Reklama

Muzyka w Świątyniach Częstochowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od tegorocznej jesieni Częstochowa może poszczycić się nowym wydarzeniem artystycznym, jakim jest cykl koncertów „Muzyka w Świątyniach Częstochowy” przygotowany przez Chór „Collegium Cantorum Czestochoviensis” pod kierownictwem dyrygenta Janusza Siadlaka.
„Muzyka w Świątyniach Częstochowy”, będąca przede wszystkim prawdziwą ucztą dla częstochowskich melomanów, jest propozycją do odbycia wraz z Chórem wyjątkowej, pełnej artystycznych wrażeń podróży w czasie. Motywem przewodnim koncertów, bowiem, oprócz muzyki różnych epok, jest zaprezentowanie treści historycznej dotyczącej świątyni, w jakiej odbywa się koncert. Materiały historyczne, w postaci notek na temat obiektów oraz fotografii ze zbiorów Muzeum Częstochowskiego, specjalnie dla tego projektu przygotował Juliusz Sętowski, kierownik Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy.
Podczas pierwszego, inaugurującego cykl koncertu, jaki odbył się w niedzielę 28 września w kościele pw. Świętych Apostoła Andrzeja i Barbary, w wykonaniu kameralnego i pełnego składu „Collegium Cantorum Czestochoviensis” zabrzmiały utwory: Wacława z Szamotuł, Cypriana Bazylika, Feliksa Nowowiejskiego, Randalla Thompsona, Francisa Poulenca i Miłosza Bembinowa. Koncert wzbogacony został również w jednej ze swych części o brzmienie organowe. Na instrumencie świątyni zabrzmiały utwory Louisa N. Clerambaulta, Gabriela Faure, Marcela Dupre i Giulio Cacciniego w wykonaniu Jana Mroczka, kierownika artystycznego Częstochowskich Dni Muzyki Organowej, kolejnego wspaniałego przedsięwzięcia muzycznego, jakim poszczycić się może nasze miasto. Ostatni z utworów tej części koncertu, „Ave Maria” Giulio Cacciniego, Jan Mroczek wykonał w duecie z sopranistką Małgorzatą Siadlak. Koncert poprowadziła Agnieszka Nawrot.
Ideą pomysłodawcy Janusza Siadlaka było skonstruowanie swoistego wehikułu czasu. Już pierwszy koncert cyklu pokazał, że cel został osiągnięty - wspaniałe brzmienie „Collegium Cantorum Czestochoviensis”, muzyka organowa i malowana słowem historia świątyni przeniosły słuchaczy do wieku XVI, kiedy to żył i tworzył Wacław z Szamotuł, by chwilę później zaprowadzić nas do wieku XVII, w którym wzniesiono kościół Świętych Andrzeja Apostoła i Barbary, i z każdym kolejnym utworem przybliżać do czasów współczesnych. Z wielką przyjemnością i głębokim przekonaniem mogę więc polecić melomanom kolejne koncerty z cyklu „Muzyka w Świątyniach Częstochowy”, jakie odbędą się: 26 października, godz. 16 - w kościele pw. św. Zygmunta, ul. Krakowska 1 (wstęp wolny), 30 listopada, godz.16 - w kościele pw. Najświętszego Imienia Maryi, Aleja Najświętszej Maryi Panny 56 (wstęp wolny), 21 grudnia, godz.16 - w kościele pw. św. Ireneusza, ul. Kilińskiego 132 (koncert biletowany).
Wykonawca koncertów - cieszący się renomą w Polsce i za granicą, istniejący od 20 lat Chór „Collegium Cantorum” od roku działa jako „Collegium Cantorum Czestochoviensis” pod patronatem Samorządu Miasta Częstochowy. Na swoim koncie ma występy niemal w całej Europie, a także w Stanach Zjednoczonych, Urugwaju, Argentynie i Chinach. W dorobku zespołu znajduje się wiele cennych nagród i wyróżnień zdobytych na konkursach i festiwalach zarówno krajowych, jak i zagranicznych.
Patronat honorowy nad koncertami cyklu „Muzyka w Świątyniach Częstochowy” objął Urząd Miasta oraz Kuria Metropolitalna w Częstochowie. Patronat medialny przyjęły Tygodnik „Niedziela” oraz Radio „Fiat”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gorzkie Żale to od ponad trzech wieków jedno z najpopularniejszych nabożeństw pasyjnych w Polsce

2024-03-28 20:27

[ TEMATY ]

Gorzkie żale

Grób Pański

Karol Porwich/Niedziela

Adoracja przy Ciemnicy czy Grobie Pańskim to ostatnie szanse na wyśpiewanie Gorzkich Żali. To polskie nabożeństwo powstałe w 1707 r. wciąż cieszy się dużą popularnością. Tekst i melodia Gorzkich Żali pomagają wiernym kontemplować mękę Jezusa i towarzyszyć Mu, jak Maryja.

Autorem tekstu i struktury Gorzkich Żali jest ks. Wawrzyniec Benik ze zgromadzenia księży misjonarzy świętego Wincentego à Paulo. Pierwszy raz to pasyjne nabożeństwo wyśpiewało Bractwo Świętego Rocha w 13 marca 1707 r. w warszawskim kościele Świętego Krzyża i w szybkim tempie zyskało popularność w Warszawie, a potem w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

duszpasterstwo

pogrzeb

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Nie wolno celebrować żadnej Mszy świętej żałobnej w Wielki Czwartek - przypomina liturgista ks. Tomasz Herc. Każdego roku pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące sprawowania obrzędów pogrzebowych w czasie Triduum Paschalnego i oktawie Wielkanocy.

Ks. Tomasz Herc przypomniał, że w Wielki Czwartek pogrzeb odbywa się normalnie ze śpiewem. Nie wolno jednak tego dnia celebrować żadnej Mszy Świętej żałobnej. W kościele sprawuje się liturgię słowa i obrzęd ostatniego pożegnania. Nie udziela się też uczestnikom pogrzebu Komunii świętej.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego: szatan połknął haczyk

2024-03-28 23:26

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Materiał prasowy

Jak wygląda walka dobra ze złem na zupełnie innym, nieuchwytnym poziomie? Jak to możliwe, że szatan, będący ucieleśnieniem zła, może zostać oszukany i pokonany przez dobro?

Zagłębimy się w niezwykłą historię i symbolikę Hortus deliciarum (grodu rozkoszy) Herrady z Landsbergu (ok. 1180). Ten odcinek to nie tylko opowieść o starciu duchowych sił, ale także głębokie przemyślenia na temat tego, jak każdy z nas może stawić czoła pokusom i trudnościom, wykorzystując mądrość przekazywaną przez wieki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję