Reklama

Śladem naszych artykułów

Jeszcze o Ostrej Bramie

Do zamieszczonego w „Niedzieli” z 16 listopada br. artykułu ks. Edmunda Boniewicza SAC „Matka Miłosierdzia” - o. Arkadiusz Smagacz OCD dodaje kilka ważnych faktów z wileńskich dziejów karmelitów bosych. Pisze m.in.:

Niedziela Ogólnopolska 50/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Karmelici bosi przybyli do Wilna w 1626 r., by w kolejnych latach właśnie przy Ostrej Bramie wybudować swój kościół pw. św. Teresy z Avila oraz klasztor. W 1668 r. magistrat miasta oddał im pod opiekę obraz Matki Bożej w Ostrej Bramie. Pozwolono jednocześnie karmelitom na budowę kaplicy na bramie miejskiej. Początkowo była ona drewniana, a następnie po pożarze miasta w 1715 r. wybudowano kaplicę murowaną, która przetrwała do naszych czasów. Ks. Edward Pohorecki stwierdza: „Aż do czasu założenia klasztoru karmelitów bosych przy Ostrej Bramie obraz nie cieszył się szczególną czcią wiernych. Dopiero zakonnicy sami zwrócili uwagę na obraz Bogarodzicy, zaczęli go czcić i szerzyć jego kult wśród wiernych”. (E. Pohorecki, Ostrobramska Matka Miłosierdzia, w: Mały Słownik Maryjny, Niepokalanów 1987, s. 69). Trudno więc mówić o kulcie Matki Bożej Ostrobramskiej, pomijając Jej wiernych kustoszy - karmelitów bosych.
Trwali oni przy Ostrej Bramie do 1845 r.
Usunęły ich wówczas z Wilna władze carskiej Rosji. Po latach zaborów udało im się odzyskać ostrobramskie sanktuarium dopiero w 1936 r. Nie na długo jednak. W 1941 r. wszyscy karmelici bosi zostali aresztowani przez hitlerowców i tym samym wyrzuceni z kościoła i klasztoru. Po zakończonych działaniach wojennych władze sowieckie nie pozwoliły na powrót do Ostrej Bramy jej prawowitych właścicieli. Ostatnim kustoszem sanktuarium był w latach 1944-48 o. Andrzej Gdowski.
To jedynie kilka zdań przypominających o naszej karmelitańskiej obecności w Wilnie przy sanktuarium Matki Bożej Ostrobramskiej. Prosiłbym, aby w wartościowych artykułach umieszczanych na łamach Niedzieli, a traktujących o historii wileńskiego sanktuarium, nie pomijać tej istotnej sprawy i ponownie nie „wydziedziczać” karmelitów bosych z maryjnej tradycji naszej Ojczyzny.
Jednocześnie pozwalam sobie dołączyć wykaz kilku pozycji bibliograficznych (poza już cytowanym Małym Słownikiem Maryjnym): Cz. Gil, Karmelici bosi w Polsce 1605-1655, Nasza Przeszłość, 48 (1977), ss. 5-238; Tenże, historia Karmelu Terezjańskiego, Kraków 2002; B. Wanat, Zakon karmelitów bosych w Polsce. Klasztory karmelitów i karmelitanek bosych 1605-1975, Kraków 1979; Tenże, Zarys rozwoju kultu Matki Bożej Miłosierdzia z Ostrej Bramy, Kraków 2003, [seria] Życie i misja Karmelu Terezjańskiego, nr 123.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fundacja Grupa Proelio: nowy przedmiot „edukacja zdrowotna” to permisywna edukacja seksualna

2024-04-19 14:27

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

Od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot „Edukacja zdrowotna”, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie”. - Ministerstwo Edukacji wraz z resortami zdrowia i sportu, pod przykrywką troski o zdrowie dzieci i młodzieży, planuje wprowadzić do szkół permisywną, deprawacyjną, edukację seksualną. W odróżnieniu od Wychowania do Życia w rodzinie nowy przedmiot może być obowiązkowy - alarmuje Grupa Proelio i zachęca do sprzeciwu wobec tych planów.

Ministrowie edukacji, zdrowia i sportu na wspólnej konferencji prasowej zapowiedzieli, że od września 2025 r. w szkołach realizowany ma być nowy przedmiot, który zastąpi „Wychowanie do życia w rodzinie” - „Edukacja zdrowotna”. Jego elementem ma być edukacja seksualna.

CZYTAJ DALEJ

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

2024-04-18 13:53

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

Helena Kmieć

Helena Kmieć

W związku z wieloma pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi drogi postępowania w procesie beatyfikacyjnym Heleny Kmieć, wydałem oświadczenie, które rozwiewa te kwestie - mówi postulator procesu beatyfikacyjnego Helelny Kmieć, ks. Paweł Wróbel SDS.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: Wystawa unikatowych pamiątek związanych z bitwami pod Mokrą i o Monte Cassino

2024-04-19 18:33

[ TEMATY ]

Jasna Góra

wystawa

BPJG

Unikatowe dokumenty jak np. listy oficera 12 Pułku Ułanów Podolskich z Kozielska czy oryginalną kurtkę mundurową typu battle-dress z kampanii włoskiej, a także prezentowane po raz pierwszy, pochodzące z jasnogórskich zbiorów, szczątki bombowca Vickers Wellington Dywizjonu 305 można zobaczyć na wystawie „Od Mokrej do Monte Cassino - szlakiem 12 Pułku Ułanów Podolskich”. Na wernisażu obecny był syn rotmistrza Antoniego Kropielnickiego uczestnika bitwy pod Mokrą. Ekspozycja znajduje się w pawilonie wystaw czasowych w Bastionie św. Rocha na Jasnej Górze.

Wystawa na Jasnej Górze wpisuje się w obchody 85. rocznicy bitwy pod Mokrą, jednej z najbardziej bohaterskich bitew polskiego żołnierza z przeważającymi siłami Niemców z 4 Dywizji Pancernej oraz 80. rocznicy bitwy o Monte Cassino, w której oddziały 2. Korpusu Polskiego pod dowództwem gen. Władysława Andersa zdobyły włoski klasztor.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję