To niespotykane, aby przedszkolaki przedstawiały Mękę Pańską,
a tak się zdarzyło w częstochowskim Przedszkolu Zgromadzenia Sióstr
św. Michała Archanioła przy ul. Wręczyckiej 56.
"Pomysł Misterium Męki Pańskiej zrodził się zaraz po Jasełkach
- mówi s. Bernarda Wójtowicz, dyrektor przedszkola. - Dzieci, zarażone
bakcylem aktorstwa, zmobilizowały mnie do przygotowania kolejnego
spektaklu".
Mali aktorzy zostali przygotowani do przedstawienia tak
trudnych dla nich treści przez katechezy, a także projekcję filmu
Jezus. Po półtoramiesięcznych próbach, przed Świętami Zmartwychwstania
Pańskiego rodzice i dziadkowie aktorów jako pierwsi mieli okazję
podziwiać efekty wytrwałej pracy. Już po Świętach Misterium obejrzeli
uczniowie klas 0 i II ze Szkoły Podstawowej w Jaskrowie. Młodzi widzowie
przybyli na spektakl z Anną Madej - dyrektor szkoły, a także ze swoimi
wychowawczyniami: Anną Kępczyńską, Magdaleną Michalak i opiekunką
Marzeną Gawron. W tym dniu i ja miałam możliwość obejrzenia spektaklu.
To, co wówczas zobaczyłam, przeszło moje najśmielsze oczekiwania.
Takiego Misterium Męki Pańskiej jeszcze nie przeżywałam.
W barwnej, zmieniającej się scenografii grupa przedszkolaków (
4,5-6 lat), licząca 30 osób, wykorzystując elementy pantomimy przedstawiła
wybrane sceny z życia Pana Jezusa, począwszy od Jego wjazdu do Jerozolimy,
przez Wieczernik, Ogrójec, Drogę z krzyżem, Ukrzyżowanie i scenę
ze Zmartwychwstałym obecnym wśród Apostołów. W tym niekonwencjonalnym
spektaklu dzieci grały swoje role bardzo autentycznie. Z każdej sceny
emanowała celebracja najmniejszego nawet gestu. Muzyka i gra świateł
były wspaniałym dopełnieniem całości i pogłębiały treść. Cisza panująca
wśród młodej widowni świadczyła o głębokim przeżywaniu spektaklu.
Zarówno scenariusz, jak i choreografia oraz stroje zostały
przygotowane przez siostry Bernardę Wójtowicz i Iwonę Szewc. Jak
podkreślała s. Bernarda, spośród wielu istotnych celów ważny był
dla niej również aspekt ewangelizacyjny Misterium. Z całą pewnością
ten spektakl jest poruszającą do głębi formą ewangelizacji, ale nie
mniej ważny jest element rozwoju osobowościowego dzieci zaangażowanych
w spektakl. Wykorzystanie w przedstawieniu znanej już dzieciom z
codziennych zajęć techniki dramy - pantomimy jest doskonałym środkiem
pobudzającym nie tylko wyobraźnię dziecka, ale oddziałującym całościowo
na rozwój osobowości. Ma to szczególne znaczenie w dobie, kiedy telewizja
zdominowała świat dziecka - jak twierdzi włoski pisarz Leo Pestelli, "
stała się cmentarzem fantazji" - a fantazja, wyobraźnia są przecież
domeną świata dziecięcego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu