Reklama

Człowiek jest zawsze ważniejszy

Jan Paweł II przypomniał, że Kościół nie bierze w obronę żadnej ze stron sporów ideologicznych, nie proponuje żadnej „trzeciej drogi”, ale zawsze i wszędzie stara się być tylko sumieniem krytycznym i wypełniać misję prorocką, która ma wymiar formacyjny - mówi bp Piotr Jarecki w rozmowie z Wiesławą Lewandowską

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiesława Lewandowska: - Czym jest nauka społeczna Jana Pawła II: tylko wyczerpującą diagnozą społecznej rzeczywistości przełomu tysiącleci czy nadzwyczajnym zbiorem wytycznych na wzór katechizmu?

Bp Piotr Jarecki: - Na wzór katechizmu na pewno nie, bo nie taka jest natura nauki społecznej Kościoła. Warto się tu zastanowić nad samym określeniem „nauka społeczna Jana Pawła II”. Niektórzy komentatorzy, a nawet hierarchowie Kościoła, podkreślali jakąś nadzwyczajną specyfikę nauczania społecznego Jana Pawła II. Bardziej niż z tymi komentatorami, zgadzam się z Benedyktem XVI, który w kontekście encykliki „Populorum progressio” i II Soboru Watykańskiego zwraca uwagę bardziej na ciągłość, niż na pewne cezury w nauczaniu społecznym Kościoła.

- Nie można mówić zatem o specyfice nauczania społecznego papieży, o wyjątkowości Jana Pawła II?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Tego nie powiedziałem. Możemy oczywiście mówić np. o specyfice nauczania Pawła VI czy Jana Pawła II, ale to głównie dlatego, że przyszło im żyć w innych czasach, inne były przed nimi wyzwania… Istota nauki społecznej Kościoła zawsze jest niezmienna - jest to rzucanie światła Ewangelii na szeroko rozumiane problemy społeczne, gospodarcze, kulturowe, polityczne, cywilizacyjne, ale jest też element zmienny - dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość. A żyjemy w czasach przyspieszenia historii. Musi się ona opierać na najbardziej obiektywnym rozeznaniu rzeczywistości i zdiagnozowaniu tych problemów. Trzeba tu przyznać, że na czas pontyfikatu Jana Pawła II przypadła fala niebywałych zmian cywilizacyjnych - technologicznych i kulturowych oraz zmian politycznych w świecie.

- W nauce społecznej Jana Pawła II pojawia się rejestr chyba wszystkich możliwych problemów współczesnego świata… Jak można by określić stanowisko Jana Pawła II w sprawach społecznych?

- To bardzo trudne, a właściwie niemożliwe, bo zawsze grozi jakąś ideologizacją. Aby to wytłumaczyć, powołam się na jego drugą z trzech encyklik społecznych, na encyklikę „Solicitudio rei socialis”. Wszystkim tym, którzy chcieli za wszelką cenę ideologizować naukę społeczną Kościoła, Jan Paweł II przypomniał w niej, że Kościół nie bierze w obronę żadnej ze stron sporów ideologicznych, nie proponuje żadnej „trzeciej drogi”, ale zawsze i wszędzie stara się być tylko sumieniem krytycznym i wypełniać misję prorocką, która ma wymiar formacyjny.

Reklama

- W wielu dyskusjach pada zarzut, że społeczna nauka Kościoła jest jednak rodzajem „trzeciej drogi”, bo przecież Jan Paweł II popiera zarówno kapitalizm, jak i związki zawodowe…

- To absurd! Ani Kościół, ani tym bardziej Jan Paweł II nie proponuje „trzeciej drogi”! Można tylko powiedzieć, że podchodzi do rzeczywistości społecznej z mentalnością „trzeciej drogi”. To znaczy, nie utożsamia żadnego systemu z jakimś swoim systemem, bo Kościół nie ma przecież swojego systemu politycznego, nie ma też swojego ani nie popiera jakiegoś konkretnego systemu ekonomicznego. Natomiast zawsze zachowuje sobie prawo do ich oceny w świetle Ewangelii. Np. w systemach komunistycznych zwracał uwagę na to, że negowanie podstawowych praw jednostki, grup społecznych, monopolizowanie wszystkiego przez państwo prowadzi donikąd, bo system jest barbarzyński, prowadzący do degradacji człowieka i całego społeczeństwa. O systemie kapitalistycznym natomiast mówi, jeżeli będzie się kierował tylko logiką zysku i ograniczał wszystko do logiki rynku, to wytworzy barbarzyńskie społeczeństwo. - Uważajcie - upomina - są jeszcze inne wartości! A zysk, owszem, jest konieczny, ale powinien mieć rolę jedynie służebną.

- Polscy politycy lewicowi bardzo chętnie powoływali się w swoim czasie na naukę społeczną Jana Pawła II, niemal jakby był socjalistą!

- Powiem więcej, o wielu hierarchach Kościoła - m.in. o kard. Wyszyńskim - mówiono, że są czerwoni, właśnie z powodu ich wyjątkowego przywiązania do nauki społecznej. Po encyklice „Laborem exercens” komentowano jej treść, szczególnie w Ameryce, jakoby napisał ją socjalizujący Papież… Owszem, są teksty młodzieńczego Marksa, które można by włożyć w usta Jana Pawła II, ale przecież nie znaczy to, że Papież był marksistą! Był krytykiem marksizmu we wszelkich jego postaciach; myśli marksistowskiej, komunizmu, kolektywizmu. Nie zapominajmy postawy Ojca Świętego wobec teologii wyzwolenia - wydał dwa dokumenty jednoznacznie potępiające tę marksistowsko-kościelną rewolucję w Ameryce Łacińskiej. Ale to nie oznacza, że nawet w myśli marksistowskiej Papież nie dostrzegał ziaren prawdy. Świadczy to o wielkiej otwartości.

- Po opublikowaniu „Centesimus annus”, nie doczytawszy jej dokładnie, cieszyliśmy się w Polsce, że oto mamy wyraźne błogosławieństwo Jana Pawła II dla ekonomicznego liberalizmu…

- Tak było! Wtedy niemal od razu pojawiły się najbardziej zafałszowane komentarze głośnych wówczas autorytetów intelektualnych, także spośród kościelnych hierarchów… Tymczasem przecież Papież postawił tam, najwyraźniej jak to tylko możliwe, pytanie: czy można powiedzieć, że po upadku socjalizmu realnego, kolektywizmu, zwycięskim systemem, który ma obowiązywać zarówno w dawnych krajach bloku wschodniego i w krajach Trzeciego Świata jest kapitalizm? I odpowiada: to zależy, co przez kapitalizm rozumiemy.

- Jakie jest to rozumienie kapitalizmu przez Jana Pawła II?

- Papież mówi, że jeżeli będzie to kapitalizm kierujący się wyłącznie logiką zysku i własności prywatnej indywidualistycznie traktowanej, to trzeba go odrzucić. Natomiast, jeżeli uznamy w tym systemie ważną rolę inicjatywy gospodarczej i podmiotowe traktowanie człowieka, jeżeli własność prywatna będzie odgrywała także rolę społeczną, jeżeli zysk będzie tylko jednym z czynników, ale nie jedynym, to Papież mówi, że taki „społeczny kapitalizm”, owszem, możemy zaakceptować. Tylko czy można go w takiej postaci nazywać tradycyjnie kapitalizmem?... Przyjęło się mówić raczej o społecznej gospodarce rynkowej. Tak więc, można powiedzieć, że Jan Paweł II nieco mniej krytykował kapitalizm niż komunizm, który potępiał bez reszty. I być może nie dostrzegał aż tak, jak widzi to dziś Benedykt XVI, tych wielkich wad współczesnego kapitalizmu.

- Jednym z pierwszych zarzutów, jakie wytknął współczesności, było degradowanie ludzkiej pracy.

- Tak, i to właśnie pracy poświęcił pierwszą ze swych trzech encyklik społecznych. W ogłoszonej w 1981 r. „Laborem exercens” poddał surowemu osądowi postępujące uprzedmiotowienie pracy. Trzeba powiedzieć, że ta krytyka była w tamtych czasach dość niemile widziana… Papież zaoponował przeciw temu, by głównym celem ludzkiej pracy było wytwarzanie tylko jak najbardziej wydajne produktów. Starał się przekonywać, że istotą i celem pracy jest sam człowiek i to, co się dzieje w jego wnętrzu. Świat jednak coraz bardziej ograniczał pracę do wymiaru tylko przedmiotowego…

- I mamy dziś triumf „kapitału przed pracą”, a nie - jak chciał Jan Paweł II - „pracę przed kapitałem”?

- Mamy też „kapitał zrównany z pracą”… Tak postulowali nawet niektórzy chrześcijańscy myśliciele, według których praca jest takim samym elementem gry ekonomicznej, jak wszystkie inne jej składniki. A to jest pogańskie podejście do sprawy… Jan Paweł II tak bardzo uwypukla zasadę pierwszeństwa pracy przed kapitałem i podkreśla, że człowiek jest zawsze ważniejszy. Dla Papieża był to jeden z zasadniczych problemów do rozwiązania dla współczesnego świata.

- Jednak nawet w Polsce, kraju Papieża, nie udało się zbudować takiego „papieskiego” kapitalizmu z ludzką twarzą…

- To dlatego, że wyidealizowaliśmy sobie i bezkrytycznie przyjęliśmy te nie najlepsze zachodnie wzorce, a Papieża rzeczywiście nie słuchaliśmy… Wystarczy porównać choćby publiczną debatę na temat społecznego nauczania Kościoła w Niemczech i u nas…

- …u nas jej po prostu nie było?

- W Niemczech taka debata trwa właściwie przez cały czas, choć oczywiście z różną intensywnością. Teraz np. w ramach Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej przygotowujemy nowy dokument pt. „Intensive Soziale Marktwirtschaft”, czyli na temat intensywnej społecznej gospodarki rynkowej. Niemcy tę społeczną gospodarkę rynkową mają zapisaną w konstytucji! Tymczasem w Polsce wmówiono nam, że to jakiś „dziwoląg”. W Polsce z góry przyjęto założenie, że albo liberalna gospodarka rynkowa, albo żadna inna! Jeden z jej promotorów powiedział mi kiedyś, że gdy mówimy „społeczna gospodarka rynkowa lub sprawiedliwość społeczna”, to jakbyśmy mówili nie „krzesło”, tylko „krzesło elektryczne”…

- Jak daleko odeszliśmy od wskazań Jana Pawła II?

- Bardzo daleko. „Liczy się gospodarka, głupcze” - powiedział Clinton i to bardzo się w Polsce podobało. A przecież to nonsens! Gospodarka nie jest absolutem, liczy się człowiek i społeczeństwo. Co z tego, że będziemy mieli dużo dóbr, jeżeli będziemy egoistami? Podoba nam się dziś w Polsce absurdalne hasło rządzącej partii: „nie uprawiajmy polityki, budujmy drogi, mosty”! A przecież nie żyjemy w świecie postpolitycznym. To polityka powinna dzisiaj bardziej wprząc gospodarkę w budowanie dobra wspólnego.

- Przypomnijmy, że Jan Paweł II nie deprecjonował tego pojęcia…

- W wizji Kościoła polityka jest jedną z najbardziej wymagających form miłości, ponieważ - jak przypomniał w ostatniej encyklice Benedykt XVI - miłość dotyczy nie tylko relacji mikro, ale także relacji makro. Aktywność na rzecz dobra wspólnego jest jedynym sensem istnienia państwa i polityki. To jest - jak powiedział już dawno Pius XI - jedna z najbardziej wymagających form miłości bliźniego, ustępująca tylko miłości religijnej, czyli do Pana Boga.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cisco podpisał apel o etykę AI: Watykan bardzo zadowolony

2024-04-24 17:21

[ TEMATY ]

sztuczna inteligencja

Adobe Stock

"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Cisco dołączyło do Apelu Rzymskiego, ponieważ jest to firma, która odgrywa kluczową rolę jako partner technologiczny we wprowadzaniu i wdrażaniu sztucznej inteligencji (AI)". Tymi słowami arcybiskup Vincenzo Paglia, przewodniczący Papieskiej Akademii Życia i Fundacji RenAIssance, skomentował akces Cisco.

Chuck Robbins, dyrektor generalny Cisco System Inc. podpisał w środę w obecności arcybiskupa Vincenzo Paglii tzw. rzymskie wezwanie do etyki AI. Cisco System Inc. to amerykańska firma z branży telekomunikacyjnej, znana przede wszystkim ze swoich routerów i przełączników - niezbędnych elementów podczas korzystania z Internetu.

CZYTAJ DALEJ

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w Rzeszowie

2024-04-21 20:23

[ TEMATY ]

Wojownicy Maryi

Ks. Jakub Nagi/. J. Oczkowicz

W sobotę, 20 kwietnia 2024 r. do Rzeszowa przyjechali członkowie męskiej wspólnoty Wojowników Maryi z Polski oraz z innych krajów Europy, by razem dawać świadectwo swojej wiary. Łącznie w spotkaniu zatytułowanym „Ojciec i syn” wzięło udział ponad 8 tysięcy mężczyzn. Modlitwie przewodniczył bp Jan Wątroba i ks. Dominik Chmielewski, założyciel Wojowników Maryi.

Spotkanie formacyjne mężczyzn, tworzących wspólnotę Wojowników Maryi, rozpoczęło się na płycie rzeszowskiego rynku, gdzie ks. Dominik Chmielewski, salezjanin, założyciel wspólnoty mówił o licznych intencjach jakie towarzyszą dzisiejszemu spotkaniu. Wśród nich wymienił m.in. intencję za Rzeszów i świeckie władze miasta i regionu, za diecezję rzeszowską i jej duchowieństwo, za rodziny, szczególnie za małżeństwa w kryzysie, za dzieci i młode pokolenie. W ten sposób zachęcił do modlitwy różańcowej, by wzywając wstawiennictwa Maryi, prosić Boga o potrzebne łaski.

CZYTAJ DALEJ

Bp Milewski: nie możemy ustawać w głoszeniu Ewangelii

2024-04-25 19:23

[ TEMATY ]

Ewangelia

bp Mirosław Milewski

Karol Porwich/Niedziela

Wielu powie, że głoszenie Ewangelii to niemożliwe zadanie. Trzeba nam jednak ją głosić i się nie zniechęcać, choć przeszkód i problemów tak dużo - uważał bp Mirosław Milewski w Nasielsku w diecezji płockiej, w święto św. Marka Ewangelisty. Zachęcił także wiernych, aby „pozostawali wierni sobie i wierni Bogu”.

W święto św. Marka Ewangelisty, ucznia Pana Jezusa, towarzysza św. Piotra i św. Pawła, apostoła - misjonarza, bp Milewski stwierdził, że dzięki jego Ewangelii poznajemy czyny miłości Boga wobec ludzkości. Naoczny świadek życia Jezusa swoją księgę zaadresował do ludzi do środowiska chrześcijan, którzy nie urodzili się Żydami. Symbolem ewangelisty stał się skrzydlaty lew, zwierzę symbolizujące potęgę i działanie, moc i odwagę, siłę ducha.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję