Reklama

Ewangelizacja a edukacja

Niedziela Ogólnopolska 23/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Edukacja a ewangelizacja w Trzecim Tysiącleciu - to temat międzynarodowej konferencji naukowej, zorganizowanej przez Wyższą Szkołę Języków Obcych i Ekonomii w Częstochowie. Naukowcy i praktycy z uczelni oraz instytucji polskich, francuskich, belgijskich i włoskich w oparciu o doświadczenia katolickich placówek dydaktycznych, zakonnych ośrodków wychowawczych, badania socjologiczne prowadzone nad młodzieżą i rodziną oraz analizę programów szkolnych i roli mediów w wychowaniu podejmowali refleksję nad kondycją instytucji odpowiedzialnych za proces edukacji i ewangelizacji.
Obok rodziny za chrześcijańskie wychowanie młodego pokolenia Polaków odpowiada szkoła, to w niej dziecko spędza od 6 do 8 godzin dziennie, często więcej niż z własną rodziną. Szkoła jako miejsce dialogu, współpracy uczniów, nauczycieli, rodziców, środowiska lokalnego i wyznaniowego, szkoła oparta na własnym programie edukacyjnym to jedno z najlepszych środowisk ewangelizacyjnych - stwierdził ks. dr Andrzej Kryński - rektor WSJOiE.
Od stanu naszego szkolnictwa zależeć będzie pozycja Polski w Europie i świecie oraz kondycja naszego narodu w trzecim tysiącleciu. W Ustawie o systemie oświaty z września 1991 r. czytamy, że "oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa ( ...). Nauczanie i wychowanie respektujące chrześcijański system wartości za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki". Fakt, że chrześcijański system wartości znalazł się w dokumencie określającym cele szkoły, jest ogromną szansą ewangelizacji w tej jednej z najważniejszych instytucji życia społecznego. Ważne jest, by znalazł swoje odzwierciedlenie w podstawie programowej szkoły. Zdarza się, że nie zawsze uwzględniają go treści podręczników szkolnych, które oferowane są na rynku oświatowym. Treści zawarte w nauczaniu historii, języka polskiego, wychowania obywatelskiego, wychowania do życia w rodzinie i wielu innych przedmiotów, uzupełnione przez uczestnictwo młodych we wspólnotach i stowarzyszeniach wewnątrzszkolnych, działających w oparciu o wartości chrześcijańskie, mogą być szansą ewangelizacji w środowisku szkolnym - stwierdziła prof. Krystyna Chałas.
Wielu światłych ludzi dojrzałego pokolenia Polaków jest absolwentami przedwojennych lub powojennych szkół katolickich. To oni zachowali wartości, przekazali kulturę i patriotyzm następnym pokoleniom. Wychowani w doskonałych szkołach, dawali świadectwo umiłowania ojczyzny, odpowiedzialności za kraj i naród. Zasady funkcjonowania współczesnego szkolnictwa katolickiego tworzone są właśnie na tych uniwersalnych wzorach wychowania i nauczania przekazanych przez katolickie szkolnictwo międzywojnia - mówiła prof. Elwira Kryńska.
"Harmonijnie zespolić wiarę, kulturę i przygotowanie do życia" - te warunki zapisane w statucie francuskiego szkolnictwa katolickiego są podstawą edukacji w szkołach katolickich Francji. Niebezpodstawnie właśnie francuskie szkolnictwo katolickie prezentowane było bardzo szeroko w czasie konferencji przez prof. Josepha Cholleta.
Kształtowanie postaw ideowych, religijnych i społecznych od dawna jest podstawą nauki Kościoła: encykliki, adhortacje, dokumenty soborowe, nauczanie Jana Pawła II dają wyraz nie tylko zainteresowaniu Kościoła tą problematyką, ale też wpływają na tworzenie różnych koncepcji wychowawczych, funkcjonujących w obrębie pedagogiki świeckiej. Wpływ nauczania Kościoła na rozwój młodego pokolenia przedstawiła prof. Maria Jolanta Żmichowska.
Katecheza w szkole jest doskonałą okazją do głoszenia Dobrej Nowiny, przekazu wiedzy religijnej i zgłębiania tajemnic wiary. Z badań wynika, że ponad 70% młodzieży uczęszcza regularnie na katechezę. Tylko 17% młodzieży deklaruje brak wpływu katechezy na ich życie. Pozostali przyznają, że katecheza pogłębia ich sposób myślenia i ułatwia rozwiązywanie praktycznych problemów. Na ten temat mówił ks. prof. Jan Szpet.
Ewangelizacja jest szczególną służbą człowiekowi. Świat, w którym przyszło dorastać młodemu pokoleniu, zdominowany jest przez media, które kształtują jego świadomość, wpływają na wrażliwość i sposób postrzegania świata - stanowią ogromną siłę oddziaływania. Kiedyś młodego człowieka kształtowała rodzina, szkoła, Kościół, dziś kształtują go środki społecznego przekazu - telewizja, prasa radio, internet. Kościół od dawna dostrzegał ogromną rolę i znaczenie nowoczesnych środków społecznego przekazu w ewangelizacji. Formowani w wykorzystaniu mediów dla celów apostolskich księża mogą kształtować odbiorców medialnej kultury, a także jej twórców. Nowa ewangelizacja jest wyzwaniem dla człowieka żyjącego w nowym tysiącleciu, do jej realizacji posłużyć mogą media. Na temat wpływu nmediów na wychowanie mówili: o. dr Franciszek Podlecki oraz ks. dr Ireneusz Skubiś - redaktor naczelny Niedzieli.
Podstawową jednak grupą, w której młody człowiek może wzrastać do pełnienia ról społecznych, jest rodzina. Jej kondycja u progu trzeciego tysiąclecia budzi niepokój wielu środowisk świeckich i kościelnych. "Przyszłość świata idzie przez rodzinę" - powiedział Ojciec Święty. Ta wspólnota najbliższych sobie osób wymaga najpełniejszej ochrony ze strony instytucji państwowych i samorządowych, Kościoła. Rodzina pełni misję Kościoła - mówił w czasie konferencji bp Stanisław Stefanek.
Sympozjum Ewangelizacja a edukacja w Trzecim Tysiącleciu nie wyczerpało problemów, które stały u jego źródeł. Zaowocowało propozycją zorganizowania permanentnego seminarium, na którym omawiane byłyby problemy, sposoby i środki niesienia Dobrej Nowiny, realizacja już istniejących dróg ewangelizacji i badanie przeszkód na tej drodze. Mówił o tym w podsumowaniu konferencji jej rektor WSJOiE - ks. dr Andrzej Kryński. Nie można oddzielać wychowania od strony duchowej - to wszyscy wiedzą, ale jak przełożyć wartości duchowe na potrzeby młodzieży, która żyje ze słuchawkami na uszach, przed ekranem telewizora lub komputera - to pytanie kierowane jest do wszystkich odpowiedzialnych za przyszłe pokolenie. Bez ewangelizacji edukacja sobie nie poradzi, to ona pozwoliła przetrwać kulturze europejskiej. Dlatego tak ważne jest zaangażowanie w to dzieło nauczycieli, wychowawców, specjalistów, świadków - powiedział zamykający konferencję o. Ireneusz Pompa - wikariusz generalny Zakonu Paulinów i kanclerz uczelni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bratanek Józefa Ulmy o wujku: miał głęboką wiarę, silny moralny kręgosłup i niezależność myśli

2024-03-24 08:43

[ TEMATY ]

Ulmowie

Zbiory krewnych rodziny Ulmów

Wiktoria i Józef Ulmowie

Wiktoria i Józef Ulmowie

Bratanek błogosławionego Józefa Ulmy, Jerzy Ulma, opisał swojego wujka jako mężczyznę głębokiej wiary, którego cechował mocny kręgosłup moralny i niezależność myśli. O ciotce, Wiktorii Ulmie powiedział, że była kobietą niezwykle energiczną i pełną pasji.

W niedzielę przypada 80. rocznica śmierci Józefa i Wiktorii Ulmów oraz ich dzieci. Zostali oni zamordowani przez Niemców 24 marca 1944 r. za ratowanie Żydów, których Niemcy zabili jako pierwszych.

CZYTAJ DALEJ

Tajemnica Wielkiego Czwartku wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Karol Porwich/Niedziela

Święte Triduum – dni, których nie można przegapić. Dni, które trzeba nasączyć modlitwą i trwaniem przy Jezusie.

Święte Triduum to dni wielkiej Obecności i... Nieobecności Jezusa. Tajemnica Wielkiego Czwartku – z ustanowieniem Eucharystii i kapłaństwa – wciąga nas w przepastną ciszę Ciemnicy.

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję