Reklama

Sługa Boży o. Anzelm Gądek OCD

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W niedzielę 15 czerwca br. o godz. 18 abp Władysław Ziółek będzie przewodniczył sesji zakończenia dochodzenia diecezjalnego w procesie beatyfikacyjnym sługi Bożego o. Anzelma od św. Andrzeja Corsini (Macieja Józefa Gądka 1884-1969), karmelity bosego, założyciela Zgromadzenia Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus. Sesja publiczna zakończenia procesu na szczeblu diecezjalnym odbędzie się w kościele Karmelitów Bosych w Łodzi (ul. Liściasta 9), gdzie znajduje się grób Sługi Bożego, po czym zostanie odprawiona Msza św. o łaskę rychłej jego beatyfikacji.

Przez Niegowić i Wadowice do Karmelu

Maciej Józef Gądek urodził się 24 lutego 1884 r. w Marszowicach (parafia Niegowić, archidiecezja krakowska) w ubogiej, wielodzietnej rodzinie. Jego rodzice byli głęboko wierzący. W wieku 11 lat opuścił dom rodzinny i rozpoczął naukę w gimnazjum wadowickim, mieszkając w internacie prowadzonym przez karmelitów bosych. Tam zetknął się z Rafałem Kalinowskim, którego świętość wywarła wielki wpływ na dalsze jego życie. W 1901 r. w Czernej k. Krakowa rozpoczął nowicjat, już wtedy postanowił dążyć do świętości. Profesję zakonną złożył 17 sierpnia 1902 r., święcenia kapłańskie otrzymał w Rzymie 25 lipca 1907 r. Do Polski przybył wiosną 1909 r. i po krótkim pobycie w Czernej, wraz z grupą fundacyjną ojców, został posłany do nowego klasztoru krakowskiego przy ul. Rakowickiej. Odznaczał się wielkimi zdolnościami, pokorą, gorliwością o chwałę Bożą i umiłowaniem kapłańskiego powołania. W 1910 r. został mianowany magistrem kleryków i wykładowcą teologii; pracował gorliwie w duszpasterstwie karmelitańskim jako kaznodzieja i kierownik duchowy. W 1913 r. założył Bractwo Dzieciątka Jezus. W latach 1918-20 był przeorem klasztoru w Wadowicach. W 1920 r. został pierwszym prowincjałem Polskiej Prowincji Karmelu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Służba w Zakonie i w Kościele powszechnym

W 1921 r., przy udziale służebnicy Bożej m. Teresy Janiny Kierocińskiej (1885-1946), założył Zgromadzenie Sióstr Karmelitanek Dzieciątka Jezus. Napisał konstytucje i przekazał charyzmat duchowego dziecięctwa, za patronkę dając św. Teresę od Dzieciątka Jezus. W latach 1925-47 przebywał w Rzymie, gdzie na polecenie Ojca Generała zorganizował Międzynarodowe Kolegium Karmelitańskie „Teresianum”, był długoletnim rektorem tej uczelni i wykładowcą. Z nominacji papieża Piusa XI był wizytatorem apostolskim kolegiów narodowych w Rzymie oraz seminariów duchownych w Polsce. Pius XII natomiast mianował go konsultorem Kongregacji Seminariów i Uniwersytetów Katolickich. Duchową opieką i kierownictwem otaczał w Rzymie kilka polskich zgromadzeń zakonnych. W czasie II wojny światowej w Rzymie włączył się w niesienie pomocy duchowej i materialnej polskim uchodźcom. W latach 1931-47 był definitorem generalnym zakonu. Z polecenia Ojca Generała wizytował kilka prowincji w Europie, także polską prowincję Karmelu.
Po powrocie do Ojczyzny, w 1947 r., został przełożonym klasztoru we Wrocławiu. W latach 1948-54 oraz 1957-60 był prowincjałem polskiej prowincji, gdzie w czasach trudnej rzeczywistości Kościoła w Polsce był dla współbraci i sióstr w Karmelu prawdziwym ojcem - roztropnym i doświadczonym, pełnym pokoju, ewangelicznej miłości i prostoty. O. Anzelm był także wybitnym kierownikiem duchowym, obdarzonym roztropnością i światłem Bożym w kierowaniu dusz do osiągnięcia świętości, zwłaszcza przez głębokie życie modlitwy i wierne spełnianie obowiązków stanu; odznaczał się wielkim nabożeństwem do Dzieciątka Jezus, Matki Bożej Szkaplerznej i św. Józefa.
Ostatnie lata życia spędził w klasztorze łódzkim przy ul. Liściastej - do końca wierny karmelitańskiej modlitwie i życiu wspólnotowemu - gdzie zmarł w opinii świętości 15 października 1969 r., w uroczystość św. Teresy od Jezusa.

Droga na ołtarze

Proces beatyfikacyjny o. Anzelma rozpoczął się w archidiecezji łódzkiej 2 lutego 2002 r. W pierwszym etapie cenzorzy wyznaczeni przez Biskupa Łódzkiego przebadali i zaopiniowali pisma drukowane Sługi Bożego, po czym odbyło się kilkadziesiąt sesji przesłuchiwania świadków jego życia. W marcu 2007 r. przed Trybunałem Archidiecezjalnym procesu beatyfikacyjnego swoje zeznania złożyli członkowie Komisji Historycznej, której zadaniem było zbadanie wiarygodności zebranych dokumentów życia i działalności Sługi Bożego, studium i ocena teologiczna pism niedrukowanych oraz opracowanie jego duchowości. Prace Komisji trwały blisko pięć lat, a ich owocem jest wspólna pisemna Relacja, która została dołączona do akt procesu. Spuścizna pisarska Sługi Bożego o. Anzelma obejmuje blisko 10 tys. listów, kilkaset kazań, konferencji, przemówień, komentarze na regułę karmelitańską i konstytucje Zgromadzenia oraz traktaty o dziecięctwie duchowym i wychowaniu zakonnym. Cenny zbiór stanowią rekolekcje kapłańskie oraz konferencje z zakresu teologii życia konsekrowanego (wybór jego pism jest wydawany w serii „Biblioteka założyciela”).
Kolejna sesja, tzw. „de non cultu” odbyła się w maju 2007 r., zeznawali w niej świadkowie pogrzebu i ekshumacji doczesnych szczątków Sługi Bożego. Dalsze wykonane prace to sporządzanie Transumptu, czyli odpisu akt procesu, oraz tłumaczenie ich na język włoski przez zaprzysiężonych tłumaczy. Całość akt liczy ponad trzydzieści tomów. Po sesji zamknięcia procesu przygotowana dokumentacja zostanie przewieziona do Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych w Rzymie, gdzie rozpocznie się tzw. etap rzymski procesu, polegający na opracowaniu „Positio” na temat życia i cnót heroicznych sługi Bożego o. Anzelma Gądka.

Autorka jest postulatorem w procesie beatyfikacyjnym o. Anzelma Gądka OCD.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

2024-04-18 13:53

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

Helena Kmieć

Helena Kmieć

W związku z wieloma pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi drogi postępowania w procesie beatyfikacyjnym Heleny Kmieć, wydałem oświadczenie, które rozwiewa te kwestie - mówi postulator procesu beatyfikacyjnego Helelny Kmieć, ks. Paweł Wróbel SDS.

CZYTAJ DALEJ

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją się cuda!

Niedziela Ogólnopolska 12/2024, str. 68-69

[ TEMATY ]

świadectwo

Karol Porwich/Niedziela

Jej prababcia i ojciec św. Maksymiliana Kolbego byli rodzeństwem. Trzy lata temu przeżyła nawrócenie – i to w momencie, gdy jej koleżanki uczestniczyły w czarnych marszach, domagając się prawa do aborcji.

Pani Sylwia Łabińska urodziła się w Szczecinie. Od ponad 30 lat mieszka w Niemczech, w Hanowerze. To tu skończyła szkołę, a następnie rozpoczęła pracę w hotelarstwie. Jej rodzina nigdy nie była zbytnio wierząca. Kobieta więc przez wiele lat żyła tak, jakby Boga nie było. – Do kościoła chodziłam jedynie z babcią, to było jeszcze w Szczecinie, potem już nie – tłumaczy.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję