al. Solidarności 74
22 stycznia, wtorek
Kościół Prawosławny pw. św. Marii Magdaleny, Al. Solidarności 52
23 stycznia, środa
Kościół Chrześcijan Baptystów, ul. Waliców 25
24 stycznia, czwartek
Kościół Rzymskokatolicki pw. św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika, ul. Floriańska 3
25 stycznia, piątek
Kościół Ewangelicko-Metodystyczny pw. Dobrego Pasterza, ul. Mokotowska 12
26 stycznia, sobota
nabożeństwo młodzieżowe, Kościół Chrześcijan Baptystów, ul. Waliców 25
Modlitwy ekumeniczne towarzyszące
10 stycznia, godz. 19
Kościół Opatrzności Bożej, ul. Piotra Skargi 2, Wesoła (Wspólnota Chemin Neuf)
12 stycznia, godz. 18
Kościół św. Jacka, ul. Freta
26 stycznia, godz. 18
nabożeństwo młodzieżowe, Kościół Chrześcijan Baptystów
27 stycznia, godz. 19
parafia św. Orione i Stowarzyszenie Pokoju i Pojednania Effatha, pl. Lindleya 12
31 stycznia, godz. 17.30
Kościół św. Marcina, comiesięczne spotkanie ekumeniczne