Polonia w Ameryce Południowej

Tam biją polsko-brazylijskie serca

W Polsce przebywała grupa Polonii brazylijskiej, która 22 czerwca br. wraz z Polakami z Podola na Ukrainie nawiedziła Jasną Górę. W Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej pielgrzymi uczestniczyli we Mszy św., koncelebrowanej pod przewodnictwem abp. Wacława Depo, który w ubiegłym roku odwiedził Polonię w Brazylii.

Zobacz

Niedziela Młodych

Znajomości

Dobrze jest mieć znajomości. I nie chodzi mi wcale o załatwianie sobie ciepłych posadek. Nie. Dobrze mieć znajomego lekarza, który wytłumaczy, co nam dolega i podpowie, gdzie szukać pomocy.

Zobacz
Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.
Zamknij
Fundacja NIEDZIELA. Instytut Mediów

Z internetu

Ubranie do kościoła

Internauta

Polub nas na Facebooku!

Jeszcze dzisiaj w wielu polskich wsiach i tradycyjnych rodzinach ubrania i stroje dzieli się na "kościelne" (lub jaśniej: "do kościoła") i codzienne (ubranie "do ludzi", do miasta, do pracy i na inne okazje). Nie do pomyślenia jest obecność w kościele w ubraniu codziennym czy też używanie stroju "kościelnego" do innych celów. Ubranie "kościelne" góruje nad wszystkimi strojami. Panuje też zwyczaj, który moglibyśmy nazwać ius primae diei/usus, że w każdym "nowym ubraniu" najpierw idzie się do kościoła, a potem "do ludzi". O wadze tego zjawiska na świecie świadczy wiele publikacji. Podobnie jak Niedziela (ks. Ireneusz Skubiś, Kultura w ubraniu), w tym samym czasie (25 sierpnia br.) The New York Times podaje przykłady z życia amerykańskiego.
W katolickiej parafii św. Bonawentury w Concord (California) proboszcz ­ ks. Richard Mangini od dwóch lat namawia swoich wiernych, by na nabożeństwa przychodzili w hawajskich strojach: w koszulkach z nadrukiem i w dresach. W ten sposób ubiera się jedna trzecia jego parafian.
Członków bezwyznaniowego Kościoła chrześcijańskiego, zwanego Newchurch, wzywa się, aby przychodzili na nabożeństwo w T-shirtach przygotowanych przez samą kadrę kościelną. Kościół ten wyprodukował T-shirt z napisem na piersiach "These are my Sunday clothes" (To jest moje niedzielne ubranie), a z tyłu: "Got jeans". W Pierwszym Kościele Baptystycznym w Montgomery (Alabama) prawie 90% uczestników niedzielnych nabożeństw ubiera się w w te same stroje. Mężczyźni noszą ubranie golfowe, kobiety natomiast bluzki bez rękawów, a dzieci przychodzą nawet bez butów. "Bóg w gruncie rzeczy nie przejmuje się tym, czy ubieramy koszulki golfowe, czy T-shirts" ­ mówi starszy pastor Jay Wolf. Przez całe dziesięciolecia wierni ubierali się do kościoła dowolnie, teraz obowiązuje ich specjalny ubiór. Z tego powodu panują spory i niezadowolenie. Ludzie gromadnie przenoszą się do konkurencyjnych Kościołów, gdzie panuje liberalizm w ubiorze.
W bezwyznaniowej Bethany Community Church w Seattle, gdzie przeważają ludzie młodzi, wielebny Scott Becker przewodniczy nabożeństwom w spodenkach khaki oraz w koszulce. Pastor Becker zapewnia: "Jeżeli zrzucicie z siebie golfy, młodzi bardziej was posłuchają".
Wielebny Dale Scott z prezbiteriańskiego Kościoła Dobrego Pasterza w Bartlesville już drugi rok nie wkłada swoich duchownych szat, by być bliższym swoim wiernym. Naśladuje go pastor najliczebniejszej w Stanach Zjednoczonych wspólnoty ­ Rick Warren z Saddleback Valley.
Pastor Wolf z Montgomery, propagujący liberalizm w ubiorach kościelnych, odwołuje się do Pisma Świętego: "Bóg nie zwraca uwagi na wzrost i wygląd człowieka, ale na jego serce" (por. 1 Sm 16, 7).
Prał. Thomas Duffy z sanktuarium Najświętszego Sakramentu w Waszyngtonie zwraca uwagę na dyskusje w łonie katolickiej wspólnoty, czy kościół jest tylko sakralnym miejscem modlitwy, czy również miejscem spotkań wspólnotowych. Stwierdza: "Czasami ludzie tracą sprzed oczu fakt, że kościół jest świętym domem modlitwy i że miejsce święte wymaga tego elementu kultu, jakim jest odświętny ubiór".
Kierowanie się w ubiorze szacunkiem dla świętego miejsca przeważa w Kościołach afroamerykańskich. "Ubiór należy do sacrum ­ twierdzi wielebny Cheryl Gilkes, profesor Afrykańsko-Amerykańskich Studiów
Kościelnych i Socjologicznych w Cambridge. ­ W Kościołach afrykańsko-amerykańskich panuje tendencja do ubioru kościelnego, który winien się różnić od codziennego ubioru" (www.nyt.com).

Niedziela Ogólnopolska 38/2002

E-mail:
Adres: ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa
Tel.: +48 (34) 365 19 17

Tagi
Nasze serwisy
Zaprzyjaźnione strony
Najpopularniejsze
24h7 dni

Lidia Dudkiewicz, Red. Naczelna

Kto wierzy, nigdy nie jest sam EDYTORIAL

Kiedy sądzimy drugiego człowieka, możemy się mylić, przebaczając mu – nigdy się mylimy.
Bp Tadeusz Pikus

2 VII Sobota. Dzień powszedni.
Am 9, 11-15; Ps 85 (84), 9. 11-12. 13-14 (R.: por. 9); Jk 1, 18; Mt 9, 14-17;

Reklama

Słowo Ma Moc
Polecamy