Reklama

Moje pismo Tęcza - 11/12 2017

Czerna - dawna karmelitańska pustelnia

Piotr Chmieliński
Niedziela Ogólnopolska 28/2007, str. 14-15


Kościół św. Eliasza w Czernej
www.karmelczerna.pl

Wśród lasów, dolin, grot i jaskiń ukrył się klasztor Karmelitów Bosych. 16 lipca przybywają tu liczne pielgrzymki na odpust Matki Bożej Szkaplerznej

Diabeł szukał kiedyś miejsca na ukrycie skarbu. Jego wybór padł na miejsce oddalone od wielkomiejskiego zgiełku i sąsiadujące z karmelitańską pustelnią. Dwa strome zbocza, oddzielone od siebie głębokim jarem, połączone były mostem pustelniczym. Most, ozdobiony figurami świętych, miał 120 metrów długości i 18 metrów wysokości. Pod nim właśnie diabeł ukrył skarb. W każdy Wielki Piątek, gdy zajęty jest kuszeniem Chrystusa, skarbu nikt nie pilnuje. Kto więc chce skarb znaleźć, ma na to tylko ten jeden dzień. Ale uwaga: jeżeli nie zdąży, czeka go śmierć.
Legenda ta przekazywana jest z ust do ust do dzisiejszego dnia. Most jest już obecnie zrujnowany, ale cały czas okoliczna ludność nazywa go mostem diabelskim. Warto się na chwilę przy nim zatrzymać, by dokładnie obejrzeć okolicę. Jesteśmy w Czernej, w pobliżu Krzeszowic, około 80 kilometrów od Krakowa. Te tereny to jeden z atrakcyjniejszych krajobrazowo obszarów Małopolski. Wiele tu lasów, dolin, potoków, grot, jaskiń, strumieni i rozlewisk.

Miejsce samotne

Tuż za diabelskim mostem wznosi się w górę droga prowadząca do klasztoru Karmelitów Bosych. Po ok. 10 minutach marszu dochodzimy do obszernego, przyklasztornego dziedzińca. Po lewej stronie mijamy mur klasztorny. Najpierw jest wejście na furtę, a potem do kościoła. Nad drzwiami wejściowymi do świątyni umieszczono wiele mówiącą łacińską sentencję, zaczerpniętą z pism św. Bernarda: „Sam Bóg szuka samotnego miejsca. O szczęśliwa samotności, o jedyna szczęśliwości”.
Kompleks klasztorny w Czernej rzeczywiście był kiedyś „samotnym miejscem”, w którym żyli samotni zakonnicy. Żyli oni wtedy m.in. w małych pustelniach rozrzuconych po leśnych polanach na obszarze blisko 80 hektarów w obrębie tzw. wielkiej klauzury. Klauzurę tę wyznaczał mur o długości ponad czterech kilometrów. Do dzisiaj można oglądać jeszcze fragmenty tego muru. Pozostały także ślady po czterech domkach pustelniczych. Jeden z najlepiej zachowanych to pustelnia pod wezwaniem św. Agnieszki. Leży w ogrodzie klasztornym i służy zakonnikom do odprawiania rekolekcji w ścisłej samotności.
Dziś już, oczywiście, tzw. wielkiej klauzury w Czernej nie ma. Pod koniec XVIII wieku klasztory kontemplacyjne w zaborze austriackim weszły w czas kryzysu. W Czernej zniesiono wielką klauzurę, a kościół udostępniono wiernym.

Fundacja Firlejowej

Klasztor w Czernej ufundowała w 1629 r. Agnieszka z Tęczyńskich Firlejowa, wojewodzina krakowska. Klasztor otrzymał kształt czworoboku o wymiarach 70 na 70 m. I w tym akurat nie ma nic dziwnego, bo klasztory zwykle budowano jako czworoboki z wirydarzem pośrodku, a kościół przylegał do jednego z boków. W Czernej jednak w środku klasztornego czworoboku postawiono kościół o kształcie krzyża łacińskiego. Tym samym świątynia znalazła się pośrodku klasztoru, a zamiast jednego, zyskano aż cztery wirydarze.
Barokowy kościół pw. św. Eliasza jest szczególnie godny uwagi. Już przy samym wejściu do świątyni, obok progu, znajduje się płyta nagrobna zakrywająca miejsce spoczynku Agnieszki Firlejowej. Pochowano ją w tym miejscu zgodnie z jej życzeniem.
W kościele uwagę zwraca przede wszystkim łaskami słynący obraz Matki Bożej Szkaplerznej, namalowany w połowie XVIII wieku przez Pawła Gołębiowskiego. Przed wspomnianym wizerunkiem Matki Bożej modli się wielu wiernych, którzy przybywają do Czernej nawet z odległych stron Polski. Często pielgrzymi przyjmują też szkaplerz święty z rąk karmelitów bosych. A codziennie wieczorem przed obrazem Matki Bożej Szkaplerznej zbiera się cała wspólnota miejscowego klasztoru.
W ołtarzu głównym świątyni natomiast widzimy duży obraz olejny namalowany przez Tomasza Dolabellę, nadwornego malarza Władysława IV. Obraz przedstawia proroka Eliasza z aniołem.

Reklama

Za klauzurą

Niewielkie drzwi po obu stronach ołtarza kryją wejście do chóru zakonnego. Tam już postronni nie mają wstępu. To miejsce codziennej modlitwy zakonników. Inne pomieszczenia objęte klauzurą to, jak w każdym klasztorze: refektarz, czyli jadalnia, cele zakonne (w Czernej bardzo małe), salki rekreacyjne, biblioteka i charakterystyczne, długie korytarze. Jedno skrzydło klasztoru na piętrze zajmuje nowicjat Krakowskiej Prowincji Karmelitów Bosych. Nowicjusze mają swoją kaplicę, salkę rekreacyjną, ale oczywiście żyją, modlą się i pracują razem z całą wspólnotą klasztorną. Zakon Karmelitów Bosych jest kontemplacyjno-czynny. Zakonnicy prowadzą apostolstwo, ale w ich życiu podstawowy wymiar ma pogłębiona modlitwa. Widać to chociażby po planie dnia w klasztorze w Czernej, który drukujemy obok w ramce.
Wracamy jeszcze do kościoła i zanim z niego wyjdziemy, warto jeszcze zajrzeć do kaplicy św. Rafała Kalinowskiego. To odnowiciel Zakonu Karmelitów Bosych w Polsce i wieloletni przeor klasztoru w Czernej. Główny obraz, namalowany przez Jerzego Kumalę, przedstawia św. Rafała błogosławiącego ziemski glob. W prezbiterium znajduje się ołtarz w kształcie sarkofagu ozdobiony scenami z życia św. Rafała, podparty przez dwa odlane z brązu klęczące anioły. Przy tym ołtarzu często odprawiane są Msze św. dla grup pielgrzymkowych albo rekolekcyjnych.
W klasztorze koniecznie trzeba jeszcze zobaczyć muzeum. Składa się z czterech ekspozycji. Część historyczna obejmuje eksponaty liturgiczne i przedmioty codziennego użytku, którymi posługiwali się kiedyś zakonnicy. Część misyjna natomiast gromadzi bogaty zbiór afrykańskiego rękodzieła i przedmiotów codziennego użytku z Rwandy i Burundi, gdzie karmelici bosi prowadzą misje. Jest jeszcze ekspozycja poświęcona św. Rafałowi Kalinowskiemu oraz kolekcja różnych zbiorów zgromadzonych przez br. Bernardyna Berkę.
Muzeum czynne jest od poniedziałku do soboty w godz.: 9.00 - 12.00 i 14.00 - 16.00, a w niedziele i święta od 14.00 do 16.00.
Wychodzimy z klasztoru. Długa, piękna aleja św. Józefa zachęca do spaceru. Po lewej stronie mijamy klasztorny cmentarz. Dalej po tej samej stronie ciągnie się dość wysoki mur, za którym kryje się ogromny klasztorny ogród. Po prawej stronie natomiast na zalesionym wzgórzu w latach 1986-1990 wybudowano Drogę Krzyżową. Nieopodal ostatniej stacji utworzono wspaniały punkt widokowy, z którego doskonale można obejrzeć przede wszystkim klasztor, ale także pobliskie wzgórza, lasy, Dolinę Eliaszówki oraz kamieniołomy w Paczułtowicach.

Informacje praktyczne

Czerna leży między Krakowem a Katowicami. Jadąc pociągiem z obu tych miast, należy wysiąść na stacji Krzeszowice. Stąd do Czernej odjeżdżają autobusy PKS albo prywatne busy. Z Krzeszowic podróż trwa ok. 15 minut. Przed główną bramą klasztoru jest księgarnia „Karmelitana”, gdzie można kupić książki, prasę religijną, kasety, płyty audiowizualne i dewocjonalia. W pobliżu księgarni sklepik i kawiarenka „Karmelek” oferuje gorące posiłki, napoje, lody.

Kontakt z klasztorem

Klasztor Karmelitów Bosych, Czerna 79, 32-063 Krzeszowice, tel. (0-12) 282-00-65, czerna@karmel.pl
Więcej informacji o klasztorze Karmelitów Bosych: www.karmelczerna.pl

Porządek dnia w klasztorze w Czernej w dni powszednie

5.15 - Wstawanie
5.30 - Jutrznia, Msza św. konwentualna, czyli dla całej wspólnoty klasztornej
7.00 - Czytanie duchowne
7.30 - Śniadanie
8.15 - Praca
12.00 - Godzina czytań, rachunek sumienia, „Anioł Pański”
12.30 - Obiad, rekreacja
14.00 - Nawiedzenie Najświętszego Sakramentu
14.15 - Praca
17.15 - Nieszpory, rozmyślanie
18.30 - Kolacja
20.00 - Zasłonięcie obrazu Matki Bożej Szkaplerznej, modlitwa na zakończenie dnia, ścisłe milczenie
22.00 - Spoczynek

Msze św. w Kościele Karmelitów Bosych w Czernej

W dni powszednie: 6.00, 6.30, 7.15, 18.30 (w soboty dodatkowo o 10.00)
W niedziele i święta: 6.00, 7.00, 9.00, 11.00, 13.00 i 17.00.
Uroczyste Nieszpory ze wspólnotą zakonną: w niedziele o 16.00.
Sakrament pokuty: przez cały dzień, na dzwonek znajdujący się przy Kaplicy Pojednania.
Uroczystości w Czernej - główna Msza św. odpustowa odprawiana jest o godz. 11.00:
16 lipca - Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel - Matki Bożej Szkaplerznej - główna uroczystość klasztoru poprzedzona dziewięciodniową nowenną. W tym roku Sumę odpustową o godz. 11.00 odprawi i homilię wygłosi bp Adam Śmiegielski, ordynariusz sosnowiecki.
Sobota po 16 lipca - Zjazd Rodziny Szkaplerznej.
Niedziela po 20 lipca - uroczystość św. Eliasza Proroka, patrona kościoła w Czernej.
Niedziela przed uroczystością Chrystusa Króla - uroczyste wspomnienie św. Rafała Kalinowskiego.
19 marca - uroczystość św. Józefa.

Nie żyje Billy Graham - największy ewangelista XX w.

2018-02-21 15:55

abd (KAI) / Montreat

W wieku 99 lat w Montreat w Północnej Karolinie (USA) zmarł dziś Billy Graham, jeden z najbardziej znanych amerykańskich pastorów ewangelikalnych, określany mianem "protestanckiego papieża". Informację o jego śmierci potwierdził Jeremy Blume, rzecznik prasowy Stowarzyszenia Ewangelizacyjnego Billy’ego Grahama.

wikipedia.org
Barack Obama i Billy Graham

Billy Graham (właśc. William Franklin Graham Jr urodził się 7 listopada 1918 r. w Charlotte w stanie Północna Karolina (USA), jako najstarszy syn prezbiteriańskich farmerów. W wieku 16 lat przeżył osobiste nawrócenie pod wpływem kampanii przebudzeniowych ewangelisty Mordecaia Hama.

W latach 1937-1940 studiował teologię, m.in. Florida Bible Institute, gdzie rozpoczął głoszenie kazań. W 1939 r. został ordynowany na duchownego w Południowej Konwencji Baptystów w Palatka na Florydzie i rozpoczął intensywną działalność ewangelizacyjną. W 1943 r. poślubił Ruth Bell, córkę prezbiteriańskich misjonarzy w Chinach. Miał 5 dzieci, 19 wnucząt i 28 prawnucząt.

Od 1947 r. prowadził kampanie ewangelizacyjne, nazywane w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie krucjatami. Do 2005 r. przeprowadził ich 417. Audytorium liczyło w sumie ok. 210 mln osób, a słuchaczy, którzy śledzili jego wystąpienia za pośrednictwem mediów - ponad 2,2 mld.

Jedna z najbardziej znanych konferencji, przeprowadzona w 1995 r. w Portoryko była tłumaczona symultanicznie na 48 języków i transmitowana drogą satelitarną w 185 krajach.

Graham był pierwszym amerykańskim ewangelistą, który w czasie zimnej wojny głosił Słowo Boże w krajach za tzw. "żelazną kurtyną". W 1978 r. jego krucjata ewangelizacyjna odbyła się w Polsce. W 1981 r. spotkał się z Janem Pawłem II podczas prywatnej audiencji, która trwała blisko 2 godziny. Graham tak podsumował tę wizytę: "była to bardzo prywatna i serdeczna konwersacja. Papież był bardzo ciepły i zainteresowany naszą pracą".

W 1950 r. powołał do życia Stowarzyszenie Ewangelizacyjne Billy’ego Grahama, promujące chrześcijański styl życia i podejmujący działalność ewangelizacyjną poprzez media, działalność wydawniczą, kinematograficzną i organizację krucjat.

Z inicjatywy Grahama w 1966 r. w Berlinie odbył się Światowy Kongres Ewangelizacji z udziałem kaznodziejów, liderów i animatorów z całego świata - pierwsza konferencja ewangelikalnych protestantów zorganizowana na tak wielką skalę. Z jego inspiracji w kolejnych latach odbywały się konferencje, których celem był a refleksja nad metodami ewangelizacji współczesnego świata

Przez wiele lat Graham był bardzo zaangażowany politycznie. Ze względu na swoje poglądy (m.in. uznawanie komunizmu za religię Szatana, sprzeciwiającą się chrześcijaństwu), uznawany był za antykomunistę. Popierał zaangażowanie militarne Stanów Zjednoczonych podczas wojen w Korei i Wietnamie. Był orędownikiem zniesienia segregacji rasowej (w 1954 r. wpłacił nawet kaucję na rzecz uwolnienia z aresztu Martina Luthera Kinga).

Od polityki zdystansował się po aferze Watergate, jednak dalej z wielkim zaangażowaniem komentował bieżące wydarzenia polityczne w świetle Ewangelii. Wzywał do modlitwy w pokój na Bliskim Wschodzie. W 1992 r. odwiedził Koreę Północną i spotkał się z jej ówczesnym przywódcą Kim Ir Senem.

Po atakach na World Trade Centre przewodniczył modlitwom w episkopalnej Katedrze Narodowej w Waszyngtonie. Nazywany był też pastorem prezydentów: spotykał się prywatnie z przywódcami USA i doradzał im (wszystkim, począwszy od D. Eisenhowera, do G. W. Busha). Media nazywały go m.in. "ambasadorem Boga" i "hollywoodzkim Janem Chrzcicielem".

W ostatnich latach Billy Graham zmagał się z wieloma chorobami, m.in. nowotworem, wodogłowiem i choroba Parkinsona. Zmarł 21 lutego br. w swoim domu w Montreat w stanie Północna Karolina.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Jestem od poczęcia

Abp Marek Jędraszewski Człowiekiem Roku "Tygodnika Solidarność"

2018-02-22 18:36

Biuro prasowe archidiecezji krakowskiej / Kraków (KAI)

Abp Jędraszewski wspominał, że w dekalogu jest napisane, by „czcić ojca swego i matkę swoją", dlatego też Kościół ma prawo angażować się w życie publiczne, wskazując drogę, jaką społeczeństwo powinno podążać - mówiła Izabela Kozłowska z „Tygodnika Solidarność" w Polskim Radiu 24. „Tygodnik Solidarność” wybrał Człowiekiem Roku 2017 metropolitę krakowskiego arcybiskupa Marka Jędraszewskiego.

Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska

Izabela Kozłowska z „Tygodnika Solidarność" w rozmowie w Polskim Radiu 24 wskazała na zasadnicze powody, dla których arcybiskup Jędraszewski został wybrany Człowiekiem Roku 2017. - Po pierwsze ks. arcybiskup zawsze był, jest i mam nadzieję będzie przyjacielem „Solidarności". (...) Po drugie arcybiskup Jędraszewski mocno wspierał nie tylko „Solidarność", ale i komitet ustawodawczy w sprawie ustawy ograniczającej handel w niedzielę. Dodawał otuchy, że warto walczyć do samego końca i nie poddawać się, pomimo różnych trudności - mówiła Kozłowska.

Dziennikarka podkreśliła także, że metropolita krakowski upomina się o najsłabszych i, widząc niesprawiedliwość społeczną, odważnie reaguje, co nierzadko spotyka się z krytyką. - Arcybiskup Marek Jędraszewski, mimo że jest wielokrotnuie krytykowany, pozostaje wierny nauczaniu Pana Jezusa i Ewangelii i temu co pozostawili wielcy papieże, przede wszystkim św. Jan Paweł II - mówiła Kozłowska. Zaznaczyła także, że nauczanie metropolity krakowskiego przesiąknięte jest nauczaniem Jana Pawła II.

Jednym z tematów, w obrębie którego metropolita spotyka się z krytyką, jest prawo do życia, gdzie wypowiada się bezkompromisowo. Obecnie wspiera tych, którzy walczą o zaprzestanie aborcji eugenicznej w Polsce. Podobnie, co podkreśliła Izabela Kozłowska, było w przypadku wolnych niedziel, gdzie „Solidarność" otrzymała silne poparcie metropolity, który mówił bez ogródek: „Lament, który wywołało wprowadzenie ograniczenia w handlu pokazuje, że pozwoliliśmy na pewne zniewolenie siebie. Niewątpliwie po 1989 roku z polskim społeczeństwem stało się coś złego. W imię sukcesu zawodowego i powodzenia ekonomicznego bardzo łatwo odeszliśmy od najbardziej podstawowych zasad wypływających z dekalogu, a w konsekwencji od zasad dotyczących podstawowej solidarności społecznej".

Metropolita krakowski wielokrotnie zabierał głos w sprawie rodziny, dając tym samym znać, że zdaje sobie sprawę z kryzysu relacji, na co wpływa wiele czynników. Wskazywał także na Ewangelię, jako najtrwalszy fundament, na którym można i trzeba budować. Arcybiskup Jędraszewski dał się poznać także jako człowiek wzywający nie tylko do wierności Ewangelii, ale także ojczyźnie. - W wywiadzie arcybiskup Jędraszewski wspominał, że w dekalogu jest napisane, by „czcić ojca swego i matkę swoją", dlatego też Kościół ma prawo angażować się w życie publiczne, wskazując drogę jaką społeczeństwo powinno podążać. Ojczyzna w tym kontekście rozumiana jest jako matka. Dlatego też „Bóg, Honor, Ojczyzna" to nie są tylko puste słowa w życiu arcybiskupa Jędraszewskiego - podkreśliła Izabela Kozłowska.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.

Rozumiem