12 kwietnia br. w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce odbyła się uroczystość
podsumowania III edycji wojewódzkiego konkursu "Laur Konserwatorski"
. Konkurs organizowany jest pod patronatem Generalnego Konserwatora
Zabytków, Ministra Kultury, Wojewody Lubelskiego i Marszałka Województwa
Lubelskiego. W konkursie nagradzane są wyróżniające się kompleksowe
realizacje konserwatorskie, cechujące się wysoką jakością rozwiązań
oraz dbałością o zachowanie walorów historycznych i artystycznych.
Celem konkursu - oprócz wyłonienia wyróżniających się prac konserwatorskich
oraz uhonorowania wzorowych inwestorów - jest promocja dobrych wzorów
realizacji prac przy zabytku, adaptacji i dbałości o jego właściwe
utrzymywanie i zagospodarowanie. W bieżącym roku przedmiotem oceny
Komisji Konkursowej pod przewodnictwem mgr inż. arch. Haliny Landeckiej
były wnioski dotyczące czterech realizacji.
Komisja wyróżniła dwie z nich i przyznała Laur Konserwatorski
Muzeum Zamoyskich w Kozłówce za realizację prac remontowo - konserwatorskich
we wnętrzu kaplicy pałacowej w Kozłówce oraz Ochotniczym Hufcom Pracy
- Europejskiemu Centrum Kształcenia i Wychowania w Roskoszy za remont
kapitalny dworu i stajni oraz rewaloryzację zachodniej części parku
dworskiego w Roskoszy. Ponadto zostały wręczone odznaki "Za opiekę
nad zabytkami". Wśród 20 laureatów tego odznaczenia znaleźli się
także kapłani archidiecezji lubelskiej: ks. inf. Kazimierz Bownik
z parafii pw. Narodzenia NMP w Chełmie, ks. kan. Józef Piłat z parafii
pw. Rozesłania Apostołów w Chełmie, ks. kan. Tomasz Lewniewski z
parafii farnej w Kazimierzu Dolnym, ks. kan. Marian Plichowiec z
Kraczewic, ks. Robert Raczyński z Józefowa n/Wisłą oraz ks. Krzysztof
Kozak z parafii Świeciechów.
Założenie kozłowieckie sięga początkami XVIII w., kiedy
to staraniem rodu Bielińskich powstała rezydencja wiejska. W r. 1799
dobra kozłowieckie nabyli Zamoyscy. Największą świetność i obecny
kształt Kozłówka zawdzięcza Konstantemu hr. Zamoyskiemu, który został
właścicielem dóbr w 1870 r. i uczynił to miejsce siedzibą rodową,
dokonując w ciągu 50 lat przekształcenia siedziby wiejskiej w monumentalną
rezydencję, podniesioną w 1903 r. do rangi Ordynacji. Na okres najbardziej
intensywnych zmian przypada budowa kaplicy pw. Zwiastowania Najświętszej
Marii Panny (1904 - 1909). Jej wystrój wnętrza wzorowany był na wersalskiej
kaplicy królewskiej Ludwika XIV, co widoczne jest szczególnie w formach
marmurowego ołtarza i prospektu organowego. Wnętrze zdobi bogata
dekoracja sztukatorska. Po II wojnie w kaplicy, jak i innych obiektach
założenia, funkcjonowała centralna składnica muzealna. Prowadzony
konsekwentnie proces rewaloryzacji założenia pałacowo-parkowego w
Kozłówce z czasem objął także kaplicę pałacową.
Prace renowacyjno-konserwatorskie w kaplicy pałacowej w
Kozłówce rozpoczęły się jesienią 1998 r. i realizowane były w kilku
etapach. Najpierw dokonano wzmocnień konstrukcyjnych oraz zamontowano
klimatyzację i wentylację. Później we wnętrzu kaplicy przeprowadzona
została pełna konserwacja tynków gładkich i sztukaterii. Przy konserwacji
wystroju sztukateryjnego i tynków gładkich najważniejszymi zabiegami
były prace związane z usunięciem źródeł zawilgocenia podłoża, uzupełniania
ubytków podłoża i dekoracji oraz przywrócenie walorów estetycznych
całości. Szeroki zakres prac zakończyło pokrycie powierzchni wnętrza
warstwą barwną w dwóch odcieniach bieli w celu uplastycznienia dekoracji.
Konserwacji i zabiegom profilaktyczno-zabezpieczającym poddano również
elementy wyposażenia kaplicy, m.in. marmurowy ołtarz, świeczniki
i krzyż ołtarzowy, figury aniołów, kandelabry, metalowe kraty drzwiowe
i schody, marmurowy nagrobek i balustrady, witraże oraz prospekt
organowy.
Autorem programu prac konserwatorskich w kozłowieckiej kaplicy
jest Wiesław Procyk, konserwator dzieł sztuki, rzeczoznawca Ministerstwa
Kultury. Prace wykonywane były przez Przedsiębiorstwo Budowlano-Konserwatorskie "
Benet-Juszczyński" z Lubartowa, pod bezpośrednim nadzorem głównego
konserwatora Muzeum Zamoyskich Anny Fic-Lazor oraz inspektora nadzoru
budowlanego Edmunda Więckowskiego. Prace przy elementach z metalu,
kandelabrach ołtarzowych, świecznikach wiszących oraz kratach drzwiowych
wykonała Pracownia Konserwacji Metalu Muzeum Lubelskiego w Lublinie.
Konserwację figur aniołów i kandelabrów przeprowadziła Pracownia
Pozłotnicza Jolanty Pytyś z Lubartowa, zaś pozostałe prace profilaktyczno-konserwatorskie
przy metalach i marmurach Pracownia Konserwatorska oraz pracownicy
Muzeum Zamoyskich w Kozłówce. Kompleksowa konserwacja wnętrza kaplicy
pałacowej w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce sfinansowana została ze
środków pozyskanych z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
z budżetu województwa lubelskiego, z rezerwy celowej budżetu państwa
oraz środków własnych, wypracowanych przez zespół pracowników Muzeum.
Od 13 kwietnia br. kozłowiecka kaplica udostępniana jest
zwiedzającym. Będąc w Kozłówce z pewnością warto poświęcić trochę
czasu na zwiedzenie odrestaurowanego wnętrza, a także na modlitwę
- wszak w tej kaplicy podczas wojny modlił się Sługa Boży Stefan
kard. Wyszyński. Prymasowi Tysiąclecia poświęcona jest czasowa wystawa "
Najmilsze dzieci Boże, dzieci moje", zaś na ścianie łącznika między
pałacem a kaplicą wmurowane jest brązowe popiersie Stefana kard.
Wyszyńskiego, upamiętniające jego pobyt u rodziny Zamoyskich w latach
1940-1941.
Tekst powstał w oparciu o materiały informacyjne Muzeum
Zamoyskich w Kozłówce.
Pomóż w rozwoju naszego portalu