Patrząc w niebo

Układy planetarne

Wiele ostatnio pisałem o planetach i ich księżycach. Obserwując wieczorne niebo, pośród iskrzących się gwiazd i planet, nasi Czytelnicy potrafią wskazać wiele znanych im już obiektów. Patrząc na gwiazdy, zastanawiamy się często, czy "hen tam daleko" żyją podobne do nas istoty, czy istnieje gdzieś tam jakiekolwiek inne życie? Jeżeli szukać jakichś form życia, to na pewno nie na gwiazdach, które są gorącymi rozżarzonymi kulami gazów, ale na otaczających je planetach. Jeżeli planety nie nadają się do życia, to może znajdziemy je na ich księżycach? Problemem do rozwiązania są jednak znaczne odległości dzielące nas od gwiazd i ich układów planetarnych. Przecież najbliższa gwiazda (po Słońcu) odległa jest od nas aż o 4 lata świetlne! Z tego też powodu dopiero teraz odkrywamy "inne światy" i prawdopodobnie nigdy nie dowiemy się o jakimkolwiek życiu w Kosmosie. Pamiętajmy też, że nie udało nam się jeszcze zbadać dokładnie "naszego podwórka", czyli Układu Słonecznego. Również te bliskie odległości są dla nas tak duże, że nie zdążyliśmy nawet założyć bazy na naszym Księżycu, do którego leci się zaledwie parę dni. Nie miejmy więc złudzeń co do odkrycia "innego świata", chociaż dokonujący się na naszych oczach postęp jest jednak ogromny.
Jeszcze 10 lat temu nie znaliśmy żadnego innego układu planetarnego z wyjątkiem naszego Układu Słonecznego. Dopiero w 1992 r. nasz rodak Aleksander Wolszczan jako pierwszy na świecie wykrył trzy planety poza Układem Słonecznym. Krążą one jednak wokół gwiazdy martwej, tzw. pulsara omiatającego przestrzeń wiązką śmiercionośnych promieni. Nie są to więc warunki do szukania życia, jednak planety te były dowodem na istnienie innych układów planetarnych! Wszyscy więc zaczęli szukać nieznanych dalekich planet, aż w 1995 r. szwajcarscy astronomowie znaleźli pierwszy układ planetarny towarzyszący gwieździe podobnej do naszego Słońca. Odtąd poszukiwania nabrały rozpędu i do tej pory odkryto już ponad 50 różnych planet. Jedna z nich znajduje się prawie "na wyciągnięcie ręki" w konstelacji Erydana, zaledwie 10 lat świetlnych od nas. Odkryta planeta jest wielkości naszego Jowisza, więc podobnie do niego jest prawdopodobnie kulą gazową. Na takiej kuli gazowej życia chyba nie ma, jednak w jej pobliżu być może odkryjemy kiedyś inne mniejsze planety. Niedawno zespół astronomów z Genewy znalazł ciekawy układ dwóch planet o masie podobnej do naszego Saturna, okrążający gwiazdę w konstelacji Żagli, oddaloną o 141 lat świetlnych. Jedna z nich okrąża swoją gwiazdę w zaledwie 3 dni, podczas gdy drugiej zajmuje to prawie miesiąc (to i tak 12 razy szybciej niż nasza Ziemia). Obydwie planety znajdują się jednak zbyt blisko swojej gwiazdy, aby nawet na ich hipotetycznych księżycach mogło istnieć jakieś życie. Nadzieja na znalezienie innego życia nie opuszcza jednak naukowców, więc szukają dalej. Połowa z dotychczas nowo odkrytych planet nie jest samotna przy swoich gwiazdach, bowiem w ich ruchu dostrzec można niewyjaśnione zakłócenia, które mogą wskazywać na kolejne planety. Poza tym już dawno przy niektórych bliskich nam gwiazdach obserwujemy obręcze pyłu, w których być może też znajdują się planety. Np. niektóre zgrubienia i wzory, w jakie się one układają, wskazują na istnienie planet wokół znanej nam gwiazdy Wegi oraz gwiazdy Beta Pictoris. Czy jednak znajdziemy gdzieś we Wszechświecie inne życie? Czytelnicy sami mogą sobie odpowiedzieć, gdyż jest to już czysta fantazja. Ja osobiście w to nie wierzę.
Tymczasem na wieczornym niebie podziwiamy świecącego wysoko Cefeusza. Patrząc bardziej na wschód, widzimy znane nam również dwa piękne gwiazdozbiory: Kasjopeję i Perseusza. Znajdują się one w Drodze Mlecznej, rozciągającej się wieczorem szeroko od wschodniego do zachodniego horyzontu. Trójkąt Letni świeci codziennie coraz niżej po przeciwnej stronie nieba. Szybko wschodzą jasny Jowisz oraz Saturn, które możemy obserwować aż do rana. I to jest nasz realny piękny świat, który możemy podziwiać za oknami naszego domu. Do zobaczenia pod gwiazdami.

2000-12-31 00:00

Gdy spożywamy Eucharystię, Jezus karmi nas swoją nieśmiertelnością

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 6, 52-59.

Piątek, 19 kwietnia

Zakończyła się ekshumacja szczątków ks. Michała Rapacza

2024-04-19 12:39

Ks. Michał Rapacz

IPN/diecezja.pl

19 kwietnia br. zakończyła się ekshumacja i rekognicja kanoniczna szczątków Czcigodnego Sługi Bożego ks. Michała Rapacza. Beatyfikacja męczennika czasów komunizmu odbędzie się 15 czerwca w krakowskich Łagiewnikach.

W piątek 19 kwietnia zakończono rekognicję kanoniczną szczątków ks. Michała Rapacza. Biuro Upamiętniania Walk i Męczeństwa Instytutu Pamięci Narodowej 12 kwietnia przy kościele Narodzenia NMP w Płokach przeprowadziło ekshumację szczątków kapłana, który 15 czerwca zostanie wyniesiony do chwały ołtarzy.

Bp Andrzej Przybylski: Jezus jest Pasterzem, nie najemnikiem!

2024-04-19 22:12

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Archiwum bp Andrzeja Przybylskiego

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

21 Kwietnia 2024 r., czwarta niedziela wielkanocna, rok B

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.