Reklama

Łomżanie o reklamie prasowej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obok radia i telewizji prasa jest jednym z trzech mass mediów, za pomocą których przekazywana jest reklama. Pod pojęciem prasy rozumiem tu gazety codzienne i czasopisma. Ich rola jako mediów reklamowych jest w Polsce stosunkowo ważna, gdyż pochłaniają one aż 40% sumy pieniędzy wydawanych na reklamę. Podobnie jest na całym świecie. Pomimo rozwoju nowoczesnych źródeł informacji, takich jak Internet czy telewizja satelitarna oraz wciąż rosnącej liczby stacji radiowych i telewizyjnych prasa wciąż znajduje swoich zwolenników. Analizując prasę jako medium reklamowe, musimy zdać sobie sprawę z tego, iż gazety codzienne i czasopisma ze względu na swoje specyficzne cechy muszą być rozpatrywane oddzielnie. Gazety są bowiem czarno-białe i wydawane codziennie lub raz w tygodniu, zatem reklama w nich zamieszczona może dotyczyć bieżących spraw. Poza tym gazety mają zazwyczaj zasięg lokalny, co przemawia za publikowaniem w nich reklam firm działających na danym terenie. Odpowiada to zarówno redakcji gazety, jak i firmie zlecającej emisję reklamy, gdyż taka współpraca niesie obopólne korzyści. Nieco inaczej przedstawia się sprawa w wypadku czasopism, czyli kolorowych, luksusowych magazynów wydawanych zazwyczaj raz w miesiącu. Ze względu na określony rodzaj czytelników danego czasopisma firmom łatwiej jest dotrzeć ze swoją informacją reklamową do wybranej przez siebie grupy ludzi o specyficznych cechach (np.: kobiety czytają takie pisma, jak: Twój Styl czy Pani domu). Ze względu na te dostrzegalne różnice także łomżanie w przeprowadzonych przeze mnie badaniach dokonali rożnych ocen tych dwóch rodzajów prasy. Gazety są obdarzane największym stopniem zaufania przez osoby powyżej 60. roku życia. Ponad połowa respondentów z przedziału między 31. a 40. rokiem życia zadeklarowała zaufanie do tego nośnika. Kolejne grupy to: osoby w wieku 41-50 lat ( 28%), 21-30 lat (23%) i do 20. roku życia (18%). Wynika z tego, że gazety codzienne są preferowane przez osoby starsze. Czasopisma zostały z kolei scharakteryzowane przez mieszkańców Łomży jako nośnik o najniższym stopniu zaufania. Choć mogłoby to wydawać się paradoksem, najniższym zaufaniem obdarzyły je osoby młode (do 20 lat) oraz pomiędzy 31. a 40. rokiem życia. Jeśli chodzi o częstotliwość, z jaką my, konsumenci, stykamy się z reklamą prasową, to w przypadku gazet codziennych i czasopism wskaźnik ten jest porównywalny i kształtuje się na poziomie ok. 14%. Niestety, aż 58% łomżan nie styka się wcale z reklamą w czasopismach, czyli reklama ta nie trafia do ludzi, do których miała dotrzeć. Warto zauważyć, że dla innych nośników takie "stracone docieranie" kształtuje się na poziomie ok. 8%. Brak kontaktu konsumentów z reklamą prasową wynika zapewne z faktu, iż - jak ustaliłam - aż 34% respondentów nie czyta prasy. Wyklucza to prasę jako medium, za pomocą którego można dotrzeć do tej grupy. Kolejnym kryterium oceny prasy jako nośnika reklamy są zauważone tendencje zachowań w chwili zetknięcia się z reklamą. I tak: 22% mieszkańców Łomży przegląda reklamy tak samo jak inne artykuły, 38% przegląda je, ale nieuważnie, 30% pomija je i przewraca na następną stronę. Spowodowane jest to zapewne faktem, iż na reklamie gazetowej trudno się skupić w przeciwieństwie do reklamy w czasopismach, gdzie kolorowe zdjęcia i nowe formy przekazu przyciągają wzrok czytelnika. Jednak łatwość, z jaką możemy wyeliminować reklamę prasową (wystarczy przewrócić gazetę na następną stronę), sprawia, że łomżanie ocenili ją jako najmniej natarczywą. Wspomniane już przeze mnie walory prasy, takie jak: bogactwo kolorów, wysoka specjalizacja w przypadku czasopism czy aktualność podejmowanych tematów w przypadku gazet spowodowały, iż prasie przyznano najwyższy stopień prestiżu, zaraz po telewizji. Za tym pozytywnym aspektem prasy ukryte są konkretne tytuły gazet i czasopism preferowanych przez łomżan. I tak kobiety najczęściej czytają: Claudię, Teletydzień, Twój Styl, Focus, Oliwię, Z życia wzięte, Panią domu, Politykę, Wprost, Chwilę dla Ciebie, Tinę, Naj, a mężczyźni: Auto Świat, Wprost, Politykę, Sukces, Gazetę Współczesną, Przegląd Sportowy, Super Express, Gazetę Prawną, Antenę i Komputer Świat. Jak widać, istnieje zatem wiele pism preferowanych przez badaną grupę mieszkańców Łomży. Kobiety najchętniej kupują czasopisma tzw. kobiece, a mężczyźni prasę sportową i o charakterze polityczno-gospodarczym.

Ocena prasy jako medium reklamowego jest zatem złożona i zależy w dużej mierze od tego, czy jej walory przekonają nas do sięgnięcia po dany tytuł, podczas gdy możemy oglądać telewizję i słuchać radia. Dla mnie oczywistym jest fakt, iż prasa, która istniała dużo wcześniej od radia i telewizji, potrafiła przystosować się do wymogów komunikacyjnych, jakie przyniósł ze sobą XX w. i pomimo swoich ograniczeń może śmiało konkurować z innymi mass mediami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Cenzura czy mowa nienawiści?

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 34-35

[ TEMATY ]

gender

Adobe Stock

Ostra krytyka środowisk homoseksualnych oraz jednoznaczne twierdzenie, że są tylko dwie płcie, już niedługo może się stać przestępstwem zagrożonym karą 3 lat więzienia. Takie zmiany w Kodeksie karnym przygotował resort sprawiedliwości.

Opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji projekt zmian Kodeksu karnego ma zapewnić „pełniejszą realizację konstytucyjnego zakazu dyskryminacji ze względu na jakąkolwiek przyczynę, a także realizację międzynarodowych zaleceń w zakresie standardu ochrony przed mową nienawiści i przestępstwami z nienawiści”. „Mowa nienawiści” to specjalnie zaprojektowany termin prawniczy, który jest narzędziem służącym do zakazu krytyki m.in. ze względu na „orientację seksualną” lub „tożsamość płciową”. W ekstremalnych przypadkach za mówienie i pisanie, że aktywny homoseksualizm jest grzechem, albo za podkreślanie, iż istnieją tylko dwie płcie, może grozić nawet do 3 lat więzienia. – Oczywiście, nie stanie się to od razu, bo nie wiadomo, jak zachowają się polskie sądy, ale praktyka wymiaru sprawiedliwości w innych państwach wskazuje, że najpierw jest seria procesów, a później coraz większe ograniczanie wolności słowa – mówi mec. Rafał Dorosiński, który z ramienia Ordo Iuris monitoruje proponowane zmiany w Kodeksie karnym ws. „mowy nienawiści”.

CZYTAJ DALEJ

Ghana: nie ma kościoła, w którym nie byłoby obrazu Bożego Miłosierdzia

2024-04-24 13:21

[ TEMATY ]

Ghana

Boże Miłosierdzie

Karol Porwich/Niedziela

Jan Paweł II odbył pielgrzymkę do Ghany, jako pierwszą na Czarny Ląd, do tej pory ludzie wspominają tę wizytę - mówi w rozmowie z Radiem Watykańskim - Vatican News abp Henryk Jagodziński. Hierarcha został 16 kwietnia mianowany przez Papieża Franciszka nuncjuszem apostolskim w Republice Południowej Afryki i Lesotho. Dotychczas był papieskim przedstawicielem w Ghanie.

Arcybiskup Jagodziński opowiedział Radiu Watykańskiemu - Vatican News o niezwykłej wierze Ghańczyków. „Sesja parlamentu zaczyna się modlitwą, w parlamencie organizowany jest też wieczór kolęd, na który przychodzą też muzułmanie. Tutaj to się nazywa wieczorem siedmiu czytań i siedmiu pieśni bożonarodzeniowych" - relacjonuje. Hierarcha zaznacza, że mieszkańców tego kraju cechuje wielka radość wiary. „Ghańczycy we wszystkim, co robią, są religijni, to jest coś naturalnego, Bóg jest obecny w ich życiu we wszystkich jego aspektach. Ghana jest oczywiście państwem świeckim, ale to jest coś naturalnego i myślę, że moglibyśmy się od nich uczyć takiego entuzjazmu w przyjęciu Ewangelii, ale także tolerancji, ponieważ obecność Boga jest dopuszczalna i pożądana przez wszystkich" - wskazał.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: na Błoniach zakończył się Marsz Nadziei

2024-04-25 07:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Biuro Prasowe Jasna Góra

„Każde Życie jest Ważne”, „Pomagamy, Wspieramy, dajemy Nadzieję” - z takimi hasłami i przesłaniem zakończył się na jasnogórskich Błoniach Marsz Nadziei. To w ramach ogólnopolskiej kampanii Pola Nadziei, która zwraca uwagę na działalność hospicjów i wszystkich pacjentów dotkniętych niepełnosprawnościami i chorobą nowotworową. Uczestnicy przy figurze Niepokalanej pomodlili się i złożyli kwiaty.

W Marszu wzięli udział uczniowie częstochowskich przedszkoli i szkół, mieszkańcy miasta, a także pacjenci hospicjum. - Od czterech lat korzystam z pomocy hospicjum. Jestem pacjentem onkologicznym, a moi bliscy już nie żyją. Pracownicy dali mi wsparcie i opiekę, są dla mnie jak rodzina. Czuję się jakby podarowano mi drugie życie - powiedział pan Dariusz, pacjent częstochowskiego hospicjum. Dodał, że Marsz jest dla niego manifestacją i apelem, że „osoby chore też mają prawo do normalnego funkcjonowania”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję