Reklama

W Kościele

Jezus idzie z nami

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zróbcie Mu miejsce,
Pan idzie z nieba,
Pod przymiotami ukryty chleba.
Zagrody nasze widzieć przychodzi
I jak się Jego dzieciom powodzi.
Franciszek Karpiński

Bezpośrednią przyczyną wprowadzenia święta Bożego Ciała (od 1970 r. - uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa) były widzenia bł. Julianny (zm. 1258 r.), augustianki z klasztoru Mont Cornillon Ličge w Belgii. Na jasnej tarczy księżyca widziała ona ciemną plamę oznaczającą brak w roku liturgicznym święta ku czci Najświętszego Sakramentu. Ustanowienie święta poprzedziły długie dyskusje teologiczne na temat widzeń bł. Julianny. Brał w nich czynny udział Jakub, archidiakon katedry w Ličge, późniejszy papież Urban IV. W wyniku tych dyskusji święto Bożego Ciała w 1246 r. w swojej diecezji w Ličge wprowadził biskup Robert. Później uczyniły to jeszcze inne diecezje w różnych krajach zachodniej Europy.
Papież Urban IV pragnął rozszerzyć kult Eucharystii w całym Kościele. W tym celu w 1264 r. przygotował specjalną bullę Transiturus de hoc mundo (Przechodząc z tego świata), gdzie podawał powody, które uzasadniają potrzebę ogłoszenia takiego święta: ożywienie wiary w Przenajświętszą Eucharystię, zadośćuczynienie za znieważanie Jezusa w Przenajświętszym Sakramencie oraz uczczenie wielkiej tajemnicy wiary w Wielki Czwartek.
Poważny nastrój Wielkiego Czwartku i dni po nim następujące nie pozwalały na uroczyste, radosne obchodzenie i przeżywanie tego faktu. Papież Urban IV na obchód święta Bożego Ciała wyznaczył czwartek po uroczystości Trójcy Przenajświętszej. On też polecił ułożyć nowy formularz mszalny i brewiarzowy. Według powszechnie przyjętej opinii, autorem tych głębokich tekstów jest św. Tomasz z Akwinu.
Śmierć Urbana IV w 1264 r. przeszkodziła ogłoszeniu bulli Transiturus... Nowe święto przyjęło się więc tylko w niektórych zakonach i diecezjach. Bullę Urbana IV ogłosił dopiero w 1317 r. papież Jan XXII. Tę datę uważa się oficjalnie za początek obchodów święta Bożego Ciała w Kościele powszechnym.
Procesja Bożego Ciała do czterech ołtarzy, jako forma uczczenia Chrystusa Eucharystycznego, powstała nieco później. Pierwsza wzmianka o jej istnieniu pochodzi z 1277 r. z Kolonii, z kościoła św. Gereona, skąd rozpowszechniła się i w XIV wieku znana już była w różnych krajach Europy.
Od wielu już wieków na ulice miast i wsi wychodzą procesje z Jezusem Eucharystycznym. Trudno oprzeć się urokowi tych zbiorowych manifestacji wiary w Boga ukrytego w białej Hostii. Ulice i domy przystrojone są flagami, niewiasty, ubrane w stroje ludowe, niosą feretrony. Powiewają sztandary. Dzieci pierwszokomunijne sypią kwiatki. Grają orkiestry i śpiewają chóry. Za Jezusem niesionym przez kapłana w złocistej monstrancji pod baldachimem podąża wielka rzesza wiernych. Ku niebu unoszą się słowa pieśni eucharystycznej.
Niezwykle uroczysta jest ta procesja Bożego Ciała. Jest ona świętym pochodem, który nikogo nie wyklucza i błogosławi nawet tym, co stoją zadziwieni z boku i patrzą, niczego nie pojmując. Jest to procesja, która niesie ze sobą to, co święte i wieczne. Idzie bowiem z nami sam Pan dziejów i tego świata (por. K. Rahsier SJ, Mały rok kościelny, Kraków 1986, s. 125). Podniosły charakter uroczystości Ciała i Krwi Chrystusa nie może nam nigdy przysłonić prawdy, że najpiękniejszą i najgodniejszą monstrancją dla Jezusa jest żywe serce człowieka, który idzie na spotkanie z Nim w Komunii św.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oprócz apostołów, Bóg powołuje także innych uczniów – nas wszystkich

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mk 16, 15-20.

Czwartek, 25 kwietnia. Święto św. Marka, ewangelisty

CZYTAJ DALEJ

Zwykła uczciwość

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 3

[ TEMATY ]

Ks. Jarosław Grabowski

Piotr Dłubak

Ks. Jarosław Grabowski

Ks. Jarosław Grabowski

Duchowni są dziś światu w dwójnasób potrzebni. Bo ludzie stają się coraz bardziej obojętni na sprawy Boże.

Przyznam się, że coraz częściej w mojej refleksji dotyczącej kapłaństwa pojawia się gniewna irytacja. Pytam siebie: jak długo jeszcze mamy czuć się winni, bo jakaś niewielka liczba księży dopuściła się przestępstwa? Większość z nas nie tylko absolutnie nie akceptuje ich zachowań, ale też zwyczajnie cierpi na widok współbraci, którzy prowadzą podwójne życie i tym samym zdradzają swoje powołanie. Tylko czy z powodu grzechów jednostek wolno nakazywać reszcie milczenie? Mamy zaprzestać nazywania rzeczy w ewangelicznym stylu: tak, tak; nie, nie, z obawy, że komuś może się to nie spodobać? Przestać działać, by się nie narazić? Wiem, że wielu z nas, księży, stawia sobie dziś podobne pytania. To stanie pod pręgierzem za nie swoje winy jest na dłuższą metę nie do wytrzymania. Dobrze ujął to bp Edward Dajczak, który w rozmowie z red. Katarzyną Woynarowską mówi o przyczynach zmasowanej krytyki duchowieństwa, ale i o konieczności zmian w formacji przyszłych kapłanów, w relacjach między biskupami a księżmi i między księżmi a wiernymi świeckimi. „Wiele rzeczy wymaga teraz korekty” – przyznaje bp Dajczak (s. 10-13).

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję