Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Swego czasu w ramach tego cyklu, wprowadzającego w lekturę tekstów biblijnych (szczególnie nowotestamentowych), była mowa o tzw. logiach Jezusa, czyli jego lapidarnych wypowiedziach (nr 26, 28, 31/2006). Owe powiedzenia prawie zawsze charakteryzują się wezwaniem do ich natychmiastowej realizacji lub zawartą w nich paradoksalnością. Należy zatem za każdym razem pytać, jaki cel przyświeca wypowiedziom typu: „...Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu wejść do królestwa niebieskiego” (Mt 19, 24).
Jeśli potraktowalibyśmy ową Jezusową zapowiedź w sposób czysto literalny, moglibyśmy dojść do wniosku, że w praktyce nikt (!) nie wejdzie do królestwa niebieskiego oprócz ludzi biednych. Czyżby takie było Jego zamierzenie? Odpowiedź jest przecząca. Jest tak dlatego, ponieważ ów logion zostaje wypowiedziany zaraz po epizodzie z bogatym młodzieńcem (Mt 19, 16nn.). Stanowi on zatem jego podsumowujący komentarz. W opowiadaniu tym chodzi zaś o to, że zbytnie przywiązanie do dóbr materialnych może oddalać od Jezusa nawet tych, którzy mieliby szczere intencje do naśladowania Go. Dlatego też celem cytowanej wyżej wypowiedzi jest uświadomienie słuchaczom, jak wielką przeszkodą w drodze do zbawienia może być nieuporządkowane umiłowanie bogactw tego świata.
Część wypowiedzi Pańskich otoczonych jest ramami narracyjnymi, które niekiedy mogą się zmieniać w zależności od poszczególnych Ewangelii i zamierzeń ich końcowych redaktorów. Tak jest np. z opowiadaniem o pochodzeniu Mesjasza. Pierwsza Ewangelia (Mt 22, 41-46) przedstawia nauczanie Jezusa w formie dyskusji z faryzeuszami. Druga zaś (Mk 12, 35-37) i trzecia (Łk 20, 41-44) referują tylko samą Jego wypowiedź bez wzmianki o jakimkolwiek dialogu. Istota tych tekstów zawiera się w szokującym nieco czytelnika stwierdzeniu, że sam Dawid nazywa Mesjasza swoim Panem (por. Łk 20, 44 i par.).
Innym przykładem jest opowiadanie o paralityku, którego, według św. Marka (2, 1-7) i św. Łukasza (5, 17-21), spuszczono przez otwór w dachu. Według zaś św. Mateusza (9, 1-3), po prostu przyniesiono go przed Jezusa. Celem bowiem tego opowiadania, przekazanego nam przez synoptyków, nie jest opisywanie szczegółów pewnych okoliczności, lecz zwrócenie uwagi czytelnika na fakt, że Jezus ma władzę odpuszczania grzechów („Ufaj, synu! Odpuszczone są ci twoje grzechy” - Mt 9, 2 i par.).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Artur Ważny o nowych wyzwaniach, problemach i priorytetach

O nowych wyzwaniach, priorytetach i z czym musi się zmierzyć. "Stąd nie zabieram nic, żadnych mebli, tylko same książki (...). Zabieram tylko całe to dziedzictwo, które noszę - takie duchowe, kulturowe, religijne." - mówi bp Ważny w rozmowie z Radiem RDN.

Cały rozmowa z bp. Arturem Ważnym:

CZYTAJ DALEJ

Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego

2024-04-25 11:34

[ TEMATY ]

Lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Karol Porwich/Niedziela

Zabawkarstwo drewniane ośrodka Łączna-Ostojów, oklejanka kurpiowska z Puszczy Białej, tradycja wykonywania palm wielkanocnych Kurpiów Puszczy Zielonej, Warszawska Pielgrzymka Piesza na Jasną Górę oraz pokłony feretronów podczas pielgrzymek na Kalwarię Wejherowską to nowe wpisy na Krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Tworzona od 2013 roku lista liczy już 93 pozycje. Kolejnym wpisem do Krajowego rejestru dobrych praktyk w ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego został natomiast konkurs „Palma Kurpiowska” w Łysych.

Na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego zostały wpisane:

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję