Reklama

Pan od muzyki

Czym byłoby życie bez muzyki? Dla Zygmunta Służewskiego z Kielc nie ma bez niej dnia. To jego największa pasja, której oddał całe życie, to zawód wykonywany przez wiele lat z takim samym zamiłowaniem, to obecnie także społeczna praca, której poświęca wiele godzin w poczuciu obowiązku i misji

Niedziela kielecka 27/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od kilku ładnych lat poniedziałki Zygmunta Służewskiego wyglądają podobnie. Raz w tygodniu (a jeśli jest taka potrzeba to częściej) prowadzi próby amatorskiego zespołu Kabaret „Golica” w Mąchocicach Kapitulnych. W prywatnym mieszkaniu Andrzeja Gołąbka są już wirtuozi skrzypiec, bębniarz, zebrały się „tenory”, „basy”, „alty”, „soprany”. Wszyscy już gotowi zasiadają przy stole. Służewski pracuje właśnie z zespołem nad materiałem na jubileusz 400 lat kościoła w Leszczynach. Montaż słowno-muzyczny inspirowany dominikańskimi legendami, rozpisany na głosy, w całości jest jego pomysłem. - Raz, dwa, trzy zaczynamy…
Animator kultury, kierownik różnych zespołów i chórów (długie lata kierował chórem ludowym „Masłowianie”, po Janie Pieniążku i zespołami wokalnymi z okolic gminy Masłów) posiada znakomite przygotowanie muzyczne i duże doświadczenie.

Występy malowane słowem i muzyką

Mistrz - z szacunkiem mówią o Zygmuncie Służewskim członkowie zespołu. Na co dzień wykonują różne zawody, ale łączy ich zapał i pasja do śpiewania. Zawdzięczają to także Służewskiemu. On ich mobilizuje, stworzył z nich zespół, szlifuje ich głosy, by brzmiały mocno i czysto. I tak właśnie brzmią. W zespole są: Andrzej i Teresa Gołąbkowie, Stanisław Gołąbek - akordeon, Elżbieta Mikołajczyk - pracownik służby zdrowia, Zofia Jaremcio, Joanna Iwańska - dyrektor przedszkola, Bożena Raczyńska, Roman Raczyński - saksofon, Urszula i Mariusz Dyraga, Jan Sobecki - sołtys z Mąchocic, Gabriel Maj - młynarz i skrzypek, Henryk Sańpruch - gra na bębnie. Gościnnie występuje z zespołem skrzypek Jan Wołowiec.
Zespół Golica działa społecznie, prezentuje swój bogaty repertuar w regionie i w różnych zakątkach Polski. Niedawno w Konstancinie artyści przedstawiali program słowno-muzyczny „Abba Ojcze”, dedykowany Janowi Pawłowi II. To cała historia pontyfikatu rozpisana na dialogi, przeplatana pieśniami religijnymi i utworami skomponowanymi specjalnie przez Służewskiego. Są w nim opowieści o dzieciństwie Karola Wojtyły, różnych wydarzeniach z pontyfikatu, fragmenty jego nauczania. To życiorys barwnie malowany słowem i muzyką na cztery głosy. Próba wciąż trwa, Służewski akompaniuje na keyboardzie, zespół śpiewa. „Potrzebuje Cię Chrystus, by miłować, potrzebuje Cię Chrystus, aby kochać” - brzmią donośnie męski basy i tenory na zmianę z głosami kobiecymi. Przychodzi czas na piosenki ludowe, partyzanckie, patriotyczną nutę i inne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Czuję frajdę

- Występowaliśmy z zespołem Golica przed publicznością z całego kraju. Byli to uczestnicy zamkniętych rekolekcji. Wśród widzów był ks. prof. Waldemar Chrostowski, znany biblista. Bardzo spodobał się mu nasz program - opowiada pan Służewski. Po zakończonym przedstawieniu wzruszony podziękował artystom ze Świętokrzyskiego i zaproponował im wyjazd na Litwę, by także nasi rodacy mieszkający na Wschodzie mogli usłyszeć jak śpiewają.
Z programem o Janie Pawle II objeździli już wiele miejsc w województwie. - Kiedy sołtys Jan Sobecki mówi z przejęciem o zamachu na Papieża, nawet młode chłopaki z ogolonymi głowami mają łzy w oczach. W takich chwilach człowiek naprawdę czuje satysfakcję i frajdę z tego, co robi - mówi Służewski. Drugi program o Papieżu, który przygotował Służewski, nazywa się „Subito santo” i opowiada o udokumentowanych cudach, które wydarzyły się w życiu wielu ludzi za wstawiennictwem Jana Pawła II. Zespół Golica przedstawia go w kościołach, szkołach i w wielu innych miejscach.
Wysiłek wielu godzin prób i przygotowań opłaca się, zespół Zygmunta Służewskiego jest coraz bardziej rozpoznawany. Całkiem niedawno artyści zajęli trzecie miejsce w kategorii zespołów instrumentalno-wokalnych podczas Wojewódzkiego Festiwalu Pieśni Wielkopostnych w Daleszycach.

Będziecie się nazywać „Golica”

Wieść o zespole rozchodzi się po parafiach i okolicznych gminach. To także sposób na promowanie gminy, dlatego artyści liczą na wsparcie. Muzycy często występują gościnnie w różnych parafiach. Niedawno byli w Chęcinach, mają zaproszenie do parafii Chrystusa Króla w Kielcach. - Nam sprawia to wielką frajdę, cieszymy się, gdy nasze śpiewanie się podoba - mówi. Poproszeni, sprawują oprawę muzyczną liturgii podczas Mszy św. z racji ślubów, pogrzebów, różnych uroczystości. - Nikt za to nigdy nie wziął grosza - podkreśla Służewski.
Zespół Golica działa od kilku lat. Artyści mają w dorobku różnorodny repertuar: lekki - oparty na tradycji i bogactwie folkloru świętokrzyskiego, poważny -z dawnymi pieśniami religijnymi na różne okresy liturgiczne. Trzon zespołu wywodzi z koła gospodyń wiejskich „Lubrzanka”, założonego przez pana Zygmunta. Nie było nazwy zespołu, Służewski nawiązując do potocznej nazwy dzielnicy wsi Mąchocice, zasugerował: „będziecie nazywać się «Golica»”. Spotkania w domu państwa Gołąbków, zajmowanym na co dzień przez biuro stolarskie - trwają do późnych godzin wieczornych.
- Jesteśmy z żoną w zespole od kilku miesięcy, ale muszę podkreślić, że Pan Zygmunt to prawdziwy profesjonalista i człowiek oddany muzyce. Dąży do wytyczonych celów. Ponadto w zespole panuje wspaniała, rodzinna atmosfera - mówi pan Mariusz Dyraga z Leszczyn.

Reklama

Pierwsze skrzypce

We wczesnym dzieciństwie nic nie zapowiadało, że Zygmunt zostanie muzykiem. W domu rodzinnym Służewskich w Szczebrzeszynie, położonym nad Wieprzem koło Zamościa, nie było specjalnych tradycji ani talentów w tej dziedzinie. Zetknął się z muzyką jako kilkunastoletni chłopak za sprawą przypadku. Pewnego dnia do warsztatu kowalsko-ślusarskiego jego ojca przyjechali z taborem Cyganie, by podkuć konie. - Stary Cygan nie miał czym zapłacić ojcu, powiedział, że może podarować mu skrzypce. Ojciec zgodził się na takie wynagrodzenie - opowiada. Instrument podarował Zygmuntowi. Pierwsze nauki chłopak pobierał u miejscowego skrzypka Jana Mazura. - Nie czytał nut, ale był prawdziwym wirtuozem skrzypiec - wspomina. Zygmunt nie rozstawał się ze skrzypcami i strzegł ich jak oka w głowie. Kiedyś zimą zjeżdżając na ślizgawce, bardzo się poturbował, ale skrzypce zdołał uratować, unosząc ręce z instrumentem wysoko do góry.
Ćwiczenia przynosiły efekty. Chłopak powoli opanowywał różne utwory: polki, mazury, oberki… Jednak kiedy przyszedł moment wyboru szkoły średniej, zdecydował się na Technikum Śródlądowej Żeglugi i wydział nawigacji we Wrocławiu. - Wyprawa na egzamin to była pierwsza daleka podróż - przypomina sobie pan Służewski. Mimo że wyniki osiągnął pozytywne, ostatecznie pozostał w rodzinnym miasteczku. Rodzina i najbliżsi skutecznie wybili z głowy młodemu Zygmuntowi szkołę we Wrocławiu. - Dla moich rodziców to był wielki świat, bali się mnie wypuścić do Wrocławia, woleli, abym został w domu, blisko nich. I tak się stało - opowiada. Poszedł do Liceum Pedagogicznego w Szczebrzeszynie. Trafił do klasy śpiewu i muzyki. W liceum poznawał arkana muzyki. Obok skrzypiec, opanował grę na trąbce i wiolonczeli. Jego nauczycielem i mistrzem był Stanisław Bryk, który ukończył Konserwatorium w Odessie.

Reklama

Osiadł w Masłowie

Zygmunt nie chciał kończyć edukacji jedynie na szkole średniej, dlatego zdecydował się na Studium Nauczycielskie w Kielcach, na kierunku wychowanie muzyczne. Na Studium osiągnął solidne przygotowanie. Harmonii uczył go Mirosław Niziurski, prof. Henryk Gostomski - partytury, akordeonu - pan Kamizela, prof. Dębski - wykładał zasady muzyki. Podczas studiów poznał swoją przyszłą żonę Irenę Kirczenko, która również została nauczycielką. Kwalifikacje pogłębił na Rocznym Studium Podyplomowym dla Nauczycieli Muzyki w Łodzi. Uczestniczył w warsztatach i konserwatoriach prowadzonych przez największe sławy z Akademii Muzycznej. Później podjął magisterskie Studia Kulturalno-Oświatowe w Krakowie, z nachyleniem na folklor, którym zawsze się fascynował.

Reklama

Lata w edukacji muzycznej

Oboje z żoną przez kilkadziesiąt lat byli związani z oświatą. Wychowali i wykształcili wiele pokoleń dzieci i młodzieży. Edukację muzyczną zawsze traktował jako narzędzie, poprzez które człowiek (zwłaszcza młody) może docenić głębsze wartości: piękno, dobro, prawdę. Zygmunt godził i przeplatał pracę pedagogiczną i dydaktyczną z prowadzeniem chórów, nauką śpiewu amatorskich zespołów ludowych, zajęciami instruktora muzycznego. W latach 60. po ukończonym Studium Nauczycielskim rozpoczął pracę w Szkole Podstawowej w Masłowie. Pracował także jakiś czas jako wizytator metod wychowania muzycznego w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym i w kuratorium. Część życia (siedem lat) oddał Szkole Podstawowej nr 17 im. Stanisława Moniuszki w Kielcach. Był jej budowniczym i dyrektorem. - W latach 80. to była największa szkoła w mieście, licząca kilka tysięcy uczniów. Dzień nadania imienia szkole pamiętam do tej pory - mówi.
- Salę gimnastyczną zamieniłem na kaplicę. Mszę św. sprawował bp Mieczysław Jaworski i ks. Andrzej Kaszycki. Przyjechało chyba czterdziestu dyrektorów z różnych szkół - opowiada. W czasach tamtego ustroju takie inicjatywy nie były normą. Jego pomysły wywoływały kontrowersje. - Na tle religijnym, między mną a kuratorium i władzami zawsze iskrzyło - mówi z uśmiechem. Jako pierwszy z dyrektorów w Kielcach wprowadził lekcje religii w szkole. - Kurator nie był zadowolony, kręcił na ten pomysł nosem, ale katecheza w szkole została - tłumaczy.

Nie przestaje go fascynować

Kilkanaście lat z przerwami prowadził czterogłosowy chór ludowy „Masłowianie”, którego założycielem był Jan Pieniążek. Najpierw pomagał, po śmierci Pieniążka przejął pieczę nad chórem. - Największym chyba wyróżnieniem dla mnie był występ chóru z Masłowa na Ogólnopolskim Festiwalu Dorobku Artystycznego Wsi zorganizowanym koło Poznania - mówi. Chór Służewskiego zdobył wówczas główną nagrodę, czyli „Złoty pług”. Gdziekolwiek się chórzyści nie pojawiali, czy to na Jasnej Górze, w Łagiewnikach, czy na Węgrzech wszędzie ich występy przyjmowane były z uznaniem.
Muzyka nie przestaje go fascynować i zajmować mimo upływu lat. W upowszechnianiu kultury przez muzykę widzi pewną misję. - Muzyka to najlepsza broń w walce z ciemnotą i barbarzyństwem mas - lubi powtarzać za Karolem Szymanowskim. W pokoju trzyma kolekcję instrumentów: gitarę, flet, akordeon i inne. Komponuje, zbiera teksty do kolejnych programów. Jest szczęśliwy z muzyką. Na emeryturze docenia ciepło domu rodzinnego u boku żony Ireny i dorosłych już dzieci. W jego pokaźnej kolekcji płyt króluje klasyka i folklor. Lubi przede wszystkim Chopina „bo jego muzyka w najwyższym stopniu jest artystyczna i oparta na folklorze polskim”. Moniuszkę kocha za pieśni i opery. „To są utwory, które wiele mówią o naszym kraju”, a Karola Szymanowskiego - za „innowacyjne zacięcie”. Marzenie? - Żyć zdrowo i nadal pracować tak jak do tej pory - mówi krótko.

W następnym numerze sylwetka Grażyny Łęskiej-Baranowicz, artysty plastyka, dyrektora Domu Pomocy Społecznej im. F. Malskiej Zygmunt Służewski (trzeci od lewej) prowadzi próbę z zespołem

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Gdy kardynał bramki strzela...

2024-04-15 14:11

[ TEMATY ]

sport

Kard. Grzegorz Ryś

kardynał Ryś

Archidiecezja Łódzka

W niedzielny wieczór - 14 kwietnia br. - w hali sportowej Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi odbył się towarzyski mecz piłki halowej księża – klerycy.

W drużynie duchownych – których kapitanem był kardynał Grzegorz Ryś znaleźli się dwaj rektorzy – diecezjalnego WSD oraz Seminarium Redemptoris Mater, a także proboszczowie i wikariusze łódzkich parafii. W drużynie kleryckiej znaleźli się alumnie seminarium diecezjalnego oraz seminarium 35+.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: obraduje Rada Kardynałów

2024-04-15 12:29

[ TEMATY ]

Rada Kardynałów

Episkopat Flickr

W Watykanie trwa spotkanie Rady Kardynałów w obecności papieża Franciszka - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

W skład Rady Kardynałów, po odnowieniu tego gremium przez papieża 7 marca 2023 roku, wchodzą kardynałowie: sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin, gubernator Państwa Watykańskiego kard. Fernando Vérgez Alzaga, arcybiskup Kinszasy w Demokratycznej Republice Konga kard. Fridolin Ambongo Besungu, arcybiskup Bombaju kard. Oswald Gracias, arcybiskup Bostonu kard. Sean Patrick O'Malley, przewodniczący Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich, arcybiskup Barcelony kard. Juan José Omella, arcybiskup Quebecu kard. Gérald Lacroix, arcybiskup Luksemburga kard. Jean-Claude Hollerich oraz arcybiskup São Salvador da Bahia w Brazylii kard. Sérgio da Rocha. Sekretarzem jest bp Marco Mellino, biskup tytularny Cresima. Pierwsze spotkanie Rady w odnowionym składzie odbyło się 24 kwietnia 2023 r.

CZYTAJ DALEJ

1690 kleryków w Kościele katolickim w Polsce w 2024 r., 266 mniej niż rok wcześniej

2024-04-16 07:23

[ TEMATY ]

klerycy

powołanie

powołania

Episkopat News

Do przyjęcia sakramentu kapłaństwa w seminariach diecezjalnych i zakonach Kościoła katolickiego w Polsce przygotowuje się 1690 alumnów. Jest ich o 266 mniej niż rok wcześniej. Z 329 do 280 spadła liczba kleryków, którzy w tym roku rozpoczęli formację.

W Kościele katolickim czwarta niedziela wielkanocna, przypadająca w tym roku 21 kwietnia, nazywana niedzielą Dobrego Pasterza. To także 61. Światowy Dzień Modlitw o Powołania, a w Polsce - początek tygodnia modlitw o powołania.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję