Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (1)

Psalmy w Tradycji Kościoła

Niedziela Ogólnopolska 14/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1.W liście apostolskim Novo millennio ineunte wyraziłem życzenie, aby Kościół wyróżniał się coraz bardziej w sztuce modlitwy, stale ucząc się jej na nowo z ust Boskiego Mistrza (por. nr 32). Zadanie to winno się spełniać przede wszystkim w Liturgii, która jest źródłem i szczytem życia kościelnego. W tej perspektywie ważne jest zwrócenie większej pasterskiej troski na szerzenie Liturgii Godzin jako modlitwy całego Ludu Bożego (por. tamże, 34). O ile bowiem kapłani i zakonnicy mają nakaz jej odprawiania, to jest ona proponowana również świeckim. Zwrócił na to uwagę już ponad 30 lat temu mój Czcigodny Poprzednik Paweł VI w konstytucji Laudis Canticum, w której określał obowiązujący wzór tej modlitwy, wyrażając życzenie, aby Psalmy i Hymny, które są strukturą nośną Liturgii Godzin, były traktowane " z odnowioną miłością przez Lud Boży" (AAS 63 [1971], 532).
Pocieszające jest to, że wielu świeckich, zarówno w parafiach, jak i w stowarzyszeniach kościelnych, nauczyło się doceniać tę modlitwę. Jest ona jednak modlitwą, która zakłada właściwą formację katechetyczną i biblijną, aby można się było w niej dogłębnie rozsmakować. W tym też celu rozpoczynamy dzisiaj serię katechez o Psalmach i Hymnach, zaproponowanych w porannej modlitwie - Jutrzni. W ten sposób pragnę zachęcić i pomóc wszystkim, aby modlili się słowami, którymi posługiwał się Jezus, słowami obecnymi od tysiącleci w modlitwie Izraela oraz w modlitwie Kościoła.
2.Różnymi drogami możemy dojść do zrozumienia Psalmów. Pierwsza będzie polegała na przedstawieniu struktury literackiej, ich autorów, układu kontekstów, w których powstały. Wymowna będzie też lektura, uwydatniająca charakter poetycki Psalmów, który często osiąga najwyższe poziomy lirycznej intuicji i wyrazu symbolicznego. Nie mniej interesujące byłoby odczytywanie Psalmów, biorąc pod uwagę różne stany ducha ludzkiego, które one wyrażają: radość, uznanie, dziękczynienie, miłość, bliskość, entuzjazm, ale również silne cierpienie, skarga, wołanie o pomoc i sprawiedliwość, które czasem przeradzają się w gniew i w złorzeczenie. W Psalmach człowiek odnajduje całego siebie.
Nasza lektura będzie zmierzała przede wszystkim do podkreślenia religijnego znaczenia Psalmów, ukazując, w jaki sposób, chociaż powstały przed wieloma wiekami, napisane przez wierzących Żydów, mogą być przyjęte w modlitwie uczniów Chrystusa. Posłużymy się w tym celu osiągnięciami egzegezy oraz Tradycji, a przede wszystkim słuchać będziemy Ojców Kościoła.
3.Potrafili oni bowiem z głębokim zaangażowaniem duchowym rozpoznać i ukazać wielki "klucz" do lektury Psalmów w samym Chrystusie, w pełni Jego misterium. Ojcowie byli przekonani, że w Psalmach jest mowa o Chrystusie. Rzeczywiście, sam zmartwychwstały Jezus zastosował do siebie Psalmy, kiedy powiedział do uczniów: " Musi się wypełnić wszystko, co napisane jest o Mnie w Prawie Mojżesza, u Proroków i w Psalmach" (Łk 24, 44). Ojcowie dodawali, że w Psalmach mówi się o Chrystusie lub też sam Chrystus przemawia. Mówiąc to, nie myśleli oni tylko o indywidualnej osobie Jezusa, lecz o "Christus totus", o całym Chrystusie, złożonym z Chrystusa - głowy oraz Jego członków.
Dla chrześcijanina rodzi się w ten sposób możliwość czytania Psałterza w świetle całej tajemnicy Chrystusa. W tej perspektywie ukazuje się ich wymiar eklezjalny, który jest szczególnie podkreślony w śpiewie chóralnym Psalmów. Rozumie się w ten sposób, dlaczego Psalmy mogły być przyjęte już od pierwszych wieków jako modlitwa Ludu Bożego. Jeżeli w niektórych okresach historycznych ujawniała się tendencja preferowania innych modlitw, to wielką zasługą mnichów było ukazywanie płonącego znicza Psałterza. Jeden z nich, św. Romuald, założyciel Kamedułów, u zarania drugiego tysiąclecia chrześcijaństwa stwierdził - jak utrzymuje jego biograf Brunon z Kwerfurtu - że Psalmy są jedyną drogą doświadczenia głębokiej modlitwy: "Una via in psalmis" (Passio Sanctorum Benedicti et Johannes ac sociorum eorundem: MPH VI, 1893, 427).
4. Tym stwierdzeniem, pozornie przesadnym, pozostawał on w rzeczywistości zakorzeniony w najlepszej tradycji pierwszych wieków chrześcijańskich, kiedy Psałterz stał się uprzywilejowaną księgą modlitwy kościelnej. Był to zwycięski wybór wobec heretyckich tendencji, które nieustannie zagrażały jedności wiary i wspólnoty. Interesujący jest wspaniały list, który św. Atanazy napisał do Marcelina w pierwszej połowie IV wieku, gdy herezja ariańska zagrażała wierze w Bóstwo Chrystusa. Wobec heretyków, którzy przyciągali ku sobie ludzi również pieśniami i modlitwami, wykorzystując ich uczucia religijne, wielki Ojciec Kościoła wszystkie swoje siły poświęcił nauczaniu Psałterza przekazanego przez Pismo Święte (por. PG 27, 12 nn). W ten sposób do Ojcze nasz, szczególnej modlitwy Pańskiej, doszła praktyka, która szybko stała się powszechna wśród ochrzczonych, praktyka modlitwy Psalmami.
5.Dzięki wspólnotowemu odmawianiu Psalmów chrześcijanie uświadamiali sobie, że niemożliwe jest zwracanie się do Ojca, który mieszka w niebie, bez autentycznej komunii życia z braćmi i siostrami, którzy mieszkają na ziemi. Włączając się w sposób żywy w modlitewną tradycję Żydów, chrześcijanie nauczyli się modlić, opowiadając "magnalia Dei", tzn. wielkie dzieła, których Bóg dokonał zarówno przy stworzeniu świata i ludzkości, jak i w historii Izraela i Kościoła. Ta forma modlitwy, zaczerpnięta z Pisma Świętego, nie wyklucza innych form. Będą one nie tylko charakteryzowały modlitwę osobistą, ale również będą ubogacały modlitwę liturgiczną, na przykład Hymnami i Pieśniami. Księga Psalmów pozostaje idealnym źródłem modlitwy chrześcijańskiej i nadal będzie stanowiła inspirację dla Kościoła w nowym Milenium.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katecheci pielgrzymowali do grobu św. Jadwigi

2024-04-18 16:30

Archiwum prywatne

Pierwsza pielgrzymka katechetów do Trzebnicy

Pierwsza pielgrzymka katechetów do Trzebnicy

Organizatorem pielgrzymki był Wydział Katechetyczny Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej. To nowa inicjatywa w diecezji.

Do Trzebnicy dotarło ok. 30 osób. Pielgrzymowanie rozpoczęło się Eucharystią, której przy Grobie św. Jadwigi w Bazylice w Trzebnicy przewodniczył ks. Paweł Misiołek, wikariusz parafii św. Maksymiliana Kolbego w Jelczu-Laskowicach, nauczyciel religii w Szkole Podstawowej nr 2 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Jelczu-Laskowicach, koncelebrował ks. Mariusz Szypa – dyrektor Wydziału Katechetycznego.

CZYTAJ DALEJ

Wkrótce peregrynacja relikwii bł. Rodziny Ulmów w obu warszawskich diecezjach

2024-04-18 16:38

[ TEMATY ]

Warszawa

rodzina Ulmów

peregrynacja relikwii rodziny Ulmów

Karol Porwich/Niedziela

Sięgająca do starożytności cześć oddawana relikwiom, modlitwa w aktualnych potrzebach (m. in. dla mających trudności ze spłatą kredytu), wsparcie i inspiracje dla rodzin oraz integracja parafii i lokalnego środowiska - to jedne z celów stojących za zaplanowaną na maj peregrynacją relikwii bł. Rodziny Ulmów w archidiecezji warszawskiej i diecezji warszawsko-praskiej. W tematykę peregrynacji wprowadzili jej organizatorzy podczas briefingu w Domu Arcybiskupów Warszawskich.

Ks. Tadeusz Sowa, moderator wydziałów duszpasterskich Kurii Metropolitalnej Warszawskiej, zaprezentował ideę stojącą za peregrynacją relikwii. Przypomniał, że rok 2024 ogłoszony został przez Sejm Rokiem Rodziny Ulmów, a polscy biskupi postanowili, by od 24 września relikwie Rodziny Ulmów peregrynowały po polskich diecezjach, co rozpoczęło się na Jasnej Górze podczas Ogólnopolskiej Pielgrzymki Małżeństw i Rodzin.

CZYTAJ DALEJ

Caritas optuje na rzecz nowego partnerstwa między Europą i Afryką

2024-04-18 18:55

[ TEMATY ]

Caritas

Europa

Afryka

Caritas

Przewodniczący Caritas Europa ks. Michael Landau i przewodniczący Caritas Afryka ks. Pierre Cibambo wezwali do zacieśnienia stosunków i współpracy na równych zasadach między Europą a Afryką. W wywiadzie dla austriackiej agencji katolickiej obaj poruszyli takie kwestie, jak migracja, stosunki gospodarcze, wojny i konflikty w Afryce oraz ich przyczyny, a także problemy wewnętrzne w Afryce.

Jednocześnie obaj przewodniczący podkreślili, że Afryka nie jest kontynentem w potrzebie i ubóstwie. Afryka, to również bardzo zróżnicowany, rozwijający się kontynent, który stoi wobec różnych możliwości. Tym, czego najbardziej potrzebuje, jest międzynarodowa sprawiedliwość i solidarność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

iv>

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję