Reklama

Zapomniana piosenka, gdzieś pod sercem ukryta...

Aleksander Markowski
Niedziela Ogólnopolska 17/2009, str. 35


Aleksander Markowski - „Różaniec Księdza Jerzego”, olej, 90 x 90 cm, 1986 r.

Ksiądz Jerzy Popiełuszko kochający Boga i ludzi. Wiersz Jana Sabiniarza z opracowanej przez ks. Wacława Buryłę antologii poezji poświęconej ks. Jerzemu Popiełuszce.

Matka Księdza Jerzego

Zabili cię synku
W Wiśle utopili
A przecież ty
Nie zrobiłeś
Nikomu
Nic złego

Stanąłeś tylko
W obronie
Prawdy

Gdy w 1984 r. na Jasnej Górze kończyłem malować ołtarzowy obraz wotum „W środku nocy”, wizję dziejów Polski związanych na zawsze z Matką Bożą, przyszła tragiczna wiadomość o porwaniu Księdza Jerzego i potem to najgorsze - wiadomość o jego męczeńskiej śmierci. Wstrząs dla Narodu. Zapłakaliśmy. W środku obrazu wotum, u stóp Matki Bożej, wymalowałem rozpięte na krzyżu, płonące miłością serce Księdza Jerzego.
Różaniec Księdza Jerzego. Jego grób - kamienny krzyż wieńczący różaniec z głazów. Pochyla się nad nim z miłością Pan Jezus. Pochyla się z krzyża - Drzewa Życia. W ciemności nocy grób świeci Bożym światłem.
W 2005 r. w Częstochowie został odsłonięty pomnik ks. Jerzego Popiełuszki. Na cokole pomnika umieszczono napis: „Ks. Jerzy Popiełuszko, 1947-1984”. Nic więcej. Ponawiam gorący Apel do Zarządu Regionu NSZZ „Solidarność” o uzupełnienie napisu słowami: KAPELAN „SOLIDARNOŚCI”, ZAMĘCZONY PRZEZ KOMUNISTYCZNYCH OPRAWCÓW, ODDAŁ ŻYCIE ZA BOGA I OJCZYZNĘ.
Jesteśmy winni te słowa Księdzu Jerzemu, człowiekowi, który oddał za nas życie.
Serdecznie proszę Czytelników o poparcie mojego Apelu.
Słowa: „Popieram Apel Aleksandra Markowskiego”, wraz ze swym imieniem, nazwiskiem oraz adresem a także imiona, nazwiska i adresy wszystkich, niezależnie od wieku, którzy przyłączą się do poparcia, proszę przysyłać na mój adres domowy: L. Schillera 4/68, 42-200 Częstochowa, tel (0-34) 322-05-29. Ten Apel to sprawa naszej GODNOŚCI.
Nasze pragnienie wyrażają słowa pieśni „Piasta” Bolesława Kolady:

„Śpiewajmy Panu pieśń uwielbienia,
niech się rozpalą serca miłością,
wierzymy w moc, że Księdza Jerzego
męczeńską śmierć obdarzysz świętością”.

„Niechaj nadziei wznosi się pieśń”

słowa i muzyka: Bolesław Kolada „Piast”

Niechaj nadziei wznosi się pieśń
i daje nam cud niepojęty,
Wierzymy, że jest wśród zbawczych dróg
nasz Ksiądz Jerzy w orszaku świętych.

Śpiewajmy Panu pieśń uwielbienia,
niech się rozpalą serca miłością,
wierzymy w moc, że Księdza Jerzego
męczeńską śmierć obdarzysz świętością.

Niech solidarnie łączy nas myśl,
dodaje nam mocy i męstwa,
niech nas umacnia przelana krew,
śmiało wiodąc nas do zwycięstwa.

Śpiewajmy Panu pieśń uwielbienia,
niech się rozpalą serca miłością,
wierzymy w moc, że Księdza Jerzego
męczeńską śmierć obdarzysz świętością.

Święconka i jej symbole

Ks. Józef Dębiński
Edycja płocka 12/2005

Przemysław Awdankiewicz

Błogosławieństwo pokarmów, zwane powszechnie święconką lub święconym, posiada bogatą symbolikę. Początki tego chrześcijańskiego obrzędu sięgają VIII w., natomiast w Polsce pierwsze jego praktyki odnotowano w XIV stuleciu. Najpierw święcono tylko pieczonego baranka, a więc chlebową figurkę o postaci baranka. Potem dodawano kolejno: jajka, ser, masło, ryby, olej, pokarmy mięsne, ciasto i wino.
Dzisiaj w koszykach niesionych do poświęcenia znaleźć można niemal wszystko, byle było dużo i kolorowo. Podobno zdarzają się nawet chipsy i hamburgery od Mc Donalda. Należy jednak pamiętać, że święconka to nie promocyjna paczka z pełnym asortymentem i nie musi w niej być wszystko.
W przeszłości dobór potraw w koszyku nigdy nie był przypadkowy. Od wieków każdy Boży dar symbolizował co innego, uznanego przez ludową, jak i chrześcijańską tradycję. Zestaw tych darów zmieniał się, ograniczano ich ilość, aż pozostało tylko sześć, by ostatecznie powiększyć do siedmiu. Ten zestaw, przyjęty w okresie wczesnego romantyzmu, obowiązuje do dziś. Potraw w koszyku może być więcej, ale tych siedem powinno się w nim znaleźć przede wszystkim. Symbolizują bowiem treść chrześcijaństwa.
Chleb we wszystkich kulturach ludzkości był i jest pokarmem podstawowym, niezbędnym do życia. Wśród chrześcijan zawsze był symbolem nad symbolami - przedstawia bowiem Ciało Chrystusa. Dlatego sporządzano specjalnie wypieczony wielkanocny chlebek, zwany „paską”.
Jajko jest dowodem odradzającego się życia, symbolem zwycięstwa nad śmiercią. Tę symbolikę rozpowszechnili w Polsce niemieccy zakonnicy. Wywodzi się ona z dawnego zakazu spożywania jaj podczas Wielkiego Postu. Jajka na stół powracały ponownie w Wielkanoc. Do święcenia przygotowywano specjalnie malowane jajka, nazwane, w zależności od techniki zdobienia, kraszankami, pisankami, skrobankami, nalepiankami czy wyklejankami.
Sól to minerał życiodajny, dawniej posiadający moc odstraszania wszelkiego zła. Bez soli nie ma życia. To także oczyszczenie, samo sedno istnienia i prawdy. Stąd twierdzenie o „soli ziemi” - jak to w Kazaniu na Górze powiedział Chrystus o swoich uczniach.
Wędlina zapewnia zdrowie i płodność, a także dostatek, bo przecież nie każdy mógł sobie pozwolić na ten szczególny pokarm. Kiedyś był to choćby plaster szyneczki, a od XIX w. słynna polska kiełbasa.
Ser jest symbolem zawartej przyjaźni między człowiekiem a siłami przyrody, a przede wszystkim stanowi gwarancję rozwoju stada zwierząt domowych. Ser jest bowiem produktem mlecznym pochodzącym od krów, owiec i kóz.
Chrzan zawsze był starym ludowym znamieniem wszelkiej siły i fizycznej krzepy. Współdziałając z innymi potrawami, zapewniał ich skuteczność.
Ciasto do koszyka ze święconką dodano najpóźniej, jako symbol umiejętności i doskonałości - zapewne głównie jako popis domowych gospodyń. Ciasto reprezentowane było głównie przez wielkanocne baby. Warto zaznaczyć, że w koszyczku powinien znaleźć się wypiek własny, domowy, a nie kupiony w ciastkarni.
Taka była tradycja siedmiu błogosławionych darów, znana w Polsce od wielu lat. Współczesne uzupełnienia wielkanocnego koszyka są już dodatkami bez znaczenia - wkładane tam trochę ze snobizmu, z nieświadomości, a najczęściej z powodu lekceważenia tradycji.
Koszyk powinien być z wikliny, słomy lub sosnowych łubów. Wyścielony serwetką, ozdobiony bielą koronek i zielenią bukszpanu lub gałązek borówki jest wyrazem wielkiej radości. Tą radością trzeba się podzielić podczas wielkanocnego śniadania - zarówno w znaczeniu symbolicznym, jak też dosłownym.
Warto, by choć niektóre zwyczaje śniadania wielkanocnego były i dziś kultywowane w naszych domach. Dawniej śniadanie rozpoczynało się specjalnym obrzędem: matka zapalała wielkanocną świecę ustawioną na środku stołu i wypowiadała słowa: „Światło Chrystusa”, na co ojciec odpowiadał: „Chrystus zmartwychwstał. Alleluja”. Następnie wszyscy zebrani przy stole dodawali: „Prawdziwie zmartwychwstał. Alleluja”. Następnie odczytywano tekst Pisma Świętego o uczniach zdążających do Emaus (Łk 24, 13--35) lub o ukazaniu się Pana Jezusa Apostołom (Łk 24, 36--42) czy też fragment o pustym grobie z Ewangelii św. Mateusza (28, 1-10). Z kolei ojciec rodziny święcił wodą święconą cały stół wielkanocny, po czym dzieląc się jajkiem, składano sobie życzenia.
Przygotowując w tym roku koszyczek ze święconką, pamiętajmy więc, aby był on przede wszystkim przypomnieniem naszej bogatej chrześcijańskiej tradycji, a nie tylko przejawem mody i nic nieznaczącym zwyczajem.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Diecezja zielonogórsko-gorzowska: zdjęcia Grobu Pańskiego

2019-04-20 14:23

kjk

Zapraszamy do galerii zdjęć dekoracji Grobu Pańskiego w kościołach naszej diecezji. Fotografie można przesyłać na adres: aspekty@diecezjazg.pl

ks. Adrian Put
Zobacz zdjęcia: Diecezja zielonogórsko-gorzowska: zdjęcia Grobu Pańskiego 2019
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Rozumiem