Reklama

Temat tygodnia

Dni, w których streszcza się Tajemnica Chrystusa

Ks. Ireneusz Skubiś
Edycja częstochowska 13/2010

Po Niedzieli Palmowej, w której Ewangelia wspomina triumfalny wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy następuje Wielki Tydzień z Triduum Sacrum - trzema świętymi dniami: Wielkim Czwartkiem, Wielkim Piątkiem i Wielką Sobotą. Ten ważny dla każdego chrześcijanina czas ma swoje objawienie w liturgii. Rozpoczyna się ją uroczyście w katedrach przed południem w Wielki Czwartek Mszą św., podczas której następuje konsekracja olejów świętych, używanych do sakramentów chrztu św., bierzmowania, kapłaństwa i chorych. Przy poświęceniu olejów wzywa się szczególnej obecności i łaski Ducha Świętego. Część wieczorna Wielkiego Czwartku to liturgia ustanowienia Eucharystii, przypominająca objawienie swoim uczniom przez Chrystusa Jego woli: „To czyńcie na moją pamiątkę”.
Wielki Piątek przypomina nam tajemnicę męki i śmierci Jezusa. To trudne misterium, widzimy Pana Jezusa zmagającego się z bólem, a potem Jego ukrzyżowanie i zabicie przez ludzi. Chrystus ukazany jest jako tzw. żertwa ofiarna, jako Ten, który składa się w ofierze Bogu Ojcu za grzechy świata.
I Wielka Sobota - przybliżenie do Zmartwychwstania. Liturgia tego dnia pełna jest oczekiwania na cud.
Te trzy dni gromadzą nas przy wielkiej tajemnicy zbawienia. Chrześcijaństwo jest religią, która pokazuje Boga zbawiającego człowieka, kiedy realizuje On największą miłość. Widzimy to szczególnie w wydarzeniu czwartkowym, gdy Pan Jezus ustanawia Eucharystię, gdy daje się ludzkości na wieki jako obecny zawsze i wszędzie, we wszystkich świątyniach światach, i uczy nas miłości największej. Tajemnica szczególnej obecności Boga w postaci eucharystycznej objawia się także w liturgii Wielkiego Piątku, pełna dramatu. Kapłani w tym dniu nawet nie odprawiają Mszy św. - przeżywamy uobecniającą się mękę i śmierć Jezusa, Jego ofiarę miłości do człowieka.
W Wielką Sobotę tajemnica Pana Jezusa objawia się światu jako obraz Chrystusa Pięciorańskiego, Tego, który przypomina nam i pokazuje swoje rany. Widzimy Chrystusa, który ukierunkowuje nas na zmartwychwstanie. Bo Wielki Piątek nie jest celem samym w sobie, celem Wcielenia, celem życia człowieka jest zmartwychwstanie. Jezus umiera, ale jednocześnie pokazuje, że jest to droga ku zmartwychwstaniu. To ono jest zwycięstwem. Nie byłoby pełnego świętowania, gdyby nie było zmartwychwstania Pańskiego. Triduum Sacrum tworzy więc wspaniałą rzeczywistość teologiczną, w której streszcza się Boży sens życia ludzkiego.
Chrześcijanie przygotowujący się do Świąt Wielkanocnych powinni więc szczególnie przeżyć Triduum Sacrum. Nie można zamknąć świąt w obrębie przygotowań koszyczka z pokarmami do poświęcenia w Wielką Sobotę, choć to piękny i stary zwyczaj. Teologia przeżycia tych Świąt jest o wiele głębsza. Przygotowywaliśmy się do nich już przez cały Wielki Post, m.in. poprzez nabożeństwa Drogi Krzyżowej i „Gorzkich Żali”, poprzez wyrzeczenia i jałmużnę, rekolekcje i spowiedź św. Ale kumulacją i sednem wielkopostnych zamyśleń jest Triduum Sacrum - Trzy Święte Dni. Niech więc nikogo z nas nie zabraknie w tym czasie w parafialnej świątyni.

Cerkiew rosyjska zerwała więzi z Konstantynopolem

2018-10-15 20:23

st (KAI/TASS) / Mińsk

Obradujący w Mińsku Synod Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Moskiewskiego uznał, że dalsza komunia eucharystyczna z Patriarchatem Konstantynopolskim jest niemożliwa. Stwierdził to Przewodniczący Wydziału Zewnętrznych Kontaktów Kościelnych Patriarchatu Moskiewskiego, metropolita Hilarion – informując o rezultatach spotkania biskupów Cerkwi Rosyjskiej.

wikipedia.org

„Podczas spotkania Świętego Synodu podjęto decyzję o całkowitym zerwaniu jedności z patriarchatem Konstantynopola” - powiedział. Metropolita wołokołamski dodał, że Rosyjski Kościół Prawosławny nie uznaje decyzji Patriarchatu Konstantynopola o udzieleniu autokefalii Kościołowi Ukraińskiemu. Określił decyzję Świętego Synodu Patriarchatu Konstantynopolitańskiego z 11 października b.r. za bezprawne i zastrzegł, że Rosyjski Kościół Prawosławny nie będzie ich przestrzegał. Chodzi o odwołanie przez Konstantynopol prawnej mocy wiążącej Listu Synodalnego z roku 1686, o włączeniu metropolii kijowskiej do Patriarchatu Moskiewskiego, przywrócenie do jedności zwierzchników Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego Patriarchatu Kijowskiego i Ukraińskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego a także wiernych tych Kościołów.

„Rosyjski Kościół Prawosławny ma nadzieję, że Konstantynopol ponownie rozważy swoje decyzje dotyczące Ukrainy” - powiedział także metropolita Hilarion. „Mamy nadzieję, że zdrowy rozsądek zatriumfuje, że Patriarchat Konstantynopolski zmieni swój stosunek do istniejącej rzeczywistości kościelnej, ale dopóki ta zmiana nie nastąpi, dopóki te bezprawne i antyekonomiczne decyzje pozostaną w mocy, nie będziemy w łączności z tym Kościołem, który jak się okazuje jest dzisiaj w schizmie” – dodał Przewodniczący Wydziału Zewnętrznych Kontaktów Kościelnych Patriarchatu Moskiewskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Biskupi chińscy na synodzie: zaprosiliśmy papieża do Chin

2018-10-16 21:12

pb (KAI/Avvenire) / Watykan

Dwaj chińscy biskupi uczestniczący w zgromadzeniu Synodu Biskupów nt. młodzieży zaprosili papieża Franciszka do odwiedzenia Chin. Do Rzymu przyjechali: bp Giuseppe Guo Jincai i Giovanni Battista Yang Xiaoting. Stało się tak po raz pierwszy w historii Synodu, a możliwe było dzięki niedawnemu porozumieniu watykańsko-chińskiemu, za którego sprawą wszyscy biskupi w Chinach są obecnie w komunii z papieżem.

Grzegorz Gałązka

Chińscy hierarchowie uczestniczyli jedynie w dwóch pierwszych tygodniach obrad synodalnych. Przed powrotem do Pekinu spotkali się z chińskimi katolikami mieszkającymi w Rzymie. Odprawili dla nich Mszę św. w kościele św. Bernardyna ze Sieny. Bp Guo udzielił również wywiadu włoskiemu dziennikowi katolickiemu „Avvenire”.

Wyznał, że udział w zgromadzeniu Synodu Biskupów był dla niego łaską. – Naprawdę poczułem, że Kościół jest jedną wielką rodziną, mamy ten sam chrzest, tę samą wiarę. I choć kultury i języki są różne, jesteśmy jedno i w ten sposób jesteśmy świadkami jednego Kościoła zjednoczonego w różnorodności. Razem ze współbratem Yangiem Xiaotingiem mogliśmy się ubogacić w cierpliwym i braterskim dialogu – powiedział 50-letni hierarcha.

Ujawnił, że gdy papież Franciszek przywitał ich podczas Mszy św. na rozpoczęcie obrad Synodu, byli głęboko wzruszeni. – W tej chwili uleciało ponad 60 lat. Cierpieliśmy, czekaliśmy tyle lat, i w końcu nadeszła łaska bycia w pełnej komunii z następcą Piotra, radość z uczestnictwa w synodzie Kościoła. Czuliśmy się tak kochani i wezwani przez Pana, by świadczyć o tej samej wierze pod kierunkiem Piotra – opowiadał bp Guo.

Obaj chińscy biskupi mieszkali w Domu św. Marty, więc mieli okazję dzielić codzienność papieża, jeść w tej samej stołówce, co było dla nich „emocjonujące”. Przyjęcie przez Franciszka było dla nich wielkim wsparciem. Mieli też okazję dłużej z nim porozmawiać „jak dzieci z ojcem”. – Powiedział, że nas kocha, że kocha nasz kraj i że zawsze dużo modli się za chrześcijan w Chinach. A my mu powiedzieliśmy, że Kościół w Chinach modli się za niego. Otrzymaliśmy także jego błogosławieństwo, jak ojciec błogosławi swe dzieci. Zobaczyliśmy, jak troszczy się o każdego biskupa – podkreślił chiński hierarcha.

Dodał, że przez cały październik w każdej chińskiej parafii katolicy odmawiają różaniec „w intencjach, o które prosi Ojciec Święty”.

Dziękując za przyjęcie we Włoszech, zaprosił także biskupów i kardynałów włoskich do odwiedzania wspólnot katolickich w Chinach.

- W tych dniach zaprosiliśmy papieża Franciszka, by przyjechał do Chin. Czekamy na niego. Czas [tej podróży] zna Pan. Ale my się o to modlimy, odmawiamy różaniec, aby ta chwila szybko nadeszła. Aby to, co niemożliwe, stało się możliwe, tak jak nasza obecność tutaj – powiedział bp Guo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Kalendarz pielgrzyma 2019

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem