Reklama

Z Pyrzowic na krańce świata

Niedziela sosnowiecka 35/2010

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Lorenc: - Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach należy do najważniejszych punktów komunikacyjnych w województwie, sprzyja temu dobra lokalizacja, z każdego miejsca województwa jest do niego blisko…

Artur Tomasik: - Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest oknem na świat województwa śląskiego. Od 1994 r. z lotniska skorzystało prawie 14 mln pasażerów. W zasięgu 1,5 godz. od portu mieszka 11 mln osób. Każda z nich jest naszym potencjalnym pasażerem. Już teraz dzięki drodze ekspresowej S1 nasi pasażerowie mogą w szybki i bezpieczny sposób dotrzeć do portu. Cieszy nas fakt, że coraz popularniejsze jest połączenie autobusowe między Katowicami a lotniskiem. Do 2015-16 r. powinno powstać połączenie kolejowe pomiędzy Katowicami a Pyrzowicami. Myślę że jego otwarcie znacząco wpłynie na jeszcze lepsze skomunikowanie portu z regionem. Podobnie będzie po ukończeniu budowanego właśnie odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do przejścia granicznego z Czechami w Gorzyczkach.

- Jak każdy węzeł komunikacyjny, również i port lotniczy musi dbać o klientów. Na co mogą liczyć podróżni?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Nieustannie podnosimy standard naszych usług. Lotnisko dysponuje dwoma nowoczesnymi terminalami pasażerskimi, w których znajdują się liczne sklepy, w strefie odlotów także wolnocłowe, punkty gastronomiczne, a nawet fryzjer. W hali ogólnodostępnej terminali pasażerskich podróżni znajdą także kilkanaście wypożyczalni samochodów. Na II piętrze terminalu B znajduje się najdłuższy zamknięty taras widokowy w Polsce o długości 180 m. Obok wejścia do niego, w kwietniu 2009 r. otworzyliśmy kaplicę ekumeniczną pw. Chrystusa Króla, która została uroczyście poświęcona przez Jego Ekscelencję Księdza Biskupa Ordynariusza Diecezji Sosnowieckiej Grzegorza Kaszaka. W niedziele i święta o godz. 7.00 i 18.00 odprawiane są w niej Msze św. Istnieje też możliwość indywidualnej obsługi grup i pielgrzymek przez kapłana. Kaplica jest czynna całą dobę, więc istnieje możliwość odprawienia indywidualnej Mszy św. o każdej porze. Co ważne, kaplica jest w pełni wyposażona do spełnienia swojej funkcji. Znajduje się tam bogata literatura, wśród niej Pismo Święte, modlitewniki oraz tomiki poezji w różnych językach. Kaplicą opiekuje się kapelan Kapelanii Lotniskowej i jednocześnie administrator parafii w Pyrzowicach ks. Grzegorz Walczak. Uważam, że jest ona bardzo ważnym miejsce umożliwiającym pasażerom portu oddanie się w ciszy i spokoju chwili zadumy i modlitwy.

- Dobra odprawa i udany lot zależą nie tylko od portu i przewoźnika, ale i od poczynionych inwestycji. W ostatnich latach nie brakowało przedsięwzięć modernizujących i usprawniających lotnisko. Proszę je przedstawić…

- Bez wątpienia najważniejszą inwestycją zrealizowaną w ostatnich latach na katowickim lotnisku jest nowy terminal pasażerski B. Jego oddanie do użytku w lipcu 2007 r. zwiększyło roczną przepustowość portu z 1,7 mln pasażerów do prawie 4 mln. Kolejną istotną inwestycją było powiększenie płyty postojowej samolotów przed terminalami pasażerskimi o 3 nowe stanowiska dla samolotów. Ponadto w latach 2007-09 mocno inwestowaliśmy w kwestie związane z bezpieczeństwem. Zakupiliśmy m.in. 2 wozy strażackie Rosenbuar Panther dla Lotniskowej Straży Ratowniczo-Gaśniczej oraz 3 zestawy z pługiem i oczyszczarką do utrzymania nawierzchni lotniskowych w okresie zimowym. Łączny koszt tych zakupów wyniósł prawie 15 mln zł. Wprowadziliśmy także jeden z najnowocześniejszych systemów komunikacji Tetra.

Reklama

- Z jakimi liniami współpracuje port i gdzie można z Pyrzowic dolecieć?

- Aktualnie z lotniska operuje 4 przewoźników regularnych: 2 tradycyjnych PLL LOT i Lufthansa oraz 2 „niskokosztowych” Wizz Air oraz Ryanair. W sumie linie te obsługują z Katowic ponad 30 kierunków do 13 europejskich państw. Ponadto MPL Katowice dysponuje bogatą siatką połączeń czarterowych. W sezonie letnim obejmuje ona ponad 30 kierunków do 12 państw w Europie, Azji i Afryce. Na trasach tych przewozy realizuje 27 linii czarterowych. Liderem pod względem liczby kierunków jest Hiszpania, do której przewoźnicy docierają aż na 7 destynacjach. Drugie miejsce zajmuje Grecja z 6 kierunkami. Jednak ciągle przodujący pod względem frekwencji jest Egipt. Z Katowic na wakacje można polecieć też do: Bułgarii, Izraela, Maroka, Portugalii, Włoch, Tunezji, Turcji i na Cypr. W sezonie jesień - zima tradycyjnie oferta wakacyjna touroperatorów - ze względu na pogodę szczególnie w basenie Morza Śródziemnego - jest uboższa. W tym roku czeka jednak na naszych pasażerów wiele nowości. Po pierwsze uruchamiamy 2 dalekodystansowe połączenia do Afryki. Będzie to Kenia (Mombasa) i Tanzania (Zanzibar). W zimie z Katowic będzie można także polecieć na wypoczynek na dwie Wyspy Kanaryjskie - Fuerteventurę i Teneryfę oraz do 4 największych egipskich kurortów (Hurgada, Sharm El Sheik, Taba i Marsa El Alam). W 2009 r. z połączeń oferowanych z Pyrzowic skorzystało w sumie 2 364 613 pasażerów, z tej liczby aż 603 765 osób podróżowało liniami czarterowymi. W tym roku planuję, że liczba ta wzrośnie do ok. 2,4 mln pasażerów. Wszystko wskazuje także na to, że będzie to najlepszy rok w historii katowickiego lotniska, jeśli chodzi o liczbę odprawionych pasażerów czarterowych.

- Ale nie tylko klientów indywidualnych obsługuje lotnisko. Jest także cargo…

- Położenie portu powoduje, że jest on otwarty 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Co ważne w przypadku cargo nasz port dysponuje potężnym zapleczem gospodarczym w postaci firm funkcjonujących w województwie śląskim, ponadto województwo już teraz dysponuje najlepszą siecią drogową w Polsce, która cały czas się rozwija. Te atuty sprawiają, że jednym z naszych celów strategicznych jest rozwijanie ruchu cargo. Warto podkreślić, iż w listopadzie 2009 r. wraz z naszymi partnerami, kanadyjską linią lotniczą Cargojet oraz PLL LOT Cargo, otworzyliśmy pierwsze w historii polskiego lotnictwa transatlantyckie połączenie all-cargo. W każdy weekend Boeing 767-200F przewozi na trasie pomiędzy oddalonym 80 km od Toronto lotniskiem w Hamilton a Pyrzowicami i z powrotem do 45 ton ładunku w jedną stronę. Na lotnisku mocną pozycję mają także firmy kurierskie, takie jak: TNT, FEDEX, UPS i DHL, które codziennie realizują połączenia między Pyrzowicami a swoimi portami przeładunkowymi w Europie Zachodniej. Chcemy, aby w przyszłości wokół naszego lotniska powstał pierwszy w Polsce intermodalny węzeł komunikacyjny, umożliwiający synergię między transportem lotniczym, kołowym i kolejowym. W tej chwili wszystko opiera się o drogę S1, która co prawda daje dobre połączenie z centrum aglomeracji i autostradą A4, jednak dopiero połączenie portu z autostradą A1 i planowana budowa połączenia kolejowego pozwoli w pełni wykorzystać potencjał cargo pyrzowickiego lotniska.

- Ciekawa jest historia powstania lotniska. Ponoć Niemcy wybrali to miejsce ze względu na brak mgły. Proszę ją przybliżyć?

- Rzeczywiście nasze lotnisko położone jest na wysokości 303 m n.p.m., co gwarantuje niewielką liczbę dni z mgłą w trakcie roku. W miejscu, gdzie obecnie znajduje się MPL Katowice w Pyrzowicach i gdzie codziennie przewija się tysiące podróżnych, pasażerów linii lotniczych, pierwsi byli żołnierze. W 1940 r. niemiecka Luftwaffe rozpoczęła na łąkach wokół Pyrzowic budowę lotniska polowego. Od 1945 r. do 1951 r. na lotnisku stacjonowali żołnierze Armii Czerwonej. Na początku lat 50. czerwonoarmiści przekazali lotnisko Wojsku Polskiemu. Rozpoczął tu stacjonowanie 39. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Po raz pierwszy Pyrzowice zostały udostępnione dla ruchu pasażerskiego 6 października 1966 r., kiedy to z lotniska wystartował pierwszy samolot Polskich Linii Lotniczych LOT do Warszawy. Po okresie zastoju spowodowanego zmianami politycznymi w naszym kraju na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, aby ponownie przywrócić port regionowi, w pierwszym kwartale 1991 r. powstało Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA. Dzięki staraniom władz GTL SA, 2 lipca 1992 r. PLL LOT wznowiły połączenie lotnicze z Warszawą, a 27 marca 1993 r. niemieckie linie lotnicze Lufthansa lotem do Frankfurtu zainaugurowały pierwsze po 54 latach przerwy połączenie z regionu za granicę. Wraz z powolnym wzrostem ruchu rozpoczęto prace nad rozbudową cywilnej infrastruktury, wtedy jeszcze współużytkowanego wraz z wojskiem lotniska. Prace te zdecydowanie przyspieszyły po przekazaniu 1 maja 1994 r. lotniska w zarząd GTL SA. 7 października 1994 r. otwarto uroczyście zmodernizowany terminal pasażerski, który w następnych latach był sukcesywnie rozbudowywany. Ciągle rozwijano także infrastrukturą lotniskową, budując m.in. nowe płyty postojowe, wydłużając drogę startową. Poza strefą lotniskową powstały nowe parkingi i terminal cargo. Proces inwestycyjny na naszym lotnisku trwa praktycznie nieustannie od połowy lat 90. i będzie trwał przez następne dziesięciolecia.

- Z jakimi trudnościami boryka się Port Lotniczy i jakie są plany na przyszłość?

- W najbliższych latach priorytetowym celem dla nas jest sprawna realizacja największego w historii MPL Katowice programu inwestycyjnego. W jego ramach powstanie nowa płyta postojowa oraz najnowocześniejszy w Polsce hangar do obsługi samolotów pasażerskich, zmodernizujemy także obecnie istniejący hangar techniczny. Ten etap inwestycji powinniśmy zakończyć do 2013 r. Do połowy obecnej dekady zakończymy budowę nowej drogi startowej o długości 3200 m, obecna droga zostania zmodernizowana do drogi kołowania. W planach mamy także budowę nowoczesnego terminalu cargo. Inwestycje te pochłoną ok. 590 mln zł, w części zostaną sfinansowane z Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w części z środków własnych GTL SA oraz kredytów bankowych.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Przysięga Ireny”. Zmieniaj świat swoją odwagą!

2024-04-19 08:14

[ TEMATY ]

film

Mat.prasowy

To prawdziwa historia oparta na faktach z życia Ireny Gut-Opdyke, która z narażeniem życia ratowała Żydów ukrywających się po likwidacji getta. To przejmująca opowieść o zachowaniu człowieczeństwa w nieludzkich czasach II wojny światowej.

Premiera w polskich i amerykańskich kinach już 19 kwietnia.

CZYTAJ DALEJ

Odpowiedzialni za formację księży debatowali o kryzysach i porzucaniu stanu kapłańskiego

2024-04-19 22:02

[ TEMATY ]

kapłaństwo

Karol Porwich/Niedziela

Przyczyny kryzysów księży w Polsce i porzucania stanu kapłańskiego były tematem ogólnopolskiej sesji zorganizowanej przez Zespół ds. przygotowania wskazań dla formacji stałej i posługi prezbiterów w Polsce przy Komisji Duchowieństwa KEP, która obradowała w piątek Warszawie.

Piąta ogólnopolska sesja dotycząca formacji duchowieństwa odbyła się piątek w Centrum Apostolstwa Liturgicznego Sióstr Uczennic Boskiego Mistrza w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Papież wprowadza zmiany w watykańskim sądownictwie

2024-04-19 17:15

[ TEMATY ]

papież

sądownictwo

PAP/MAURIZIO BRAMBATTI

„Doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich kilku lat w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadziło do konieczności podjęcia szeregu interwencji związanych z systemem sądowniczym Państwa Watykańskiego” - czytamy w najnowszym liście apostolskim w formie motu proprio opublikowanym dzisiaj. W ten sposób Franciszek dalej rozwija przepisy regulujące te kwestie. Zgodnie z nowymi wytycznymi zwykli sędziowie przestają sprawować urząd w wieku 75 lat, a sędziowie kardynałowie w wieku 80 lat.

Ojciec Święty określił nowe zasady w sześciu artykułach. Zgodnie z „zasadą niezmienności sędziego i w celu zapewnienia rozsądnego czasu trwania procesu” - czytamy w motu proprio - papież, na rok sądowy, w którym prezes przestaje sprawować urząd, może wyznaczyć wiceprezesa, który przejmuje urząd, gdy prezes przestaje sprawować urząd. Stwierdza się również, że papież „może w każdej chwili zwolnić z urzędu, nawet tymczasowo, sędziów, którzy z powodu stwierdzonej niezdolności nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję