tv fm foto młodzi książki e-kiosk
Wiele stron internetowych, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Służą one m.in. do tego, by zagłosować w sondzie. Nowe przepisy zobowiązują nas do poinformowania o tym. Dalsze korzystanie z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będzie oznaczało, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
Aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj o Polityce plików cookies.
Zamknij

Dieta na sprawne stawy

Drukuj

Rozmawiała Danuta Hanna Tomaszewska

Mgr inż. Kamila Sitkowska, dietetyk, specjalista ds. żywienia

Podobno jesteśmy tym, co jemy, a ruch bez bólu i dobra forma zależy od tego, co kładziemy na talerzu...

W XXI wieku zarówno dieta, jak i sposób odżywiania (jedzenie w biegu, szybkie zakupy i spożywanie żywności „śmieciowej” typu fast-food) znacznie różnią się od diety i stylu życia ludzi pierwotnych, gdzie główną rolę odgrywały produkty bez ingerencji procesów technologicznych, czyli: świeże, naturalne i wysokiej jakości. Według doniesień naukowych, w dniu dzisiejszym konieczne jest spożywanie urozmaiconych posiłków, ponieważ tylko odpowiednio zbilansowany skład diety wspomaga leczenie urazów i stanów zapalnych stawów, a także pomaga utrzymać je w dobrym stanie przez długie lata.

- Czego potrzebują nasze stawy?

- Warto włączyć do diety kwasy tłuszczowe Omega-3. Najbogatszym źródłem tych kwasów są tłuste morskie ryby, takie jak: sardynka, łosoś, śledź oraz tuńczyk, a także oleje roślinne, tj. rzepakowy, lniany, z orzechów włoskich i pestek. Kolagen jest białkiem stanowiącym 30 proc. białek naszego organizmu i nadaje tkankom sprężystość i wytrzymałość. Występuje w największych ilościach w miejscach takich, jak: ścięgna, więzadła, stawy, krążki międzykręgowe (dyski). U osób aktywnych zbyt intensywny wysiłek fizyczny prowadzi do zaburzeń w tworzeniu się kolagenu. Ważne jest, aby w diecie znalazły się produkty bogate w kolagen, a więc zawierające żelatynę. Mogą to być wszelkiego rodzaju galarety i galaretki, przyrządzone na bazie wywarów warzywnych, bulionów mięsnych czy też najzwyklejsze galaretki owocowe. Ważne jest również spożywanie odpowiedniej ilości witamin C i B6. Witamina C jest niezbędna w przemianach aminokwasów lizyny i proliny w związki tworzące strukturę kolagenu, natomiast witamina B6 korzystnie wpływa na przemiany kolagenu i proces kostnienia chrząstek.
Glukozamina i chondroityna to jedne ze składników tkanki chrzęstnej. Glukozamina w żywności występuje w ilościach śladowych, dlatego warto jest wspomóc się suplementami diety bogatymi w ten składnik. Jej preparaty od lat są zalecane jako mające korzystny wpływ na regenerację stawów. Ostatnio szczególnie popularne są preparaty zawierające zarówno glukozaminę, jak i chondroitynę, która dodatkowo wzmacnia synergiczne działanie glukozaminy i ma korzystny wpływ na ruchomość stawów.

- Czy stosowanie diety pozwoli na wyleczenie zapalenia stawów?

- Tylko właściwa dieta wspomagana odpowiednimi suplementami oraz umiarkowana aktywność fizyczna potrafią znacznie złagodzić objawy choroby! Jeśli uda się ograniczyć stany zapalne, organizm jest w stanie wyzwolić substancje powstrzymujące proces deformacji stawów.
Odpowiednie odżywianie oraz stosowanie właściwych suplementów kompleksowo wspomagających stawy znacznie wspomagają procesy regeneracji stawów. Nie czekajmy, aż dołączymy do licznej rzeszy osób mających problemy ze stawami, wcześniej zadbajmy o kompleksową ich profilaktykę!

Niedziela Ogólnopolska 34/2012 , str. 43

E-mail:
Adres: ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa
Tel.: +48 (34) 365 19 17

Najczęściej czytane
Niedziela świąteczna 2015
Face to face z Arcybiskupem

20 XII Sobota. Dzień powszedni.
Iz 7, 10-14 ; Ps 24 (23), 1-2. 3-4ab. 5-6 (R.: por. 7c i 10b); Łk 1, 26-38;

Liturgia godzin Posłuchaj

Hymny okresowe po 16 grudnia – s. 281 [s. 104]. Psalmy z soboty III tygodnia – s. 833 [s. 1043]. Pozostałe teksty z 20 grudnia – s. 311 [s. 120].
1. Nieszpory z 4. niedzieli Adwentu – s. 274 [s. 98].

Paradoks Adwentu
Video-komentarz do Ewangelii
Niedziela Młodych

Reklama

Polecamy
U Polaków za granicą
Kalendarz bez barier
Konkurs papieski


Dwumiesięcznik dla najmłodszych

Tagi

Partnerzy

Kontakt

www.facebook.com/tkniedziela
Tel.: +48 (34) 365 19 17, fax: +48 (34) 366 48 93
Adres redakcji: ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa


Wydawca: Kuria Metropolitalna w Częstochowie
Redaktor Naczelny: Lidia Dudkiewicz
Honorowy Red. Nacz.: ks. inf. dr Ireneusz Skubiś
Zastępca Red. Nacz.: ks. Jerzy Bielecki
Sekretarz redakcji: ks. Marek Łuczak
Zastępca Sekretarza redakcji: Margita Kotas