Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Boży Sąd

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ap 11, 17-18; 12, 10.12
- z Nieszporów na czwartek I tygodnia
Audiencja generalna, 26 maja 2004 r.

1. Kantyk, który przed chwilą zanosiliśmy „do Pana Boga Wszechmogącego” i który jest zaproponowany w Liturgii Nieszporów, stanowi owoc wyboru niektórych wersetów z rozdziałów 11 i 12 Apokalipsy. Już umilkła ostatnia z siedmiu trąb, które brzmią w tej Księdze walki i nadziei. I oto 24 starców zastępów niebiańskich, reprezentujących wszystkich sprawiedliwych Starego i Nowego Przymierza (por. Ap 4, 4; 11, 16), intonuje inny hymn, być może już używany przez zgromadzenie liturgiczne pierwotnego Kościoła. Adorują oni Boga, Pana świata i historii, gotowego do wprowadzenia swojego królestwa sprawiedliwości, miłości i prawdy.
W tej modlitwie słyszy się bicie serca sprawiedliwych, oczekujących w nadziei nadejścia Pana, który uczyni bardziej świetlaną historię ludzką, często pogrążoną w ciemnościach grzechu, niesprawiedliwości, kłamstwa i gwałtu.

2. Pieśń, zaintonowana przez 24 starców, oparta jest na odwołaniu się do dwóch Psalmów - Psalmu 2, który jest pieśnią mesjańską (por. Ps 2, 1-5), oraz Psalmu 99 [98], który celebruje Bożą królewskość (por. Ps 99 [98], 1). W ten sposób osiąga się cel, jakim jest wysławianie słusznego i decydującego sądu, który Pan wprowadzi wobec całej historii ludzkiej.
Są dwa aspekty tej dobroczynnej interwencji, podobnie jak są dwa rysy określające oblicze Boga. Jest On Sędzią, ale również Zbawicielem; potępia zło, ale nagradza wierność; jest to sprawiedliwość, ale przede wszystkim miłość. Bardzo znaczące jest określenie sprawiedliwych, obecnie zbawionych w królestwie Boga. Są oni przedstawieni w trzech kategoriach „sług” Pana, a więc są to prorocy, święci oraz ci, których przenika bojaźń Boża (por. Ap 11, 18). Jest to pewien rodzaj duchowego obrazu ludu Bożego, zgodnie z darami otrzymanymi na chrzcie i rozwiniętymi w życiu wiary i miłości. Jest to wizerunek sług, który się spełnia zarówno w maluczkich, jak i w wielkich (por. Ap 19, 5).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. W naszym hymnie, jak już powiedziano, wykorzystano również inne wersety rozdziału 12, które odnoszą się do wspaniałej i sławnej sceny z Apokalipsy. Ścierają się Niewiasta, która urodziła Mesjasza, oraz smok złośliwości i gwałtu. W tym pojedynku między dobrem a złem, między Kościołem a szatanem, niespodziewanie rozbrzmiewa głos niebiański, który zapowiada zwycięstwo nad „oskarżycielem” (por. Ap 12, 10). Imię to jest tłumaczeniem hebrajskiego imienia Satán, nadanego osobie, która - według Księgi Hioba - jest członkiem Bożych zastępów niebiańskich, gdzie pełni rolę oskarżyciela publicznego (por. Hi 1, 9-11; 2, 4-5; Za 3, 1).
On to „oskarżał naszych braci przed Bogiem dniem i nocą”, to znaczy podawał w wątpliwość szczerość wiary sprawiedliwych. Teraz smok szatański został zmuszony do milczenia, a u podstaw jego przegranej jest „krew Baranka” (Ap 12, 11), męka i śmierć Chrystusa Odkupiciela.
Z jego zwycięstwem związane jest świadectwo męczeństwa chrześcijan. Istnieje głęboki udział w odkupieńczym dziele Baranka ze strony wierzących, którzy nie zawahali się „wzgardzić życiem aż do śmierci” (tamże). Myśl biegnie do słów Chrystusa: „Kto nienawidzi swego życia na tym świecie, zachowa je na życie wieczne” (J 12, 25).

4. Solista niebiański, który zaintonował kantyk, kończy zaproszeniem całego chóru anielskiego do włączenia się w hymn radości za otrzymane zbawienie (por. Ap 12, 12). My włączamy się w ten głos radosnego i pełnego nadziei dziękczynienia, chociaż pośród prób, które znaczą naszą drogę ku chwale.
Czynimy to, słuchając słów, z jakimi św. Polikarp, męczennik, zwracał się do Pana Boga Wszechmogącego, gdy był już skrępowany i leżał na stosie: „Panie Boże Wszechmogący, Ojcze umiłowanego i błogosławionego Syna Twego Jezusa Chrystusa... Bądź błogosławiony za to, że uczyniłeś mnie godnym zajęcia w tym dniu i w tej godzinie miejsca w gronie męczenników, w kielichu Twego Chrystusa dla zmartwychwstania do wiecznego życia duszy i ciała w niezniszczalności Ducha Świętego. Za to, że mogę być z nimi przyjęty dziś przed Twoje oblicze jako godna ofiara, tak jak Ty, Bóg prawdziwy i wolny od kłamstwa, już wcześniej to przewidziałeś, objawiłeś i dokonałeś. Za to wysławiam Cię ponad wszystko, błogosławię i uwielbiam przez wiecznego i niebieskiego Twojego Najwyższego Kapłana i umiłowanego Syna Jezusa Chrystusa, przez którego niech będzie chwała Tobie razem z Nim i z Duchem Świętym, teraz i przez wszystkie wieki. Amen” (Atti e passioni dei martiri, Mediolan 1987, s. 23).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Miziński: bądźmy wierni dziedzictwu św. Wojciecha

– Dzisiaj musimy się zapytać, co uczyniliśmy z tym dziedzictwem, które przyniósł nam św. Wojciech – mówił w homilii bp Artur Miziński, Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski, który 23 kwietnia w uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski przewodniczył Mszy św. w kościele św. Wojciecha w Częstochowie.

– Zapewnienie Chrystusa zmartwychwstałego w słowach: „Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” zrealizowało się nie tylko w życiu apostołów, ale także w życiu i posłudze ich następców. Św. Wojciech jest tego jasnym przykładem – podkreślił bp Miziński.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystości odpustowe w Czerwieńsku

2024-04-24 10:54

[ TEMATY ]

Czerwieńsk

parafia św. Wojciecha

Waldemar Napora

Po zakończonej Eucharystii wokół kościoła parafialnego przeszła uroczysta procesja z relikwiami św. Wojciecha

Po zakończonej Eucharystii wokół kościoła parafialnego przeszła uroczysta procesja z relikwiami św. Wojciecha

Parafianie z Czerwieńska 23 kwietnia przeżywali odpust ku czci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: na Błoniach zakończył się Marsz Nadziei

2024-04-25 07:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Biuro Prasowe Jasna Góra

„Każde Życie jest Ważne”, „Pomagamy, Wspieramy, dajemy Nadzieję” - z takimi hasłami i przesłaniem zakończył się na jasnogórskich Błoniach Marsz Nadziei. To w ramach ogólnopolskiej kampanii Pola Nadziei, która zwraca uwagę na działalność hospicjów i wszystkich pacjentów dotkniętych niepełnosprawnościami i chorobą nowotworową. Uczestnicy przy figurze Niepokalanej pomodlili się i złożyli kwiaty.

W Marszu wzięli udział uczniowie częstochowskich przedszkoli i szkół, mieszkańcy miasta, a także pacjenci hospicjum. - Od czterech lat korzystam z pomocy hospicjum. Jestem pacjentem onkologicznym, a moi bliscy już nie żyją. Pracownicy dali mi wsparcie i opiekę, są dla mnie jak rodzina. Czuję się jakby podarowano mi drugie życie - powiedział pan Dariusz, pacjent częstochowskiego hospicjum. Dodał, że Marsz jest dla niego manifestacją i apelem, że „osoby chore też mają prawo do normalnego funkcjonowania”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję