Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Mesjasz, Król i Kapłan

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 110 [109], 1-5. 7 - z drugich Nieszporów na niedzielę I tygodnia
Audiencja generalna, 26 listopada 2003 r.

1. Wysłuchaliśmy przed chwilą jednego z najbardziej znanych w historii chrześcijaństwa Psalmów. Psalm 110 [109], który Liturgia Nieszporów proponuje nam w każdą niedzielę, jest nieustannie cytowany przez Nowy Testament. Zwłaszcza wersety 1 i 4 odnoszą się do Chrystusa, zgodnie ze starożytną tradycją żydowską, która przekształciła ten królewski Hymn Dawidowy w Psalm mesjański.
Popularność tej modlitwy zawdzięczamy również stałemu odmawianiu jej w Nieszporach niedzielnych. Z tego też powodu Ps 110 [109], w łacińskiej wersji Wulgaty, był przedmiotem licznych i wspaniałych kompozycji muzycznych, które naznaczyły historię kultury zachodniej. Liturgia, zgodnie z praktyką przyjętą przez Sobór Watykański II, opuściła w oryginalnym, hebrajskim tekście Psalmu, który tworzą tylko 63 słowa, ostry wiersz 6. Jest on bowiem echem tzw. „Psalmów złorzeczących” i opisuje króla żydowskiego, gdy podejmuje kampanię militarną, depcząc swoich przeciwników i osądzając narody.

2. Biorąc pod uwagę, iż będziemy mieć okazję powrócić jeszcze wiele razy do tego Psalmu, często używanego w Liturgii, zadowolimy się teraz tylko ogólnym spojrzeniem na jego całość.
Możemy wyróżnić w nim wyraźnie dwie części. Pierwsza (por. ww. 1-3) zawiera wyrocznię skierowaną przez Boga do Tego, którego Psalmista nazywa „swoim Panem”, tzn. do władcy Jerozolimy. Wyrocznia ogłasza intronizację potomka Dawida „po prawicy” Boga. Pan zwraca się do niego, mówiąc: „Siądź po mojej prawicy” (w. 1). Najprawdopodobniej mamy tutaj nawiązanie do pewnego rytuału, zgodnie z którym wybrany zasiadał po prawej stronie arki przymierza, aby otrzymać moc władzy od najwyższego Króla Izraela, tzn. od Pana.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Odczuwa się w tle wrogie siły, zneutralizowane jednak przez zwycięską walkę: nieprzyjaciele przedstawieni są u stóp panującego, który zasiada uroczyście pośród nich, trzymając berło swego zwycięstwa (por. ww. 1-2). Jest to oczywiste odbicie konkretnej sytuacji politycznej, jaka panowała w momencie przejęcia władzy przez nowego króla, z czym wiązała się rewolta niektórych podwładnych czy próby przejęcia władzy. Teraz jednak tekst odnosi się do sprzeczności natury ogólnej między planem Boga, który działa przez swego wybranego, a projektami tych, którzy chcieliby utwierdzić swą wrogą władzę. Mamy tu zatem odwieczną walkę między złem a dobrem, która dokonuje się w wydarzeniach historycznych, a przez które Bóg się objawia i mówi do nas.

Reklama

4. Druga część Psalmu zawiera natomiast proroctwo kapłańskie, którego głównym bohaterem jest król z dynastii Dawidowej (por. ww. 4-7). Godność królewska, potwierdzona uroczyście Bożą przysięgą, łączy w sobie również godność kapłańską. Odniesienie do Melchizedeka, króla-kapłana w Salem, tzn. w starożytnej Jerozolimie (por. Rdz 14), jest może drogą do usprawiedliwienia szczególnego kapłaństwa króla, różnego od oficjalnego kapłaństwa lewitów ze świątyni na Syjonie. Powszechnie wiadomo, że punktem wyjścia Listu do Hebrajczyków jest właśnie to proroctwo: „Tyś Kapłanem na wieki na wzór Melchizedeka” (Ps 110 [109], 4), aby ukazać szczególne i doskonałe kapłaństwo Jezusa Chrystusa.
W przyszłości dokonamy bardziej pogłębionej analizy Ps 110 [109], śledząc dokładnie poszczególne wersety.

5. Na zakończenie chcielibyśmy na nowo odczytać początkowy werset Psalmu, który zawiera Bożą wyrocznię: „Siądź po mojej prawicy, aż Twych wrogów położę jako podnóżek pod Twoje stopy”. Uczynimy to ze św. Maksymem z Turynu (IV - V wiek), który w swym Kazaniu na temat Pięćdziesiątnicy tak go komentuje: „Według naszego zwyczaju, dzielenie tronu przysługuje temu, kto po dokonaniu określonego dzieła powraca jako zwycięzca i zasługuje, aby zasiąść na nim z zaszczytem. W ten sposób również człowiek Jezus Chrystus, zwyciężając swoją męką szatana, otwierając swoim zmartwychwstaniem królestwo ciemności, przybywa zwycięski do nieba, jak po jakiejś spełnionej misji, i słyszy od Boga Ojca to zaproszenie: «Siądź po mojej prawicy». Nie powinniśmy się dziwić, jeżeli Ojciec ofiaruje podział tronu z Synem, który z natury jest współistotny Ojcu... Syn zasiada po prawicy, gdyż zgodnie z Ewangelią, po prawej stronie będą stały owce, zaś po lewej kozły. Jest konieczne zatem, aby pierwszy Baranek zajął część należną owcom i Głowa niepokalana wzięła uprzednio w posiadanie miejsce przeznaczone dla niepokalanej owczarni, która za Nim pójdzie” (40, 2: Scriptores circa Ambrosium, IV, Mediolan - Rzym 1991, s. 195).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fundacja Grupa Proelio: nowy przedmiot „edukacja zdrowotna” to permisywna edukacja seksualna

2024-04-19 14:27

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

Od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot „Edukacja zdrowotna”, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie”. - Ministerstwo Edukacji wraz z resortami zdrowia i sportu, pod przykrywką troski o zdrowie dzieci i młodzieży, planuje wprowadzić do szkół permisywną, deprawacyjną, edukację seksualną. W odróżnieniu od Wychowania do Życia w rodzinie nowy przedmiot może być obowiązkowy - alarmuje Grupa Proelio i zachęca do sprzeciwu wobec tych planów.

Ministrowie edukacji, zdrowia i sportu na wspólnej konferencji prasowej zapowiedzieli, że od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie” - „Edukacja zdrowotna”. Jego elementem ma być edukacja seksualna.

CZYTAJ DALEJ

Z prośbą o bezpieczną przyszłość przybyli maturzyści diec. bielsko-żywieckiej

2024-04-19 16:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

maturzyści

diecezja bielsko‑żywiecka

BPJG

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Młodzież w bazylice jasnogórskiej

Z prośbą o bezpieczną przyszłość, opiekę Matki Bożej nad Polską i o pokój na świecie modlili się maturzyści z diecezji bielsko-żywieckiej. Dziś na Jasną Górę przyjechało ponad 800 młodych. Modlił się z nimi diecezjalny biskup Roman Pindel.

- Przyjechaliśmy na Jasną Górę, żeby napełnić się nadzieją. To było dla nas bardzo ważne, żeby tutaj być. Oddajemy Maryi nasze troski i prosimy o wsparcie. Wierzymy, że Ona doda nam sił i pozwoli uwierzyć we własne możliwości - mówili maturzyści.

CZYTAJ DALEJ

Na motocyklach do sanktuarium w Rokitnie

2024-04-19 19:00

[ TEMATY ]

Świebodzin

motocykliści

Zielona Góra

Rokitno

Pielgrzymka motocyklistów

Karolina Krasowska

Pielgrzymka Motocyklistów ze Świebodzina do Rokitna

Pielgrzymka Motocyklistów ze Świebodzina do Rokitna

Do udziału w XII Diecezjalnej Pielgrzymce Motocyklistów do Rokitna są zaproszeni nie tylko poruszający się na motocyklach, ale także wszyscy kierowcy, rowerzyści.

W tym roku już po raz dwunasty kapłański Klub Motocyklowy God’s Guards organizuje pielgrzymkę motocyklistów do sanktuarium w Rokitnie, która rozpoczyna się tradycyjnie pod figurą Chrystusa Króla w Świebodzinie. Pielgrzymka odbędzie się w niedzielę 28 kwietnia. W imieniu organizatorów ks. Jarosław Zagozda podaje plan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję