Reklama

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej "Pieśń Naszych Korzeni"

Jarosław "Bliżej Rzymu"

Niedziela przemyska 40/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Jarosławiu, w dniach 20-27 sierpnia odbywał się VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej "Pieśń Naszych Korzeni". Tegoroczną edycję festiwalu zorganizowano pod hasłem "Bliżej Rzymu". To właśnie do Jarosławia tradycją lat ubiegłych ściągnęli najlepsi specjaliści w dziedzinie muzyki dawnej, by wspólnie zastanawiać się nad kierunkiem praktycznych działań, nad stworzeniem katalogu potrzeb dla dalszych poszukiwań muzykologicznych, w celu zbadania możliwości współczesnego skorzystania z ich bogactwa.

W roku bieżącym twórcy i organizatorzy festiwalu starali się dotrzeć do bogactwa tradycji Kościoła rzymskiego, oraz liturgicznych tradycji lokalnych wspólnot, czego przykładem był występ Bractwa Serra z Korsyki. W ciągu ośmiu dni trwania festiwalu, w zabytkowych murach świątynnych Jarosławia i powiatu, rozbrzmiewała muzyka tak różna kulturowo od tej, której przywykliśmy słuchać na co dzień. Święto muzyki dawnej zainaugurował zespół "Bornus Consort" z Warszawy. W repertuarze tej grupy uczestnicy mogli usłyszeć Mszę na św. Dominika - była to tradycja dominikańska wg Prototypu Antyfonarza z klasztoru św. Sabiny w Rzymie, z 1254 r. Jak określają znawcy, była to wokalna wirtuozeria artystów połączona z próbą rekonstrukcji żywych niegdyś tradycji muzycznych średniowiecznej Europy.

W Bazylice Ojców Dominikanów publiczności zaprezentował się światowej sławy zespół "Sequentia" z Kolonii, założony w 1977 r. przez Benjamina Bagby´ego. Grupa zaprezentowała utwór Na Dworze Miłości, ukazujący tradycje muzyczne północno-francuskiego dworu, z przełomu XII i XIII w. Program tego koncertu był próbą ukazania tańców, pieśni, muzyki instrumentalnej i opowieści literackich, jakie rozbrzmiewały niegdyś na dworze Marie de Champagne.

Wszystkie Drogi prowadzą do Rzymu, to tytuł kolejnego koncertu, jaki odbył się w ramach festiwalu. Autorem tej prezentacji w kolegiacie jarosławskiej, była włoska grupa "La Reverdie". Publiczności zaprezentowano XIV-wieczne utwory przywołujące religijność tamtych czasów.

W cerkwi konkatedralnej w Jarosławiu wystąpił zespół " Sirin" z Moskwy, który wykonał Muzykę na prawosławne święta. Był to ciąg dalszy podjętej przed kilku laty debaty muzycznej o tym, co pozostało z liturgicznej tradycji bizantyjskiej I Tysiąclecia na Rusi z czasów świętych Cyryla i Metodego, dla której do dziś ostoją i punktem odniesienia jest Święta Góra Atos.

W bazylice Ojców Dominikanów swój kunszt muzyczny zaprezentowała grupa "Cunfraterna di a pieve di a Serra". Bractwo liturgiczne z Serra na Korsyce wystąpiło z koncertem tradycyjnej liturgicznej pieśni korsykańskiej. Publiczność miała rzadką okazję wysłuchania ich muzyki dzięki inicjatywie Marcela Peresa z Paryża, muzykologa, badacza tradycji i śpiewaka muzyki średniowiecza, który zagrał na organach dominikańskiej bazyliki.

Ucztą dla melomanów był występ jednej z najsławniejszych orkiestr barokowych świata "La Petite Bande" z Brukseli, prowadzonej przez skrzypka Sigiswalda Kuijkena. Orkiestra przedstawiła Wielką Mszę h-moll J. S. Bacha, w wokalnej obsadzie solowej. "La Petite Bande", to formacja pod każdym względem wyjątkowa, ich interpretacje są syntezą całej europejskiej kultury nie tylko muzycznej.

Kulminacją tegorocznego Festiwalu Muzyki Dawnej w Jarosławiu była Msza św. koncelebrowana w kolegiacie pw. św. Jana Chrzciciela i Bożego Ciała, pod przewodnictwem abp. Józefa Michalika, której oprawę muzyczną stworzył międzynarodowy chór "Septuaginta", złożony z kilkudziesięciu zakonników i świeckich kantorów. Była to liturgia wg Prototypu Antyfonarza dominikańskiego z 1254 r.

W trakcie trwania Festiwalu odbyło się szereg imprez towarzyszących. Jak co roku, uczestnicy spotykali się na nocnych muzycznych rozważaniach. Tematem tegorocznych był - Duch Święty. Był zatem czas i miejsce na długie, refleksyjne pieśni z wieloma zwrotkami, w których czas jakby staje w miejscu.

W czasie trwania Festiwalu, w nowym cyklu Juventus, odbyło się w całym powiecie jarosławskim 6 koncertów młodych, polskich zespołów muzyki dawnej, skupionych głównie wokół ruchu Schola Cantorum w Kaliszu. Ponadto zorganizowano spotkania z wykonawcami w czasie seminariów Pieśń Naszych Korzeni, a także występy lirników, którzy jak co roku przybyli do Jarosławia.

Cel jaki od lat przyświeca organizatorom Festiwalu Pieśń Naszych Korzeni, w Jarosławiu, to odbudowa muzycznych tradycji tego prastarego grodu, oraz promocja muzyki dawnej, szczególnie wśród młodzieży, która podobnie jak w latach ubiegłych stanowiła ogromną większość wśród uczestników tej cieszącej się coraz większym zainteresowaniem imprezy. Tegoroczny festiwal zorganizowało Stowarzyszenie Muzyka Dawna, oraz Urząd Miasta Jarosławia, przy udziale sponsorów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na motocyklach do sanktuarium w Rokitnie

2024-04-19 19:00

[ TEMATY ]

Świebodzin

motocykliści

Zielona Góra

Rokitno

Pielgrzymka motocyklistów

Karolina Krasowska

Pielgrzymka Motocyklistów ze Świebodzina do Rokitna

Pielgrzymka Motocyklistów ze Świebodzina do Rokitna

Do udziału w XII Diecezjalnej Pielgrzymce Motocyklistów do Rokitna są zaproszeni nie tylko poruszający się na motocyklach, ale także wszyscy kierowcy, rowerzyści.

W tym roku już po raz dwunasty kapłański Klub Motocyklowy God’s Guards organizuje pielgrzymkę motocyklistów do sanktuarium w Rokitnie, która rozpoczyna się tradycyjnie pod figurą Chrystusa Króla w Świebodzinie. Pielgrzymka odbędzie się w niedzielę 28 kwietnia. W imieniu organizatorów ks. Jarosław Zagozda podaje plan.

CZYTAJ DALEJ

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

Łomża: zakończyło się zgromadzenie plenarne COMECE

2024-04-19 20:41

[ TEMATY ]

Unia Europejska

COMECE

Łomża

pixabay.com

W Łomży zakończyło się trzydniowe (17-19 kwietnia) wiosenne zgromadzenie plenarne Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE). W 20. rocznicę rozszerzenia Unii Europejskiej, delegaci konferencji biskupich z 27 państw Unii Europejskiej wysłuchali głosów krajów Europy Środkowej i Wschodniej w świetle nadchodzących wyborów europejskich.

Zgromadzenie składało się z trzech sesji, które koncentrowały się wokół procesu integracji Unii Europejskiej, jej postrzegania z perspektywy Europy Środkowej i Wschodniej oraz przyszłych kierunków w obliczu wyzwań geopolitycznych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję