http://www.niedziela.pl/artykul/44686/nd/XII-Polickie-Dni-Muzyki-%E2%80%9ECecyliada

Muzyka w kościele

XII Polickie Dni Muzyki „Cecyliada 2005”

Roman Kraszewski

Tradycyjna policka „Cecyliada”, zainicjowana w listopadzie 1994 r. przez ks. Mirosława Oliwiaka, od ubiegłego roku odbywa się - ze względów klimatycznych - o miesiąc wcześniej - w październiku. Tegoroczne XII Polickie Dni Muzyki „Cecyliada 2005” zawierały polsko-niemieckie warsztaty chóralne, imprezę w Miejskim Ośrodku Kultury oraz dwa koncerty w kościele pw. św. Kazimierza.
Koncert inauguracyjny w piątek 21 października w tymże kościele, zatytułowany Wszystkie drogi prowadzą do... Bacha, posiadał, jak to określił wygłaszający przystępne i interesujące słowo o muzyce Paweł Osuchowski, dwie odsłony. Pierwszą wypełnił występ Polickiego Chóru Chłopięco-Męskiego o zróżnicowanym stylistycznie programie, od utworów renesansowych, poprzez Mozarta, aż po współczesną muzykę Johna Ruttera, polską pieśń ludową i amerykańskie spirituals. Śpiew dobrze przygotowanego zespołu pod dyrekcją Piotra Szkockiego i Katarzyny Matysiak nacechowany był skupieniem i pewną powściągliwością wyrazową. Drugą odsłonę stanowiły dwa utwory w wykonaniu Kapeli Dworskiej „Consortium Sedinum” kierowanej przez klawesynistkę Urszulę Stawicką. 6-osobowy zespół grający na dawnych instrumentach smyczkowych lub ich współczesnych kopiach z udziałem oboju barokowego przedstawił Uwerturę D-dur Johanna Bernharda Bacha, będącą 6-częściową suitą taneczną, oraz słynną kantatę solową Ich habe genug Johanna Sebastiana Bacha z partią basową wykonaną przez odznaczającego się - podobnie jak zespół - dobrym wyczuciem stylu Mirosława Borczyńskiego - utwór, którego treścią jest pragnienie rychłego zakończenia doczesnego życia...
W niedzielę 23 października przed południem wystąpiły dwa połączone chóry - Zespół Wokalny „Non serio’s”, działający przy Akademii Rolniczej w Szczecinie, oraz Zespół „Abraxas” z Berlina. Program, zatytułowany Chwalmy Pana radośnie, wypełniła w całości muzyka gospel. Dyrygowała Iwona Wiśniewska-Salamon, partię solową śpiewała Jolanta Szczepaniak. Jej produkcja wokalna poparta wyrazistym gestem, pełna ekstatycznego uniesienia nie wszystkim słuchaczom jednakowo przypadła do gustu. Po prostu tego rodzaju estetyka, typowa dla amerykańskich zwyczajów, obca jest zwłaszcza osobom starszym, przyzwyczajonym do sposobu uprawiania muzyki sakralnej w naszym kręgu kulturowym. A taką była muzyka towarzysząca Eucharystii, sprawowanej bezpośrednio po koncercie gospelowym. Jej trzon stanowiły: prosta, przystępna w odbiorze Missa brevis zmarłego w tym roku kompozytora i organisty Mariana Sawy i tegoż autora Regina coeli. Śpiewały połączone zespoły: Policki Chór Chłopięco-Męski, Policki Chór Kameralny „Postscriptum” oraz Chór im. św. Cecylii i Chór „Cantore Gospel” ze Stargardu, a towarzyszył im kwartet smyczkowy. Dyrygowali przemiennie Iwona Wiśniewska-Salamon, Piotr Szkocki i Maria Pyra. Liturgii przewodniczył bp Jan Gałecki w asyście ks. dr. Jana Mazura i proboszcza parafii św. Kazimierza - ks. dziekana Leszka Koniecznego. Ksiądz Biskup wygłosił także homilię oraz poświęcił witraże i kamień pamiątkowy ku czci Jana Pawła II. Oficjalnego zamknięcia Polickich Dni Muzyki dokonał burmistrz Polic Władysław Diakun, który wraz z dyrektorką MOK-u Anną Rył podziękował bp. Gałeckiemu, księżom, dyrygentom, wszystkim wykonawcom, a także licznie przybyłym do świątyni słuchaczom.
Organizatorami XII „Cecyliady” byli: gmina Police, Miejski Ośrodek Kultury oraz parafia pw. św. Kazimierza.

Edycja szczecińsko-kamieńska 47/2005

E-mail:
Adres: pl. Św. Ottona 1, 71-250 Szczecin
Tel.: (91) 454-15-91