Reklama

Wypłyń na głębię"(6)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przegląd teologii Starego Testamentu, który zakończyliśmy na łamach "Niedzieli" w numerze 37. z datą 16 września 2001 r., ukazał Boży plan zbawienia, a zarazem ewolucję wiary Izraela jako odpowiedzi na ten plan. historia Izraela jest znakiem, "sakramentem" spotkania Boga z ludźmi. Przygotował On najdoskonalsze spotkanie w Chrystusie. W Nim objawi się w sposób doskonały miłość Boga i odpowiedź człowieka. Chrystus jest zarazem "zbawczym objawieniem Boga" i "doskonałym Jego Czcicielem; doskonałą realizacją wszelkiej religii" (E. Schillebeeckx, " Chrystus, sakrament spotkania z Bogiem"). W Chrystusie Stary Testament osiąga cel, a Jego "świadectwo" zostaje uwierzytelnione (J 5, 39) . Teraz trzeba otworzyć Ewangelie.
Musieliśmy zacząć od Starego Testamentu, który był "pedagogiem" ( Ga 3, 24). Znajomość Starego Testamentu jest nam tym bardziej niezbędna, że Nowy Testament korzysta ustawicznie z jego obrazów i słownictwa. Jezus i Apostołowie odwołują się do historii świętej. "Kategorie, w jakich Jezus mówi o sobie, są biblijne. Jezus je sublimuje i skupia w sobie jak w soczewce. Są Mu w pewien sposób potrzebne, a z drugiej strony w Jego ustach przestają być abstrakcyjne. Zachowują całą swą wartość i smak nawiązań do konkretnych faktów i instytucji. Utożsamia się On z rzeczywistościami, które przepełniają historię Izraela i są przedmiotem nadziei.
Nie zdołamy w tym skrócie objąć całej historii Nowego Testamentu. Chodzi nam tylko o ilustrację zasady: by zrozumieć Nowy Testament, potrzeba nam szerokiej kultury biblijnej. W jaki sposób Nowy Testament jest dopełnieniem Starego Testamentu? Według jakich zasad korzysta z jego tekstów? Na razie zatrzymajmy się na paru podstawowych pojęciach. Istnieje przede wszystkim ciągłość obu Przymierzy. Dlatego Ewangelia może być głoszona słowami Starego Testamentu, choć jest rzeczywistością zupełnie nową i oryginalną. Dawne słownictwo zyska więc nowe znaczenie. Jezus nada starym słowom głębszą treść. Jego osoba i misja nadają dziełu Bożemu definitywną jedność. W Starym Testamencie różne rzeczywistości pojawiały się kolejno, szły obok siebie. Teraz istnieje tylko jedna rzeczywistość, żywa i osobowa: Jezus Chrystus.
Bogactwo misterium Ewangelii zmusza nas do systematyzacji i wybiórczości. O ile w przedstawieniu teologii Starego Testamentu podkreślaliśmy jego ciągłość i skierowanie ku Chrystusowi, teraz ukażemy zakorzenienie Ewangelii w Starym Testamencie. I jeszcze jedno: stwierdziliśmy poprzednio, że dzieło Wcielenia jest jedno, od Abrahama do Chrystusa i do Kościoła. Stary Testament jest konieczny, by zrozumieć dzisiejsze chrześcijaństwo. Tę zasadę chcemy tu dokładniej wyłożyć. " Biblijne odczytanie" Ewangelii nie jest stratą czasu. Przeciwnie, dopiero ono stawia nas w konkretnym życiu. Dopiero w jego świetle zrozumiemy, do jakich zadań wzywa nas Nowy Testament.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Konferencja naukowa „Prawo i Kościół” w Akademii Katolickiej w Warszawie

2024-04-24 17:41

[ TEMATY ]

Kościół

prawo

konferencja

ks. Marek Paszkowski i kl. Jakub Stafii

Dnia 15 kwietnia 2024 roku w Akademii Katolickiej w Warszawie odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Prawo i Kościół”. Wzięło w niej udział ponad 140 osób. Celem tego wydarzenia było stworzenie przestrzeni do debaty nad szeroko rozumianym tematem prawa w relacji do Kościoła.

Konferencja w takim kształcie odbyła się po raz pierwszy. W murach Akademii Katolickiej w Warszawie blisko czterdziestu prelegentów – nie tylko uznanych profesorów, ale także młodych naukowców – prezentowało owoce swoich badań. Wystąpienia dotyczyły zarówno zagadnień z zakresu kanonistyki i teologii, jak i prawa polskiego, międzynarodowego oraz wyznaniowego. To sprawiło, że spotkanie miało niezwykle ciekawy wymiar interdyscyplinarny.

CZYTAJ DALEJ

Bóg pragnie naszego zbawienia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 12, 44-50.

Środa, 24 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Stań przed Bogiem taki, jaki jesteś

2024-04-24 19:51

Marzena Cyfert

O. Wojciech Kowalski, jezuita

O. Wojciech Kowalski, jezuita

W uroczystość św. Wojciecha, biskupa i męczennika, głównego patrona Polski, wrocławscy dominikanie obchodzą uroczystość odpustową kościoła i klasztoru.

Słowo Boże podczas koncelebrowanej uroczystej Eucharystii wygłosił jezuita o. Wojciech Kowalski. Rozpoczął od pytania: Co w takim dniu może nam powiedzieć św. Wojciech?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję