https://www.niedziela.pl/artykul/75863/nd/Nowe-%E2%80%9EPreludia-organowe-na-temat

Nowe „Preludia organowe na temat polskich pieśni kościelnych” Mariana Sawy

Leszek Mateusz Gorecki

1 grudnia 2004 r. na naszym rynku ukazał się prawdziwy bestseller wydawniczy: Preludia organowe na temat polskich pieśni kościelnych autorstwa Mariana Sawy. Publikacja została wydana nakładem Firmy Wydawniczej Zbigniew Indyk z Krakowa. Kompozycje zawarte w zbiorze to propozycja dla wszystkich muzyków kościelnych - zarówno wirtuozów, jak i uczniów czy studentów klas organów.
Marian Sawa to wybitny kompozytor, organista, akompaniator i pedagog, absolwent Salezjańskiej Szkoły Organistowskiej w Przemyślu oraz warszawskiej Wyższej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w klasie organów i kompozycji. Był organistą katedry polowej. Prowadzi działalność pedagogiczną. Jego utwory mają w repertuarze niemal wszyscy organiści i chóry, a wykonywane były w większości krajów świata.
Marian Sawa ma ogromną inwencję twórczą i wrażliwość. W jego kompozycjach odnajdujemy interesujące linie melodyczne, nietuzinkowe pomysły rytmiczne, jedyną w swoim rodzaju harmonikę przy doskonałym warsztacie kompozytorskim. Artysta w swoich utworach organowych cytuje często tematy polskich pieśni kościelnych, podobnie jak czynili to: Feliks Nowowiejski, Mieczysław Surzyński i inni.
Ostatnio pojawia się na rynku wiele ciekawych kompozycji dla organistów, opartych na pieśniach polskiego Kościoła. Niedawno Wydawnictwo Karmelitów Bosych w Krakowie wznowiło Rok w pieśni kościelnej Surzyńskiego, a Firma Wydawnicza Zbigniew Indyk z Krakowa opublikowała skomponowane na jej zamówienie Preludia T. Machla.
Muzyka współtworzy liturgię, dlatego powinna być jak najdoskonalsza. Preludia Sawy spełniają to kryterium. W zbiorze znajdziemy ich 65, uszeregowanych według roku kościelnego, a także kompozycje na temat pieśni eucharystycznych, do Serca Jezusowego, czy maryjnych. To doskonałe miniatury. Znakomicie nadają się do liturgii: zarówno jako wprowadzające w nastrój preludia, jak i kontemplacyjne interludia czy błyskotliwe postludia na zakończenie. Charakteryzuje je zróżnicowany stopień trudności: od prostych do skomplikowanych i wirtuozowskich kompozycji. Preludia Sawy cechuje współczesny, lecz wyważony język harmoniczny. Zbudowane są przeważnie według podobnego schematu: wprowadzenie, ekspozycja tematu oraz improwizowane zakończenie. Utwory te to jakby elementarz niepowtarzalnego stylu kompozytora. Znajdziemy w nich: chorałowe reminiscencje, góralskie brzmienia, motywy taneczne, perliste biegniki, wielkie kaskady akordów, ciekawe harmonizacje pieśni, polifonię i homofonię.
Ze względu na zróżnicowane problemy techniczne i pozostawioną swobodę interpretacji preludia to wartościowe utwory dydaktyczne. Umożliwiają adeptom sztuki rozwój własnego smaku muzycznego. Ich atrakcyjne brzmienie zachęca do dalszych studiów nad nimi.
Podsumowując, Preludia organowe na temat polskich pieśni kościelnych Mariana Sawy to doskonała propozycja zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych organistów. Kompozycje te są niezastąpione zarówno w szkole, na koncercie, jak i w codziennej praktyce organistowskiej. Uważam, iż jest to zbór, który powinien być w posiadaniu każdego organisty. Gorąco zachęcam do nabycia tej niezwykle cennej pozycji literatury organowej.
W sprawie dystrybucji można kontaktować się z Firmą Wydawniczą Zbigniew Indyk, 30-660 Kraków, ul. Trybuny Ludów 14a.

Niedziela Ogólnopolska 2/2005

E-mail:
Adres: ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa
Tel.: +48 (34) 365 19 17