Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Cuda Boże przy wyjściu z Egiptu

Niedziela Ogólnopolska 50/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 114 [113A], 1-4. 7-8 - z drugich Nieszporów na niedzielę I tygodnia
Audiencja generalna, 3 grudnia 2003 r.

1. Radosna i triumfalna pieśń, którą przed chwilą proklamowaliśmy, odwołuje się do wyjścia Izraela z niewoli egipskiej. Psalm 114 [113A] jest częścią opowiadania, które tradycja żydowska nazwała „Hallelem egipskim”. Są to Psalmy 113 [112]-118 [117], będące swego rodzaju zbiorem pieśni wykonywanych przede wszystkim w żydowskiej liturgii Paschy.
Chrześcijaństwo przyjęło Psalm 114 [113A] z tym samym wydźwiękiem paschalnym, odczytując go jednak w perspektywie zmartwychwstania Chrystusa. Wyjście z Egiptu, o którym opowiada Psalm, staje się figurą wyzwolenia bardziej radykalnego i uniwersalnego. Dante w Boskiej Komedii wkłada ten hymn, zgodnie z łacińską wersją Wulgaty, w usta dusz czyśćcowych: In exitu Israel de Aegyto... (czyściec II, 46-47). Widzi on w Psalmie pieśń oczekiwania oraz nadziei tych, którzy - po oczyszczeniu z wszelkiego grzechu - zmierzają ku ostatecznej mecie zjednoczenia z Bogiem w Raju.

2. Prześledzimy teraz myśl tematyczną i duchową tej krótkiej kompozycji modlitewnej. Na początku (por. ww. 1-2) jest przywołane wyjście Izraela z niewoli egipskiej aż do wejścia do ziemi obiecanej, która jest „sanktuarium” Boga, tzn. miejscem Jego obecności pośród swego ludu. Ziemia i lud są ze sobą złączone: Juda i Izrael, słowa, którymi określa się zarówno ziemię świętą, jak i lud wybrany, uznane są za miejsce obecności Pana, Jego szczególną własność i dziedzictwo (por. Wj 19, 5-6).
Po tym opisie teologicznym, który jest jednym z fundamentalnych elementów wiary Starego Testamentu, tzn. po ogłoszeniu wielkich dzieł Boga na rzecz swego ludu, Psalmista analizuje duchowe i symboliczne znaczenie wydarzeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Morze Czerwone z wyjścia z Egiptu oraz Jordan z wejścia do ziemi świętej są uosobione i przekształcone w świadków i narzędzia, które uczestniczą w wyzwoleniu, dokonanym przez Pana (por. Ps 114 [113A], 3. 5).
Na początku, podczas wyjścia z Egiptu, morze się cofa, aby pozwolić przejść Izraelowi, zaś przy końcu wędrówki przez pustynię Jordan odwraca swój bieg, pozwalając, aby przez jego koryto przeszła suchą nogą procesja synów Izraela (por. Wj 3-4). Centralna część Psalmu przywołuje doświadczenie Synaju: teraz wspominane są góry, które uczestniczą w wielkim Bożym objawieniu, jakie dokonuje się na ich szczytach. Podobne do żyjących stworzeń, są jakby barany i jagnięta, które radują się i skaczą. Psalmista, dokonując personifikacji, pyta zatem góry i pagórki o powód ich radości: „Góry, czemu skaczecie jak barany, pagórki - niby jagnięta?” (Ps 114 [113A], 6). Ich odpowiedź nie jest nam znana: zostaje ona pośrednio przekazana przez rozkaz dany ziemi, aby zadrżała „przed obliczem Pana” (por. w. 7). Poruszenie gór i pagórków było zatem postawą adoracji wobec Pana, Boga Izraela, aktem radosnego wysławiania Boga transcendentnego i Zbawiciela.

Reklama

4. Jest to temat końcowy Psalmu 114 [113A] (por. w. 7-8), który wprowadza nas w inne znaczące wydarzenie wędrówki Izraela przez pustynię, w wydarzenie wypłynięcia wody ze skały Meriba (por. Wj 17, 1-7; Lb 20, 1-13). Bóg przemienia skałę w źródło wody, która staje się jeziorem: u podstaw tego cudownego wydarzenia znajduje się Ojcowska troska o lud. Wydarzenie to nabiera znaczenia symbolicznego: jest to znak zbawczej miłości Pana, podtrzymującego i odradzającego ludzkość, która wędruje przez pustynię historii.
Św. Paweł posłuży się tym obrazem, odwołując się do żydowskiej tradycji, zgodnie z którą źródło wody towarzyszyło Izraelowi w jego wędrówce przez pustynię. Odczyta to wydarzenie w kluczu chrystologicznym: „Pili zaś z towarzyszącej im duchowej skały, a skałą był Chrystus” (1Kor 10, 4).

5. Wielki nauczyciel chrześcijański, jakim był Orygenes, komentując wyjście ludu z Egiptu, myśli o nowym wyjściu, jakiego dokonują chrześcijanie. Mówi w ten sposób: „Nie myślcie, że tylko wówczas Mojżesz wyprowadził lud z Egiptu: również teraz Mojżesz, który jest z nami, tzn. prawo Boga, chce nas wyprowadzić z Egiptu; jeżeli będziesz go słuchał, oddali cię od faraona... Nie chce, abyś pozostał w mrocznych działaniach ciała, ale abyś wyszedł na pustynię, abyś dotarł do miejsc wolnych od niepokojów i pokus tego wieku, abyś dotarł do spokoju i ciszy... Gdy zatem dotrzesz do tego miejsca spokoju, tam możesz złożyć Panu ofiarę, tam możesz poznać prawo Boga oraz moc Boskiego głosu” (Omelie sull’ Esodo, Rzym 1981, s. 71-72).
Podejmując obraz św. Pawła, który przywołuje przejście przez morze, Orygenes mówi: „Apostoł nazywa chrztem to, co przeżył Mojżesz w obłoku i w morzu, abyś również ty, który zostałeś ochrzczony w Chrystusie, wodzie i Duchu Świętym, wiedział, że Egipcjanie idą za tobą i chcą cię prosić, abyś znowu im pomógł, tzn. abyś pomógł panującym tego świata i duchom przewrotnym, których niegdyś byłeś niewolnikiem. Będą oni chcieć iść za tobą, lecz ty wejdziesz do wody i ujdziesz cało, a po zmyciu zmazy grzechu, wyjdziesz jako człowiek nowy, gotowy śpiewać pieśń nową” (tamże, s. 107).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Postawiono zarzuty ks. Michałowi O.

2024-03-27 18:21

Adobe Stock

Prokuratura postawiła w środę zarzuty pięciu osobom w związku ze sprawą wykorzystania pieniędzy z Funduszu Sprawiedliwości. Wśród nich jest czterech urzędników resortu sprawiedliwości i „beneficjent funduszu” ks. Michał O. W ramach Funduszu ośrodkowi „Archipelag” miała zostać przyznana dotacja na kwotę blisko 100 milionów złotych.

- Ks. Michał O. działając wspólnie w porozumieniu z tymi urzędnikami, doprowadził do wypłaty tych środków. Tutaj istotną kwestią jest to, że działali wspólnie i w porozumieniu - poinformował dziś podczas konferencji rzecznik prasowy prok. Przemysław Nowak. Zapowiedział, że będą kierowane wnioski o tymczasowy areszt wobec trzech osób, a zebrany materiał dowodowy będzie analizowany pod kątem uchylenia immunitetu politykom. Powstające na warszawskim Wilanowie centrum terapeutyczne ma na celu pomoc ofiarom przemocy.

CZYTAJ DALEJ

Tak, proszę, Jezu Chryste, obmyj mnie

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Pio Si/pl.fotolia.com

Rozważania do Ewangelii J 13, 1-15.

Wielki Czwartek, 28 marca

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas w Sosnowcu przeprosił wiernych za każde zgorszenie, które kiedykolwiek spowodowali księża

2024-03-28 23:35

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

flickr.com/episkopatnews

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

- Kościelne postępowanie w bulwersującej sprawie sprzed miesięcy dobiega końca - powiedział abp Adrian Galbas SAC, administrator apostolski diecezji sosnowieckiej sede vacante. W czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, którą odprawił w sosnowieckiej bazylice katedralnej, przeprosił wiernych za każde zgorszenie, które kiedykolwiek spowodowali księża.

- Po podjęciu ostatecznych decyzji, zostanie o nich poinformowana opinia publiczna. Także w sprawie, która w ostatnich dniach spowodowała, że diecezja sosnowiecka znalazła się na czołówkach gazet, jestem zdeterminowany, by wszystko wyjaśnić i adekwatnie zareagować. Proszę przyjąć moje zapewnienie, że nic w tej, jak i w żadnej innej gorszącej sprawie, nie jest i nie będzie zbagatelizowane - powiedział.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję