Wspierać w rozwoju młodego człowieka, uczyć go i wychowywać,
pozostając w życzliwych relacjach z nim i jego rodzicami - to pragnienie
każdego z nas, nauczyciela. Chcemy to robić jak najlepiej i widzieć
rezultaty swych starań. Naszej pracy nie ułatwia nam jednak wiele
zjawisk współczesnej kultury. Niektóre czasopisma młodzieżowe, filmy,
programy telewizyjne czy reklamy negują wartość czystości przedmałżeńskiej,
wierności, szacunku dla członków rodziny. Proponują model nastolatka,
który nie stroni od alkoholu i papierosów, masturbację i uprawianie
seksu uznaje za konieczne w swym rozwoju, ma wszystko, co chce, bez
pracy i wysiłku, lekceważeniem, kpiną bądź agresją reaguje na zwracane
mu uwagi.
Jeżeli zatem chcemy wychować mądrego, odpowiedzialnego
i wolnego człowieka, który będzie w stanie założyć zdrową rodzinę,
to procesowi wychowywania potrzebny jest mocny, stabilny fundament,
autentyczne wartości, które będą przeciwwagą dla lansowanych wzorców
i uchronią młodzież przed popełnieniem błędów, których konsekwencje
ponosić można niekiedy przez całe życie.
Dlatego wybierając do realizacji program wychowywania
do życia w rodzinie, warto zwrócić uwagę, na jakich wartościach jest
on osadzony. Wśród wielu propozycji współistniejących na rynku wydawniczym
są dwie, które uzyskały pozytywną opinię Komisji Episkopatu Polski
do spraw Wychowywania Katolickiego. Do nauczania w klasach IV-VI
szkoły podstawowej przeznaczony jest program ścieżki edukacyjnej
Mariusza Śniadkowskiego pt. "W trosce o człowieka. Wychowanie do
życia w rodzinie" (w oparciu o naukę katolicką), dopuszczony do użytku
szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej nr DKW-4014-162/00. Program
do gimnazjum napisali Marek Zajdel i Mariusz Siciński. Nosi on tytuł "
Wychowanie do życia w rodzinie" (w oparciu o naukę katolicką) i jest
dopuszczony do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowe
nr DKW-4014-291/99.
Każdy z programów łączy zadania, cele, treści i kompetencje
przewidziane w podstawie programowej, a niektóre zagadnienia, zwłaszcza
problematykę rodziny - rozszerza. W strukturze programów wyodrębniono
trzy moduły.
Dla szkoły podstawowej:
- Moja rodzina
- Kim jestem?
-Dorastam - kim będę, jaki będę?
Dla gimnazjum:
- Ku dojrzałej miłości
- Ku odpowiedzialnemu rodzicielstwu
- Ku pełni człowieczeństwa
Taki układ treści sprawia, że oba programy tworzą logiczną,
spójną całość. Dziecko, żyjąc w rodzinie, uczy się dostrzegać jej
wielką wartość, obserwuje siebie i swe postępowanie, analizuje świat
dorosłych, rozważa, kim i jaki pragnie być, by potem dojrzewać do
odpowiedzialnej miłości, do rodzicielstwa i bycia prawdziwym, pełnowartościowym
człowiekiem. Praca Śniadkowskiego wspaniale przygotowuje do realizacji
programu gimnazjum, który z kolei stanowi jej doskonałą kontynuację.
Omawiane programy nauczania umożliwiają realizację ścieżki
międzyprzedmiotowej integralnie powiązanej z tematyką poruszaną na
lekcjach religii i godzinach do dyspozycji wychowawcy. W dobie dążenia
do nauczania zintegrowanego łączmy wychowanie z wartościami, jakie
niesie nam nasza wiara i wielowiekowa tradycja narodu. Korzystajmy
z programów, które nam w tym pomogą. Ja osobiście wiele czerpię z
tych publikacji, docenić potrafią je także uczniowie i ich rodzice.
Poszczególne programy nabyć można w Wydawnictwach:
- Dla szkoły podstawowej: "W trosce o człowieka. Wychowanie
do życia w rodzinie", nr DKW-4014-162/00, Wydawnictwo "Jedność",
ul. Jana Pawła II nr 4, 25-013 Kielce.
- Dla gimnazjum: "Wychowanie do życia w rodzinie", nr DKW-4014-291/99,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Języków Obcych i Ekonomii EDUCATOR, ul.
Pułaskiego 4/6, 42-200 Częstochowa.
Pomóż w rozwoju naszego portalu