Niedziela Młodych

Nie teraz. To kiedy?!

Nie teraz! . Żeby to nasze „nie” nie było takie ostre i jednoznaczne, dodajemy do niego „teraz”. I od razu brzmi lepiej, prawda? Nie teraz, czyli może kiedyś. Kiedyś to posprzątam, muszę tylko chwilę odpocząć; kiedyś zrobię to, o co mnie prosisz; zafascynowany jakąś historią zmienię kiedyś swoje życie; kiedyś cię odwiedzę, jak tylko załatwię parę spraw. Nie teraz, w wolnej chwili, jak tylko zmienią się okoliczności.

Zobacz

mówi Joaquín Navarro-Valls • o wizycie Jana Pawła II na Kubie

Jak Jan Paweł II odmienił Kubę

16 listopada 2016 r. ukończył 80. rok życia. 80 lat przeżytych intensywnie, pełnych bogatych wydarzeń, w tym ponad 20 – w świetle reflektorów światowych mediów.

Zobacz
Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.
Zamknij
Moje pismo Tęcza - 11/12 2016

Dieta na sprawne stawy

Rozmawiała Danuta Hanna Tomaszewska

Podobno jesteśmy tym, co jemy, a ruch bez bólu i dobra forma zależy od tego, co kładziemy na talerzu...

Mgr inż. Kamila Sitkowska, dietetyk, specjalista ds. żywienia

Polub nas na Facebooku!

W XXI wieku zarówno dieta, jak i sposób odżywiania (jedzenie w biegu, szybkie zakupy i spożywanie żywności „śmieciowej” typu fast-food) znacznie różnią się od diety i stylu życia ludzi pierwotnych, gdzie główną rolę odgrywały produkty bez ingerencji procesów technologicznych, czyli: świeże, naturalne i wysokiej jakości. Według doniesień naukowych, w dniu dzisiejszym konieczne jest spożywanie urozmaiconych posiłków, ponieważ tylko odpowiednio zbilansowany skład diety wspomaga leczenie urazów i stanów zapalnych stawów, a także pomaga utrzymać je w dobrym stanie przez długie lata.

- Czego potrzebują nasze stawy?

- Warto włączyć do diety kwasy tłuszczowe Omega-3. Najbogatszym źródłem tych kwasów są tłuste morskie ryby, takie jak: sardynka, łosoś, śledź oraz tuńczyk, a także oleje roślinne, tj. rzepakowy, lniany, z orzechów włoskich i pestek. Kolagen jest białkiem stanowiącym 30 proc. białek naszego organizmu i nadaje tkankom sprężystość i wytrzymałość. Występuje w największych ilościach w miejscach takich, jak: ścięgna, więzadła, stawy, krążki międzykręgowe (dyski). U osób aktywnych zbyt intensywny wysiłek fizyczny prowadzi do zaburzeń w tworzeniu się kolagenu. Ważne jest, aby w diecie znalazły się produkty bogate w kolagen, a więc zawierające żelatynę. Mogą to być wszelkiego rodzaju galarety i galaretki, przyrządzone na bazie wywarów warzywnych, bulionów mięsnych czy też najzwyklejsze galaretki owocowe. Ważne jest również spożywanie odpowiedniej ilości witamin C i B6. Witamina C jest niezbędna w przemianach aminokwasów lizyny i proliny w związki tworzące strukturę kolagenu, natomiast witamina B6 korzystnie wpływa na przemiany kolagenu i proces kostnienia chrząstek.
Glukozamina i chondroityna to jedne ze składników tkanki chrzęstnej. Glukozamina w żywności występuje w ilościach śladowych, dlatego warto jest wspomóc się suplementami diety bogatymi w ten składnik. Jej preparaty od lat są zalecane jako mające korzystny wpływ na regenerację stawów. Ostatnio szczególnie popularne są preparaty zawierające zarówno glukozaminę, jak i chondroitynę, która dodatkowo wzmacnia synergiczne działanie glukozaminy i ma korzystny wpływ na ruchomość stawów.

- Czy stosowanie diety pozwoli na wyleczenie zapalenia stawów?

- Tylko właściwa dieta wspomagana odpowiednimi suplementami oraz umiarkowana aktywność fizyczna potrafią znacznie złagodzić objawy choroby! Jeśli uda się ograniczyć stany zapalne, organizm jest w stanie wyzwolić substancje powstrzymujące proces deformacji stawów.
Odpowiednie odżywianie oraz stosowanie właściwych suplementów kompleksowo wspomagających stawy znacznie wspomagają procesy regeneracji stawów. Nie czekajmy, aż dołączymy do licznej rzeszy osób mających problemy ze stawami, wcześniej zadbajmy o kompleksową ich profilaktykę!

Niedziela Ogólnopolska 34/2012 , str. 43

E-mail:
Adres: ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa
Tel.: +48 (34) 365 19 17

Reklama

Tagi
Nasze serwisy
Polecamy
Zaprzyjaźnione strony
Najpopularniejsze
24h7 dni

Reklama

Lidia Dudkiewicz, Red. Naczelna

Papieskie przytulenie EDYTORIAL

Kiedy serce jest zatwardziałe, nawet widząc na własne oczy cuda dokonywane przez Jezusa, człowiek może odrzucać myśl, że stoi przed nim Bóg. »
Abp Józef Kupny

Reklama

Fundacja NIEDZIELA. Instytut Mediów