Reklama

Biały Kruk 2

Nowe „Preludia organowe na temat polskich pieśni kościelnych” Mariana Sawy

Leszek Mateusz Gorecki
Niedziela Ogólnopolska 2/2005

1 grudnia 2004 r. na naszym rynku ukazał się prawdziwy bestseller wydawniczy: Preludia organowe na temat polskich pieśni kościelnych autorstwa Mariana Sawy. Publikacja została wydana nakładem Firmy Wydawniczej Zbigniew Indyk z Krakowa. Kompozycje zawarte w zbiorze to propozycja dla wszystkich muzyków kościelnych - zarówno wirtuozów, jak i uczniów czy studentów klas organów.
Marian Sawa to wybitny kompozytor, organista, akompaniator i pedagog, absolwent Salezjańskiej Szkoły Organistowskiej w Przemyślu oraz warszawskiej Wyższej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w klasie organów i kompozycji. Był organistą katedry polowej. Prowadzi działalność pedagogiczną. Jego utwory mają w repertuarze niemal wszyscy organiści i chóry, a wykonywane były w większości krajów świata.
Marian Sawa ma ogromną inwencję twórczą i wrażliwość. W jego kompozycjach odnajdujemy interesujące linie melodyczne, nietuzinkowe pomysły rytmiczne, jedyną w swoim rodzaju harmonikę przy doskonałym warsztacie kompozytorskim. Artysta w swoich utworach organowych cytuje często tematy polskich pieśni kościelnych, podobnie jak czynili to: Feliks Nowowiejski, Mieczysław Surzyński i inni.
Ostatnio pojawia się na rynku wiele ciekawych kompozycji dla organistów, opartych na pieśniach polskiego Kościoła. Niedawno Wydawnictwo Karmelitów Bosych w Krakowie wznowiło Rok w pieśni kościelnej Surzyńskiego, a Firma Wydawnicza Zbigniew Indyk z Krakowa opublikowała skomponowane na jej zamówienie Preludia T. Machla.
Muzyka współtworzy liturgię, dlatego powinna być jak najdoskonalsza. Preludia Sawy spełniają to kryterium. W zbiorze znajdziemy ich 65, uszeregowanych według roku kościelnego, a także kompozycje na temat pieśni eucharystycznych, do Serca Jezusowego, czy maryjnych. To doskonałe miniatury. Znakomicie nadają się do liturgii: zarówno jako wprowadzające w nastrój preludia, jak i kontemplacyjne interludia czy błyskotliwe postludia na zakończenie. Charakteryzuje je zróżnicowany stopień trudności: od prostych do skomplikowanych i wirtuozowskich kompozycji. Preludia Sawy cechuje współczesny, lecz wyważony język harmoniczny. Zbudowane są przeważnie według podobnego schematu: wprowadzenie, ekspozycja tematu oraz improwizowane zakończenie. Utwory te to jakby elementarz niepowtarzalnego stylu kompozytora. Znajdziemy w nich: chorałowe reminiscencje, góralskie brzmienia, motywy taneczne, perliste biegniki, wielkie kaskady akordów, ciekawe harmonizacje pieśni, polifonię i homofonię.
Ze względu na zróżnicowane problemy techniczne i pozostawioną swobodę interpretacji preludia to wartościowe utwory dydaktyczne. Umożliwiają adeptom sztuki rozwój własnego smaku muzycznego. Ich atrakcyjne brzmienie zachęca do dalszych studiów nad nimi.
Podsumowując, Preludia organowe na temat polskich pieśni kościelnych Mariana Sawy to doskonała propozycja zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych organistów. Kompozycje te są niezastąpione zarówno w szkole, na koncercie, jak i w codziennej praktyce organistowskiej. Uważam, iż jest to zbór, który powinien być w posiadaniu każdego organisty. Gorąco zachęcam do nabycia tej niezwykle cennej pozycji literatury organowej.
W sprawie dystrybucji można kontaktować się z Firmą Wydawniczą Zbigniew Indyk, 30-660 Kraków, ul. Trybuny Ludów 14a.

Audiencje środowe w liczbach

2018-02-21 16:51

kg (KAI/truenumbers.it) / Watykan

Najwięcej środowych audiencji ogólnych w ciągu roku odbyło się pod koniec pontyfikatu św. Jana Pawła II: w 2003 było ich 48, czyli w praktyce papież ten, już wówczas bardzo ograniczony ruchowo, spotykał się z wiernymi w Watykanie co tydzień, z wyjątkiem lipca, gdy wypoczywał w górach. Ale najwyższa średnia liczba uczestników audiencji przypada na rok 2013: koniec pontyfikatu Benedykta XVI i pierwszy rok kierowania Kościołem przez Franciszka: w 38 spotkaniach środowych uczestniczyło wówczas ponad półtora miliona pielgrzymów, czyli średnio prawie 39,4 tys. osób.

Mazur/episkopat.pl

Z danych Prefektury Domu Papieskiego wynika, że od pierwszej audiencji ogólnej Benedykta XVI – 27 kwietnia 2005 do ostatniej 27 lutego 2013 na 348 audiencjach spotkał się on z 5 116 600 uczestnikami. Najwięcej wiernych przybyło na spotkania z papieżem w r. 2006 – na 45 audiencjach ogólnych było ich 1031500. Natomiast w 2011 na takiej samej liczbie audiencji było jedynie 400 tys. wiernych.

W ostatnich latach, za obecnego pontyfikatu, liczba uczestników spotkań środowych wyraźnie zmalała: w 2014 wynosiła 28125, a w 2016 - 16875.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Ponad 332 tys. zł dla osób niedożywionych dzięki trasie koncertowej „Betlejem w Polsce”

2018-02-22 11:46

luk / Kraków (KAI)

Podczas cyklu koncertów „Betlejem w Polsce” w 12 polskich miastach najpiękniejsze kolędy i pieśni bożonarodzeniowe z różnych stron świata zaśpiewali m.in. Natalia Kukulska, Igor Herbut, Kasia Moś, Dana Winnicka czy Mate.O. Wydarzenie o charakterze charytatywnym przyniosło w tym roku ponad 332 tys. zł na rzecz osób niedożywionych.

Materiały prasowe

Koncerty stały się przestrzenią wielu spotkań - z rodziną i przyjaciółmi, z mieszkańcami miast, artystów z fanami oraz potrzebujących z osobami dobrej woli. Były także miejscem emocjonalnych i duchowych doznań płynących z wyjątkowego widowiska teatralno-muzycznego oraz przekazywanych treści.

- Dzięki „Betlejem w Polsce” idea kultywowania tradycji wspólnego kolędowania nie tylko w domach, ale również w centrach miast, stała się rzeczywistością. Po zakończeniu drugiej edycji trasy, można już śmiało stwierdzić, że te koncerty powołały do życia fakt kulturowy, który rozwija i wzmacnia wspólnotę duchową i obywatelską Polaków - ocenia Adam Guzdek, pomysłodawca i producent koncertu.

Znanym wokalistom i instrumentalistom towarzyszyła podczas występów orkiestra kameralna AUKSO. Publiczność poza znanymi polskimi kolędami mogła również usłyszeć hebrajską pieśń szabatowej Lecha Dodi, współczesną pieśń angielskiej „Przyszedł bezbronny na świat” czy czeską kolędę „Czas radości”.

Dochód z wydarzenia został przeznaczony na akcję społeczną „Głodnych nakarmić”. Publiczność, kupując bilety, na rzecz osób niedożywionych przekazała ponad 332 tys. zł. Koncertom towarzyszyła również inicjatywa „Ambasador miłosierdzia” – każdy widz mógł zabrać ze sobą specjalną torbę, a następnie wypełnić ją produktami żywnościowymi i przekazać do wskazanych miejsc.

- Miało to zaangażować jak największą liczbę osób do udzielania bezpośredniej pomocy innym. Takich ambasadorów pojawiło się w tym roku ponad 4 tys., co bardzo cieszy. Co ważne, akcję „Głodnych nakarmić” można wspierać nadal, kupując specjalną płytę z utworami z tegorocznej trasy koncertowej, co może być realizacją ważnej przecież w Wielkim Poście jałmużny - zachęca Guzdek. Krążek można zakupić na stronie www.ambasadormilosierdzia.pl.

Cykl koncertów „Betlejem w Polsce” obejrzało w sezonie 2017/2018 r. ponad 50 tys. osób. Na fanpage’u wydarzenia posty zostały wyświetlone niemal 11 mln razy, a całkowita liczba odbiorców strony osiągnęła 2,1 mln osób.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem