Reklama

Na naszej okładce

Zmartwychwstanie Z OKRESU WCZESNEGO ODRODZENIA

Niedziela Ogólnopolska 15/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piero della Francesca (ok. 1420-92) urodził się w małym włoskim miasteczku Borgo San Sepolcro - na pograniczu Toskanii i Umbrii. Jego dzieło Zmartwychwstanie (ok. 1465 r.) było zamówione dla Ratusza miejskiego z myślą o treści kryjącej się w samej nazwie miasteczka: San Sepolcro - Święty Grób.
Razem z tym malarzem musimy przenieść się w okres wczesnego odrodzenia, czyli w XV wiek we Włoszech, zwany tu i często na całym świecie: quattrocento. Zmartwychwstanie Piera della Francesca wyraża monumentalną siłę i klarowną kompozycję. Jest utrzymane w jasnym, świetlistym kolorycie - którego ten artysta był mistrzem. Przy nieco bliższej analizie sceny nie dostrzega się tu próby stylizacji na realia biblijne (np. krajobraz Jerozolimy), ale mamy do czynienia z krajobrazem Umbrii i wyraźną nutą sztuki antyku. Centrum kompozycji stanowi Zmartwychwstały. Jawi się On nam w momencie, gdy wynurza się z antycznego marmurowego grobowca, wstępując na jego krawędź stopą. Postać Chrystusa uformowana jest w konwencji rzeźby antycznej, z biegłą znajomością anatomii. Chrystus jest spowity w obficie pofałdowany płaszcz, przypominający togę, utrzymany w kolorze jasnego różu. W dłoni trzyma sztandar zwycięstwa nad śmiercią. Jego oblicze emanuje powagą i siłą, a wyraz oczu przyciąga swoją niezwykłością. Na Jego boku dostrzegamy ślad po ranie zadanej włócznią, na dłoniach i stopie ślady od gwoździ. To Pan nasz zmartwychwstał w wiosennym krajobrazie Umbrii.
U podnóża marmurowego grobu leżą w różnych pozach uśpieni żołnierze. Ich stroje są rzymskie - hełmy, zbroje, płaszcze. Artysta mistrzowsko pokazał ich postacie przeważnie w skrótach i w pięknych kolorach strojów: fioletach, ugrach, zieleniach, cynobrach. Uśpieni żołnierze tworzą niezmiernie malowniczą grupę na pierwszym planie kompozycji. Grupa ta wzmaga efekt centralnej, górującej nad nią postaci Zmartwychwstałego, jasnej w kolorycie i mającej za tło delikatnie ubarwiony pejzaż: szarawe zielenie, subtelne brązy.
Piero della Francesca jest wielkim malarzem reprezentatywnym dla XV wieku we Włoszech. Jak pisze znawca wczesnego Odrodzenia we Włoszech - prof. Waźbiński: "(...) artysta ten przyczynił się do przebudzenia środowiska artystycznego włoskiej prowincji (...)", bo wprawdzie opuścił na pewien czas miasteczko San Sepolcro, przebywając ok. 1439 r. we Florencji, w pracowni młodego Domenica Veneziano, z którym pracuje nad freskami w San Egidio (freski te nie zachowały się), ale po pewnym czasie wraca do rodzinnego miasta i tam pozostaje już do śmierci. Za jego najznamienitsze dzieło uchodzą freski w chórze San Francesco w Arezzo, ilustrujące historię Świętego Krzyża, opartą na Złotej Legendzie Jakuba de Voragine.
Artysta ten odznaczał się niespotykanym wręcz wyczuciem koloru i gry światła. Jego kolory są jakby przesycone światłem i delikatną barwą. Cechy monumentalności i pewną geometryzację formy posiadł prawdopodobnie studiując malarstwo freskowe w świątyniach Florencji. Pod koniec życia stracił wzrok i wtedy pisał lub dyktował dwa poważne traktaty teoretyczne o perspektywie w malarstwie. Te zainteresowania były charakterystyczne dla poszukiwań wielu artystów włoskich wczesnego Odrodzenia. Właśnie perspektywa w malarstwie stawała się bardzo modna i może przesłaniała inne ważne problemy sztuki.
Piero della Francesca zostaje ponownie odkryty przez znawców i teoretyków malarstwa w XX wieku jako wielki, oryginalny artysta quattrocento.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Maryjo ratuj! Ogólnopolskie spotkanie Wojowników Maryi w Rzeszowie

2024-04-21 20:23

[ TEMATY ]

Wojownicy Maryi

Ks. Jakub Nagi/. J. Oczkowicz

W sobotę, 20 kwietnia 2024 r. do Rzeszowa przyjechali członkowie męskiej wspólnoty Wojowników Maryi z Polski oraz z innych krajów Europy, by razem dawać świadectwo swojej wiary. Łącznie w spotkaniu zatytułowanym „Ojciec i syn” wzięło udział ponad 8 tysięcy mężczyzn. Modlitwie przewodniczył bp Jan Wątroba i ks. Dominik Chmielewski, założyciel Wojowników Maryi.

Spotkanie formacyjne mężczyzn, tworzących wspólnotę Wojowników Maryi, rozpoczęło się na płycie rzeszowskiego rynku, gdzie ks. Dominik Chmielewski, salezjanin, założyciel wspólnoty mówił o licznych intencjach jakie towarzyszą dzisiejszemu spotkaniu. Wśród nich wymienił m.in. intencję za Rzeszów i świeckie władze miasta i regionu, za diecezję rzeszowską i jej duchowieństwo, za rodziny, szczególnie za małżeństwa w kryzysie, za dzieci i młode pokolenie. W ten sposób zachęcił do modlitwy różańcowej, by wzywając wstawiennictwa Maryi, prosić Boga o potrzebne łaski.

CZYTAJ DALEJ

W siedzibie MEN przedstawiono szokujący ranking szkół przyjaznych osobom LGBTQ+

2024-04-24 13:58

[ TEMATY ]

LGBT

PAP/Rafał Guz

„Bednarska" - I społeczne liceum ogólnokształcące im. Maharadży Jam Saheba Digvijay Sinhji w Warszawie zostało najwyżej ocenione w najnowszym rankingu szkół przyjaznych osobom LGBTQ+. Ranking przedstawiła Fundacja "GrowSpace" w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Ranking w gmachu MEN został zaprezentowany po raz pierwszy.

CZYTAJ DALEJ

Mokrsko. Maryja przywitana wierszem

2024-04-25 15:27

[ TEMATY ]

peregrynacja

parafia św. Stanisława BM

Mokrsko

Maciej Orman/Niedziela

Kolejnym etapem peregrynacji kopii obrazu Matki Bożej Częstochowskiej była parafia św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Mokrsku.

W imieniu wspólnoty Maryję w kopii jasnogórskiego wizerunku powitał proboszcz ks. Zbigniew Bigaj. Duszpasterz jest poetą, wydał cztery tomiki ze swoimi utworami: „Po życia drogach”; „Aniele, przy mnie stój”; „Po drogach wspomnień” i „Mojej Mamie”. Do Matki Bożej zwrócił się słowami wiersza pt. „Mama”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję