Edukacja a ewangelizacja w Trzecim Tysiącleciu - to temat
międzynarodowej konferencji naukowej, zorganizowanej przez Wyższą
Szkołę Języków Obcych i Ekonomii w Częstochowie. Naukowcy i praktycy
z uczelni oraz instytucji polskich, francuskich, belgijskich i włoskich
w oparciu o doświadczenia katolickich placówek dydaktycznych, zakonnych
ośrodków wychowawczych, badania socjologiczne prowadzone nad młodzieżą
i rodziną oraz analizę programów szkolnych i roli mediów w wychowaniu
podejmowali refleksję nad kondycją instytucji odpowiedzialnych za
proces edukacji i ewangelizacji.
Obok rodziny za chrześcijańskie wychowanie młodego pokolenia
Polaków odpowiada szkoła, to w niej dziecko spędza od 6 do 8 godzin
dziennie, często więcej niż z własną rodziną. Szkoła jako miejsce
dialogu, współpracy uczniów, nauczycieli, rodziców, środowiska lokalnego
i wyznaniowego, szkoła oparta na własnym programie edukacyjnym to
jedno z najlepszych środowisk ewangelizacyjnych - stwierdził ks.
dr Andrzej Kryński - rektor WSJOiE.
Od stanu naszego szkolnictwa zależeć będzie pozycja Polski
w Europie i świecie oraz kondycja naszego narodu w trzecim tysiącleciu.
W Ustawie o systemie oświaty z września 1991 r. czytamy, że "oświata
w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa (
...). Nauczanie i wychowanie respektujące chrześcijański system wartości
za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki". Fakt, że chrześcijański
system wartości znalazł się w dokumencie określającym cele szkoły,
jest ogromną szansą ewangelizacji w tej jednej z najważniejszych
instytucji życia społecznego. Ważne jest, by znalazł swoje odzwierciedlenie
w podstawie programowej szkoły. Zdarza się, że nie zawsze uwzględniają
go treści podręczników szkolnych, które oferowane są na rynku oświatowym.
Treści zawarte w nauczaniu historii, języka polskiego, wychowania
obywatelskiego, wychowania do życia w rodzinie i wielu innych przedmiotów,
uzupełnione przez uczestnictwo młodych we wspólnotach i stowarzyszeniach
wewnątrzszkolnych, działających w oparciu o wartości chrześcijańskie,
mogą być szansą ewangelizacji w środowisku szkolnym - stwierdziła
prof. Krystyna Chałas.
Wielu światłych ludzi dojrzałego pokolenia Polaków jest
absolwentami przedwojennych lub powojennych szkół katolickich. To
oni zachowali wartości, przekazali kulturę i patriotyzm następnym
pokoleniom. Wychowani w doskonałych szkołach, dawali świadectwo umiłowania
ojczyzny, odpowiedzialności za kraj i naród. Zasady funkcjonowania
współczesnego szkolnictwa katolickiego tworzone są właśnie na tych
uniwersalnych wzorach wychowania i nauczania przekazanych przez katolickie
szkolnictwo międzywojnia - mówiła prof. Elwira Kryńska.
"Harmonijnie zespolić wiarę, kulturę i przygotowanie
do życia" - te warunki zapisane w statucie francuskiego szkolnictwa
katolickiego są podstawą edukacji w szkołach katolickich Francji.
Niebezpodstawnie właśnie francuskie szkolnictwo katolickie prezentowane
było bardzo szeroko w czasie konferencji przez prof. Josepha Cholleta.
Kształtowanie postaw ideowych, religijnych i społecznych
od dawna jest podstawą nauki Kościoła: encykliki, adhortacje, dokumenty
soborowe, nauczanie Jana Pawła II dają wyraz nie tylko zainteresowaniu
Kościoła tą problematyką, ale też wpływają na tworzenie różnych koncepcji
wychowawczych, funkcjonujących w obrębie pedagogiki świeckiej. Wpływ
nauczania Kościoła na rozwój młodego pokolenia przedstawiła prof.
Maria Jolanta Żmichowska.
Katecheza w szkole jest doskonałą okazją do głoszenia
Dobrej Nowiny, przekazu wiedzy religijnej i zgłębiania tajemnic wiary.
Z badań wynika, że ponad 70% młodzieży uczęszcza regularnie na katechezę.
Tylko 17% młodzieży deklaruje brak wpływu katechezy na ich życie.
Pozostali przyznają, że katecheza pogłębia ich sposób myślenia i
ułatwia rozwiązywanie praktycznych problemów. Na ten temat mówił
ks. prof. Jan Szpet.
Ewangelizacja jest szczególną służbą człowiekowi. Świat,
w którym przyszło dorastać młodemu pokoleniu, zdominowany jest przez
media, które kształtują jego świadomość, wpływają na wrażliwość i
sposób postrzegania świata - stanowią ogromną siłę oddziaływania.
Kiedyś młodego człowieka kształtowała rodzina, szkoła, Kościół, dziś
kształtują go środki społecznego przekazu - telewizja, prasa radio,
internet. Kościół od dawna dostrzegał ogromną rolę i znaczenie nowoczesnych
środków społecznego przekazu w ewangelizacji. Formowani w wykorzystaniu
mediów dla celów apostolskich księża mogą kształtować odbiorców medialnej
kultury, a także jej twórców. Nowa ewangelizacja jest wyzwaniem dla
człowieka żyjącego w nowym tysiącleciu, do jej realizacji posłużyć
mogą media. Na temat wpływu nmediów na wychowanie mówili: o. dr Franciszek
Podlecki oraz ks. dr Ireneusz Skubiś - redaktor naczelny Niedzieli.
Podstawową jednak grupą, w której młody człowiek może
wzrastać do pełnienia ról społecznych, jest rodzina. Jej kondycja
u progu trzeciego tysiąclecia budzi niepokój wielu środowisk świeckich
i kościelnych. "Przyszłość świata idzie przez rodzinę" - powiedział
Ojciec Święty. Ta wspólnota najbliższych sobie osób wymaga najpełniejszej
ochrony ze strony instytucji państwowych i samorządowych, Kościoła.
Rodzina pełni misję Kościoła - mówił w czasie konferencji bp Stanisław
Stefanek.
Sympozjum Ewangelizacja a edukacja w Trzecim Tysiącleciu
nie wyczerpało problemów, które stały u jego źródeł. Zaowocowało
propozycją zorganizowania permanentnego seminarium, na którym omawiane
byłyby problemy, sposoby i środki niesienia Dobrej Nowiny, realizacja
już istniejących dróg ewangelizacji i badanie przeszkód na tej drodze.
Mówił o tym w podsumowaniu konferencji jej rektor WSJOiE - ks. dr
Andrzej Kryński. Nie można oddzielać wychowania od strony duchowej
- to wszyscy wiedzą, ale jak przełożyć wartości duchowe na potrzeby
młodzieży, która żyje ze słuchawkami na uszach, przed ekranem telewizora
lub komputera - to pytanie kierowane jest do wszystkich odpowiedzialnych
za przyszłe pokolenie. Bez ewangelizacji edukacja sobie nie poradzi,
to ona pozwoliła przetrwać kulturze europejskiej. Dlatego tak ważne
jest zaangażowanie w to dzieło nauczycieli, wychowawców, specjalistów,
świadków - powiedział zamykający konferencję o. Ireneusz Pompa -
wikariusz generalny Zakonu Paulinów i kanclerz uczelni.
Pomóż w rozwoju naszego portalu