Reklama

Jedność fundamentem nadziei - wystąpienie metropolity przemyskiego - abp. Józefa Michalika na Synodzie Biskupów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na Synod o nadziei przychodzę po kilkunastu latach posługi biskupiej z nadzieją, że głębiej przeżyję charyzmat kapłaństwa, dany mi przez Chrystusa w Kościele, z zadaniami wobec tegoż Kościoła i świata.
Zanim powiem o nadziejach, chcę wyrazić pragnienie, aby dokument instrumentum laboris, taki jaki jest, udostępnić Kościołowi - wszystkim świeckim i biskupom. Jest to bowiem tekst, który dojrzewał długo i zbiera głosy biskupów oraz zawiera panoramę problemów wyjątkowo różnorodną.
Mimo tych zalet dokumentu dalej nie wiem, co to znaczy być dobrym biskupem Kościoła dzisiaj, nie wiem, czy budzę właściwą nadzieję, nadzieję chrześcijańską, a nie pogańską wśród ludzi. W biblijnym obrazie Dobrego Pasterza Pan Jezus utożsamia się z nimi i mówi jasno, że dobry pasterz życie swoje daje za owce.
Na pewno dobrymi pasterzami są ci biskupi, którzy dzisiaj dają życie za swe owce przez męczeństwo i cierpienie w krajach prześladowań: w Chinach, Timorze Wschodnim w Indonezji, Sudanie. Dziękujemy za ich świadectwo wierności swej misji i proszę konfratrów, abyśmy o nich nigdy w modlitwie i przepowiadaniu nie zapomnieli. Kenoza Chrystusa trwa także dzisiaj w cierpiących, upokorzonych, prześladowanych.
Wyrażam wdzięczność Kościołowi, że przez liczne kanonizacje i beatyfikacje przypomina pasterzy - męczenników minionych lat. Bez zakorzenienia w przeszłości, w historii dziejów ("wczoraj") nie można dobrze realizować teraźniejszości ("dziś") ani programować bezpiecznej przyszłości Kościoła ("jutro").
Pierwszy w nowym milenium Synod Biskupów każe nam patrzeć z nadzieją w przyszłość. O jaką nadzieję tu chodzi? Czy tylko o tę ludzką, zbudowaną na widomych sukcesach techniki, medycyny lub postępu ludzkiego? Zauważamy jednak, że postęp ten nie jest doskonały, wiele mu niedostaje, ma braki kompromitujące jego autorów, czego wyrazem są niektóre systemy filozoficzne, a nawet dewiacje błędnych praktyk religijnych. Chodzi tu więc o pełną nadzieję Chrystusowego posłania, która jest spojrzeniem na historię człowieka i świat w sposób pełny, z uwzględnieniem jego grzechów i odkupienia. Są też widoczne niedoskonałości i zmagania "dzisiaj", ale ważne będzie także dopełnianie przez "jutro", aż do oczekiwanego przyjścia Chrystusa w chwale. Nadzieja chrześcijańska płynie z wiary w życie przyszłe, życie, które już dzisiaj nosi w sobie zaczątek zbawienia, zwycięstwa nad złem odnoszonego w sposób właściwy jedynie z Chrystusem.
Nie da się odłączyć naszej nadziei od wiary. Umacnia się ona codziennie przez bieg myśli i życiowe sytuacje, w jedności z Bogiem, pod wpływem łaski Ducha Świętego, ale też w jedności z Kościołem, który nazwie tę jedność "komunią". Jedność przede wszystkim z biskupami i pierwszym spośród nas - Biskupem Rzymu, ale i jedność z człowiekiem naszych czasów, ze światem, który taki, jaki jest, jest dziełem Boga i Chrystus pragnie go dzięki nam przemienić na sposób zaczynu, i odkupić.
Widzę dziś poważne niebezpieczeństwo dla wiary, a jest nim utracenie kontaktu z Bogiem i ze światem, ze współczesnymi problemami. I to tu tkwi racja teologiczna reakcji Papieża i każdego z nas na bóle, cierpienia, nadużycia czy sukcesy człowieka i współczesnego świata. Milczenie byłoby znakiem snu, niewrażliwości, lęku. Słowo ma nieustannie swą moc, wyznacza dynamikę ewangelizacji, także w sytuacji, kiedy obserwujemy dewaluację słów i zalew słów nieprawdziwych, pustych, pozbawionych treści.
Stefan Kardynał Wyszyński w czasach nasilenia propagandy komunistycznej zachęcał księży w Polsce do głoszenia Ewangelii nawet ubogimi środkami i powtarzał, że do głoszenia prawdy wystarcza człowiek, natomiast aby promować kłamstwo, trzeba wielu ludzi, bo kłamstwa trzeba ciągle uatrakcyjniać, ponieważ same się nieustannie demaskują.
Moc płynąca z głoszonego Słowa ujawnia misję urzędu prorockiego biskupa. Aby go właściwie realizować, potrzebna jest umiejętność i odwaga. Po części to właściwość charakteru, dar inteligencji, ale skuteczność swą prorok czerpie z innego Źródła!
Warto zauważyć, że w dzisiejszym, tak ekshibicjonistycznym świecie, który depcze wszelkie bariery tajemnicy i intymności, istnieje wiele pól podminowanych i zakazanych. Są to tematy "tabu", których się nie porusza, są przemilczenia. I oto na naszych oczach dokonuje się alienacja treści słów, wartości, zasad, a nawet interpretacji faktów historycznych. Lęk zawsze jest złym doradcą, nie omija nikogo ( warto wspomnieć, że Sobór Watykański II, który jest dla nas skarbnicą i źródłem zdrowych myśli, w imię wierności zasadzie niepotępiania nikogo, pominął milczeniem straszną ideologię komunizmu).
Potrzebna jest dziś jedność - wspólnota myśli i odwaga słów wszystkich biskupów Kościoła w wykładzie prawd wiary, ujawnianiu nieprawdy i obronie słabych, krzywdzonych, zagrożonych. Jestem od lat pod urokiem determinacji kard. Karola Wojtyły i Jana Pawła II, który broni najsłabszego człowieka, zaledwie poczętego - przed małodusznością i zagubieniem sumienia. Ta jego odwaga, podobnie jak odwaga Pawła VI, piszącego encyklikę Humanae vitae, zrodziła odwagę innych duchownych i świeckich w głoszeniu wartości życia człowieka od chwili poczęcia. Dzisiaj rośnie księga spraw trudnych, domagających się jednoznacznej i odważnej profetycznej postawy każdego z biskupów.
Fałszywa koncepcja osoby prowadzi do wypaczonego zrozumienia miłości, zredukowanej często do wymiaru biologii, zanika też zrozumienie i funkcja rodziny (z wielopokoleniowej stała się związkiem o małym zasięgu, a dziś jest na nowo zagrożona przez tendencje prawne zmierzające do zatarcia różnic płci i tzw. małżeństwa jednopłciowe).

Reklama

Obawy

Rozpoczynamy nowe tysiąclecie nie bez obaw. Wśród nich widzę szczególną potrzebę zwrócenia uwagi na wpływ środków komunikacji społecznej i ich powszechną dominację w promowaniu hierarchii wartości i wzorców wychowawczych. Paraliżuje nas często chorobliwy lęk o to, co o nas powiedzą w telewizji lub napiszą w gazetach. Prawda nie może trwać na klęczkach przed dziennikarzami. Trzeba szanować ich pracę, ale nie zabiegać o popularność za wszelką cenę. Pamiętajmy jednocześnie, że serca nie wolno karmić gazetą czy telewizją. Naszym nauczycielem - sprawdzonym przez wieki - jest Chrystus i Kościół.
Troska o jedność w Kościele domaga się łaski zrozumienia, że jest to jedność inna niż w świecie. Jezus ją wskazał słowami: " Ja i Ojciec jedno jesteśmy". Jedność zatroskania o Kościół, braci i świat domaga się solidarności w pierwszym rzędzie z konfratrem - pasterzem jak ja, któremu winienem czynną miłość braterską.
Fokolaryni odważnie przypomną radykalne wezwanie Pana: oddać życie za braci. Potrzebna jest modlitwa i dar czynnej miłości za najbardziej potrzebujących, a więc za konfratrów na drodze słabości, grzechu, zwątpienia. Corruptio optimi pessima. Konieczna jest pomoc braterska - pasterz daje swoje życie za owce, ma też prawo do pomocy Kościoła na swojej drodze zbawienia.
Biskup jednakże nie jest superchrześcijaninem i dlatego obowiązują nas te same zasady, które czytamy w Ewangelii i stosujemy wobec wiernych. "Dla was jestem biskupem, ale z wami jestem chrześcijaninem" - uczył św. Augustyn.
"Usuńcie stary kwas..." - to wołanie o stałe nawrócenie, o codzienny rachunek sumienia, o dar otwartych oczu na grzech, który jest we mnie, w świecie, w bliźnich i który nieustannie staramy się pokonywać łaską Pana.
Pomagajmy sobie wzajemnie w nawróceniu. Przez modlitwę, słowo i ofiarę wzmocni się opinia, atmosfera świętości, która może i nam ułatwi zbawienie.

Światła nadziei


Kościół, któremu służymy, jest wcieleniem optymizmu. Płynie to ze świadomości, że Chrystus żyje pośrodku nas. On nas gromadzi w jedności wiary i codziennie karmi nas swoim Ciałem. On "zainwestował" w nas dar Ducha Świętego i żywi nadzieję zbawienia wszystkich ludzi.
Ze zdumieniem obserwuję, że mimo naszej własnej nieudolności nie ustaje wiara Kościoła. Jej znaki szczególnie przeżywaliśmy w naszych diecezjach podczas Roku Jubileuszowego 2000, ciągle widzimy niezwykłe zaufanie młodych, szerokie (chociaż jeszcze niezbyt pogłębione) zainteresowanie duchowością, przeżyciem religijnym. Wiara owocuje przez modlitwę, a łaska rozprzestrzenia się mimo naszej niedoskonałości. Pan Jezus uczynił nas współpracownikami dzieła niezwykłego, przerasta nas ono nieustannie, ale nie przerasta mocy Tego, który powiedział: " Na świecie doznacie ucisku, ale odwagi! Jam zwyciężył świat" (por. J 16, 33).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fundacja Grupa Proelio: nowy przedmiot „edukacja zdrowotna” to permisywna edukacja seksualna

2024-04-19 14:27

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

Od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot „Edukacja zdrowotna”, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie”. - Ministerstwo Edukacji wraz z resortami zdrowia i sportu, pod przykrywką troski o zdrowie dzieci i młodzieży, planuje wprowadzić do szkół permisywną, deprawacyjną, edukację seksualną. W odróżnieniu od Wychowania do Życia w rodzinie nowy przedmiot może być obowiązkowy - alarmuje Grupa Proelio i zachęca do sprzeciwu wobec tych planów.

Ministrowie edukacji, zdrowia i sportu na wspólnej konferencji prasowej zapowiedzieli, że od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie” - „Edukacja zdrowotna”. Jego elementem ma być edukacja seksualna.

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Wystawa unikatowych pamiątek związanych z bitwami pod Mokrą i o Monte Cassino

2024-04-19 18:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wystawa

BPJG

Unikatowe dokumenty jak np. listy oficera 12 Pułku Ułanów Podolskich z Kozielska czy oryginalną kurtkę mundurową typu battle-dress z kampanii włoskiej, a także prezentowane po raz pierwszy, pochodzące z jasnogórskich zbiorów, szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 można zobaczyć na wystawie „Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich”. Na wernisażu obecny był syn rotmistrza Antoniego Kropielnickiego uczestnika bitwy pod Mokrą. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha na Jasnej Górze.

Wystawa na Jasnej Górze wpisuje się w obchody 85. rocznicy bitwy pod Mokrą, jednej z najbardziej bohaterskich bitew polskiego żołnierza z przeważającymi siłami Niemców z 4 Dywizji Pancernej oraz 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino, w której oddziały 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa zdobyły włoski klasztor.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję