Ps 118 [117], 1-2. 19-20. 22. 24 - z Jutrzni na niedzielę II tygodnia
1. Gdy chrześcijanin, w zjednoczeniu z modlitwą Izraela, recytuje
Psalm 118 [117], którego przed chwilą wysłuchaliśmy, doświadcza szczególnego
wzruszenia. Znajduje on w tym hymnie dwa zdania o mocnym zabarwieniu
liturgicznym, których echo słychać w Nowym Testamencie, choć w trochę
zmienionym znaczeniu. Pierwsze zdanie to wiersz 22: "Kamień odrzucony
przez budujących stał się kamieniem węgielnym". Zdanie to cytowane
jest przez Jezusa, który dostosowuje je do swojej misji śmierci i
chwały, po opowiedzeniu przypowieści o przewrotnych pracownikach
winnicy (por. Mt 21, 42). Zdanie to przywołane jest również przez
Piotra w Dziejach Apostolskich: "On [Jezus] jest kamieniem, odrzuconym
przez was budujących, tym, który stał się głowicą węgła. I nie ma
w żadnym innym zbawienia, gdyż nie dano ludziom pod niebem żadnego
innego imienia, w którym moglibyśmy być zbawieni" (Dz 4, 11-12).
Św. Cyryl Jerozolimski komentuje: "Głosimy jedynego Pana,
Jezusa Chrystusa, aby synostwo było jedyne; głosimy tylko jednego,
abyś nie myślał, że istnieje jeszcze ktoś inny. (...) On bowiem jest
skałą nie ożywioną ani nie wyciosaną ludzką ręką, kamieniem węgielnym,
aby ten, kto w Niego wierzy, nie został zawiedziony" (Katechezy,
Rzym, 1993, ss. 312-313).
Drugie zdanie, które Nowy Testament bierze z Psalmu 118 [
117], wygłaszane jest przez tłum podczas uroczystego wjazdu mesjańskiego
Chrystusa do Jerozolimy: "Błogosławiony, który przybywa w imię Pańskie!" (
Mt 21, 9; por. Ps 118 [117], 26). Wołaniu temu towarzyszy uroczyste "
Hosanna", które odwołuje się do hebrajskiego hoshia´na, - zbaw nas!
2. Ten wspaniały hymn biblijny znajduje się w zbiorze
Psalmów, od 111 [110] do 118 [117], nazwanym Hallelem paschalnym,
które były psalmicznym uwielbieniem stosowanym w obrzędowości hebrajskiej
w czasie Paschy oraz podczas głównych uroczystości roku liturgicznego.
Za myśl przewodnią Psalmu 118 [117] może być uznany obrzęd procesji,
w którym na przemian w przestrzeni świętego miasta i jego świątyni
rozbrzmiewał głos solisty i chóru. Wspaniała antyfona otwiera i zamyka
jego tekst: "Dziękujcie Panu, bo jest dobry, bo łaska Jego trwa na
wieki" (Ps 118 [117], 1. 29).
Słowo "łaska" jest tłumaczeniem hebrajskiego słowa hesed,
które oznacza wielkoduszną wierność Boga wobec swego ludu, sprzymierzonego
i przyjacielskiego. W wyśpiewanie tej wierności zaangażowane są trzy
kategorie osób: cały Izrael, "dom Aarona", to znaczy kapłani, oraz
ten, "kto boi się Boga", co oznacza wiernych, a z kolei również prozelitów,
którzy należeli do innych narodów i pragnęli przylgnąć do prawa Pańskiego (
por. Ps 118 [117], 2-4).
3. Procesja zdaje się wędrować ulicami Jeruzalem, gdyż
mówi się o "namiotach ludzi sprawiedliwych" (por. Ps 118 [117], 15)
. Wznosi się więc hymn dziękczynienia (por. Ps 118 [117], 5-18),
którego przesłanie jest fundamentalne: nawet wtedy, gdy przeżywamy
trwogę, należy nieść wysoko zapaloną żagiew nadziei, gdyż potężna
ręka Pana prowadzi swego wiernego do zwycięstwa nad złem oraz do
zbawienia. Święty poeta używa obrazów mocnych i żywych: okrutni przeciwnicy
porównani są do roju pszczół oraz do ognia, który wszystko zamienia
w popiół (por. Ps 118 [117], 12). Reakcja sprawiedliwego, wspieranego
przez Pana, jest stanowcza; trzy razy powtarza: "Starłem je w imię
Pańskie", zaś słowo hebrajskie mówi o niszczącej interwencji wobec
zła (por. Ps 118 [117], 10. 11. 12). U podstaw znajduje się potężna
prawica Boga, to znaczy Jego skuteczne działanie, nie zaś słaba i
niepewna ręka człowieka. Dlatego też radość ze zwycięstwa nad złem
staje się bardzo sugestywnym wyznaniem wiary: "Pan, moja moc i pieśń,
stał się moim Zbawcą" (Ps 118 [117], 14).
4. Procesja zdaje się dochodzić do świątyni, do "bram
sprawiedliwości", to znaczy do świętej bramy na Syjonie. Rozpoczyna
się tutaj druga pieśń dziękczynna, która otwarta jest na dialog między
zgromadzeniem a kapłanami, którzy posługują przy kulcie. "Otwórzcie
mi bramy sprawiedliwości: chcę wejść i złożyć dzięki Panu" (Ps 118, [
117], 19), mówi solista w imieniu zgromadzenia. "Oto jest brama Pana,
przez nią wejdą sprawiedliwi" (Ps 118 [117], 20), odpowiadają inni,
prawdopodobnie kapłani.
Po wejściu do świątyni można zaśpiewać hymn wdzięczności
na cześć Pana, który w świątyni ofiaruje się jako stabilna i pewna "
skała", na której można wznieść dom życia (por. Mt 7, 24-25). Błogosławieństwo
kapłańskie zstępuje na wierzących, którzy weszli do świątyni, aby
dać wyraz swojej wiary oraz wznosić modlitwy i sprawować obrzędy.
5. Ostatnia scena, która otwiera się przed naszymi oczami,
to radosny święty taniec, któremu towarzyszy obrzęd wymachiwania
gałęziami w rękach: "Ścieśnijcie szeregi, z gałęziami w rękach, aż
do rogów ołtarza" (Ps 118 [117], 27). Liturgia jest radosna, jest
świątecznym spotkaniem, wyrazem całej egzystencji człowieka, który
wielbi Pana. Obrzęd wymachiwania gałęziami kieruje myśl na hebrajskie
Święto Namiotów, które jest pamiątką wędrówki Izraela przez pustynię,
świętem, podczas którego odbywała się procesja z gałęziami palm,
mirtu i wierzby.
Ten sam rytm, przypomniany przez Psalm, na nowo pojawia
się przed chrześcijaninem przy wjeździe Jezusa do Jerozolimy, który
celebrujemy w liturgii Niedzieli Palmowej. Chrystus okrzyknięty jest "
synem Dawida" (por. Mt 21, 9) przez tłum, który "przybył na święto, (
...) wziął gałązki palmowe i wybiegł Mu naprzeciw. Wołali: ´Hosanna!
Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie!´, oraz: ´Król izraelski!
´" (J 12, 12-13). W tych świątecznych obrzędach, poprzedzających
godzinę męki i śmierci Jezusa, urzeczywistnia się i staje się w pełni
zrozumiały przytoczony na początku symbol kamienia węgielnego, nabierając
wartości radosnej i paschalnej.
Psalm 118 [117] zachęca chrześcijan do uznania w wydarzeniu
paschalnym Jezusa "dnia, który Pan uczynił", w którym "kamień odrzucony
przez budujących stał się kamieniem węgielnym". Posługując się tym
Psalmem, mogą oni śpiewać pełni wdzięczności: "Pan, moja moc i pieśń,
stał się moim Zbawcą" oraz "Oto dzień, który Pan uczynił: radujmy
się zeń i weselmy" (Ps 118 [117], 14. 24).
Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin
Pomóż w rozwoju naszego portalu