Reklama

Na20-lecie Pontyfikatu Jana Pawła II

"Papież końca czasów" (75)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do Sarajewa

18 grudnia 1994 r. Jan Paweł II wezwał czołowych polityków, by doprowadzili do zakończenia wojny w byłej Jugosławii przed Bożym Narodzeniem. Mówiąc o wojnie, spokojny zwykle Ojciec Święty podniósł głos i dramatycznie zaapelował: "Sześć dni przed Bożym Narodzeniem mówimy: zatrzymajcie się, zatrzymajcie się przed Dzieciątkiem Jezus!". Trzy lata trwająca wojna, pozostające bez rezultatów misje mediacyjne, pokojowe plany i zawieszenia broni spowodowały zobojętnienie światowej opinii publicznej na los cierpiących w Bośni i Hercegowinie. Świadczyła o tym zmniejszająca się pomoc humanitarna oraz malejące zainteresowanie mediów może nie wojną, lecz sytuacją mieszkańców Sarajewa, Bihacia czy Gorażde. Nie dziwi więc, że Ojciec Święty, widząc, jak mało liczą się ludzie i ich życie w rokowaniach politycznych elit, kolejny raz okazał postawę solidarności z cierpiącymi. Kilka miesięcy wcześniej Jan Paweł II nie został wpuszczony do Sarajewa. Serbowie obawiali się zapewne, że modlitwa Ojca Świętego, wysłannika pokoju, zakłóci ich dotychczasową dominację w mieście. Nie byłoby tej wojny w ogóle, gdyby wspólnota międzynarodowa potrafiła opracować jednomyślną strategię i konsekwentnie ją prowadzić. Tymczasem różne państwa widzą w tym konflikcie własny interes, zbroją strony, uprawiają politykę, która zaognia konflikt. Przez cały czas nie ustają pokojowe inicjatywy Watykanu. M.in. Stolica Apostolska wydała 21 czerwca 1994 r. dokument, w którym zostały przedstawione zasady etyczne wyznaczające kryteria dopuszczalności handlu bronią. Ponieważ istnieje ścisły i nierozerwalny związek między bronią a przemocą, nie można traktować broni na równi z innymi dobrami. Nie wolno też tłumaczyć interesem ekonomicznym jej produkcji ani sprzedawania - głosi dokument. Przypomina on ogólne zasady etyczne pozwalające określić kryteria dotyczące krajów eksportujących broń oraz ją importujących. Wyrażone jest w nim przekonanie, że " niczego nie rozwiąże się przy pomocy wojny, wszystko zaś można przez nią zniszczyć". Obowiązuje także zasada samowystarczalności, zgodnie z którą każde państwo może posiadać wyłącznie uzbrojenie niezbędne dla zagwarantowania sobie samoobrony. Dostarczanie uzbrojenia krajom prowadzącym wojnę oznacza jej przedłużenie; nie wystarczy jednak ograniczyć się do odmowy dostaw, trzeba także nakłonić walczących do złożenia broni i podjęcia rokowań. Jeśli chodzi o problemy związane z dostawami broni dla organizacji niepaństwowych: partyzantów, terrorystów, rebeliantów, dokument przypomina, że - zgodnie z tradycją - prawo do użycia siły zastrzeżone jest tylko dla państwa i że zawsze należy dawać pierwszeństwo pokojowym środkom rozwiązywania sporów - dialogowi, rokowaniom czy naciskom. Jan Paweł II nie ustaje w wysiłkach, aby rozbudzić sumienie świata wobec każdego konfliktu zbrojnego. Jak podkreśla, największym nieszczęściem, jakie mogłoby się przydarzyć dzisiejszej Europie, byłoby pogodzenie się z wojną, której męczennikami stają się miliony mężczyzn i kobiet, szczególnie na Bałkanach i Kaukazie. Konfliktowi temu można położyć kres, podejmując środki, które umożliwiłyby triumf prawa. Pomoc humanitarna, szlachetnie świadczona narodom Chorwacji, Bośni i Hercegowiny, Serbii i innym republikom dawnej Federacji Jugosłowiańskiej, nie może zwolnić odpowiedzialnych polityków od dalszego poszukiwania rozwiązań, zdolnych położyć kres temu bezmiarowi przemocy i nienawiści, który prowadzi donikąd i którego nic nie może usprawiedliwić. Listy, przemówienia i orędzia Jana Pawła II na temat pokoju odbijają się szerokim echem na świecie, stają się źródłem gorących dyskusji nad losem naszej planety, inspirują episkopaty i rządy wielu krajów do poświęcenia uwagi temu problemowi. Te listy i orędzia, a także konkretne akcje mediacyjne między walczącymi stronami, ukazały właściwą rolę papiestwa i Kościoła we współczesnym świecie. Potęgę swego słowa oraz kontakty watykańskiej dyplomacji wykorzystuje Jan Paweł II, aby wzmocnić siły dążące do powstrzymania ziemskiej katastrofy. Papież nie zadowala się przestrogami i ostrzeżeniami. Jego działalność nabrała charakteru bardziej politycznego. Ślady tej działalności odnajdujemy niemal wszędzie, na każdej konferencji międzynarodowej. Ojciec Święty jest przekonany, że obecna równowaga między blokami politycznymi jest zbyt chwiejna i niepewna, dlatego Kościół oraz rządy na całym świecie muszą opierać się niepohamowanemu wyścigowi zbrojeń. Takiemu stanowisku dał wyraz Jan Paweł II, ogłaszając orędzie do narodów świata z okazji 50. rocznicy zakończenia II wojny światowej. Papież podkreślił, że dla wielu narodów Europy zakończenie wojny nie oznaczało wolności i demokracji, nie zniknęły bowiem ideologie, które do niej doprowadziły lub jej sprzyjały. Po wojnie pozostały czynne obozy koncentracyjne, a wiele osób było więzionych z pogwałceniem praw ludzkich. Stało się tak, ponieważ Europa straciła energię moralną, konieczną do przeciwstawienia się tym, którzy popychali ją w wir wojny. Ojciec Święty podkreślił, że świat oczekuje od wierzących bardziej zdecydowanych działań na rzecz pokoju. Wojna jest, w ocenie Papieża, samobójstwem ludzkości, jawi się jako porażka zarówno zwyciężonych, jak i zwycięzców. Jednak "pokój to nie tylko milczenie armat. Pokój opiera się na sprawiedliwości i wolności, umiłowaniu piękna, miłości prawdy, odwadze przebaczenia, wreszcie - wierze w Boga" (Anioł Pański, 27 sierpnia 1995 r.).

CDN

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

1999-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w Rzeszowie

2024-04-21 20:23

[ TEMATY ]

Wojownicy Maryi

Ks. Jakub Nagi/. J. Oczkowicz

W sobotę, 20 kwietnia 2024 r. do Rzeszowa przyjechali członkowie męskiej wspólnoty Wojowników Maryi z Polski oraz z innych krajów Europy, by razem dawać świadectwo swojej wiary. Łącznie w spotkaniu zatytułowanym „Ojciec i syn” wzięło udział ponad 8 tysięcy mężczyzn. Modlitwie przewodniczył bp Jan Wątroba i ks. Dominik Chmielewski, założyciel Wojowników Maryi.

Spotkanie formacyjne mężczyzn, tworzących wspólnotę Wojowników Maryi, rozpoczęło się na płycie rzeszowskiego rynku, gdzie ks. Dominik Chmielewski, salezjanin, założyciel wspólnoty mówił o licznych intencjach jakie towarzyszą dzisiejszemu spotkaniu. Wśród nich wymienił m.in. intencję za Rzeszów i świeckie władze miasta i regionu, za diecezję rzeszowską i jej duchowieństwo, za rodziny, szczególnie za małżeństwa w kryzysie, za dzieci i młode pokolenie. W ten sposób zachęcił do modlitwy różańcowej, by wzywając wstawiennictwa Maryi, prosić Boga o potrzebne łaski.

CZYTAJ DALEJ

Komisja ds. aborcji: wysłuchanie publiczne projektów 16 maja

2024-04-23 12:33

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe.Stock

Wtorkowe posiedzenie sejmowej komisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw dotyczących prawa do przerywania ciąży trwało krótcej niż kwadrans. Zdecydowano, że wysłuchanie publiczne odbędzie się 16 maja o godz.10.

To drugie posiedzenie komisji, ale pierwsze merytoryczne. Na poprzednim wybrano przewodnicząca komisji i jej zastępczynie.

CZYTAJ DALEJ

Być oparciem dla innych

2024-04-23 12:35

Magdalena Lewandowska

Wspólna modlitwa w kościele św. Maurycego

Wspólna modlitwa w kościele św. Maurycego

W parafii św. Maurycego odbyło się ostatnie rejonowe spotkanie zespołów presynodalnych dla rejonu Wrocław-Śródmieście i Wrocław-Południe.

Konferencję na temat Listu do Kościoła w Filadelfii wygłosił Tomasz Żmuda z Oławy. Nie zabrakło też wspólnej modlitwy i spotkania przy stole na dzielenie się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję